Gå til innhold

Iran, Jordan, Libanon, Libanon osv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å reise til disse stedene? Nå har SemperFI vært hyggelig og svart for Iran i en annen tråd. Men er det andre forummedlemmer som kjenner disse landene utover det å ha vært turist der? Som vet hvordan det er å være vestlig turist. Hvilke farer som potensielt finnes, hva som er ting en kan gjøre (av oppførsel) og ting en ikke må finne på?

Iran står høyest på ønskelisten av disse landene, men Libanon og Jordan virker på avstand mye mer tilgjengelige. Når en først befinner seg i et av disse landene så er det to ting som lokker. Kulturhistorie og ski. Ok, ikke ski i Jordan da. Men Iran og Libanon frister veldig som skidestinasjon utover sitt allerede rike kulturhistoriske skattkammer.

Så, noen som har saklige, ballanserte og personlige erfaringer å komme med?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vampen
Skrevet

Jeg kan sikkert komme med noen pointere om Libya. Noe spesielt du lurer på? Ski er det dårlig med der. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvilke land du bryr deg om å reise til. Jeg kan svare for Pakistan om du er interessert i det? Har et vennepar som har reist til Libanon noen ganger, og de hadde bare positive ting å si om det. Sikkerheten er høy, og stedene du bør holde deg unna, er sperret av.<br /><br /> Anonym poster: 14371dc24472f43bb1aef5c9140bb918

Gjest Vampen
Skrevet

Libya har mye kulturhistorie som er nesten ukjent for turister. Du finner greske teatre, Apollos tempel, romerske boliger, statuer og annet som er i relativt god stand. I tillegg er gamlebyen Ghadames spesiell og fantastisk. Libya har også en spennende natur, de har en middelhavskyst med blått hav, milevis med ørken og oaser, grønne fjell og større byer. Om du bare holder deg til Tripoli, så vil du gå glipp av mye. Min drøm er heller å reise et stykke langs kysten. Libya er et ungt land, i den forstand at det er ikke lenge siden det ikke var et samlet land, men tre enkeltstående områder. Øst, vest og sør kan derfor by på sitt eget særpreg.

Det positive med Libya er at det er et "nytt" og for de fleste ukjent reisemål. Landet har vært stengt i årtider, og strenge visumregler har gjort at det har vært vanskelig for turister å komme inn i landet. Det er altså et heller eksotisk reisemål, og jeg tipper det vil bli mer turisme der i årene fremover. Libyerne er uvante med turisme, men de er et gjestemildt og hyggelig folk. Jeg har lest noen reiserapporter fra de få turistene som var der under regimet, og det som går igjen er at de har svært gode erfaringer med hvordan libyerne forholder seg til dem. Det er ikke mye kriminalitet, og de har ingen spesiell kultur for pruting og å løpe deg ned på gata for å selge ting.

Jeg personlig ville nok ha ventet litt med å reise. Landet har fortsatt ikke stablet seg på beina etter opprøret. Jeg kjenner flere som har vært der de siste månedene, inkludert vestlige, og de har ikke hatt noen problemer. Men de har stort sett holdt seg i øst. Det er fortsatt ustabilt i vest og sør. Jeg har ikke inntrykk av at vestlige er spesielt utsatte. Mange libyere har ivret etter å bli en del av verden, og mange har fått med seg og setter pris på støtten de fikk av vesten, engasjerte privatpersoner så vel som noe annet, og er generelt positive. Så jeg kjenner faktisk ingen vestlige som har opplevd store problemer i forbindelse med reise der i nyere tid. Anti-vesten var en del av Gaddafis retorikk, og den jevne libyer er vel like lei det som det meste annet av Gaddafis retorikk. I tillegg har de historiske sett hatt en tilknytning til land som Malta og Italia.

En annen årsak til at jeg ville ha ventet litt er det praktiske. Å komme seg dit er fortsatt ikke helt ukomplisert. Man kan velge mellom dyre flybiletter via Egypt, eller en rimligere mjølkerute via Tyrkia, som tar over et døgn. Flyrutene er ikke helt oppe og går enda. Hotellene er nok heller ikke optimale enda.

Så, det er ikke umulig å reise nå. Men da skal man nok regne med en litt "bumpy" ride, og ha litt is i magen mtp at ting fortsatt er noget ustabilt og uoversiktelig.

Ellers er det jo også spennende å se hva som skjer fremover mtp valg. Nå ligger sekulære krefter an til å vinne valget, og det blir interessant å se hva som skjer da. Ellers er Libya et konsevativt land. I øst har man en tradisjonell og unik form for Islam, og senussiene har vært preget av at de er konsevative, men åpne overfor andre. Det sitter igjen i folks mentalitet. Men fordi landet har vært lukket, så må man regne med at Libya ikke er som nabolandene. Jeg ville ikke ha sprada rundt på stranda i bikini, alkohol er/har vært forbudt, det er ikke et partyland og det er nok lurt å respektere de kulturelle skikkene mtp bekledning og sømmelighet.

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

Jeg kjenner ikke de andre landene like godt, men jeg har bare hørt positive ting om å reise i Libanon og Jordan. Jeg har ikke inntrykk av at noen av dem er spesielt risikofylte, og Libanon er vel kanskje det mest liberale av de arabiske landene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke de andre landene like godt, men jeg har bare hørt positive ting om å reise i Libanon og Jordan. Jeg har ikke inntrykk av at noen av dem er spesielt risikofylte, og Libanon er vel kanskje det mest liberale av de arabiske landene.

Kan jeg spørre hva som vekket din interesse for Libya? Det er ikke det typiske drømmereisemål for nordmenn, men du vet mye :)

Anonym poster: 71ed33cd46617ef38207028869154b5e

Gjest Vampen
Skrevet

Kan jeg spørre hva som vekket din interesse for Libya? Det er ikke det typiske drømmereisemål for nordmenn, men du vet mye :)

Jeg har bodd sammen med en libyer i noen år, så jeg er nok litt miljøskadet. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Selv vil jeg helst reise dit nettopp dit ikke så mange nordmenn reiser. Kjipt å møte naboen eller sjefen på ferie.. Planlegger å reise hippie trail, så følger med litt i denne tråden. :)

AB som har vært i Pakistan et par ganger, og vil tilbake..<br /><br /> Anonym poster: 14371dc24472f43bb1aef5c9140bb918

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd sammen med en libyer i noen år, så jeg er nok litt miljøskadet. ;)

Takk for svar. Da var det ikke så rart likevel :)

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg kan også bidra med noen bilder av hva landet har å by på:

304005_219224934809997_2032709348_n.jpg

317381_219225451476612_254021708_n.jpg

291900_219225544809936_1353124877_n.jpg

SuperStock_4034-59913.jpg

317625_219225734809917_459075378_n.jpg

313710_219225944809896_322778113_n.jpg

299485_219226034809887_1881481234_n.jpg

305281_219226841476473_330857891_n.jpg

294123_219224034810087_273066470_n.jpg

300987_219224141476743_1319505884_n.jpg

293590_219224771476680_818820045_n.jpg

313470_219225358143288_824054846_n.jpg

295909_219226244809866_258259600_n.jpg

Bare sånn for å vise at landet har mer å by på enn utbomba bygninger. ;)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ooh, har hatt Libanon på ønskelisten lenge, men nå havnet Libya der også. :)<br /><br /> Anonym poster: 14371dc24472f43bb1aef5c9140bb918

Skrevet

Det var mange flotte bilder, Vampen!

Gjest Vampen
Skrevet (endret)

Ooh, har hatt Libanon på ønskelisten lenge, men nå havnet Libya der også. :)<br /><br /> Anonym poster: 14371dc24472f43bb1aef5c9140bb918

Det var mange flotte bilder, Vampen!

Ja, Libya har helt klart mye å by på. :) Naturen er preget av mangfold, og man finner strømninger fra både sør europa, afrika og den arabiske verden. Og historisk sett er det en ukjent skattekiste. Området, Kyrenaika i øst og Tripolitania i vest, var jo provinser for både grekere og romere. Det synes fortsatt, i form av gamle, flotte byggverk. I tillegg var det en italiens koloni i tiden frem mot andre verdenskrig, så man har også bydeler som er preget av italiensk arkitektur.

Så jeg tror at noe av grunnen til at det er såpass uatuelt som reisemål, om man ser bort i fra at det har vært vanskelig å komme inn, er at folk flest ikke vet hva som finnes der. Men når det begynner å roe seg, og det praktiske faller på plass, så tror jeg det kan komme til å bli et populært reisemål. :)

Endret av Vampen
  • Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, vennligst hold dere til tema

Sophie-Ann, mod

Skrevet

BM2 jeg skal kanskje til Iran rett etter nytt år, du kan jo kanskje bli med om du vil. Og til dere andre, det er bare å slenge dere på! :biggrin:

Skrevet

Skriv i alle fall en reiserapport her! :)

Iran, landet med et fantastisk folk og et ubrukelig styre...

AnonymBruker
Skrevet

Libanon tror jeg er fantastisk. Jeg har vært i Syria, og det var virkelig et land som overrasket, selv om det neppe er på noens liste akkurat nå. Tror alle disse landene er undervurderte som reisemål.

Anonym poster: 24f3f9d53c75ec85c4faf680886ea0a9

Skrevet

Syria var på listen til All Hell Broke Lose... Damaskus renner jo over av kulturskatter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...