Gjest Tullemor Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Eg og min mann har to flotte barn, eit på 3 og et på 2 år nå er det slik at mannen min er lærer og har laaaang ferie, og det har ikkje eg! i år har vi hatt ein kjempe krangel for han vil ikkje ha ungane heime for han vil slappe av og gjøre eigne prosjekter og ting sier han... Han har 2 - to - måneder ferie og ungane må gå i barnehagen hver dag til eg får ferie fordi han vil ikkje ha dei heime så han levera kvar dag klokka 10 og henta klokka 16. Er eg urimeleg når eg ber han om og ha dei heime? Eg veit de har det sikkert greit i barnehagen, men eg veit og at i kvardagen har vi bare nokon få tima sammen kvar dag etter arbeid før de sloknar som ljos og sovnar. Eg vil at dei skal ha tid samman med far sin og når dei er med han er dei også mer opplagt når eg kommer heim og da har vi det beire sammen alle samman.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 Hva slags prosjekter er det som tar så lang tid da? Jeg synes nå ihvertfall han kan ha de hjemme tidligere noen dager, kanskje en halv dag en dag, og så hente de tidligere enn 16 de andre dagene. Men nå skal vi ikke se bortifra at ungene koser seg i barnehagen, og blir aktivisert og sosialisert sånn sett. Anonym poster: 4a2037912d15a2f7a0c2b72dd353e1fa 1
Gjest navnelapp Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 Tja... viss eg var han ville eg nok også hatt dei i barnehagen, ja, iallfall ein del av dagane. Eg ser ikkje heilt poenget med å ha ei kjempekonflikt om dette. 8
Gjest Tullemor Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Hva slags prosjekter er det som tar så lang tid da? Jeg synes nå ihvertfall han kan ha de hjemme tidligere noen dager, kanskje en halv dag en dag, og så hente de tidligere enn 16 de andre dagene. Men nå skal vi ikke se bortifra at ungene koser seg i barnehagen, og blir aktivisert og sosialisert sånn sett. Anonym poster: 4a2037912d15a2f7a0c2b72dd353e1fa Han vil lese nokon bøker og har snakka mykje om å bygge noko medie/data greier som han skal ha på eine gjesterommet og då skal det vist bli så flott for pcene og tvene i heile huset sa han. Eg veit at han sie så mykje men det blir vel lese bøker og at han ser på TV-seria og kosa seg heile dagen... Han går på butikken og støvsuga men det tar jo bare ein time kanskje Eg og har sagt at han kan ha dei nokon kortere dagar, og han sier ja men eg veit at da blir ikkje det. Har han først levert dei så blir de til 16 sia eg har bilen på jobb. Dei har det sikkert greit i barnehagen, men eg veit at de saknar far sin og meg. Vi har bare nokon få timer etter barnehagen kvar dag, kanskje 2-3 timer maks etter vi er ferdig for dagen!
Gjest norah Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 Helt OK at han ikke ønsker ha de hjemme på fulltid 5 dager i uken, de kan jo kjapt kjede seg av å være hjemme hele dagen - og det kan være krevende å aktivisere barn fulle dager hele uken når de er i den alderen. Men at han ikke vil korte ned dagene deres betydelig, det forstår jeg ikke. 6 timer hver dag er jo ganske lenge når han har ferie, og når de ellers i året gjerne er der lengre enn det. Vi har jo ett liv, og barna er vel det viktigste man har iløpet av den tiden - så jeg skjønner ikke helt logikken i valget hans, nei. Nå har ikke jeg barn selv - og vet ikke nøyaktig hvordan ting blir der og da, men dette er jo problemstillinger vi allerede har diskutert lenge før en eventuell graviditet. Vi har snakket om hvordan vi skal få til å unngå altfor lange dager for unger i barnehage, hvordan vi ser for oss at vi kan prioritere egentid/fellestid etc. Har dere snakket om dette før,og har han da signalisert noe annet enn hva han sier nå? 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #6 Skrevet 28. juni 2012 Finnes en lang tråd om emnet lenger nede på siden her. Jeg syns mannen din kan få ha de i barnehagen, men kort ned dagene. Anonym poster: 7ea0d07eef1b5f60dbbf1eeb862dfd12 2
Gjest Tullemor Skrevet 28. juni 2012 #7 Skrevet 28. juni 2012 Tja... viss eg var han ville eg nok også hatt dei i barnehagen, ja, iallfall ein del av dagane. Eg ser ikkje heilt poenget med å ha ei kjempekonflikt om dette. Korfor det? Sitte heime og lese når du kan kose deg med ungane...? Kanskje du bruka meir tid heime vanlegvis? Vi har arbeid 8-16 kvar dag elles og da blir ungane i barnehagen frå ca halv 8/ sju - halv fem/ fem. Då får vi ikkje mange timane med ungane kvar dag og eg får vondt av dei og får vondt når eg veit at vi kan bruke tid med dei og velge dei vekk
Silfen Skrevet 28. juni 2012 #8 Skrevet 28. juni 2012 Seks timer er helt greit. Men det går fint an å f.eks. ha hjemme to dager pr uke og i bhg tre, eller noe sånt. Å skulle ha barna fulltid i bhg i to måneder når man er hjemme er jo bare teit. 6
Gjest Tullemor Skrevet 28. juni 2012 #9 Skrevet 28. juni 2012 Finnes en lang tråd om emnet lenger nede på siden her. Jeg syns mannen din kan få ha de i barnehagen, men kort ned dagene. Anonym poster: 7ea0d07eef1b5f60dbbf1eeb862dfd12 Kor?!? Han sie han skal korte ned dagane men han gjør det ikkje... Plutseleg har han brukt litt lengre tid på butikken eller gått ein lengre omvei og brukt mykje tid... Eller så passa det ikkje fordi barnehagen har aktivitet og alt mulig. Han har mange unnskyldninga kvar gang og det blir alltid til 16...
Gjest Sobril Skrevet 28. juni 2012 #10 Skrevet 28. juni 2012 Jeg ville hatt dem kortere i barnehagen, men ikke hjemme på fulltid. Disse ungene kan fort kjede seg hvis de må tråkke i hælene på mor og far hele dagen. I barnehagen får de tross alt dekket alle sosiale behov.
eva-80 Skrevet 28. juni 2012 #11 Skrevet 28. juni 2012 Det er bare å innse at du har en j---a egoist til mann , som vil at du skal gjør alt av jobben, selv om han har fri og klør seg i ballene hele dagen. Ordentlige fedre gleder seg til endelig å få tid og bli bedre kjennt med sine barn som er vanskelig ellers i året. Din mann virker som om han ser på de som en belastning og forstyrrende element i hans tilværelse. Var det meg så ville jeg sette hardt mot hardt. Barnehage er ikke en oppbevaringssted for foreldre som ikke gidder å bruk tid med egne barn. Det er en nødvendighet pga foreldre må være på jobb. Aktiviser dem? for ett tullete uttrykk. stå opp sammen, spise frokost sammen, dra på tur, tegne/ male, besøke venner med barn som man ellers har ikke så mye tid til, besøke/ få besøk av besteforeldre/ slektninger , lese bøker, osv. Det og lignende ting foreldre som har fri kan gjør sammen med sine barn. Jeg blir så provosert av slike egoister som setter barn til verden, men ellers forventer at alle andre skal oppdra dem. 12
Gjest navnelapp Skrevet 28. juni 2012 #12 Skrevet 28. juni 2012 Med ein toåring og ein treåring hadde iallfall eg nytt nokre timar for meg sjølv midt på dagen. Nokre dagar kan ein jo finne på ting viss det er bademuligheiter i nærleiken eller ein kan besøke nokon, men med dårleg ver og slikt hadde eg nok levert barna i barnehagen, ja. 4
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2012 #13 Skrevet 28. juni 2012 Dette er vel en kamel jeg som mor ville ha valgt å svelge ganske glatt hadde jeg vært i din situasjon. Jeg skjønner din side av saken, men jeg kan se hans side av det også. Regner med at han, den tiden du må jobbe og han har ferie, tar seg av hus, middag etc Ser du skriver at du ikke skjønner at han ikke vil kose seg hjemme med barna, og her tenker jeg at DU hadde sikkert kost deg masse hjemme med de, men det er jo faktisk ikke slik at alle føler det slik. Slik jeg ser det er det der din mann er, han ønsker (og har sikkert planlagt for seg selv i lang tid) at han skal ha tid til seg selv og prosjektene sine og familiefri (har han hatt lite alenetid til nå?), som for han er viktig men som for det er uviktige. Min mann har også diverse prosjekter som jeg ikke forstår i det hele tatt, men jeg skjønner at de er vikige for han. Å ha barna hjemme hele ferien ødelegger planene for mannen din, jeg tror det er så enkelt. At han kunne kortet ned på timene i barnehagen i blant er jeg likevel delvis enig i. 5
eva-80 Skrevet 28. juni 2012 #14 Skrevet 28. juni 2012 trenger man 2 måneder alenetid i året så trenger han deffinitivt ikke å lage barn til verden. spesielt ikke med så lite mellomrom. Har han valgt å ha familie, så må han ofre like mye som kona. Hvorfor skal hun svelge kameler??? Hvorfor skal han ha det så behagelig? Hva ville han sagt om situasjonen var snudd? er det for stor pris å betale så burde han brukt kondom. Det er disse fedrene som barna kommer til å betegne fraværende og fjern under oppveksten. 6
Gjest Tullemor Skrevet 29. juni 2012 #15 Skrevet 29. juni 2012 trenger man 2 måneder alenetid i året så trenger han deffinitivt ikke å lage barn til verden. spesielt ikke med så lite mellomrom. Har han valgt å ha familie, så må han ofre like mye som kona. Hvorfor skal hun svelge kameler??? Hvorfor skal han ha det så behagelig? Hva ville han sagt om situasjonen var snudd? er det for stor pris å betale så burde han brukt kondom. Det er disse fedrene som barna kommer til å betegne fraværende og fjern under oppveksten. Mann min tar sin del av ansvar, huset er alltid reint når eg kommer heim fra jobb og han er god og flink med barna når dei er heime fra barnehagen. Så eg vil bare seie at han lessar ikkje alt øve på meg, men han vil ha åleine-tid for seg sjølv sier han og han har de heldigvis litt om morningen, men eg tror det er for da kan han og de sove lengre og slappa av... Er ikkje alltid de er oppe når eg vaknar og går på jobb.
Gjest Iris Skrevet 29. juni 2012 #16 Skrevet 29. juni 2012 Jeg ville hatt dem kortere i barnehagen, men ikke hjemme på fulltid. Disse ungene kan fort kjede seg hvis de må tråkke i hælene på mor og far hele dagen. I barnehagen får de tross alt dekket alle sosiale behov. Barn som er vant til å være i barnehagen "kjeder" seg fort hjemme. De er ikke vant til å være hjemme, og blir derfor "stresset". Samme med foreldrene som ikke er vant til å ha barna hjemme med seg. Men...barn har godt av erfaringen med å "kjede" seg og gjøre ingenting hjemme. Det er en vanesak for både liten og stor. Jeg har selv flere barn, men har aldri forstått hvordan noen kan velge vekk sine egne småbarn slik til fordel for seg selv. Desverre har jeg ingen råd til TS annet enn det som allerede er foreslått i tråden... Kortere dager, og en og annen dag fri. Men vil han ikke, så.....har barna det sikkert supert i bhg. Men barn kan jo også bli slitne, og kunne trenge litt mer fri og ro iblant. 3
aviccii Skrevet 29. juni 2012 #17 Skrevet 29. juni 2012 Det er bare å innse at du har en j---a egoist til mann , som vil at du skal gjør alt av jobben, selv om han har fri og klør seg i ballene hele dagen. Ordentlige fedre gleder seg til endelig å få tid og bli bedre kjennt med sine barn som er vanskelig ellers i året. Din mann virker som om han ser på de som en belastning og forstyrrende element i hans tilværelse. Var det meg så ville jeg sette hardt mot hardt. Barnehage er ikke en oppbevaringssted for foreldre som ikke gidder å bruk tid med egne barn. Det er en nødvendighet pga foreldre må være på jobb. Aktiviser dem? for ett tullete uttrykk. stå opp sammen, spise frokost sammen, dra på tur, tegne/ male, besøke venner med barn som man ellers har ikke så mye tid til, besøke/ få besøk av besteforeldre/ slektninger , lese bøker, osv. Det og lignende ting foreldre som har fri kan gjør sammen med sine barn. Jeg blir så provosert av slike egoister som setter barn til verden, men ellers forventer at alle andre skal oppdra dem. Helt enig!! Han kan ta ei uke el to uten unger, men så bør de få være hjemme med pappan sin. Jeg hadde blitt drit forbanna om min samboer hadde gjort dette!! Og han kan jo jobbe med prosjektet sitt på ettermiddag el kveld... Helt uhørt at han må vente med at de har fri til du har det. 1
Gjest Regine Skrevet 29. juni 2012 #18 Skrevet 29. juni 2012 Og jeg fatter ikke at man insisterer på å skaffe seg unger hvis man bare skal ha de i barnehagen. Det sjokkerer meg hvor emange som mener dette, ref også den andre tråden om emnet. Ut fra det som sies så evner ikke dagens foreldre å ta vare på egne barn. De syns det er slitsomt og de kan ikke "aktivisere" barna sine i tillegg til at barn "må" sosialiseres fra tidlig alder. Hører dere ikke selv hvor tullete dette er? Tror dere virkelig at det kun er pedagoger som kan ivareta barns behov i hverdagen? Og ser dere virkelig ikke at barnehagebarn kan trenge fri? 4
sebastianen Skrevet 29. juni 2012 #19 Skrevet 29. juni 2012 Korfor det? Sitte heime og lese når du kan kose deg med ungane...? Kanskje du bruka meir tid heime vanlegvis? Vi har arbeid 8-16 kvar dag elles og da blir ungane i barnehagen frå ca halv 8/ sju - halv fem/ fem. Då får vi ikkje mange timane med ungane kvar dag og eg får vondt av dei og får vondt når eg veit at vi kan bruke tid med dei og velge dei vekk Dersom du faktisk mener at det er så ille i barnehagen får dere heller kutte ned på levestandarden og sørge for at ungene kan være hjemme. For det er vel ikke bare om sommeren det er ille å være der? Eller er det det at han får gjøre noe du kunne ha lyst til selv ( være hjemme å ha god tid til egne ting) 4
sebastianen Skrevet 29. juni 2012 #20 Skrevet 29. juni 2012 trenger man 2 måneder alenetid i året så trenger han deffinitivt ikke å lage barn til verden. spesielt ikke med så lite mellomrom. Har han valgt å ha familie, så må han ofre like mye som kona. Hvorfor skal hun svelge kameler??? Hvorfor skal han ha det så behagelig? Hva ville han sagt om situasjonen var snudd? er det for stor pris å betale så burde han brukt kondom. Det er disse fedrene som barna kommer til å betegne fraværende og fjern under oppveksten. De har barnehageplass, som de sikkert betaler for. Kona går på jobb uansett. Han har fri, men kona skal bestemme hva han skal ønske å gjøre.... Veldig fritid ja, KSF. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå