Gå til innhold

For dummies: Se serier på nett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare helt enkelt hvordan man kan se serier på nett?

Hvilke nettsider bruker man? (jeg vil bare se det på den lovlige måten!)

Og hva slags beskyttelse bør man bruke på PCen?

takk!

Anonym poster: e53e5011dcfb894ecad083c5da0f3801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elyssa

Hvis du skal se det på 'den lovlige måten' må du kjøpe seriene på boks eller se dem når de går på tv. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en britisk IP så kan du se serier på BBC.

Hvis du har en amerikansk IP så kan du se serier på HULU.

I begge tilfelle er det helt lovlig.

Her i Norge har du NRK nett-tv. Litt kjedelig og helt tragisk, men de har noen serier som ligger ute.

Anonym poster: 1b196c798c21d11ddd103d9c3729b6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.yourtvseri.es/

Her kan du streame serier. det er ikke den beste kvalitet på en del av seriene, men det går absolutt an å se på, og så streamer man tross alt seriene gratis. Du trenger ikke registrere deg eller noe.

Endret av Giant Robot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal se det på 'den lovlige måten' må du kjøpe seriene på boks eller se dem når de går på tv. ;)

Det er ikke helt riktig. Streaming er helt lovlig, og en rekke sider streamer også til Norge. Jeg har fulgt med på en rekke serier ved å streame, blant annet Greys Anatomy, Frustrerte Fruer, CSI.... Du får da sett det dagen etter at det er sendt i USA. Du har fått to adresser over her, du finner enda flere dersom du googler etter dette. Utfordringen er ofte å finne riktig "leverandør", Wonders har nevnt noen gode.

Kvaliteten er ikke alltid god, men har man en grei linje går det veldig fint.

Velger man å gjøre det ulovlig er Torrent løsningen. Jeg bruker ikke det i og med at streaming går så fint. Det er vel uansett ikke lov å beskrive hvordan man gjør det her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At streaming er helt lovlig er i bestefall en sannhet med modifikasjoner, for det befinner seg i en gråsone av vårt lovverk som ikke er avklart. Men ikke all streming er "muligens ulovlig" eller like mye "muligens ulovlig", kort sagt kan en dele mulighetene i tre: (alle tatt med utgangspunkt i at du befinner deg i Norge)

1. Enten betale seg inn eller benytte seg av nett-tv som er gratis og henvendt til det norske markedet, herunder NRKs nett-tv, tv3, og tv2 og viaplays betalingstjenester. Samtlige tjenester er det helt lovlig å bruke så lenge du forholder deg til villkårene aktøren har presentert.

2. Å betale for å streame tv-tjenester fra utlandet, hvor du i utgangspunktet ikke har tillgang fra Norge, det vil si enten ved å benytte en falsk ip-adresse, få noen med amerikansk kredittkort til å betale for seg, amerikansk iTunes-konto osv. Dette er veldig i gråsonen. Jeg tviler sterkt på at det noen gang i overskuelig fremtid kommer til å slå tilbake på den forbrukeren som bruker disse metodene, men samtidig så har man brutt med tjenestevillkårene som operatøren driver med. Grunnen til at dette krasjer er for eksempel dersom et amerikansk TV-konsern har solgt eksklusive rettigheter til f.eks. TV-Norge om at de er de eneste som får sende et visst program i Norge. Som sagt, tror jeg ikke at dette vil backfire på forbrukeren, bortsett fra muligens bedre teknologi som kan fjerne disse mulighetene.

3. Å streame TV serier som ikke er lagt ut gratis fra distrubitørens side uten å betale for seg. Er du i Norge er dette definitivt den enkleste måten å få tilgang på. Og de lærde strides fortsatt om hvor ulovlig dette er. Det er vanlig å argumentere for at man "laster jo ikke ned noe?", men i retten kan eventuelt argumentet om at streaming lagrer faktisk bilde og lyd fra det du ser midlertidig på dataen din, og hva er dette bildet og lyd? Jo som regel er det beskyttet av åndsverkloven, og det er en krenkelse av de kanaler som har betalt for å vise dette åndsverket. Men samtidig er det en forskjell på streaming i forhold til f. eks. torrents. Ved førstnevnte distribuerer man ikke verket videre på samme måte som når man deler torrents. Det er nok en formildende omstendighet, men tidligere amerikanske dommer har vist at selv om man får mest straff for å DELE åndsverk, så har også folk blitt dømt for å bare laste ned, og da er faktisk ikke forskjellen så veldig stor mellom streaming og torrentnedlastning.

Men kort sagt vil ikke streaming gi noen konsekvenser for forbruker i Norge med det første. :) Likevel spår jeg at det etter hvert vil komme lovendringer.

Anonym poster: d983dec677725c0323e8d21fc252a0ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Men hvis jeg bruker for eksempel putlocker, behøver jeg noen ekstra beskyttelse på PCen da? Jeg forsto ikke helt dette med midlertidige filer....

Anonym poster: b5f4057894f392b0670a17697c4a9b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.free-tv-video-online.me/ - filmer og serier. En del pop-up reklame før du har kommet så lang som til å trykke "play", men kvaliteten på det meste er ganske bra.

http://www.couchtuner.com/ - Bare serier. God kvalitet, ingen plagsom reklame. Desverre litt begrenset hva man kan se, men like fullt greit utvalg.

Kan ikke stort om hva som er lov og ikke, så det får noen andre kjefte om ^^

Kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest villrev

Netflix har en del serier. God kvalitet og ingen reklame. Det koster litt penger i måneden, og du må ha amerikansk ip fra et annet program (hide my ass Pro VPN, det koster og litt penger). men det er veldig lett å bruke netflix. Ganske sikker på at det er lovlig og..

Endret av villrev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt tv-links.eu ganske mye. Hvis jeg først begynner på en serie må jeg bare se den ferdig med en gang. Håpløst å vente på neste episode neste uke. Det utgår ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sidereel.com er kjempe god side. også bruker jeg solarmovie.eu for å se filmer. og noen serier der og.

jeg bruker mest sockshare,putlocker,novamove.

Anonym poster: 093b9a8b6ca4ca989efe8b8017de9e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

oh denne tråen reddet meg nå som jeg har slettet siden på adr.feltet på pc'n min. Thanxxxxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...