Gå til innhold

Kjønnsfascistikse "sikkerhetstiltak".


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagbladet melder at unge menn kan få fartssperrer i bilene sine.

http://www.dagbladet.no/2012/06/09/nyheter/politikk/samferdsel/22015564/

Ok, hva skjer når poden låner mor sin bil? Eller en venninne låner fyren sin karjol?

Skal vi også ha distansesperrer? Det er jo en kjensgjerning at unge menn kjører betydelig flere kilometer en unge kvinner. Så for å følge logikken så betyr dette at unge menn må begrense avstandene de kjører.

Hvorfor er det slik at alt som kan være negativt for menn er lov å mene og støtte og ikke minst lage lover for. Mens ting som er negativt for kvinner, ref fysiske opptakskrav her og der, nei det er kjønnsdiskriminerende?

Over har dere én av flere grunner til at jeg ikke tar feminister seriøst og ikke orker å diskutere rettferdighet mellom kjønnene på deres forvaklede mannshatende premisser.

Videoannonse
Annonse
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Det handler jo om statistikken her.

Statens veivesen ser på forslag til sikkerhetstiltak fra forskere fordi de ønsker å redusere antall dødstall i trafikken.

Kanskje de burde sette fartsperre på alle biler til folk i alle aldre sånn at man slapp noe grining om kjønnsfascisme, men som forskeren påpeker så er det hos unge menn man ser at budskapet om at fart er farlig ikke går helt inn. Det er derfor logisk og ressursbesparende å gjøre noen tiltak her.

Jeg ser forresten ikke hva dette har med feminisme å gjøre. De "mannshaterne" som har foreslått og støtter dette tiltaket er menn selv.

  • Liker 8
Skrevet

Hvorfor er aldri antall tilbakelagte km en del av disse statistikkene? Hvis en ser på ulykker der unge kvinner kjører seg ihjel, skiller disse seg fra tilsvarende ulykker for unge menn? Hvorfor er det INGEN som stiller disse spørsmålene? Jeg tror det er fordi en likke liker svarene... Det er lov å være imot menn rett og slett. Menn er problemet, alltid! Velkommen til det "likestilte" feministiske Norge.

Skrevet (endret)

Det kunne ha blitt en god debatt omkring problemestillingen, men når du personifiserer debatten med høyst subjektive oppfatninger av hvorfor ting er slik som de er, så får en på følelsen av at det først og fremst er feminismen og kvinner du ønsker å "ta" og ikke selve problemstillingen rundt det du tar opp innledningsvis.

Det er å be om avsporing fra selve temaet.

Og for å si noe om temaet: nei, jeg støtter ikke et slikt tiltak. Jeg har mer tro på forebyggende tiltak.

Endret av Aussie
  • Liker 3
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Antall tilbakelagte km er selvsagt viktig for statistikken, men om du vil ha distansesperre så begynner du virkelig å snakke fascisme. Med en fartsperre så kan de iallefall kjøre så mye de vil og har behov for, bare ikke langt over fartsgrensa. Det burde ikke medføre de aller største ulempene at bilen lager en lyd når man holder livsfarlig fart.

Nå har jeg ikke bladd gjennom all statistikken på Statens veivesen, men viktige risikofaktorer for ungdom som kræsjer kontra godt voksne er overdreven tro på egne kjøreferdigheter og for høy fart (i kombinasjon med manglende kunnskap/erfaring). Og jeg antar ut fra artikkelen og lovforslaget at menn er sterkt overrepresentert her.

For å unngå at du og sinte unge menn skal sutre om kjønn så burde man kanskje av rent politiske årsaker sette fartsperre i bil på unge kvinner også. Med tanke på å redusere dødsfall så er det sikkert bortkastede ressurser, men da slipper de iallefall en tåpelig avsporing fra det som er det egentlige problemet her - nemlig at unge menn dreper seg selv i trafikken.

  • Liker 5
Skrevet (endret)

Hvorfor får ikke jeg uføreforsikring bare fordi jeg har en sykdom som statistisk viser at jeg sannsynligvis blir uføretrygdet? Jeg lurer på om det i denne statistikken er tatt med alle de som har et helt forferdelig kosthold og drikker vær helgfor å sammenligne.

Men sånn på den saklige siden: Klart det er et problem å gi et forbud for et kjønn og ikke et annet og om de skulle innført det burde de ta med antall kjørte kilometer med i beregningen (om de ikke allerede har gjort det). Samtidig får ikke 17-åringer kjøre selv om en del 17-åringer er mer ansvarlige enn mange 18-åringer. Egentlig synes jeg grensen for å kunne kjøre burde settes opp til 20-22, da frontallappen ikke er ferdig utviklet før da og den har mye med impulskontroll å gjøre.

Endret av Trio
  • Liker 1
Gjest Maruwan
Skrevet

For å unngå at du og sinte unge menn skal sutre om kjønn så burde man kanskje av rent politiske årsaker sette fartsperre i bil på unge kvinner også. Med tanke på å redusere dødsfall så er det sikkert bortkastede ressurser, men da slipper de iallefall en tåpelig avsporing fra det som er det egentlige problemet her - nemlig at unge menn dreper seg selv i trafikken.

Altså, den mest trafikk-farlige personen jeg noensinne har opplevd var en kvinne jeg satt på med. For det første hadde hun kjørferdigheter som en kvinne og i tillegg hadde hun overmotet til en mann. Ekstremt dårlig kombo.

Skrevet (endret)

Dette går jo ikke. Det er imot alt som finnes av likestillingslover. Man kan ikke diskriminere etter kjønn.

Men det som er mulig er jo å lage ett opplegg a la motorsykkelførerkortreglene.

Man kan til å begynne med få førerkort for treig bil, for så å få fullverdig førerkort når man kjørt ett par år.

Jeg er usikker på de tekniske mulighetene her. Hvordan man kan begrense biler sin toppfart, men jeg ser for meg en framtidsløsning i samarbeid med bilfabrikkene der man starter bilen med en chip på førerkortet som sier fra til bilcomputeren at den er autorisert inntil x antall km /t.

På racerbaner så kan man bruke racerlisenschip som gir høyere toppfart.

kanskje man også har ett utenlandsk førerkort som man bruker i Tyskland, og gir mulighet til større toppfart.

Jeg ser for meg at alle Norske førerkort bør sperres innenlands til f.eks 130 km/t.

Dette vil nok føre til kreative løsninger med juksechipper utviklet i det kriminelle datamiljøet.

Endret av I Grosny
Skrevet

Menn kan bare la vær å få lappen før de er 23.

Skrevet

Menn kan bare la vær å få lappen før de er 23.

Dårlig løsning. For mange er avhengig av bil i jobben.

  • Liker 1
Skrevet

Du har absolutt et poeng mr. BM !!

Men som det blir sagt her, så leser man kun statistikk og ikke noe annet.

Ja, man må selvfølgelig være enig i statistikken, fordi den alltid har rett. Som du sier så er heller ikke antall kjørte km inkludert der.

Hva med kjønnsinndeling ; hvem av kjønnene kjører mest bil ??

Sannsynligvis menn. Det går selvfølgelig mer på holdningsskapende arbeid, samt tilrettelegging for banekjøring hvor man kan kjøre fort.

Dette er snakk om liv, og da er det viktig for byråkratene å se på statistikk og selvfølgelig innføre eventuelle tiltak.

Kvinner skaper også trafikkfarlige situasjoner, sminkepung i bilen burde vært forbudt, tasting på mobil, innsetting av linser m.m. Regn ikke med at det blir satt inn tiltak imot det.

At det er flere menn som blir drept i trafikken p.g.a fart er ingen stor overraskelse igrunn, og det kan nok umulig gjelde bare her i Norge.

Skrevet

Du har absolutt et poeng mr. BM !!

Men som det blir sagt her, så leser man kun statistikk og ikke noe annet.

Ja, man må selvfølgelig være enig i statistikken, fordi den alltid har rett.

Statistikk sier trolig at unge menn har mest skader. Men som sagt, det er ikke lov å kjønnsdiskriminere.

En annen sak er at statistikken er grov, og man kan lage alle mulige slags statistikker. Hvis man plutselig finner at skadefrekvensen er enda verre blant homofile aksjerådgivere, skal man da sette fartsperre på bilene til alle homofile aksjerådgivere.

Eller hvis man finner ut at svigermødre....?

Jeg mener å huske at det var utrolig mange Ferrarier som ble hardt skadet for noen få år siden. Hvis man sperret Ferrariene til 120 km/t så ville det ha en effekt. Men Ferrariforhandlerene hadde neppe likt det.

Skrevet

La oss ta et annet eksempel. Hvilken gruppe syklister har flest trafikkskadde og trafikkdrepte? Hvilke lovbestemmelser kan vi finne på for å begrense denne gruppen? Jeg vil nemlig tro at menn vil dominere også denne statistikken.

Skrevet (endret)

La oss ta et annet eksempel. Hvilken gruppe syklister har flest trafikkskadde og trafikkdrepte? Hvilke lovbestemmelser kan vi finne på for å begrense denne gruppen? Jeg vil nemlig tro at menn vil dominere også denne statistikken.

Kanskje vi trenger egne sykkelstier for menn mellom 38 og 45 år? Eller begrensninger på girutveksling for denne aldersgruppen, med f.eks maks 46 tenner foran og minimum 12 tenner bak? Og en turteller som starter blålys og sirener med en gang tråkkfrekvensen overstiger 105 omdreininger pr minutt?

Endret av I Grosny
Skrevet (endret)

Dette går jo ikke. Det er imot alt som finnes av likestillingslover. Man kan ikke diskriminere etter kjønn.

Da har du nokk ikke lest "likestillingsloven":

§ 1. (Lovens formål.)

Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling.

http://www.lovdata.no/all/tl-19780609-045-0.html#1

Som du ser er altså "likestillingsloven" kjønnsdiskriminerende i seg selv.

Også over til topic:

Her er fakta om ulykker med skader i Norge (korrigert for kjørte kilometer slik det skal være hvis man skal presentere statistikk på en ærlig måte):

Trafikkrisikokjnn.png

Trafikkrisikokjnn2.png

https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%D8I%20rapporter/2011/1164-2011/Hele%20rapporten%20nett.pdf

Som man ser er altså kvinnene værstingene i trafikken totalt sett.

Så la oss innføre strenge årlige eksamener for å beholde førerkortet for kvinner og ta fra dem lappen når de passerer 50 år og heve forsikringen og egenanndelen kraftig for kvinner, ol. eller?

Endret av flesvik
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Tydelig at vi må frata alle kvinner over 34 lappen...

Med tanke på hvordan de fleste kvinner jeg kjenner kjører så overrasker det meg ikke! Uoppmerksomhet er stikkordet.

Endret av BM2
  • Liker 1
Skrevet

Hm, jeg tenkte faktisk på deg, BM2, da jeg hørte denne nyheten.

Jeg synes ikke det burde innføres sikkerhetstiltak gjeldene kun for menn -- enten alle eller ingen. Dette forslaget er diskriminerende.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vegdirektoratet stiller seg positivt til ulike typer fartssperrer fordi slike tiltak kan spare 40 liv i året, ifølge NRK.

Tenk hvor mange liv som kunne blitt spart om å kjøre bil ble forbudt da. For ikke å tenke på hvor mange liv vi hadde spart om det ikke var lov å få flere barn her i verden. Innen 120 år så hadde det ikke vært flere dødsfall på vår planet (blant ammenesker), tenk på det dere.

Anonym poster: c76bdc825d10d006c6fc91659272faa9

  • Liker 1
Skrevet

Tror andre tiltak som massiv holdningskampanje og utbedring/heving av standarden på vårt elendige veinett hadde hatt bedre effekt.

Det er ikke bare unge menn som har risikoadferd i trafikken, uoppmerksomhet ved å f.eks sjekke facebook og sms-ing mens man kjører er minst like farlig som å kjøre for fort.

Kjører selv daglig biler med fartssperre på 100, man blir tvunget til å planlegge kjøringen bedre enn uten, men det finnes mange muligheter til å koble den ut.

For at sperren skal ha noen effekt må den ettermonteres også på eldre biler, hvem skal betale for dette? Og hvilke løsninger har man for kjøring i utlandet med langt høyere fart enn hjemme?

Har større tro på å vise usladdede filmer fra faktiske ulykker som en del av føreropplæringen.

Gjest Cuntzilla
Skrevet (endret)

Også over til topic:

Her er fakta om ulykker med skader i Norge (korrigert for kjørte kilometer slik det skal være hvis man skal presentere statistikk på en ærlig måte):

Som man ser er altså kvinnene værstingene i trafikken totalt sett.

Så la oss innføre strenge årlige eksamener for å beholde førerkortet for kvinner og ta fra dem lappen når de passerer 50 år og heve forsikringen og egenanndelen kraftig for kvinner, ol. eller?

Ærlig og ærlig. Du har jo fjernet en viktig faktor, nemlig hvor mange unge kvinner som kjører og hvor langt de kjører. Om de ikke kjører så mye så har de jo BM2s hypotetiske distansesperre allerede. Så da er det ikke like farlig om kvinner skulle være ræva sjåfører.

Satt VELDIG på spissen (og med fare for uheldig sammenligning for kvinner, jeg synes ikke de er ræva sjåfører altså..!): hiver du småbarn inn i den statistikken så er nok de verstingene når det gjelder ulykker per kjørte kilomter. Men for å vite om man skal sette inn tiltak så kan man ikke gå utelukkende etter relative tall.

Som sagt, jeg tror Statens Veivesen og denne stipendiaten har et øye på faktiske dødstall og foreslår tiltak etter det. MEN de kunne godt kastet bort noen ressurser på å gjøre gasspedalen tung å trykke i bånn i biler til unge kvinner også, sånn at man slapp denne tåpelige avsporingen av diskusjonen.

Og sånn at man ikke kastet et bein til de som elsker å hate kvinners likestillingskamp.

Endret av Cuntzilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...