Gå til innhold

Hvorfor er det greit å si til andre at de er for tynne?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I flere sammenhenger, har jeg lagt merke til dette fenomenet. Det virker som om mange mennesker mener det er helt greit å si til tynne at; "du må legge på deg, du er altfor tynn", "husk, menn liker kvinner med mer fett på kroppen" og listen er lang.

Har sett det her på KG også. Bildetråder hvor brukere legger ut bilder. "oi du var tynn". Eller så har vi de mannlige brukerne som legger ut bilder av muskuløse kropper. Da kommer kommentarer som: "jeg liker ikke så mye muskler jeg". Sier ikke at dette forekommer ofte, men det skjer.

En ser jo aldri at man kommenterer " oi du var feit".

Hvorfor er det slik at noen mennesker mener det er greit å kommentere kroppen til slanke mennesker i negativ forstand, mens det å komme med bemerkninger om at jenta har for mye, er frekt? Etter min mening er det like frekt. Samme om hun er tynn eller tykk, man kommenterer da ikke andres kropper i negativ forstand?

Hva tenker dere? Er det noen av dere som mener det er greit å rakke ned på tynne mennesker? Hvorfor? Hvorfor skal det gjøres forskjell på tynn eller tykk, når det kommer til kommentarer i negativ forstand?

En liten utblåsning fra meg. Jeg er nemlig lei av å få beskjed om at jeg må legge på meg.

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

I flere sammenhenger, har jeg lagt merke til dette fenomenet. Det virker som om mange mennesker mener det er helt greit å si til tynne at; "du må legge på deg, du er altfor tynn", "husk, menn liker kvinner med mer fett på kroppen" og listen er lang.

Har sett det her på KG også. Bildetråder hvor brukere legger ut bilder. "oi du var tynn". Eller så har vi de mannlige brukerne som legger ut bilder av muskuløse kropper. Da kommer kommentarer som: "jeg liker ikke så mye muskler jeg". Sier ikke at dette forekommer ofte, men det skjer.

Hvorfor er det slik at noen mennesker mener det er greit å kommentere kroppen til slanke mennesker i negativ forstand, mens det å komme med bemerkninger om at jenta har for mye, er frekt? Etter min mening er det like frekt. Samme om hun er tynn eller tykk, man kommenterer da ikke andres kropper i negativ forstand?

Hva tenker dere? Er det noen av dere som mener det er greit å rakke ned på tynne mennesker? Hvorfor? Hvorfor skal det gjøres forskjell på tynn eller tykk, når det kommer til kommentarer i negativ forstand?

En liten utblåsning fra meg. Jeg er nemlig lei av å få beskjed om at jeg må legge på meg.

Jeg er enig. Syns det er like frekt å rakke ned på tynne som tykke

• Liker 1
Skrevet

:klappe:

Jeg har fått den kommentaren så mange ganger! Som om jeg kan noe for den kroppen jeg har fått utdelt? Jeg er da vel egentlig ganske fornøyd, jeg.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Helt enig selvsagt.

Grunnen til at er sånn er fordi det alltid har vært mer akseptabelt å sparke oppover enn nedover. Hele den norske samfunnsmodellen er bygget på å sparke oppover.

Endret av kråkefjas
  • Liker 6
Skrevet

Helt enig! :kjefte:

Jeg slet meg gjennom barndommen, tenårene og langt forbi der med komplekser fordi jeg var tynn. Fikk ufattelig mange lignende kommentarer og jeg angrer den dag i dag at jeg ikke svarte med: "du er for feit, jeg er for tynn, like kjipt for begge." Det hadde så klart vært akkurat like frekt og barnslig og jeg er nok bedre oppdratt enn som så, så jeg gjorde (vel heldigvis) aldri det. Men det gjorde VONDT! trolig like vondt som de som fikk slengt etter seg at de var feite. Ikke veldig lett å være fjortis og tynn som en strek når de andre jentene fikk former. Komplekser er komplekser, uansett hva det gjelder.

Jeg tror det er flere grunner til dette. Jeg tror at en del egentlig er misunnelig på andre som er tynne (ikke nødvendigvis den de sier det til) eller har komplekser for at de selv kunne klart seg med noen kilo mindre. Da er det nok enkelt å slenge ut mot de som er av den tynne sorten. I tillegg tror jeg de som sliter med å holde vekta tror det er noe tynne mennesker velger, og det er det jo definitivt ikke alltid. Uvitenhet, uvitenhet, uvitenhet..

Og ikke minst fordi det i mange tilfeller er sett på som attraktivt å være slank (i en eller annen grad) og derfor ikke ansett som like sårende (?). Det må jo nesten være sånn, ellers hadde veldig mange vært åpenbart utrolig frekke med viten og vilje.

Jeg hadde ALDRI sagt noe sånt til en person som var tynn. Jeg vet alt for godt hvor sårende og slemt det er. Klok av skade..

• Liker 5
Skrevet

Tror kanskje ikke folk tenker over at det er sårende. Fordi man er tynn har man i moteverden "ideal kroppen" og derfor er det greit å komme med kommentarer på kroppen til andre. Jeg synes det er en uting! Jeg blir lei meg når folk sier jeg må legge på meg. Jeg spiser masse, er ikke akkurat som at jeg slanker meg :angry:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her på KG slenger mann med leppa hele tiden, tykke eller tynne.

Ute i samfunnet så er slanke mennesker det opptimale, derfor er det greit å si til folk at de er tynne.

Tykke mennesker sees ned på, derfor kan man ikke si at andr er tykke.

Tror jeg da.

Men jeg har stor forståelse at begge deler er sårende.

• Liker 5
Gjest BettyBoop
Skrevet

Helt enig! :kjefte:

Jeg slet meg gjennom barndommen, tenårene og langt forbi der med komplekser fordi jeg var tynn. Fikk ufattelig mange lignende kommentarer og jeg angrer den dag i dag at jeg ikke svarte med: "du er for feit, jeg er for tynn, like kjipt for begge." Det hadde så klart vært akkurat like frekt og barnslig og jeg er nok bedre oppdratt enn som så, så jeg gjorde (vel heldigvis) aldri det. Men det gjorde VONDT! trolig like vondt som de som fikk slengt etter seg at de var feite. Ikke veldig lett å være fjortis og tynn som en strek når de andre jentene fikk former. Komplekser er komplekser, uansett hva det gjelder.

Jeg tror det er flere grunner til dette. Jeg tror at en del egentlig er misunnelig på andre som er tynne (ikke nødvendigvis den de sier det til) eller har komplekser for at de selv kunne klart seg med noen kilo mindre. Da er det nok enkelt å slenge ut mot de som er av den tynne sorten. I tillegg tror jeg de som sliter med å holde vekta tror det er noe tynne mennesker velger, og det er det jo definitivt ikke alltid. Uvitenhet, uvitenhet, uvitenhet..

Og ikke minst fordi det i mange tilfeller er sett på som attraktivt å være slank (i en eller annen grad) og derfor ikke ansett som like sårende (?). Det må jo nesten være sånn, ellers hadde veldig mange vært åpenbart utrolig frekke med viten og vilje.

Jeg hadde ALDRI sagt noe sånt til en person som var tynn. Jeg vet alt for godt hvor sårende og slemt det er. Klok av skade..

Minner meg om noe jeg så på oprah (eller kanskje det ikke var oprah, men samma det). Da hadde de en svær diskusjon om det der slankeprogrammet "The biggest loser". og da var det noen store damer som var så sinte pga dette programmet og kalte de trenerne som de bruker i det programmet for "skinny binny" og masse annet stygt nesten i samme setning som hun var så fornærma over frekke kommentarer mot store folk. Og da kommenterte oprah eller hvem det var: Men nå er jo du like frekk som kaller folk for skinny binny.

Og da bare: Ja tror du seriøst at tynne folk blir lei seg for å bli kalt det liksom?

Så tynne folk må visst tåle alt.

Og da spurte oprah:

• Liker 4
Skrevet

Synes det er så rart at de ikke skjønner at det er sårende. Jeg vil da ikke høre at menn liker damer med mer fett på kroppen. Jeg kan ikke noe for at jeg er tynn. Kunne gjerne lagt på meg litt jeg, men det går ikke.

• Liker 5
Skrevet

Og da spurte oprah:

Hva sa Oprah? *nysgjerrig*

• Liker 5
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hva sa Oprah? *nysgjerrig*

Nei.. hun sa ikke noe mer. Var bare en setning som havna på feil plass.

Skrevet

Har vel noe med hvem og hva som i 'popkulturen'(hovedsakelig amerikansk) har vært vanlig å erte og fremlegge som 'estetisk mindreverdige' enn andre. Dessverre var det en god stund ikke mangel på programmer hvor den feiteste var alene og deprimert, eller de hvor den spinkleste og blekeste ble latterligjort av de mer trente idrettsfolka. Hva man ser etterligner man ofte, og ved å synes litt synd på disse som fremlegges som stadig stakkarslige i media, blir man litt uviten om at motsatte kan være minst like sårende å bemerke. Min observering, i alle fall.

Jeg lever etter livs prinsippet om å aldri 'ytre noe negativt med mindre jeg ønsker forbedring for vedkommendes beste ved å dele min mening'. I så tilfelle kan kommentaren være både uønsket og ikke noe vedkommende ønsker å ta til ettertanke, men den skal for all del ikke være ufin fra min side eller for latterens skyld. Deler jeg kritikk og tips gjør jeg det i en høflig tone og med et saklig argument om hvorfor jeg deler kritkken, og så lar jeg vedkommende selv ta saken til ettertanke. I det virkelige liv legger jeg frem budskapet alt ettersom jeg vet hvordan personen vil takle det(med mindre vedkommende ønsker at jeg skal dele alt), og det gjelder både tynne som feite og bleke som gyldne.

Og en bildetråd er forøvrig et upassende sted å dele slike meninger, da vedkommende som la det ut ofte gjør det for moro og gøy, og da blir det uhyggelig fra min side å poengtere ting jeg ser forbedringspotensiale i. Dersom vedkommende selv spør derimot, deler jeg gjerne mine 'negative' meninger, men selv da på en saklig og mest mulig konstruktiv måte. Jeg kjenner jo ikke vedkommendes sensitivitet, og av erfaring vet jeg at enkelte tar krass og direkte kritikk veldig hardt innpå seg. Ikke har jeg behov for å være krass for å poengtere mitt standpunkt heller, så en viss 'skånsomhet' på internett holder lang vei.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har selv opplevd negative ting pga. jeg var tynn. Kommentarer som "kom deg på gymmen" f. eks. er vanlig å si til oss tynne gutter og menn. I det moderne mediebildet skal jo menn helse ha tydelige muskler.

Ser også at mediebildet stiller krav om flotte rumper og pupper til jentene.

Husker en jente avslo meg fordi jeg var tynn, og sa hun ikke ville ligge med meg før jeg fikk flere muskler på kroppen hehe. Den var litt kjip.

• Liker 1
Gjest kittycat
Skrevet

Er så enig med deg TS! Folk flest som sier sånt tenker ikke over det selv fordi at det er når noen er "tykk" at det blir frekt, uansett. Mens tynne kan man bare slenge ut om i hytt og pine, helst direkte til vedkommende slik at den innser at "gutta liker litt former". Gimme a break.. Eg vet ka gutter liker, eller faktisk de liker litt forskjellig. Men uansett, så er det ikkje for andre sin skyld eg er tynn. Kaanskje det har med meg selv å gjøre? Kanskje jeg sliter med maten eller kanskje jeg rett og slett har lav forbrenning?! Tenk på det før dere slenger drit. Sånn idealt sett, om man ser bort i fra min spiseforstyrrede-ish tankegang hadde jeg vært ganske så fin med 4 kg til. Kanskje folk holder kjeft da

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er så rart at de ikke skjønner at det er sårende. Jeg vil da ikke høre at menn liker damer med mer fett på kroppen. Jeg kan ikke noe for at jeg er tynn. Kunne gjerne lagt på meg litt jeg, men det går ikke.

Hvorfor vil du ikke høre at menn liker kvinner med fett på kroppen? Alle har da sine preferanser, fett eller ikke fett. Dersom det ikke er deg, tåler du ikke å høre det?

Skrevet

Jeg har også opplevd dette, og det er ikke noe gøy å få kommentarer som "det ekke fint å være så tynn, ass!" Var en gang en overvektig jente som kom bort til meg og begynte å ta meg på armene, fikle med fingrene mine osv. mens hun bablet i vei om hvor tynn jeg var og ååå, det var så fælt. Sånt er ikke greit, jeg er ikke et offentlig tafseobjekt! Jeg sa ikke noe tilbake, men skulle likt å se reaksjonen hvis jeg hadde slengt et "ja, og du var stor, gitt!" til henne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det verste du kan si til en jente at hun er for tykk. Og ingen ser ned på tynne mennesker, men det gjør man med feite folk. Alle kan legge på seg om de vil, spise mer eller trene. Er du syk er det annerledes, men jeg tviler på at alle tynne/feite er syke.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor vil du ikke høre at menn liker kvinner med fett på kroppen? Alle har da sine preferanser, fett eller ikke fett. Dersom det ikke er deg, tåler du ikke å høre det?

Poenget med tråden er vel ikke hva folks preferanser er.. :roll: Men hva man sier eller ikke sier til hverandre. Synes du det er greit at noen sier til en overvektig person: "Gutter liker ikke feite damer altså. Se å slanke deg, du ser ikke bra ut" ?

I så fall faller du litt utenfor det som er oppfattet som normal folkeskikk her i landet..

Og uansett er det noen som liker sterkt overvektige, noen liker "beinrangel" og andre liker mora.. Det blir usaklig å si noe om hva "menn" i flertall liker uansett.

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke det som er poenget med tråden. Poenget er at det er ufint å rakke ned på andres kropp. Uavhengig om de er tynne eller tykke.

Forøvrig så har aldri noen gutter/menn sagt dette til meg, kun jenter.

• Liker 5
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg synes IKKE det er greit når folk sier "du er for tynn". Da jeg gikk i 8-klasse sa folk dette til meg hele tiden, og fikk veldig store problemer av det fordi jeg ikke fikk til å legge på meg på grunn av en sykdom. Men på begynnelsen av videregående sa folk at jeg måtte passe vekta og da veide jeg 58 kilo. Legen sa at jeg var helt normal og valgte å høre på han, så jeg veier fortsatt 58 kilo da! Glad jeg ikke gikk ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...