AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Jeg har kommet inn på en tegneskole som jeg har lenge drømt om å søke på. Er så glad!!! Kusinen min har også søkt der, men hun kom ikke inn ... Jeg vet ikke hvordan jeg skal si dette til henne, for hun kommer til å bli så lei seg, og hun kommer til å hate meg... Moren til kusinen min er helt besatt på at kusinen min skal være best, og tåler ikke at jeg tegner eller at jeg viser noe av det jeg tegner... Bør jeg la være å gå på skolen for å bevare vennskapet til kusinen min og tanten min? Eller skal jeg følge drømmen min og miste kontakten med de? Jeg føler de hemmer meg veldig mye, og tanten min sender meg nesten mordblikk om jeg viser talentet mitt. Sist ble hun stående og stirre på en tegning jeg hadde lagd og sa ikke et ord. Hun så bare sur ut, og jeg fikk dårlig samvittighet. Jeg roser alltid kusinen min, men hun roser aldri meg. Hun blir bare sur og sier ingenting om mine tegninger... Gud! Så sliten jeg er! Hva ville dere gjort? 1
Gjest grapefrukt Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Selvsagt skal du prioritere dine egne drømmer og ønsker! Gratulerer med skoleplass! 5
Gjest Søgni Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Gratulerer, bra for deg! Jeg synes selvsagt ikke du skal droppe det du drømmer om på grunn av andres (usunne) trang til å være bedre enn deg, eller for å bevare et forhold til noen som ikke unner deg å få mest mulig ut av livet ditt. Du bør ikke ha dårlig samvittighet heller, det er ikke som om du har sabotert noe for kusina di. Det høres ut som tanta og kusina di har problemer, og det er ikke noe du kan eller skal løse. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Selvsagt skal du prioritere dine egne drømmer og ønsker! Gratulerer med skoleplass! Takk Men jeg vet ikke hvordan jeg skal si at jeg har kommet inn på denne skolen ... De vil jo finne ut av det etterhvert, og jeg kjenner jeg får helt angst! Hvordan skal jeg la være å bry meg?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Gratulerer, bra for deg! Jeg synes selvsagt ikke du skal droppe det du drømmer om på grunn av andres (usunne) trang til å være bedre enn deg, eller for å bevare et forhold til noen som ikke unner deg å få mest mulig ut av livet ditt. Du bør ikke ha dårlig samvittighet heller, det er ikke som om du har sabotert noe for kusina di. Det høres ut som tanta og kusina di har problemer, og det er ikke noe du kan eller skal løse. Takk for det Men jeg kommer til å ha dårlig samvittighet hver dag jeg går på den skolen. Det kommer ikke bli noe særlig hyggelig å møte på hverken tanten eller kusinen min. Vi har en god tone ellers, men når det gjelder tegning så er det så ille å nevne akkurat som om jeg skulle nevnt det værst tenkelige... Jeg klarer ikke takle dette lenger, og det tærer på meg.
Gjest Søgni Skrevet 27. april 2012 #6 Skrevet 27. april 2012 (endret) Takk for det Men jeg kommer til å ha dårlig samvittighet hver dag jeg går på den skolen. Det kommer ikke bli noe særlig hyggelig å møte på hverken tanten eller kusinen min. Vi har en god tone ellers, men når det gjelder tegning så er det så ille å nevne akkurat som om jeg skulle nevnt det værst tenkelige... Jeg klarer ikke takle dette lenger, og det tærer på meg. Jeg forstår godt at du gruer deg, det er fullt forståelig slik som du beskriver situasjonen. Men det kan liksom ikke gå så langt at du får dårlig samvittighet for å gå på en skole du har fortjent å komme inn på, og som du ønsker å gå på. Men muligheten for at de takler det bedre enn du tror er der jo, så jeg synes bare du skal si det. Hvis de reagerer med å bli sure og skape seg til slik du frykter, så er det de som er barnslige, og det er de som må jobbe med forholdet sitt til hele situasjonen - ikke du. Det blir helt borti natta å forsøke å manipulere deg vekk fra/ ødelegge dette for deg, ved å skape uhyggelig stemning. Endret 27. april 2012 av Søgni
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 Gratulerer, bra for deg! Jeg synes selvsagt ikke du skal droppe det du drømmer om på grunn av andres (usunne) trang til å være bedre enn deg, eller for å bevare et forhold til noen som ikke unner deg å få mest mulig ut av livet ditt. Du bør ikke ha dårlig samvittighet heller, det er ikke som om du har sabotert noe for kusina di. Det høres ut som tanta og kusina di har problemer, og det er ikke noe du kan eller skal løse. Helt enig! Hadde en venninne som ble irritert på meg da jeg kom inn på en skole hun ikke kom inn på, hun taklet ikke at jeg var flinkere enn henne og vennskapet ble aldri det samme igjen. Like så greit egentlig, har ikke behov for å ha venner som ikke kan være glad på mine vegne og legge bort egoet sitt.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #8 Skrevet 27. april 2012 Helt enig! Hadde en venninne som ble irritert på meg da jeg kom inn på en skole hun ikke kom inn på, hun taklet ikke at jeg var flinkere enn henne og vennskapet ble aldri det samme igjen. Like så greit egentlig, har ikke behov for å ha venner som ikke kan være glad på mine vegne og legge bort egoet sitt. Enig! Du skal da ikke late som om du er dårligere enn du er bare fordi du skal gjøre henne til lags! Nei, om man ønsker å komme inn på samme skole må man rett og slett jobbe hardere, og utvikle seg mer, eller modnes mer. 3
LukaFrost Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 Gratulerer med skoleplass! Du skal selvfølgelig ta den. Vær stolt over hvor flink du er, så får heller tanta og kusina bli sur for en stund. 1
Lilliani Skrevet 27. april 2012 #10 Skrevet 27. april 2012 Du høres ut som den typen som er alt, alt for snill og som bare bryr seg om alle andre, og prioriterer deg selv sist! Det er en super egenskap å ha, men ikke i alle situasjoner. Denne, for eksempel! Nå skal du tenke på deg selv, klappe deg på skulderen og si "Bra jobba, du kom inn", dra på skolen og NYTE at du har klart å følge en av drømmene dine! Stå på, så får kusinen og tanten din ta det som de vil. Forresten synes jeg ikke kusinen din er en ekte venninne om hun ikke støtter deg i dette! Gratulerer, og masse lykke til med skolestart!! 4
Gjest Spinell Skrevet 27. april 2012 #11 Skrevet 27. april 2012 Gratulerer med skoleplassen! Vær glad og stolt på egne vegne. Håper du takker ja, og det med god samvittighet Husk at det er ikke du som har bestemt hvem som kommer inn og ikke. Du sitter ikke i "opptakskomiteen", og har ikke noen innvirkning på inntaket. At kusinen din ikke er god nok jo ikke din feil. Du kan ikke takke nei av hensyn til kusine og tante, i alle fall. (Takker du nei skal det være av andre grunner, f.eks at du får tilbud om noe du har enda mer lyst til.) Det er helt urimelig at deres smålighet og misunnelse skal kue deg og styre din framtid. 1
O'hara Skrevet 27. april 2012 #12 Skrevet 27. april 2012 Gratulerer med skoleplassen! Vær glad og stolt på egne vegne. Håper du takker ja, og det med god samvittighet Husk at det er ikke du som har bestemt hvem som kommer inn og ikke. Du sitter ikke i "opptakskomiteen", og har ikke noen innvirkning på inntaket. At kusinen din ikke er god nok jo ikke din feil. Du kan ikke takke nei av hensyn til kusine og tante, i alle fall. (Takker du nei skal det være av andre grunner, f.eks at du får tilbud om noe du har enda mer lyst til.) Det er helt urimelig at deres smålighet og misunnelse skal kue deg og styre din framtid. Enig med Spinell. Gratulerer med plassen.
Gjest Daenerys Skrevet 27. april 2012 #13 Skrevet 27. april 2012 Gratulerer med plassen! Du kom inn fordi du har mer potensiale/er bedre enn henne, rett og slett. De får bare bli sure, det er ikke din avgjørelse, og du kan være akkurat så stolt du vil over at du kom inn på skolen!
Ryvre Skrevet 27. april 2012 #14 Skrevet 27. april 2012 Gå på skolen og nyt det, enkelt og greit (mener det finnes en tråd som er nesten identisk med denne som er ganske gammel....)
Gjest Bandit Skrevet 27. april 2012 #15 Skrevet 27. april 2012 Du skal da ikke gi opp dine egne drømmer, fordi andre ikke klarer å oppføre seg? Det er aldri galt å ha talent, og det er nå slik at noen rett og slett er bedre enn andre. Selv om man her i dette landet angriper alle som har talent og vet det. De burde bli glade på dine vegne, men siden det ikke ser ut til å skje, så ville jeg gitt blaffen. Få foreldrene dine til å si det til tanta di, så er det ikke du som ruller den store steinen som kanskje vil dukke opp. Men ikke la dem ta fra deg gleden.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #16 Skrevet 27. april 2012 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=609246 Er dette samme greia?
Gjest samme situasjon? Skrevet 27. april 2012 #17 Skrevet 27. april 2012 Jeg har kommet inn på en tegneskole som jeg har lenge drømt om å søke på. Er så glad!!! Kusinen min har også søkt der, men hun kom ikke inn ... Jeg vet ikke hvordan jeg skal si dette til henne, for hun kommer til å bli så lei seg, og hun kommer til å hate meg... Moren til kusinen min er helt besatt på at kusinen min skal være best, og tåler ikke at jeg tegner eller at jeg viser noe av det jeg tegner... Bør jeg la være å gå på skolen for å bevare vennskapet til kusinen min og tanten min? Eller skal jeg følge drømmen min og miste kontakten med de? Jeg føler de hemmer meg veldig mye, og tanten min sender meg nesten mordblikk om jeg viser talentet mitt. Sist ble hun stående og stirre på en tegning jeg hadde lagd og sa ikke et ord. Hun så bare sur ut, og jeg fikk dårlig samvittighet. Jeg roser alltid kusinen min, men hun roser aldri meg. Hun blir bare sur og sier ingenting om mine tegninger... Gud! Så sliten jeg er! Hva ville dere gjort? Et vennepar ønsket å bli foreldre og jobbet med saken i 8-9 år før det ble konstatert at de de ikke kunne få barn. Vi ønsket oss barn og ble gravide etter 6 mnd. Burde vi tatt abort for å ikke støte venneparet?? Svaret sier seg selv. Men vi gruet oss endel til å fortelle akurat det venneparet at vi ventet barn. Samme sak for deg. Har du tenkt å leve ditt liv basert på føringer fra din tante!! Kjøpe mindre hus, dårligere betalt jobb, billigere bil, billige ferier. Kusinen din legger lista og du legger deg under. Ditt liv dette her eller?? 1
Inx Skrevet 27. april 2012 #18 Skrevet 27. april 2012 Gjør som du vil! - men fortell tanta og kusinen din det de vil høre for å beholde husfreden. Du virker reflektert nok til å kunne gjennomføre en slik "manøver"
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #19 Skrevet 27. april 2012 Det her skal du gjøre: Ta selvfølgelig plassen! Om tanten din og kusina di blir sure på deg for dette, så er det deres egen feil. Det eneste du da har mista er to venner i slekta som egentlig ikke er gode mennesker. Så da har du ikke mista noe.. 1
Ryvre Skrevet 27. april 2012 #20 Skrevet 27. april 2012 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=609246 Er dette samme greia? Ja, var den tråden jeg tenkte på iallefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå