Gå til innhold

Skiftarbeidere/offshorearbeidere og alkohol.. misbruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke kjennskap til skiftarbeid/offshoreindustri og sånt før jeg traff en mann som jobbet i det. Hans unnskyldninger for å drikke hver dag, og feste hardt et par ganger midt i uka samt lørdager, var slik som dette "folk aner ikke hvor hardt vi jobber der ute, det er 14 dager med steinhardt arbeid, lange dager, urolige tilstander der man hele tiden er plaget med lyder og andre folk osv. Vi jobber annerledes, og tar oss gjerne noen øl og fester når vi kommer hjem, vanlige folk forstår ikke det, ser du."

Først var jeg forelsket og tenkte "kanskje han har et poeng, han har jo uansett fri, liksom". Men det var helt på starten av forholdet, og det å drikke hver dag i 4 uker, hver kveld, og til og med et par på dagtid før han kjørte i butikken (!!!!), ble jo utrolig hardt.

Jeg ble redd og avsluttet forholdet da han for ørtende gang nektet for å ha et alkoholproblem.

Ble kjent med andre jenter på forumet her som har opplevd lignende med menn som jobber skiftarbeid, og har møtt flere kvinner her jeg bor som har erfaring med dette også. Det er til og med en småbarnsfar som velger å drikke fra klokka 18-19 på kvelden og utover nesten hver dag, fordi han mener at han fortjener det.

Hvorfor er menn med slikt arbeid spesielt utsatte for å utvikle alkoholproblemer? For når man drikker slik jeg har beskrevet, og OFTE med hensikt til å bli full/beruset, da er det et problem.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Linaria
Skrevet

Jeg er så lei av folk som sier "jeg har det sååå jævlig. Du er bare normal, så du forstår ingenting av hvor jævlig jeg har det. Ingen kan sette seg inn i min situasjon. Derfor har jeg rett til å drikke hver dag, røyke hasj hver kveld mens jeg ser på TV og koser meg. Rydde kan du gjøre, for jeg har det så jævlig."

De høres jo ut som tenåringsjenter! Hva sier man da? Selvfølgelig kan man ikke sette seg inn i situasjonen deres. Betyr det at man ikke har noe å si?

Jeg aner faktisk ikke hvorfor det er sånn, og jeg synes ikke tøft arbeid er en grunn til å få alkoholproblemer. Da får man vurdere om man er sterk nok til den typen arbeid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av folk som sier "jeg har det sååå jævlig. Du er bare normal, så du forstår ingenting av hvor jævlig jeg har det. Ingen kan sette seg inn i min situasjon. Derfor har jeg rett til å drikke hver dag, røyke hasj hver kveld mens jeg ser på TV og koser meg. Rydde kan du gjøre, for jeg har det så jævlig."

De høres jo ut som tenåringsjenter! Hva sier man da? Selvfølgelig kan man ikke sette seg inn i situasjonen deres. Betyr det at man ikke har noe å si?

Jeg aner faktisk ikke hvorfor det er sånn, og jeg synes ikke tøft arbeid er en grunn til å få alkoholproblemer. Da får man vurdere om man er sterk nok til den typen arbeid.

Ja, det blir liksom sånn. Vi som jobber vanlige uker, vi forstår ikke hva de går gjennom når de jobber inn så og så mange timer på bare 14 dager, men altså. Dersom det er slik at en slik jobb gir deg et alkoholmisbruk så det går utover dine nærmeste, er det da en jobb som er verdt å ha? Er de 500 000 - 600 000 kr verdt det at kjæresten din stakk av fordi hun ble redd rusmisbruket, og du ikke får se ungene dine alene fordi eksen er redd du skal drikke.. ( han hadde barn fra før med svært begrenset samvær pga rus ).

Det er ikke alle som har den typen jobb som ender opp med å drikke seg gjennom 4 uker, for så å holde ut 14 dager, bare for å komme hjem og drikke igjen..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber offshore (på britisk sektor, så er kanskje en smule forskjellig fra norsk sektor!). Før var det vanlig at alkoholen var en del av miljøet offshore (vel, hvertfall på båter), og jeg tror mye av det henger igjen. Det er mye snakk om alkohol etc på jobb, selv om livet på sjøen nå er tørt.

Når man kommer hjem, hvertfall som singel, har man ikke samme skillet mellom helg og hverdag, som folk som har vanlig jobber. Hver dag er lik, en helg.. Det ER en annen tilværelse..

Når det er sagt, så mener jo jeg at det ikke er noen unnskyldning for å drikke på den måten hver dag. Da har man et problem, og det vet jeg også at det er mange på jobben som har...

Skrevet

Jeg kjenner igjen problemstillingen gjennom flere av mine perifære bekjente, da ofte offshorearbeidere. Noen av "gamlekara" er notoriske drankere, med den konsekvens at de er evig single og synes livet er trist. Løsning? Drikke mer.

Skrevet

Min mann e offshore. Han styrer med alt mellom himmel og jord når han er hjemme. Men han også sier at mange har ett problem med å fylle dagene med fornuftige ting å gjøre og at de er liksom "utenfor" i forhold til familie og venner som har en hverdag som går videre når de er ute. Når de kommer hjem så føler noen seg litt ensom og oppsøker gjerne flere "sjøfolk" og drikker. Eller spiller mye spill. Tenk selv å ha 4 uker uten å ha noe å stå opp til? Grusomt!!!

Jeg hadde ikke orket å hatt en tafatt mann som bare spilte spill eller drakk i mesteparten av de fire ukene han var hjemme! Han gjør det meste i huset og lager mat. Han sørger for å ha ting å fylle dagene sine med da mine dager er sprekkfulle og hektiske. Han kan også være så opptatt at vi nesten ikke ser hverandre på noen dager. Det syns jeg er supert! Kan ikkje trakke på hverandre i 4uker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber offshore (på britisk sektor, så er kanskje en smule forskjellig fra norsk sektor!). Før var det vanlig at alkoholen var en del av miljøet offshore (vel, hvertfall på båter), og jeg tror mye av det henger igjen. Det er mye snakk om alkohol etc på jobb, selv om livet på sjøen nå er tørt.

Når man kommer hjem, hvertfall som singel, har man ikke samme skillet mellom helg og hverdag, som folk som har vanlig jobber. Hver dag er lik, en helg.. Det ER en annen tilværelse..

Når det er sagt, så mener jo jeg at det ikke er noen unnskyldning for å drikke på den måten hver dag. Da har man et problem, og det vet jeg også at det er mange på jobben som har...

Tusen takk for at du forteller hvordan du oppfatter ting. Eksn min fikk bare tak i alkoholfritt øl, og selv det drakk han hele tiden ute, sa han. Det var det jeg også brukte å si til eksen min "med all alkoholen blir det litt Lørdag 7 dager i uka, dette burde roe seg ned litt, jeg blir urolig..". Det var den oppfatning jeg fikk av ham.

Og det går jo ikke i det virkelige liv..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke han var klar for en vanlig hverdag, jeg tror han likte den rutinen han fallt i. Han drakk seg ganske full på flyplass og flyturen hjem fra jobb allerede, og dagen etter fortsatte det bare med ølbokser hver dag.

Det gikk ikke..

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi aner ikke hvordan de har det og de jobber garantert hardt, men de vet heller ikke hvordan det er å jobbe 8-16, skulle bringe og hente minstemann til barnehagen, hjelpe til med lekser mens man lager middag og deretter kjører til fritidsaktiviteter, fotballkamper før man stuper i seng og får noe tiltrengte timer søvn.

Jobben er ingen unnskyldning for å drikke masse. Min venninnes mann jobber offshore, og når han er hjemme engasjerer han seg i frivillig arbeid i tillegg til å stå på hjemme med husarbeid, matlaging etc. Han engasjerer seg også i barna.

Det hender han møter kollegaer, og da er det alltid alkohol med i bildet. Han har fortalt at flere av kollegaene har et alkoholproblem, og det er også en av grunnene til at han sjelden møter dem når han har fri.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi aner ikke hvordan de har det og de jobber garantert hardt, men de vet heller ikke hvordan det er å jobbe 8-16, skulle bringe og hente minstemann til barnehagen, hjelpe til med lekser mens man lager middag og deretter kjører til fritidsaktiviteter, fotballkamper før man stuper i seng og får noe tiltrengte timer søvn.

Jobben er ingen unnskyldning for å drikke masse. Min venninnes mann jobber offshore, og når han er hjemme engasjerer han seg i frivillig arbeid i tillegg til å stå på hjemme med husarbeid, matlaging etc. Han engasjerer seg også i barna.

Det hender han møter kollegaer, og da er det alltid alkohol med i bildet. Han har fortalt at flere av kollegaene har et alkoholproblem, og det er også en av grunnene til at han sjelden møter dem når han har fri.

Jeg mener også at det ikke er en grunn til å si at de har det sånn og sånn, og vi ikke aner hva det betyr. Jeg går på skole for å endelig få vitnemålet mitt, midt i det har jeg en deltidsjobb, samtidig som jeg har en hest. Hele dagen min går med på dette, sen ettermiddag og kveld gikk med til dating og kjæresten. Han sa hele tiden at han hadde de travleste 14dagene noensinne liksom, og dermed nærmest rettferdiggjorde at han gjorde som han ville i 4 UKER. Han så hvordan jeg slavet meg gjennom mine dager, og jeg vil si at vi som har vanlige liv der 365 dager i året faktisk har det litt verre enn de som plutselig får 4 uker FRI på rappen. Det at de ikke greier å aktivisere seg er ingen unnskyldning for å drikke, det må gå an å skaffe seg hobbyer, være med venner, familie osv. Det å velge alkohol er en svakhet.

• Liker 3
Skrevet

jeg kjenner meg igjen i mye av det dere skriver, kjenner en sånn.

AnonymBruker
Skrevet

eksen min jobbet på sjøen og var særdeles glad i alkohol og festing når han var hjemme....

Skrevet

eksen min jobbet på sjøen og var særdeles glad i alkohol og festing når han var hjemme....

uff, men man merker jo utfra denne tråden og andres erfaringer at det dessverre er vanlig :( de unnskylder det med ting nevnt i tråden, og nekter for å ha et problem whatsoever.. Deres enorme problem.

Gjest bazibaz
Skrevet

"folk aner ikke hvor hardt vi jobber der ute, det er 14 dager med steinhardt arbeid, lange dager, urolige tilstander der man hele tiden er plaget med lyder og andre folk osv. Vi jobber annerledes, og tar oss gjerne noen øl og fester når vi kommer hjem, vanlige folk forstår ikke det, ser du."

Da lurer jeg på hvorfor det ikke er flere Afghanistan-veteraner som gjør det samme. De jobber steinhardt 3-6-12 måneder, med en håndfull permer i løpet av den tiden, men de drikker ikke hver dag når de er hjemme på perm allikevel. :filer:

For meg blir det en dårlig unnskyldning. Mulig offshorearbeidere burde hatt bedre oppfølging ifht. det å være en del av samfunnet/hverdagen, det å ha noe å gjøre mens man ikke er på jobb. Kan være at de har problemer med å "lande" de òg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener også at det ikke er en grunn til å si at de har det sånn og sånn, og vi ikke aner hva det betyr. Jeg går på skole for å endelig få vitnemålet mitt, midt i det har jeg en deltidsjobb, samtidig som jeg har en hest. Hele dagen min går med på dette, sen ettermiddag og kveld gikk med til dating og kjæresten. Han sa hele tiden at han hadde de travleste 14dagene noensinne liksom, og dermed nærmest rettferdiggjorde at han gjorde som han ville i 4 UKER. Han så hvordan jeg slavet meg gjennom mine dager, og jeg vil si at vi som har vanlige liv der 365 dager i året faktisk har det litt verre enn de som plutselig får 4 uker FRI på rappen. Det at de ikke greier å aktivisere seg er ingen unnskyldning for å drikke, det må gå an å skaffe seg hobbyer, være med venner, familie osv. Det å velge alkohol er en svakhet.

...men ofte er det en form for selvmedisinering.

Blir feil å si at alle som drikker ofte gjør det fordi de er late og ikke gidder å bidra til samfunnet, det er en svakhet, osv.

Tror det er en mye mer sammensatt proplemstilling enn det.

Alle har sin historie...

Det finnes 100000 grunner til at folk gjør som de gjør.

Det er mange ting jeg ikke forstår, men tror vi kan komme langt ved og prøve å sette seg inn i andres situasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol er uansett ikke rette løsningen, ikke 4 uker i strekk, også påstå at man IKKE har et problem......

• Liker 3
Skrevet

Kjæresten min gjennom nesten ti år kom hjem igår..jobber på havet..han var hjemme i kanskje par-tre timer, dro til en kompis for å se fotball og drikke øl. <-- greit nok. Men å komme hjem sent på natta,snytt og fæl, for så å sovne på sofaen og ligge der hele natta <--- ikke så greit...men så fortsetter det jo dagen etter..han drikker seg ikke snytt/full hver dag,men drikker nesten HVER dag. Blitt en fast greie at jeg må ha kjøpt inn øl til han kommer hjem...å humøret hans daler etter et par dager bare..er sur og irritert på meg,men ligger bare på sofaen å spiller playstation...Å når jeg leste denne tråden følte jeg meg ikke så alene lenger...! Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Onkelen min jobber tre uker i strekk på havet, for så å være hjemme i tre uker. Han har drukket i årevis, og det er vel egentlig det eneste han gjør når han er hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min gjennom nesten ti år kom hjem igår..jobber på havet..han var hjemme i kanskje par-tre timer, dro til en kompis for å se fotball og drikke øl. <-- greit nok. Men å komme hjem sent på natta,snytt og fæl, for så å sovne på sofaen og ligge der hele natta <--- ikke så greit...men så fortsetter det jo dagen etter..han drikker seg ikke snytt/full hver dag,men drikker nesten HVER dag. Blitt en fast greie at jeg må ha kjøpt inn øl til han kommer hjem...å humøret hans daler etter et par dager bare..er sur og irritert på meg,men ligger bare på sofaen å spiller playstation...Å når jeg leste denne tråden følte jeg meg ikke så alene lenger...! Takk!

Nøyaktig slik var eksen min også, han landet som regel full, så når jeg hentet ham på flyplassen var han rimelig beruset pga de hadde kjøpt halvlitere på flyplassen og flyet. Og slik fortsatte det bare dagen etterpå. Han reiste ned til byen og kjøpte øl for 3-400kr hver dag ca, litt mindre de dagene jeg reagerte. La meg ta regnestykket for min egen del, på 4 uker er det 28 dager, jeg vet han kjøpte og drakk øl i hvertfall 23-24 av de, så ille er det. Det blir mellom 8000 og 9000kr for øl det, bare den måneden. De skal være glade de tjener så mye som de gjør, når det går så mye penger til å pleie rusen.

Men jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig. Jeg selv har drevet med skiftarbeid, og selv om det ofte går uker der jeg ikke hadde skift, så drakk jeg aldri annet enn et glass vin eller en liten øl til maten når vi var ute og spiste et par kvelder. Jeg trente, tegnet, satt med internett, så filmer, reiste på turer, var med venner, alt mulig. Det fallt meg aldri inn at slik fritid kunne fylles med alkohol. Ikke før jeg fallt for en offshorearbeider og ble kraftig, kraftig såret.

Du er ikke alene, men du fortjener ikke det du går gjennom i et slikt forhold, det gjør ingen :klem:

Skrevet

Pappa var også litt sann. Men har ikke merket noe sånt enda med alle kompisene mine som er på sjøen, bare at de er ute hver helg, men det er "alle" i vår omgangskrets.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...