jie-jie Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Noen som vil dele litt oppskrifter med meg? Teller kalorier og mangler penger, så lurte på om noen hadde en enkel oppskrift på en god, kalorifattig, middag som ikke koster så mye? Jeg spiser alt.
Pialill Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 (endret) Vårruller? kjøper rispapir på invandrerbutikker, fyller dem med svinekjøttdeig, glassnudler, gulrøtter, hvitløk, løk, kål og litt soyasaus + krydder. Hvilke som helst av ingrediensene kan droppes, alt etter hva du liker Glemte å si at jeg steiker de i ovnen, da slipper jeg å koke de i olje Endret 16. april 2012 av Pialill
Belle de Jour Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 Falafel lager jeg ofte! Krydderet koster litt første gang, men til gjengjeld så har du det kjempelenge. Jeg lager av en stor pose kikerter en dag jeg har litt ekstra tid, så har jeg rester til flere dager etterpå. Ellers er laksefileter billige, og er gode sammen med f.eks ertepuré (frosne erter legges sammen med en skvett fløte og et par ss smør nesten til kokepunktet før den moses med stavmikseren). Frossen spinat er også veldig billig og veldig sunt.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Wok? Du kan bruke en grønnsaksblanding til 10kr, ris pleier ikke koste så mye, så kan du finne 2kg kyllinfilet til en rimelig pris. Kyllinfiletene har du jo en god stund
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 Glemte å si at jeg steiker de i ovnen, da slipper jeg å koke de i olje STEKER du rispapirruller? De skal da kokes før de fylles og rulles sammen?
Pialill Skrevet 16. april 2012 #6 Skrevet 16. april 2012 STEKER du rispapirruller? De skal da kokes før de fylles og rulles sammen? Det finnes mange ulike typer! Det rispapiret jeg hadde sist skulle dyppes i varmt vann for å mykgjøre dem. Før de skal fylles og rulles sammen. Kan enten steke i ovn eller bruke frityren I dag kjøpte jeg noen som besto mest av hvete. Fant de i frysedisken på en invandrerbutikk, de skulle bare tines før de skulle rulles sammen. Aldri hørt om rispapir du må koke?
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #7 Skrevet 16. april 2012 Nei, det var jeg som uttrykte meg klønete. Ikke koke - dyppe i vann som du sier. Da snakka vi om det samme da, jeg bare lurte så innmari på hvordan i alle dager du klarte å lage vårruller med stive papir De er forresten gode om man ikke steker dem etterpå også. Sånn som en avveksling.
Brunhilde Skrevet 16. april 2012 #8 Skrevet 16. april 2012 Kan du dele din oppskrift på falafel med meg, Belle de Jour? Gjerne fremgangsmåte også.
Gjest Vinglepetra Skrevet 16. april 2012 #9 Skrevet 16. april 2012 Laksefilet er billig, det samme er kyllingfiley don du kjøper frosen. Det kan enten stekes eller bakes I ovnen, så har du litt kokte/dampede grønnsaker ved siden av. Begge deler kan også brukes I wok. Ellers så anbefaler jeg lapskaus billig, kalorifattig og kjempe godt.
Pialill Skrevet 16. april 2012 #10 Skrevet 16. april 2012 De er forresten gode om man ikke steker dem etterpå også. Sånn som en avveksling. Spise dem rå? høres VELDIG merkelig ut
Gjest Grønnblomst Skrevet 16. april 2012 #11 Skrevet 16. april 2012 vil ha tråden i listen min. Her kan jeg kanskje få litt ideer. Hørtes forresten godt ut pialill
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #12 Skrevet 16. april 2012 Spise dem rå? høres VELDIG merkelig ut ? Det er da helt vanlig. Og selvsagt mye sunnere, siden det nå engang er det tråden skal handle om. 2
Pialill Skrevet 17. april 2012 #14 Skrevet 17. april 2012 ? Det er da helt vanlig. Og selvsagt mye sunnere, siden det nå engang er det tråden skal handle om. Snakket med romvenninnen min her, hun bekreftet det du sa Selv liker jeg de best varme, er vel ikke så grusomt stor forskjell på "sunnheten" om jeg steker dem i ovnen eller spiser dem rå. Når det kommer til rispapiret anyways. Jeg bruker ikke olje Og ja Grønnblomst! Laget hele 50 (!!!!) stk i går, nå har jeg frysen full perfekt til lunsj og middag
encore Skrevet 17. april 2012 #15 Skrevet 17. april 2012 Kan du dele din oppskrift på falafel med meg, Belle de Jour? Gjerne fremgangsmåte også. Veganmisjonens Falafel Er ofte der inne, selv om jeg ikke er vegetarianer/veganer- fordi oppskriftene er GODE
Belle de Jour Skrevet 17. april 2012 #16 Skrevet 17. april 2012 Kan du dele din oppskrift på falafel med meg, Belle de Jour? Gjerne fremgangsmåte også. Klart det! Oppskriften Encore la ut så kanskje enda bedre ut enn min, men jeg legger den ut likevel Noen som vet om de selger kikertmel i vanlige butikker forresten? 2 kopper tørre kikerter 2 egg 3 ss hvetemel 1 ts gurkemeie 1 ts paprikapulver litt chilipulver litt cayennepepper salt/pepper 1 ts malt spisskummen 1 ts malt koriander 1-2 hvitløksfedd Legg kikertene i bløt over natten, kok dem i 1,5-2 timer (de jeg har pleid å kjøpe har bare trengt å stå vått i et par-tre timer). Avkjøl og mos i hurtigmikser/stavmikser sammen med resten av ingrediensene. Sett kaldt 30 minutter. Form til små boller og stek dem gylne i panne (selv pleier jeg å ta nokså høy varme og masse olje). Server i pitabrød med salat, tomat, hakket løk og yoghurtdressing laget med hvitløk, litt malt spisskummen og hakket mynte. Hvordan du vil servere den bestemmer du selvsagt selv, samt at mengden krydder kan varieres avhengig av hvor sterkt du liker det. Jeg synes det går an å pøse på med ganske mye krydder før det blir sterk, og jeg er ikke av de som tåler mest heller. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #17 Skrevet 17. april 2012 Spise dem rå? høres VELDIG merkelig ut ...men du - de er vel ikke rå når de har vært dyppet i varmt vann? Fresh spring rolls heter det
Pialill Skrevet 17. april 2012 #18 Skrevet 17. april 2012 ...men du - de er vel ikke rå når de har vært dyppet i varmt vann? Fresh spring rolls heter det Greit du vinner! Kanskje jeg skal prøve det da Og for å ikke kuppe tråden HELT har jeg et nytt forslag! I dag kjøpte jeg aubergine, squash, løk, hvitløk, hermetiske tomater kokosmelk og sopp. Stekte alle grønnsakene i pannen og tok dem i en ildfast form. Lagde en rask saus av hermetiske tomater, kokosmelg, timian, rosmarin og en buljongterning, smakte til med salt, pepper og litt sukker. Helte sausen over grønsakene, og toppet med litt ost. Stekte i 30 min. namnam! var overraksende godt... om du dropper osten er det jo megasunt også!
jie-jie Skrevet 17. april 2012 Forfatter #19 Skrevet 17. april 2012 Tenker ofte på fylt kyllingfilet. Har brukt pesto før, men det er nei-nei pga. oljen. Hva annet kan jeg fylle de med? Frisk basilikum?
-Fisken- Skrevet 18. april 2012 #20 Skrevet 18. april 2012 Tenker ofte på fylt kyllingfilet. Har brukt pesto før, men det er nei-nei pga. oljen. Hva annet kan jeg fylle de med? Frisk basilikum? Hva med en blanding av cottage cheese, hvitløk, basilikum og oliven?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå