-Ishtar- Skrevet 8. mars 2012 #1 Skrevet 8. mars 2012 ... som tittelen vil jeg gjerne høre hvilke bøker som har hatt størst innvirkning på livet ditt. Alle kategorier er lov å nevne
-Ishtar- Skrevet 8. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2012 Hobbiten og Haikerens guide til galaksen Har ikke lest disse? Hvordan har de innvirket på livet ditt da?
Wombat Skrevet 8. mars 2012 #4 Skrevet 8. mars 2012 Hobbiten åpnet for en helt ny verden jeg ikke var blitt introdusert for ennå, en fantastisk inspirasjon for meg da jeg var yngre og det var det som fikk meg til å ville skrive for meg selv! Douglas Adams bøker er fantastiske, intelligente og hysterisk morsomme. Hans humor har mer eller mindre påvirket meg og mitt syn på verden og det og de som befinner seg i den, og skrivestilen hans er jeg villig til å bekjempe en vogoner for! 4
Okapi Skrevet 8. mars 2012 #5 Skrevet 8. mars 2012 Jeg vet ikke om jeg tør si det er noen romaner som har forandret livet mitt i noen nevneverdig grad, men akademisk tror jeg det er A History of the English Language av Baugh & Cable som har påvirket meg mest. Ikke fordi den er spesielt god, tvert imot: Den er forsåvidt helt grei, og gir en kurant oversikt, men den er også full av vrøvl og feilaktige konklusjoner, spesielt på detaljnivå. Å plukke denne boka fra hverandre hjalp meg å kvitte meg med den beskjedenheten studenter ofte har overfor lærere og lærebokforfattere. At de er eldre, høyere utdannet og mer erfarne betyr på ingen måte at de har rett, og det går faktisk an å bevise at de tar feil. 1
-Ishtar- Skrevet 8. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2012 Jeg vet ikke om jeg tør si det er noen romaner som har forandret livet mitt i noen nevneverdig grad, men akademisk tror jeg det er A History of the English Language av Baugh & Cable som har påvirket meg mest. Ikke fordi den er spesielt god, tvert imot: Den er forsåvidt helt grei, og gir en kurant oversikt, men den er også full av vrøvl og feilaktige konklusjoner, spesielt på detaljnivå. Å plukke denne boka fra hverandre hjalp meg å kvitte meg med den beskjedenheten studenter ofte har overfor lærere og lærebokforfattere. At de er eldre, høyere utdannet og mer erfarne betyr på ingen måte at de har rett, og det går faktisk an å bevise at de tar feil. Det kan jeg tenke meg Okapi :gjeiper: For all del, feil kan alle ta.
-Ishtar- Skrevet 8. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 8. mars 2012 Balansekunst av Rohinton Mistry Er dette en roman? Hva handler den om?
Gjest Vettel Skrevet 8. mars 2012 #10 Skrevet 8. mars 2012 Må også si triologien om "Ringenes Herre", åpnet opp en ny verden for meg. Ellers er jeg fryktelig dårlige på å huske tittler og forfattere. Er mange bøker som har preget meg, spesielt de som handler om dårlig oppvekts (overgrep, rus, psykisk sykdom, etc). Beatles av Lars Saaby Kristensen var veldig viktig for meg en stund. Samme med Villa Europa av Kjetil Bjørnstad. 2
-Ishtar- Skrevet 8. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. mars 2012 Jeg kan ihvertfall nevne at Narnia bøkene har gitt meg mye:) Leser de fortsatt i voksen alder. Også Den Uendelige Historien, som var en av mine favoritter som liten. Av en eller annen grunn har Victoria av Hamsun brent seg fast i sinnet mitt.
sjøhest Skrevet 8. mars 2012 #12 Skrevet 8. mars 2012 Jeg ble veldig grepet av Tusen strålende soler. Jeg vet ikke om den har direkte forandret livet mitt, jeg lever nå som før, men tror ikke jeg kommer til å glemme den så lett. 2
-Ishtar- Skrevet 8. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 8. mars 2012 Jeg ble veldig grepet av Tusen strålende soler. Jeg vet ikke om den har direkte forandret livet mitt, jeg lever nå som før, men tror ikke jeg kommer til å glemme den så lett. Den har jeg faktisk på bokhylla, kanskje jeg skal ta tid til å lese den. 1
Gjest Applecore Skrevet 8. mars 2012 #14 Skrevet 8. mars 2012 "Ringenes Herre". Litt klisjé, men jeg ble introdusert for en helt ny, fantastisk verden. Og dessuten ble min interesse for språk og ord vekket for alvor, takket være både Tolkien og Torstein Bugge Høverstad, og det at jeg etterhvert begynte å lese på engelsk. 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. mars 2012 #15 Skrevet 8. mars 2012 "Å være ung er forjævli - Christiane F". Fordi denne skremte vettet av meg hva gjelder å utforske litt for mye i ungdommen 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #16 Skrevet 8. mars 2012 Kompani Orheim - da det virkelig gikk opp for meg hvordan barndommen og ungdomstida mi hadde vært. 4
fridr Skrevet 8. mars 2012 #17 Skrevet 8. mars 2012 Er dette en roman? Hva handler den om? Roman, ja. Den handler om forskjellige skjebner i India. Den gjorde veldig inntrykk på meg. Anbefales! 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #18 Skrevet 8. mars 2012 Isslottet av Tarjei Vesaas, som jeg leste da jeg var 16. Det var mitt første skikkelige møte med en modernistisk roman, og jeg ble helt hypnotisert av tonen og skrivemåten, først og fremst. Det var en enkel historie som ble gjort magisk gjennom måten den ble fortalt på. Det som fascinerte var at det var som om jeg forsto alt, og likevel ikke noe som helst (pga den typisk modernistiske mangelen på klar kausal intrige og psykologisk-realistisk persontegning). Husker jeg slukte hele boken i løpet av noen timer, og gikk omkring i huset som en søvngjenger hele dagen etterpå. Jeg kom aldri over det, igrunnen, og bare måtte finne ut av hvordan slike effekter kunne skapes, så jeg endte faktisk med å ta doktorgrad på modernistiske romaner. Og har det nå som jobb på universitetet! 9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #19 Skrevet 8. mars 2012 The Outsiders da jeg var tenåring (også fordi forfatteren var veldig ung da hun skrev den, ble et slags forbilde), Fortellinger av Kafka da jeg var litt eldre tenåring, Raskolnikov av Dostojevskji, noen av Becketts stykker... og en god del fagbøker innen realfag. 1
Fandenivoldsk Skrevet 8. mars 2012 #20 Skrevet 8. mars 2012 (endret) Dyrenes Frigjøring av Peter Singer. Jeg var 12 år, veldig opptatt av dyrevern og oppdaget at hei - det fins jo faktisk bøker som omtaler dette. Dette mener jeg også. Endret 8. mars 2012 av Fnisu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå