Gå til innhold

Markedshøyskolen eller BI?  

22 stemmer

1. 1. Markedshøyskolen eller BI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Som tittelen spøR: Hva skal jeg velge, markedshøyskolen eller BI? Disse skolene har jo forskjellige linjer på markedsføring linjene..

MH har: Markedsføring og, markedsføring og salgsledelse.

BI har: MArkedsføring, og markedskommunikasjon.

HVilke linjer er best? OG hvilken skole?

Jeg sliter skikkelig, da jeg ikke har vært på besøk på skolene og sett, og svarfristen på mh er 1.03... Åpen dag er 15.03.. Håper dere kan hjelpe en student i nød?

TUSEN TAKK!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke milighet til å heller begynne på HiO eller UMB med spesialisering i markedsføring? Da slipper du å betale skolepenger i dyre dommer, og du får en skikkelig bachelor..

• Liker 1
Skrevet

Enig med AB her. Akkurat når det gjelder markedsføring så utdannes det tusenvis, så det å slippe unna de hundretusene du får ekstra i studielån er eldig greit.

Du kan sikkert komme inn på privatskolene i etterkant også, men de presser ved å legge svarfristen før de offentlige...

Men av de studiene du snakker om, er BI et helt, helt klart bedre valg enn Markedshøyskolen. MH er vel gamle MI, om jeg ikke tar helt feil? Og det er ikke akkurat, etter meg bekjent, spesielt attraktivt i arbeidsmarkedet...

Skrevet

Enig med AB her. Akkurat når det gjelder markedsføring så utdannes det tusenvis, så det å slippe unna de hundretusene du får ekstra i studielån er eldig greit.

Du kan sikkert komme inn på privatskolene i etterkant også, men de presser ved å legge svarfristen før de offentlige...

Men av de studiene du snakker om, er BI et helt, helt klart bedre valg enn Markedshøyskolen. MH er vel gamle MI, om jeg ikke tar helt feil? Og det er ikke akkurat, etter meg bekjent, spesielt attraktivt i arbeidsmarkedet...

Jeg tar i mot alle råd, så er åpent for alt! :) Hvis dere da kunne ha linket meg til studie siden på Hio eller UMB? Jeg finner det ikke :P

Jeg er førstegangssøker.

TAKK!

Skrevet

Gamle BI var best på finans/økonomi de slo seg sammen med NMH som var best på markedsføring/kommunikasjon.

Han som var guru i markedskommunikasjon (BI/NMH) er nå rektor på Markedshøyskolen, og det er ikke for ingenting han byttet skole.

Skrevet

Hvis du gjerne vil besøke skolene for å få et bedre inntrykk så er det vel fullt mulig å gjøre det selv om det ikke er åpen dag? Da er det jo så klart ikke noen omvisning eller noe opplegg, men du får muligheten til å se deg rundt på egenhånd noe som sikkert også kan være interessant. :)

Skrevet

Her finner du info om studieprogrammet på UMB. Merk deg at dette er et bachelorprogram i økonomi og administrasjon, hvor man kan velge markedsføring som spesialisering på siste året. Det er nok en del vanskeligere, fler forskjellige fag og slikt, enn et rent markedsføringskurs, men til gjengjeld får du en skikkelig utdannelse som er attraktiv. UMB ligger nære til Oslo, så mange av studentene bor i Oslo, men det går også an å flytte til Ås der det er et flott studentmiljø, og såpass rimelige hybelpriser at det går an å slippe å jobbe ved siden av faktisk.

Her finner du tilsvarende informasjon om HiO. Dette er også bachelorprogram på samme måte som på UMB.

En annan fordel med å velge en av disse er at dersom du ønsker så kan du bygge på med to år etter bacheloren og ta mastergrad. Da kvalifiserer du faktisk til tittelen siviløkonom, noe som er veldig attraktivt.

Lykke til med valget framover!

Hilsen AB#2 :)

Skrevet

Her finner du info om studieprogrammet på UMB. Merk deg at dette er et bachelorprogram i økonomi og administrasjon, hvor man kan velge markedsføring som spesialisering på siste året. Det er nok en del vanskeligere, fler forskjellige fag og slikt, enn et rent markedsføringskurs, men til gjengjeld får du en skikkelig utdannelse som er attraktiv. UMB ligger nære til Oslo, så mange av studentene bor i Oslo, men det går også an å flytte til Ås der det er et flott studentmiljø, og såpass rimelige hybelpriser at det går an å slippe å jobbe ved siden av faktisk.

Her finner du tilsvarende informasjon om HiO. Dette er også bachelorprogram på samme måte som på UMB.

En annan fordel med å velge en av disse er at dersom du ønsker så kan du bygge på med to år etter bacheloren og ta mastergrad. Da kvalifiserer du faktisk til tittelen siviløkonom, noe som er veldig attraktivt.

Lykke til med valget framover!

Hilsen AB#2 :)

Jeg har ikke S1+2 eller R1 + 2.. Vil dette fungere da? Og det er ikke økonom jeg vil bli heller! :)

Skrevet

Jeg har ikke S1+2 eller R1 + 2.. Vil dette fungere da? Og det er ikke økonom jeg vil bli heller! :)

Det går bra, de tilbyr forkurs i matte. Men du må være forberedt på å jobbe en del med regning da. Det er vel studiekompetanse som er inntakskrav så vidt jeg vet, men det kan du vel sjekke.

Selv om man har tittelen ølkonom/siviløkonom betyr ikke det at man sitter og regner og ser på tall hele dagen. Det betyr at man er en person som vet mye om hvordan forretninger fungerer og hvordan en bedrift er satt sammen.

Dersom man har spesialisering i markedsføring/strategi er det jo det man vil søke jobber i. Noen spesialiserer seg i finans, noen i ledelse, noen i revisjon og så videre. Det er ganske bredt.

Men som sagt, dette er nok en tygre vei enn et slikt markedsføringskurs, men jeg vil tro det lønner seg på sikt, da du får mye mindre lån og mye større sjangse for å få jobb etter endt utdanning.

Skrevet

Hei

Som tittelen spøR: Hva skal jeg velge, markedshøyskolen eller BI? Disse skolene har jo forskjellige linjer på markedsføring linjene..

MH har: Markedsføring og, markedsføring og salgsledelse.

BI har: MArkedsføring, og markedskommunikasjon.

HVilke linjer er best? OG hvilken skole?

Jeg sliter skikkelig, da jeg ikke har vært på besøk på skolene og sett, og svarfristen på mh er 1.03... Åpen dag er 15.03.. Håper dere kan hjelpe en student i nød?

TUSEN TAKK!!

Jeg tror kanskje du har missoppfattet dette med søknadsfrist på Markedshøyskolen. Markedshøyskolen har løpende opptak frem til studiestart, så du kan gå på Åpen dag først og søke etterpå.

Jeg er selv student på Markedshøyskolen og er snart ferdig med min bachelor i markedsføring og salgsledelse. Jeg har ikke angret et sekund at jeg valgte å studere her og ikke på BI!

Jeg valge MH fordi det er en mindre skole med et helt annet læringsmiljø en det på BI. Jeg har tidligere studert ved et stort universitet i Sverige og trivdes ikke med å sitte i forelesningssalen med 300 andre. I min klasse her på MH er vi ca 60 stykker, det blir et mye bedre læringsmiljø når man kan ha diskusjoner i klasserommet. Vi har super flinke forelesere som er kjempe engasjerte i studentene! Jeg liker også Markedshøyskolens fokus på teori i praksis, sånn at man får prøvd de teoriene i praksis før man skal ut og jobbe. Etter snart 3 år på Markedshøyskolen føler jeg med godt forberedt for å gå ut i jobb.

Og hvis du ikke er så glad i matte eller økonomi (har lest litt lengre den på denne tråden), så kan det være greit å vite at MH har et større fokus på markedsfag enn på økonomifag.

Håper du finner ut av hva du skal gjøre!

Skrevet

Hei, jeg heter Martin og jobber som studentassistent ved Handelshøyskolen BI i Oslo og er masterstudent innen markedsføringsledelse. Har også en bachelor i internasjonal markedsføring fra BI Oslo. Naturligvis er jeg meget fornøyd med mitt valg, og har fått tilbakemeldinger fra konsern som Tine, Orkla, Schibsted, Gambit H&K at jeg har en meget interessant utdannelse for å jobbe i deres markedsavdelinger. Under nevner jeg en del fordeler for å gå på BI, noe jeg mener er unikt for BI. Markedshøyskolen er selvfølgelig også en meget god skole å begynne på, så ingen negative ord om dem. Jeg anbefaler deg uansett å komme på "Åpen dag" på BI Nydalen (Oslo), 8 mars, der du kan prate direkte med nåværende markedsstudenter om alt fra det akademiske, sosiale til muligheter for jobb. Jeg ønsker deg lykke til uansett om du velger BI eller en annen skole!

Ulemper med en utdannelse fra BI:

Du ender opp med høyere studielån.(Pris er så å si lik med markedshøyskolen).

Fordeler med en utdannelse fra BI:

BI har gjennom alle år utarbeidet et stort nettverk av gjesteforelesere og andre "input-givere" som gir BIs studenter verdifull innsikt i de bransjene vi etterhvert vil jobbe innenfor. Innspill og eksempler fra daglige problemstillinger i norsk næringsliv er et viktig supplement til teorien fra pensumlitteraturen. Selv om litteraturlistene oppdateres fra år til år vil det alltid være viktig å holde seg informert i forhold til nyhetsbildet, endringer i markedet etc - BIs forelesere sikrer dette. BI er nr. 1 ift antall forskningsutgivelser i Norge og har et stort forskningsmiljø som viderefører kunnskapen til studentene sine. BI har fått det europeiske kvalitetsstempelet, EQUIS Accreditation, for andre gang på rad, noe som kvalitetsstempler BI Internasjonalt. BI bruker de dataverktøy du vil finne i næringslivet, og vi legger fokus på det du vil få bruk for. Teori er bare teori, praksis er kunnskap.

Flere av kursene legger til rette for at studentene kan knytte seg kontakter til næringslivet. Dette er erfaringsmessig henvendelser begge parter settes pris på og har glede av. Spesielt på tredje studieår, under arbeidet med den avsluttende bacheloroppgaven, står studentene fritt til å knytte løsningen opp til en reell problemstilling på oppdrag fra bedrifter/ organisasjoner. Et godt stykke arbeid i denne settingen sikrer mange et jobbtilbud. BI har Fadderullan (fadderuker) der du vil bli godt mottatt og straks får kontakt med andre studenter. Fadderukene i Oslo arrangeres i regi av studentforeningen SBIO. Du forsvinner ikke i mengden, men finner likesinnede som du vil kunne danne studiegruppe med og hygge deg med. I oppstartsukene knytter de fleste bånd som vil vare studietiden ut. Undersøkelser viser også at nettverket du knytter til deg i løpet av studietiden ofte resulterer i jobb og jobbtilbud etter endt utdannelse. 1 av 4 toppledere har utdannelsen sin fra BI, 9 av 10 studenter går ut i jobb etter endt utdannelse.

Håper dette hjelper deg på veien!

Mvh

M

Skrevet

Jeg tror kanskje du har missoppfattet dette med søknadsfrist på Markedshøyskolen. Markedshøyskolen har løpende opptak frem til studiestart, så du kan gå på Åpen dag først og søke etterpå.

Jeg er selv student på Markedshøyskolen og er snart ferdig med min bachelor i markedsføring og salgsledelse. Jeg har ikke angret et sekund at jeg valgte å studere her og ikke på BI!

Jeg valge MH fordi det er en mindre skole med et helt annet læringsmiljø en det på BI. Jeg har tidligere studert ved et stort universitet i Sverige og trivdes ikke med å sitte i forelesningssalen med 300 andre. I min klasse her på MH er vi ca 60 stykker, det blir et mye bedre læringsmiljø når man kan ha diskusjoner i klasserommet. Vi har super flinke forelesere som er kjempe engasjerte i studentene! Jeg liker også Markedshøyskolens fokus på teori i praksis, sånn at man får prøvd de teoriene i praksis før man skal ut og jobbe. Etter snart 3 år på Markedshøyskolen føler jeg med godt forberedt for å gå ut i jobb.

Og hvis du ikke er så glad i matte eller økonomi (har lest litt lengre den på denne tråden), så kan det være greit å vite at MH har et større fokus på markedsfag enn på økonomifag.

Håper du finner ut av hva du skal gjøre!

Hei :)

Jeg ringte inn å snakket med hun som har ansvaret for opptaket, og fristen for tilbakemelding på¨den søknaden jeg hadde sendt inn er 01.03. Derfor er det litt viktig :)

Takk, for det du skrev! :) Alt tar jeg med i betraktning!

Skrevet

Du kan ta en ren og gratis utdanning innen markedsføring på høgskolen i Buskerud også, les mer her. Eller du kan dra til utlandet!

Men vær obs på det som er påpekt tidligere - det utdannes MANGE markedsførere, og det å få seg noe annet enn en selgerjobb kan bli vanskelig. Det er viktig å være klar over det, så du ikke om 3-5 år lager en tråd på KG fordi du føler deg snytt over å ha brukt masse penger på en utdanning som ikke gir deg drømmejobben (det finnes mange sånne tråder her), og slik at du mens du studerer skaffer deg relevant erfaring som gjør at du skiller deg positivt ut blant alle andre. Du vil mye lettere å få jobb som økonom med fordypning i markedsføring.

• 1 år senere...
Skrevet

Takk for alle svarene jeg fikk! Jeg valgte BI, og er nogenlunde fornøyd! Det som er negativt er den faddergruppen jeg havnet i! De var ikke sosiale og det ble kun igjen meg og ei jente til som jeg har fått bra kontakt med :)

Vil også bare si at grunnen til at jeg valgte markedsføring og ikke økonom greiene som noen av dere var så påståelige for, er at jeg ikke vil bruke tiden min på å regne med tall, da det ikke er min sterkeste side.

Jeg skal også bruke utdanningen min til å forbedre en butikk jeg skal overta etter mine foreldre. Så jeg kn ikke si at denne utdanningen vil være rett i dass :)

Takk for all hjelp! TS

AnonymBruker
Skrevet

BI greit nok, det er dyrt men du får valuta for pengene.

Markedshøyskolen er en vits.

Anonymous poster hash: 728f1...f04
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt BI, men en annen studieretning. Jeg tror det er vanskelig å få seg god jobb med en grad i markedsføring...

Anonymous poster hash: 86c94...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...