AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Heihei Er førstegangsgravid, og lurer litt på hvor mye dette vidunderet vil koste oss. Hvor mye brukte dere cirka på ting og tang til den første? Var alt nødvendig, eller er det mye dere ser i ettertid var litt tullete kjøp? Min søster og mannen brukte cirka 50 000,- i starten. Da var alt nytt og de kjøpte det de ønsket. De er godt voksne med inntekt på 1,7mill til sammen og har i tillegg prøvd å få barn i 2 år. Hun sier de kunne nok ha klart seg med å bruke halvparten Vi har IKKE så mye penger, selv om vi sitter greit i det. Ønsker ikke å kjøpe mye unødvendig. Og i motsetning til min søster, så må jeg ikke ha alt splitter nytt/ best Spent på å høre fra dere
Rosebud Skrevet 15. februar 2012 #2 Skrevet 15. februar 2012 Tipper vi brukte omtrent 50 000 vi også. Kjøpte alt nytt, og en del dyre ting. Ikke så veldig mye som har vært bomkjøp egentlig; noen klesplagg osv kanskje, men alt det "store" og dyre har vi vært glad vi kjøpte. Det var vår første, og vi vil at seng, vogn, bilstol osv kan brukes av neste barn også, og ser derfor på det som en investering
GammelKaktus Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Jeg brukte ca. 60000 Jeg ville ha alt nytt, siden det var min første osv. Jeg fikk en bra sum i feriepenger når jeg begynte å kjøpe inn så da brukte jeg nok mer enn nødvendig Jeg var og på en tur til utlandet og der og kjøpte jeg inn en del... Nå brukte jeg så mye penger siden jeg hadde muligheten og lyst til det, en venninne av meg som er veldig miljøbevisst har ikke brukt mer enn 3000 på ALT av utstyr, hun har fått alt og/eller kjøpt brukt. Det jeg ville investert penger i hvis jeg ikke hadde så mye er; bæretøy (det er helt genialt), en god vogn og skikkelige klær. Bedre med lite av god kvalitet enn masse klær som har dårlig kvalitet.
Alma1978 Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Det blir fort penger av det, men det trenger ikke bli det. Et raskt (og unøyaktig) overslag: Stellekommode fikk brukt Sprinkelseng 2000 Madrass 400 Dyner o.l. 1500? Leandervugge 1500 Vogn 8000 2 nøstebarnskinn 1700 Tripptrapp 1500 Bæresele 1200 Bæresjal 700 2 stelleunderlag 500 Lekegrind 1300 Bilstol lånt Vognpose 1400 +++++ Kommer fort opp i 20-30000. Men man kan kjøpe mye billig og bra på f.eks. ikea og brukt på finn! Til nr 2 har vi solgt vogn, og kjøpt ny. Kjøpt vippestol, bedsidecrib, ny stelleveske, ny bilstol m base ++
Teriyaki Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Lurer på om jeg brukte max 15 000? Må prøve å huske litt tilbake: Vogn: 8000 Stellebag: 500 Vippestol + lekematte: 900 brystpumpe + babycall: 1400 Stellebord: 450 Håndklær, vaskekluter, gulpekluter: 500? Byssanlull hengevugge: 1200 Bilstol: 600 (leier) Lammeskinn: 299 = 13849 I tillegg kjøpte jeg jo inn ammeBH, ammesingleter, ullinnlegg som til sammen sikkert utgjorde en 1000-lapp. Så da er man jo oppe i ca. 15000 kr. Og sikkert noe ekstra småtterier. Sprinkelseng, babygym, dagseng, voksipose, bilpose og klær fikk vi brukt eller nytt/låner vi. Edit: Hvis jeg skal ta med i beregningen at vi pusset opp barnerommet, så blir det jo 4000 ekstra i beregningen. Jeg har forresten kjøpt noen ting brukt, sånn som stellebord (byttet ut stelleputen så klart), hengevugge, vippestol, lekematte, brystpumpe. Disse kjøpene fra finn.no I tillegg så gikk jeg på flust.no for å kjøpe brystpumpe, siden man kan bruke trumf-bons for å betale. Så jeg betalte bare halvparten av den egentlige prisen. Hvis jeg hadde kjøpt vognen brukt, så kunne det nok blitt enda billigere. Endret 15. februar 2012 av Teriyaki
Sushi Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 Kanskje rett under 10 000? Kjøpte en del brukt. I den summen inngår også tøybleiene, som vi jo sparer en del på etterhvert.
helenaa Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Jeg låner listene fra de andre og setter inn ca det vi brukte på barn nr 1: Stellekommode: stellematte fra Ikea oppå vaskemaskinen: 50 Sprinkelseng: brukt kr 400 Madrass: ny, Ikea 700 Dyner og sengesett: 700? Ammepute, brukt 150 Vogn: brukt 2500 Tripptrapp, brukt kr 500 Bæresele, ny, men kjøpt på finn kr 450 Lekegrind, brukt kr 750 (solgt igjen til nesten samme pris) Bilstol, brukt av søsters barn: 700 Vognpose: min 30 år gamle skinnpose + jeg sydde poser etterhvert, ca 500 Stellebag: brukt: 50 (fikk etter hvert en i gave, og sydde også en) Vippestol: brukt, 250 brystpumpe: 550? (tilbud på apoteket) babycall fra Ikea + adaptere: ca 500 Håndklær, vaskekluter, gulpekluter: 10 Lammeskinn: 299 Kjøpte omtrent ingen klær det første året, for vi fikk så mange gaver. Heldigvis hadde jeg ikke tatt av lappen på alt, for vi fikk mer i strl 56/62 enn det var mulig å bruke. Jeg byttet en del opp i strl. Brukte ca 500 på ulltøy før fødselen. Til meg selv gikk det også med en del til gravid-klær og ammetøy, men ikke særlig mer enn jeg ville brukt på klær uansett. Det er sikkert noe jeg har glemt, men totalt ble det i alle fall ikke mer enn 10 000.
Gjest Misteltein Skrevet 15. februar 2012 #8 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Stellekommode fikk brukt Sprinkelseng fikk brukt Madrass fikk brukt Dyner o.l. fikk brukt Vogn 2000 kroner på finn.no 3 nye lammeskinn fikk i gave Tripptrapp fikk brukt 2 stelleunderlag 500 kroner Vognpose 2000 kroner, men fikk pengene i gave for å kjøpe pose Klær 400 kroner på finn.no for 4 søppelsekker i str. 50 - 86 Vippestol fikk låne brukt Brystpumpe - husker ikke Ammebh - husker ikke Ammepute - fikk en ny en Leker fikk masse brukt av samme som jeg fikk sengen av Det jeg kommer på! Endret 15. februar 2012 av Misteltein
Gjest Alabama Skrevet 15. februar 2012 #9 Skrevet 15. februar 2012 Det blir litt mer penger enn jeg hadde tenkt i utgangspunktet, men sikkert ikke noe særlig over 12-13000. Har kjøpt mye nytt, men har ikke valgt de dyreste alternativene. Kjøpte f.eks fjorårsmodellen av barnevogna. Om vi kjøper senga vi har lyst på, så ser regnestykket litt annerledes ut..
Gjest Mahareth Skrevet 15. februar 2012 #10 Skrevet 15. februar 2012 Stellebord ca 700 Sprinkelseng ca 700 Madrass husker ikke, 500 kanskje? Dyner o.l. 800 Vogn 8000 stelleunderlag 150? Lekegrind ikke kjøpt enda, men kommer. 1500 Bilstol 2600 15.000 til nå altså, og mer blir det jo. Mangler fortsatt badebalje, kommode, klær, skinn, og alle tingene jeg kommer til å trenge, som ammepute, ammebher og alt annet som følger med der.
kisskissbangbang Skrevet 15. februar 2012 #11 Skrevet 15. februar 2012 Tipper vi brukte i overkant av 30.000, uten at jeg egentlig har regna på det. Vi kjøpte alt nytt, og også mye unødvendig viser det seg. Jeg var sykemeldt store deler av svangerskapet, så det ble nok litt for mye tid til internettshopping.
missLynch Skrevet 15. februar 2012 #12 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Nå må jeg gå i tenkeboksen, men det er egentlig helt fint, siden vi aldri har tenkt noe særlig på det Jeg tror ikke det er veldig store summer- vi kjøper ikke mye klær til babyen, bruker det vi har som passer, og tenker praktisk fremfor om det ser stilig ut. Saueskinn fra Nøstebarn: 850,- Seng, madrass, dyner, sengetøy, tisselaken: 4000,- Vognpose EasyGrow: 1800,- Vogn med alt utstyr (insektnett, ekstra fotpose til sportsdel): 9000,- Stellebord: 1000,- Manduca bæresele: 1000,-? Brystpumpe, ammeinnlegg, vanlig og i ull (de to sistnevne totalt bortkastet!): 1000,- Babygym: 500,- Badebaljer: 1000,- Kluter av alle slag: 500?? Babytepper: 1000,- Babymatte: 500,- Vippestol- Guds gave til foreldre!- fått låne en BabyBjørn. Ammepute av beste sort: fått låne Bilstol: fått låne en MaxiCosi Termometer, Paracet, Otribaby, Purelan-salve, babyolje, krem til baby, neglesaks, smokker osv osv: sikkert 1000,- Er nok over 20.000,- her. Trodde det var mindre! Endret 15. februar 2012 av missLynch
Concertina Skrevet 15. februar 2012 #13 Skrevet 15. februar 2012 Vi brukte vel rundt 27.000 inkl alt av småtteri (kluter/håndklær/uro/sengetøy/tepper osv), en god del klær og de fleste tøybleiene. Kjøpte inn litt ulltøy etter at førstemann var født, og noen bæretøy, i tillegg til noen flere tøybleier etterhvert som hun vokste til. Anslår at vi brukte rundt 4-5000 på slikt i løpet av det første året (i tillegg fikk vi nytt bilsete av svigers da hun var 1 år, det kostet 2700 kr). Da kjøpte vi det meste nytt, unntatt seng og vognposer (brukte min gamle skinnpose og kjøpte voksipose på loppis). Til nummer to kjøpte jeg tre sett med klær i ministørrelse (to av de var på 70% salg), ett stort soveskinn fra Nøstebarn, noen ullbukser til tøybleier (brukt), to nyfødtbleier (brukt), ett nytt elastisk sjal, ett vevd sjal, en lommeslynge og en meitai med sjalstropper. Ble vel drøye 4500 kr, og det var bare luksus, for jeg hadde jo klart meg uten. Men litt kos å kjøpe noe til han også.
^^Belle^^ Skrevet 16. februar 2012 #14 Skrevet 16. februar 2012 Stellekommode: stellematte fra Ikea oppå vaskemaskinen: 50 Sprinkelseng: arvet Madrass: ny, Jysk 400 Dyner og sengesett: 700? Vogn: ny, 10000 inkl. regntrekk, solskygge Høystol: Ikea, 200 Bæresele, ny, 1200 Bilstol med base, ny, 3000 Vognpose: mannens 30 år gamle skinnpose Stellebag: ny, 600 Vippestol: fikk i gave Brystpumpe: 350 kr (ny fra ebay, kom noen kroner over 200-grensa :gjeiper: ) Babycall: 500 Håndklær, vaskekluter, gulpekluter: 300 Lammeskinn: 800 Babygym: 800 Badebalje og sete: 200 Babytepper: 300 Babytøy før fødsel: 1000 kr Så totalt sett rundt 20000. I tillegg kommer en del dilldall her og der som sikkert utgjør noen tusen.
Redbull Skrevet 16. februar 2012 #15 Skrevet 16. februar 2012 Husker ikke. Men jeg er glad jeg begynte å handle inn tidlig (1-2 mnd), jeg skulle ha alt nytt så vi brukte mye!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #16 Skrevet 16. februar 2012 Vi kjøpte mye brukt (på finn) og på salg. Fikk låne vugge av noen vi kjente, som hun lå i det første året. Tror ikke vi kom over 10 000. Men hvis vi legger til vogna som vi fikk i gave av mine foreldre, blir det ca 17500.
*Frida* Skrevet 16. februar 2012 #17 Skrevet 16. februar 2012 Vogn, stelleveske, tynn pose (pakke): ca 7500 Bilstol m/base: 1800 Seng arva Madrass, 2 dyner: 500 + 500 ca Lammeskinnspose: gåve (verdi ca 1800?) Stellekommode: ca 2200 Vippestol: gåve (BB, usikker på verdi) Sengeklede, tepper, klutar: rundt 2000? Klede: 1500 - 2000 ca Babycall lånt. Tar ikkje med det eg kjøpte av klede til meg sjølv, sidan eg ikkje kjøpte meir enn eg ville kjøpt uansett. Då ser det ut som me brukte ca 16500, totalt rundt 20000 om me ikkje hadde fått pose og vippestol i gåve (det hadde me kjøpt uansett). Me kjøpte ingenting brukt, pga første barn. Kjøpte bæresele når babyen var 4 mdr, for rett over 1000 kr. (Og den er et kjempegodt kjøp, absolutt verdt det!)
suzie Skrevet 16. februar 2012 #18 Skrevet 16. februar 2012 Har ikke regnet nøyaktig, men tror det ligger i underkant av 20 000. Ny vogn, bilstol, vippestol og div nips, dyner, puter soveskinn etc. Ellers mye arvet. Har ikke kjøpt brukt, selv om jeg hadde tenkt det. Synes mange skal ha ekstremt høye priser for sitt brukte utstyr...
Vera Vinge Skrevet 16. februar 2012 #19 Skrevet 16. februar 2012 (endret) Jeg har ikke summert utgiftene ennå, så det kan være interessant å gjøre. Vi fikk noen store ting i gave og fikk låne noe. Stellematte: 59,- (Ikea) Badebalje: 79,- (Ikea) Sprinkelseng: min gamle besøksseng hos bestemoren min Madrass: 89,- (Ikea) Dyner og sengesett: arvet - div. fra min, mannens og svigerfars barndom (syns gammelt barnesengetøy ofte har finere mønster enn nytt også) Vogn: fikk Brio happy i gave (og den ble kjøpt på salg til ca. 4000,-) Bæresjal: ca. 450,- Bilstol: lånt Vognpose: fikk Voksi urban i gave (kjøpt på salg til 1000,-) Stellebag: bruker en veske vi hadde fra før Vippestol: fikk den fra Baby bjørn i gave (ca. 1000,-) Brystpumpe: Ca. 300,- (kjøpt i utlandet) Babycall: fikk i gave (ca. 200,- på Ikea med Ikea family-medlemsskap) Håndklær, vaskekluter, gulpekluter: har ikke helt oversikt, men mer enn jeg tror sikkert - kanskje 500,- (kjøpte noen vanlige, store gulpekluter i mørke farger til å bruke ute blant folk, kjøpte en del kjempebillige småhåndklær og kluter på Ikea, diverse myke frottékluter på salg på apoteket, og bruker gamle oppvaskhåndklær til hjemmebruk) - jeg har en baby som gulper mye Lammeskinn: 299,- Babygym: fikk i gave (aner ikke pris) Klær: kjøpte ikke så mye selv, men noen få bomullsbodyer i 56, en bomullsstrømpebukse i 50, tre ullstrømpebukser i 56/62, et par ullbodyer i 60, en dress i ullfrotté i 62, en bomullslue i ministørrelse, en tynn ullue i 60, en ullfleecelue i 60, to par bomullssokker, to par tynne ullsokker. Noe av dette ble kjøpt på salg - kanskje rett over 1000,- til sammen. Strikket i tillegg en del, deriblant to tepper, tre jakker, to bukser, to luer, to par votter, to par sokker/tøfler. Aner virkelig ikke hvor mye garnutgiftene ble. Fikk også en del klær, både hjemmestrikket og kjøpt. Tror jeg har fått med alt da. Vi var kjempeheldige som fikk flere store ting, noe planlagt før fødselelen og noe som gaver ved barselbesøk. I tillegg fulgte vi prinsippet om å ikke kjøpe masse ting vi ikke ante om vi ville trenge, og vi syns det var koselig med noe brukt. Så langt har det å ha baby vært en billig affære for vår del. Endret 16. februar 2012 av Vera Vinge
Tolly Skrevet 16. februar 2012 #20 Skrevet 16. februar 2012 Under 10 000 her også. Emaljunga duo edge vogn med sportsdel 4000 Seng 500 To bilstoler med base fikk vi av venner Tripptrappstol 400 Soveskinn 1000 (kunne jeg spart meg) stellekommode 100 (unødvendig, steller på gulvet) Klær har vi fått alt for mye utav, får ikke brukt det før hun vokser utav det. Bæresele fikk vi i julegave. To babygym 300 Voksipose fant jeg en kjempefin på bruktmarked To vippestoler fikk vi av venner Jeg ser ikke poenget i å kjøpe ting nytt så lenge andre gjør deg og legger det ut på finn ettertpå. Ellers kan jeg bare si at finn er helt supert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå