Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

jeg er en ung kvinne som har tenkt litt på dette..

Dette med at de aller, aller fleste tar slutt en dag.. det kan skje f.eks etter 15 år, 30 år, 1 år, 5 år eller 1 månede..

Litt leit å tenke på, fordi når man går inn i et forhold så bringer man mye tid sammen, er glade i hverandre, kanskje forelska, er intime, deler mye av seg selv.. så en dag tar det slutt og man har som regel 0 kontakt eller i noen tilfeller bare overfladisk kontakt kanskje bare over facebook..

Det er trist at tanken kanskje streifer en når man ser kjæresten i øynene og tenker at en dag så er dette over.. det kan jo være mange grunner til at det blir slutt, særlig i dagens samfunn..

Hva tenker dere om dette? :)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At vi må åpne for assistert befruktning også for single. Så en ikke er avhengig av en eller annen mann som kanskje forlater en og barnet senere. Vi har jo adopsjon for single så hvorfor ikke assistert befruktning?

• Liker 4
Skrevet

ALLE forhold tar slutt. Forholdet er jo slutt når ene parten dør...

• Liker 7
Skrevet

ALLE forhold tar slutt. Forholdet er jo slutt når ene parten dør...

ja ja, da er saken annerledes.. tenker ikke på om når det er døden som skiller hverandre..

Gjest juvelia
Skrevet

Bedre å miste en man er glad i å sitte igjen med minnene,enn å aldri tørre å åpne seg for man er redd for å bli såret..da blir man ihvertfall ensom. Livet handler om å nyte de små øyeblikkene å være glad for det man har å det fine man har opplevd.

• Liker 17
Skrevet

Det er ingen garantier for at et forhold vil vare livet ut. Det spiller ingen rolle hvor mange forhold man har bak seg så lenge det man har blir det siste :) (Om man er lykkelig, selvfølgelig)

Skrevet

Det er sant som du sier. Likevel, så lenge man har håp så er det jo det som holder det gående :)

• Liker 1
Skrevet

Hva med en provoserende tanke: Det gjør ikke noe om forhold tar slutt :-)

For målet med forhold er jo ikke varighet i seg selv, men å bringe partene større lykke når de er sammen, enn de kunne ha oppnådd hver for seg.

Ofte finner én eller begge ut at forholdet ikke lenger øker lykken, men tvertimot gjør livet litt tristere enn man hadde hatt det alene. Og da er det jo nettopp riktig å avslutte, slik at man kan søke denne lykken andre steder.

Mange finner lykke nettopp i det fellesskapet som et langvarig forhold bygger opp, og for disse vil varighet i seg selv ha en verdi i et forhold. Men også her kan man nå et punkt hvor forholder tilfører ens liv mer negativt enn positivt.

Så - konklusjon: Ikke se så negativt på det at forhold tar slutt. Det er en styrke at vi har et samfunn hvor begge parter er uavhengige nok til å ta ansvar for sin egen lykke. Det ville vært tristere hvis vi fortsatt levde i en tid hvor (oftest) kvinnen måtte forbli i et forhold som gjorde henne ulykkelig, fordi h*n ikke ville klart seg økonomisk, eller bli utsatt for stigmatisering fra fellesskapet.

Disclaimer: Det som står over tar ikke hensyn til forhold med felles barn. I slike situasjoner er ikke vurderingen like enkel, for man har da også ansvaret for barnas lykke og trygghet.

• Liker 14
Skrevet (endret)

Hei alle sammen!

Dette med at de aller, aller fleste tar slutt en dag.. det kan skje f.eks etter 15 år, 30 år, 1 år, 5 år eller 1 månede..

Litt leit å tenke på, fordi når man går inn i et forhold så bringer man mye tid sammen, er glade i hverandre, kanskje forelska, er intime, deler mye av seg selv.. så en dag tar det slutt og man har som regel 0 kontakt eller i noen tilfeller bare overfladisk kontakt kanskje bare over facebook..

Det er trist at tanken kanskje streifer en når man ser kjæresten i øynene og tenker at en dag så er dette over.. det kan jo være mange grunner til at det blir slutt, særlig i dagens samfunn..

Du har nok rett i at de fleste forhold ender med brudd, men det gjelder så vidt jeg vet ennå ikke de fleste ekteskap. Statistisk sentralbyrå kan fortelle at prosentdelen oppløste ekteskap ser ut til å ha stabilisert seg på rundt 45 %.

http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/184421

Det betyr jo faktisk at de fleste ekteskap varer til døden skiller partene ad. Selv om det ikke er så veldig oppløftende tall, er det tross alt litt bedre enn man skulle tro, for av og til kan man jo nesten få det inntrykk at alle i vår tid praktiserer seriemonogamiet, at voksenlivet bare er en forlengelse av ungdommens fra-blomst-til-blomst-runddans, at kjærligheten ikke handler så mye om vilje, men avgjøres av om man fortsatt er like forelsket og om forholdet er en overskuddsbedrift der man får mer ut av forholdet enn man gir.

Det er en kynisme i kulturen på dette området som ikke tiltaler meg, jeg må innrømme at jeg lengter litt tilbake til tiden da mennesker ga hverandre sitt ord og hadde evne til å stå ved det og der kjærligheten var å dele livet med et annet menneske. For det er stor forskjell på å gå gjennom livet som to og å leve livet alene, men med ulike kjærester man bytter ut med ujevne mellomrom. Det siste er en type liv jeg ikke ønsker meg.

Endret av Cuckold
  • Liker 9
Skrevet

De fleste forhold tar slutt, ja, men jeg er litt enig med Herr Langbein. Det trenger jo ikke være bare negativt, og det at "alle andre" også opplever brudd, synes jeg en kan ta som et tegn på at det ikke er noe galt, eller et nederlag, å velge å avslutte et forhold hvor den ene eller begge ikke har det bra sammen mer. Har selv vært i et forhold i 8-9 år, som nå er slutt. På forhånd har jeg tenkt at vi burde gjøre alt for å få det til å funke (noe jeg forsåvidt fortsatt mener, det er bare at metodene ble ganske feil og at vi faktisk vil forskjellige ting, har forskjellige mål for hvordan vi kan leve et best mulig liv), og at alt kom til å bryte sammen om vi gikk fra hverandre. Samtidig som det har vært mange ting i forholdet som har trukket meg (og ham) ned etter hvert. Nå når det er slutt føles det faktisk helt rett og ganske "lett", for begge heldigvis. Det vi har hatt sammen av både gode og onde dager, tar vi uansett med oss som viktige erfaringer, enten vi møter en ny og mer kompatibel partner, eller lever alene. Klart at en del forhold ender på langt mer dramatisk vis, man opplever å bli sveket osv, og da skjønner jeg at en brenner seg. Men ved å ha gjensidig respekt for hverandre, både gjennom forholdet og bruddet/tiden etterpå, ser jeg på som en god erfaring og mer verdifullt enn å unngå nære forhold basert på "føre var"-prinsippet.

Skrevet

Joda, alt tar slutt en dag. Det gjelder vennskap, forhold, ferieturer, arbeid, skoletiden, osv. Men det betyr jo ikke at tiden man er i et forhold, eller i et vennskap, eller på en ferietur, osv er bortkastet. Livet og lykke en ikke noe som kommer i framtiden, det er her og nå. Carpe Diem ;)

Og hvis forholdet du er i i dag tar slutt om to år, så har det hatt verdi i form av de gode dagene og det du har lært og erfart. Med mindre det er et destruktivt forhold, selvsagt.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er forferdelig trist å bare møte useriøse menn. Menn som kan dra på ferie og etterpå ha med seg ei utenlandsk dame hjem. Senere når de så skjønner at dame og hennes familie var golddiggere så kommer de tilbake. Eller menn som reiser med ei anna dame rett foran dine øyne og etterpå forteller alt om sitt sexliv med henne og andre. Som om man ikke er noe verdt, som menn bare kan bruke der og da og som de ikke ser noen fremtid i. I det enee øyeblikket elsker de deg og i neste er man luft for de. Vet ikke om jeg gidder å ha noe mere med menn å gjøre, forhold tar alltid slutt, skal bli meg en glede å friste de og så bare gi faen.

• Liker 2
Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg tenker at slik må man ikke tenke, for da blir det jo større sjanse for at det faktisk skjer.

• Liker 4
Skrevet

Er jo så koselig så lenge det varer hvertfall =)

Skrevet

Mine foreldre har klart seg, min samboers foreldre også. Jeg tenker at vi også skal vare. Man må jo bare tenke positivt da?

• Liker 4
Skrevet

Også alle andre i min familie og omgangskrets har lange, varige forhold, men ikke jeg! Om løsningen hadde vært å bare tenke positivt så skulle mitt første forhold ha vart den dag i dag, 20 år senere!

Skrevet

Også alle andre i min familie og omgangskrets har lange, varige forhold, men ikke jeg! Om løsningen hadde vært å bare tenke positivt så skulle mitt første forhold ha vart den dag i dag, 20 år senere!

Tja. Kanskje det egentlig var positivt at det tok slutt?

Skrevet

Tja. Kanskje det egentlig var positivt at det tok slutt?

Synes det er trist at hver gang man opplever noe med en person så vet man at man aldri vil få oppleve det med samme person igjen. DE lever kun i nuet. Jeg kunne hatt flere minnebøker om alle mine opplevelser med mine menn, men det er trist at at man betyr så lite og at de gode øyeblikkene er så korte.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er trist at hver gang man opplever noe med en person så vet man at man aldri vil få oppleve det med samme person igjen. DE lever kun i nuet. Jeg kunne hatt flere minnebøker om alle mine opplevelser med mine menn, men det er trist at at man betyr så lite og at de gode øyeblikkene er så korte.

:hjerte::klemmer:

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg tenker at det finnes mange andre spennende gutter der ute. Får jeg ikke det jeg søker i et forhold finnes det alltid noen andre. Jeg lever bare engang og en som jeg har elsket høyt kan utvikle seg til å bare bli vennskap. Har hatt mange samboerforhold og kjærester, og alt har tatt slutt.

Men ejg soler meg i glansen av en ny kjærlighet. Love life :rodmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...