Gå til innhold

Hvordan styrke skal jeg trene for å få en fast og fin kropp?


Gjest Tessaa

Anbefalte innlegg

Når man lurer på hva man skal gjøre for å få en stram, fin kropp, får man ofte svar som : spis sunt, tren kondisjon og styrke.

Jeg spiser sunt og trener kondisjon, MEN jeg aner ikke hvordan styrke jeg skal trene?

- Hvordan styrke skal jeg trene for å få stram mage, spretten rumpe, tynnere lår og smalere midje? Hvor ofte må jeg gjøre det? Trenger veldig detaljert beskrivelse, for jeg har null aning. Har så lyst til å ha drømmekroppen til sommerferien! :sol:

Blir veldig, veldig glad for litt hjelp :)

Endret av Tessaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Du bør trene knebøy, utfall, markløft, og andre øvelser som går tungt på bena. Det er i allefall for ben, lår og rumpe! Vet du hvordan de nevnte øvelsene foregår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Du bør trene knebøy, utfall, markløft, og andre øvelser som går tungt på bena. Det er i allefall for ben, lår og rumpe! Vet du hvordan de nevnte øvelsene foregår?

Hei! Takk for tips :)

Dessverre.. vet jeg ikke hvordan noen av de foregår. Knebøy vet jeg litt, men er veldig usikker! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft er en øvelse for rumpe, bakside av lår, og korsrygg, veldig viktig at det gjøres korrekt. Anbefaler deg å studere teknikken VELDIG før du prøver, og du trenger noe vekt for det. Jeg lærte av FitnessNora, fordi hun gjør det med manualer, og jeg har heller ikke stang:

Under markløft skal du bøye knærne litt, stikke rumpa godt ut bak, og kjenne at ryggen er litt bøyd "innover" under hele øvelsen, IKKE krumme den som en katt, men heller spenne den litt inn. Det er for å beskytte den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener dette her, det er utfall. Bruker å ha en fot på sofaen, og så går jeg langt frem med den fremste foten, lenger enn hun jenta i videoen, så synker jeg dypt ned, og opp igjen. Det gjør jeg 15x3, altså 15 repetisjoner pr fot 30 pr omgang, 3 ganger. Men for å starte litt lettere, kan du begynne med begge føttene på gulvet:

http://www.youtube.com/watch?v=_ImiDJ83YfE

Måtte klippe opp innlegget mitt, håper du ser sammenhengen likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå tusen takk for forklaring! :sol: var til stor nytte :)

Nå skal det trenes her :trene: Får bare se på videoene mange ganger. :)

Trener du dette ofte, og har du merket resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå tusen takk for forklaring! :sol: var til stor nytte :)

Nå skal det trenes her :trene: Får bare se på videoene mange ganger. :)

Trener du dette ofte, og har du merket resultater?

Ja, jeg har trent utfall, knebøy, markløft, og andre rumpeøvelser, blant andre altså, i 2 år. Trener styrketrening 5-7 ganger i uken, intensivt flere dager, mindre intenst andre dager. Mange mener det er for mye, for ofte, jeg må ta en hviledag og blabla, men nei, jeg trenger ikke det. Jeg elsker å trene, og dette opplegget fungerer velig fint for meg. :)

Ja, jeg kan opplyse om at jeg har en flott sprettrumpe, plettfrie trente lår, stramt skinn på bena, og de cellullitene jeg hadde, forsvant etterhvert!

Husk at dette er kombinert med et godt kosthold!! :)

Jeg anbefaler deg også øvelser for armer, mage, og kardiotrening underveis, slik at det blir trening for hele kroppen. Når du har fått litt balanse i knebøy og utfall, så kan du ta de med å løfte hendene i været, så kan du fortsette med å ha noe i hendene, tren deg sakte opp.

Her er en knebøy video jeg liker godt, den er veldig, veldig godt forklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ganger med styrke i uken holder. Ha alltid én hviledag mellom hver gang du trener en muskel, hvis ikke får du minimalt med utbytte og risikerer å overtrene.

Om du vil ha synlige resultater bør du også bruke vekter på øvelser som utfall og knebøy. Kun kroppsvekt gir ikke nok belastning (med mindre helt i begynnelsen, om man er meget dårlig trent).

Gjør ca 10 repetisjoner + 3 sett, for raskest resultat.

Og, når du først skal trene styrke, finn gode øvelser for resten av kroppen også. Hele kroppen har behov for å holdes i form, spesielt mage, rygg, armer og støttemusklatur.

Og til sist: Det finnes ingen øvelser som gir deg smalere midje og tynnere lår. Å bli tynn/smalere forutsetter at du mister fett. Og det finnes ingen måte å selv bestemme hvor på kroppen man skal miste fett, dette er genetisk styrt. Det eneste du kan gjøre er å spise i fornuftige mengder, og trene riktig, og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har trent utfall, knebøy, markløft, og andre rumpeøvelser, blant andre altså, i 2 år. Trener styrketrening 5-7 ganger i uken, intensivt flere dager, mindre intenst andre dager. Mange mener det er for mye, for ofte, jeg må ta en hviledag og blabla, men nei, jeg trenger ikke det. Jeg elsker å trene, og dette opplegget fungerer velig fint for meg. :)

Ja, jeg kan opplyse om at jeg har en flott sprettrumpe, plettfrie trente lår, stramt skinn på bena, og de cellullitene jeg hadde, forsvant etterhvert!

Husk at dette er kombinert med et godt kosthold!! :)

Jeg anbefaler deg også øvelser for armer, mage, og kardiotrening underveis, slik at det blir trening for hele kroppen. Når du har fått litt balanse i knebøy og utfall, så kan du ta de med å løfte hendene i været, så kan du fortsette med å ha noe i hendene, tren deg sakte opp.

Her er en knebøy video jeg liker godt, den er veldig, veldig godt forklarende.

Takk så mye for hjelp! :) 5-7 ganger i uka er bra gjort! Wow.

Du er heldig som elsker å trene.

Hvilke øvelser anbefaler du for mage?

Jeg begynner fra i morgen med disse foskjellige styrkeøvelsene:) med å følge videoene du la til :)

tror du man vil se litt resultater når sommeren har kommet? Om jeg gjør det 5 ganger per uke?

Endret av Tessaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for hjelp! :) 5-7 ganger i uka er bra gjort! Wow.

Du er heldig som elsker å trene.

Hvilke øvelser anbefaler du for mage?

Jeg begynner fra i morgen med disse foskjellige styrkeøvelsene:) med å følge videoene du la til :)

tror du man vil se litt resultater når sommeren har kommet? Om jeg gjør det 5 ganger per uke?

Jeg er nok over gjennomsnittet glad i trening, derfor trener jeg såpass ofte, men som sagt, det er forskjellige øvelser fra dag til dag :)

Hvis du trener 3-5 ganger i uka, så vil du garantert se resultater til sommeren, ja. Husk å spise godt og sunt underveis, det hjelper deg LANGT på vei. :)

Jeg er ikke tilhenger av situps, og har ikke tatt en situps siden gymmen i ungdommskolen, men her er noen øvelser som fungerer for min magemusklatur:

Dette er en ekstremt oppstrammende øvelse som du kjenner utrolig godt i hele kroppen. Han på videoen løfter føttene, men det er fordi han er ganske godt trent. I start kan du starte med å bare stå i den possisjonen så lenge du klarer, så løfte føttene etterhvert. Planken, kalles øvelsen.

Her er en som former midje mage, den tar for seg de skrå musklene, og magen generellt. God video.

PS PS; Husk at når du tar utfall, så må IKKE Kneet komme foran tåen på foten du strekker ut foran deg. Du skal bøye kneet, og du skal kunne se tærne dine godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok over gjennomsnittet glad i trening, derfor trener jeg såpass ofte, men som sagt, det er forskjellige øvelser fra dag til dag :)

Hvis du trener 3-5 ganger i uka, så vil du garantert se resultater til sommeren, ja. Husk å spise godt og sunt underveis, det hjelper deg LANGT på vei. :)

Jeg er ikke tilhenger av situps, og har ikke tatt en situps siden gymmen i ungdommskolen, men her er noen øvelser som fungerer for min magemusklatur:

Dette er en ekstremt oppstrammende øvelse som du kjenner utrolig godt i hele kroppen. Han på videoen løfter føttene, men det er fordi han er ganske godt trent. I start kan du starte med å bare stå i den possisjonen så lenge du klarer, så løfte føttene etterhvert. Planken, kalles øvelsen.

Her er en som former midje mage, den tar for seg de skrå musklene, og magen generellt. God video.

PS PS; Husk at når du tar utfall, så må IKKE Kneet komme foran tåen på foten du strekker ut foran deg. Du skal bøye kneet, og du skal kunne se tærne dine godt. :)

Du er heldig som er så glad i trening :smilorange:

Da blir det 5-7 ganger i uka med trening! Takk for så mye info :sol: disse skal jeg gjøre! pleier du å dele opp treningsøktene slik at du tar styrke for mage en dag, styrke for ben en annen, eller tar du alle på en gang? :)

Endret av Tessaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som er så glad i trening :smilorange:

Da blir det 5-7 ganger i uka med trening! Takk for så mye info :sol: disse skal jeg gjøre! pleier du å dele opp treningsøktene slik at du tar styrke for mage en dag, styrke for ben en annen, eller tar du alle på en gang? :)

Det er om å gjøre å variere og gjøre det kjekt. Jeg fører nøyaktig treningsdagbok, så jeg ser fremgang fra gang til gang, det bør du også gjøre, det motiverer :)

Jeg tar forskjellige øvelser, aldri samme øvelsen 2 dager på rad. Feks mandag kan jeg ta lår, ben, rumpe

tirsdag armer, mage rygg

onsdag jogge/løpe i BRATTE bakker eller svømme

torsdag rumpe, armer, mage

fredag armer, rygg

lørdag løpe/svømme

søndag fri, eller noe trening da og :)

Jeg er den typen som elsker å bruke kroppen, kjenne musklene arbeide, jeg trives veldig godt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smart! Skal nok lage en treningssdagbok selv!

Åå, takk for at du har hjulpet meg :)Har blitt veldig motivert, og startet faktisk ordentlig i går. Gjorde mageøvelsene, og jeg kjenner at det strammer sikkelig :sol: deilig. I dag blir det ben øvelser og kondistrening :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har økonomi til det så skaff deg en personlig trener en eller to ganger pga at det er det er store muligheter for å skade seg om man gjør ikke utfører øvelsene korrekt. Dette er den beste investeringen du kan gjøre for egen helse og kropp.

Om du skal ned i fettprosent så er det beste å trene de store musklene som forside/bakside ben, rygg og bryst. Dette strammer opp, reduserer midjemålet og former kroppen til en viss grad. Det kreves mye om du som kvinne skal bygge muskulatur da du har meget lite testosteron fra naturens side, men ved hard trening kan du kanskje klare å bygge litt muskulatur.

Husk videre at for å reduserer fettprosenten din så er det kosten som har mest å si. Forholdet er ca 80%kost og 20% trening. Om du skal drive med cardio for for å redusere fettprosent så bør det gjøres etter styrketrening og foregå som intervalltrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves mye om du som kvinne skal bygge muskulatur da du har meget lite testosteron fra naturens side, men ved hard trening kan du kanskje klare å bygge litt muskulatur.

Bortsett fra for de av oss som fra naturens side svært lett bygger eksplosive muskler til tross for at vi er kvinner. Også kvinner har forskjellige utgangspunkt og derfor må treningen tilpasses den enkelte. Det er lurt med personlig trener for å få dette til :)

Det er både irriterende og komisk å se hvor mange som tror på myten om at det å bygge muskler er vanskelig for alle kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra for de av oss som fra naturens side svært lett bygger eksplosive muskler til tross for at vi er kvinner. Også kvinner har forskjellige utgangspunkt og derfor må treningen tilpasses den enkelte. Det er lurt med personlig trener for å få dette til :)

Det er både irriterende og komisk å se hvor mange som tror på myten om at det å bygge muskler er vanskelig for alle kvinner.

Først: "eksplosive muskler"? FInt om du forklarer hva det er. Om du tenker på fibertype...forklar.

Veldig få kvinner har genetikk lik Marit Bjørgen. Kanskje 1 av 1000 kvinner, maks. Flesteparten må trene meget hardt for å skape hypertorphy av muskulatur. Men, om man trener store muskelgrupper så kan man kanskje får en viss vekst.

Dessuten, for å få til dette så har de fleste (hverken kvinner eller menn) ikke viljestyrke til å bygge opp mot det genetiske potensialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen av titlene på disse videoene er direkte misvisende. Bli kvitt "lovehandles"/magefett av å gjøre mageøvelser?? Det er jo rett og slett bare bullshit. Mageøvelser styrke magemusklene, men det gjør ingenting med fettet som ligger over disse musklene. Ved å trene en bestemt kroppsdel kan man IKKE gjøre at fettet fra denne kroppsdelen forsvinner raskere. Fjerningen av fett går på hele kroppen, og hvor fettet skal forsvinne først er ikke noe man selv kan styre.

Styrketrening er et must for helsens skyld og et supert verktøy til å få en stram, veltrent kropp, men det er først og fremst kostholdet og balansen mellom hvor mye kalorier du forbruker og hvor mye kalorier du spiser, som avgjør hvor mye fett du har på kroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: "eksplosive muskler"? FInt om du forklarer hva det er. Om du tenker på fibertype...forklar.

Veldig få kvinner har genetikk lik Marit Bjørgen. Kanskje 1 av 1000 kvinner, maks. Flesteparten må trene meget hardt for å skape hypertorphy av muskulatur. Men, om man trener store muskelgrupper så kan man kanskje får en viss vekst.

Dessuten, for å få til dette så har de fleste (hverken kvinner eller menn) ikke viljestyrke til å bygge opp mot det genetiske potensialet.

Bulkete muskler, ikke lange tynne muskler. Tenk på forskjellen mellom den eksplosive styrken en spydkaster må ha fremfor den utholdende styrken en maratonløper trenger og sammenlign fysikken deres.

Selv bulker jeg opp svært raskt. Faktisk så raskt at jeg testet meg for å sjekke om jeg har for mye testosteron i kroppen. Det har jeg ikke og i følge legen, som jobber spesielt med disse tingene, er muskler som mine mye mer vanlig enn de fleste tror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider



  • "Lange og tynne muskler" = Utrente muskler.
  • Klumpete muskler = Muskler man må trene i månedsvis for å få, og som de fleste kvinner aldri klarer å oppnå selv om de vil det aldri så mye.
  • Forme kroppen = Bygge musklene større og/eller redusere fettprosenten.
  • Miste fett på magen av å gjøre mageøvelser = Fysisk umulig.
  • Forandre lengden på muskler = Fysisk umulig. Muskler er festet med sener og kan verken bli lengre eller kortere.
  • Forandre fasongen på muskler = Muskler kan blir mindre, eller større. Thats it.
  • Tone kroppen = Redusere fettprosenten og bygge litt muskler.



  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider



  • "Lange og tynne muskler" = Utrente muskler.
  • Klumpete muskler = Muskler man må trene i månedsvis for å få, og som de fleste kvinner aldri klarer å oppnå selv om de vil det aldri så mye.
  • Forme kroppen = Bygge musklene større og/eller redusere fettprosenten.
  • Miste fett på magen av å gjøre mageøvelser = Fysisk umulig.
  • Forandre lengden på muskler = Fysisk umulig. Muskler er festet med sener og kan verken bli lengre eller kortere.
  • Forandre fasongen på muskler = Muskler kan blir mindre, eller større. Thats it.
  • Tone kroppen = Redusere fettprosenten og bygge litt muskler.



Tusen takk for at du gadd. Ofte vanskelig å få folk til å forandre gamle inngrodde tankemønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...