Gjest Hanne Skrevet 15. januar 2012 #1 Skrevet 15. januar 2012 Jeg er ei kvinne som har for lengst passert 30 og har valgt å ikke få barn.Det er selvfølgelig mange grunner til det.Først og fremst er barn en veldig krevende oppgave og det innebærer et svært stort ansvar i 18+ år, og dette er ikke noe jeg kan se for meg.Jeg er en person som liker min frihet og som jeg ikke vil gi avkall på i 18+ år.Jeg kjenner mange som har barn,og når jeg ser hvor utrolig slitne de kan være i perioder,hvor lite søvn de får, hvor fastslått de er, hvor mye de må gi avkall på osv.,ja da tenker jeg "takk og lov at jeg ikke har barn".Jeg har sittet barnevakt en del ganger og jeg kan love dere at det eneste jeg tenkte var "når kommer endelig foreldrene til ungene slik at jeg kan få fred!".Og Gud for en deilig følelse å levere de ungene tilbake og komme meg hjem og gjøre akkurat som jeg vil.I tillegg er graviditet og fødsel bare avskrekkende.Nei,jeg vil ikke ødelegge kroppen min.Nei,jeg vil ikke få strekkmerker og flere kilo som jeg ikke kan bli kvitt etterpå.Nei,jeg vil ikke gå rundt med bekkenløsning i flere måneder.Nei,jeg vil ikke måtte føde vaginalt og eventuelt få varige men(les om f.eks. skader i tarmen o.l. som man kan få etter en fødsel).Så nei, her blir det ingen barn. Er det flere her som er frivillig barnløse? Hva er deres grunner, hvis dere vil dele? 19
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #2 Skrevet 15. januar 2012 Ohh.. brannfakkel!! Dukk! Du kommer til å få mye tyn nå! 16
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #3 Skrevet 15. januar 2012 Jeg er frivillig barnløs fordi jeg ikke liker barn. Enkelt og greit. 23
Green Lady Skrevet 15. januar 2012 #4 Skrevet 15. januar 2012 Nå er jeg riktignok bare 25, men ingen planer om barn her! Jeg liker dem rett og slett ikke, har fullstendig angst for å bli gravid og enda større angst for å føde. Ikke liker jeg babyer eller unger, ikke finner jeg de sjarmerende eller søte og ikke har jeg lyst til kaste bort resten av livet mitt på dem. Enkelt og greit. 15
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #5 Skrevet 15. januar 2012 Nei,jeg vil ikke ødelegge kroppen min.Nei,jeg vil ikke få strekkmerker og flere kilo som jeg ikke kan bli kvitt etterpå.Nei,jeg vil ikke gå rundt med bekkenløsning i flere måneder.Nei,jeg vil ikke måtte føde vaginalt og eventuelt få varige men(les om f.eks. skader i tarmen o.l. som man kan få etter en fødsel).Så nei, her blir det ingen barn. Det er uttalelser som disse som gjør at mange ser på frivillig barnløse som egoistiske og selvopptatte. De færreste barnløse er det fordi de er redde for å "ødelegge" kroppen sin. Å ikke ønske barn er god nok grunn i seg selv syns jeg, hvorfor kaste mer bensin på bålet? 19
Gjest Tirkes Skrevet 15. januar 2012 #6 Skrevet 15. januar 2012 Det er uttalelser som disse som gjør at mange ser på frivillig barnløse som egoistiske og selvopptatte. De færreste barnløse er det fordi de er redde for å "ødelegge" kroppen sin. Å ikke ønske barn er god nok grunn i seg selv syns jeg, hvorfor kaste mer bensin på bålet? Hvorfor er det egoistisk? Om man ikke ønsker å la kroppen gjennomgå graviditet, så er vel det en ærlig sak? 27
Green Lady Skrevet 15. januar 2012 #7 Skrevet 15. januar 2012 Det er uttalelser som disse som gjør at mange ser på frivillig barnløse som egoistiske og selvopptatte. De færreste barnløse er det fordi de er redde for å "ødelegge" kroppen sin. Å ikke ønske barn er god nok grunn i seg selv syns jeg, hvorfor kaste mer bensin på bålet? Mot hvem er man egoistisk mot hvis man ikke ønsker å ødelegge kroppen sin? 32
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #8 Skrevet 15. januar 2012 Hvorfor er det egoistisk? Om man ikke ønsker å la kroppen gjennomgå graviditet, så er vel det en ærlig sak? Jeg sa ikke at det er egoistisk, jeg sa at mange ser på det som selvopptatthet og egoisme. Dessverre.
Gjest Tirkes Skrevet 15. januar 2012 #9 Skrevet 15. januar 2012 (endret) Jeg sa ikke at det er egoistisk, jeg sa at mange ser på det som selvopptatthet og egoisme. Dessverre. Ah, unnskyld. Egoisme er noe helt annet enn å være egoistisk. My bad. (Edit:Jeg leser vitterligen "egoistiske" i innlegget jeg først siterte. Mulig jeg trenger briller) Endret 15. januar 2012 av Tirkes 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #10 Skrevet 15. januar 2012 Mot hvem er man egoistisk mot hvis man ikke ønsker å ødelegge kroppen sin? Ikke egoistisk kanskje, men det er i overkant frekt å antyde at mødre har ødelagt kroppen sin. 6
Gjest Consensio Skrevet 15. januar 2012 #11 Skrevet 15. januar 2012 Jeg er også frivillig barnløs....eller delvis ufrivillig. Jeg er kronisk syk og lever på minstesats. Jeg føler at eg ikke har energi nok til å ta vare på et barn og har detor valgt det bort. Er også 30+ så dette vil nok ikke forandre seg heller. Hadde jeg vært frisk og i full jobb så kan det hende at saken hadde sett anderledes ut, det vet jeg ikke. 4
Green Lady Skrevet 15. januar 2012 #12 Skrevet 15. januar 2012 Ikke egoistisk kanskje, men det er i overkant frekt å antyde at mødre har ødelagt kroppen sin. Det er ikke alle som ønsker å legge på seg mange kilo de ikke klarer å ta av seg, få strekkmerker eller ødelegge "alt der nede" som følge av vaginal fødsel, eller arr etter keisersnitt (dersom man får det?). For noen vil dette si å ødelegge kroppen, da de ikke får den tilbake til utgangspunktet. Og det er veldig individuelt hvem som reagerer på å bli gravid og føde barn, mtp kroppslig fasong, og det vet man ikke før man sitter der selv. 9
Raven Emerald Skrevet 15. januar 2012 #13 Skrevet 15. januar 2012 Å ikke ønske barn er god nok grunn i seg selv syns jeg, hvorfor kaste mer bensin på bålet? Sikkert fordi mange av dem som velger å få barn, avkrever dem for en grunn til hvorfor noen kunne finne på å velge bort barn. Og da ramser man vel opp alt man kan komme på. Om "barne-velgerne" sluttet å bry seg så tungt om hvorfor frivillig barnløse velger som de gjør, ville de vel ikke hatt så mye å bli provosert over, eller? Forresten er det ingen grunner til å velge bort barn som er "for dårlige". Ikke for den som valgte bort barn av akkurat de grunnene, iallefall. Og det er vel den personen som skal leve med både grunnene og valget, så... 18
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2012 #14 Skrevet 15. januar 2012 Jeg er ei kvinne som har for lengst passert 30 og har valgt å ikke få barn.Det er selvfølgelig mange grunner til det.Først og fremst er barn en veldig krevende oppgave og det innebærer et svært stort ansvar i 18+ år, og dette er ikke noe jeg kan se for meg.Jeg er en person som liker min frihet og som jeg ikke vil gi avkall på i 18+ år.Jeg kjenner mange som har barn,og når jeg ser hvor utrolig slitne de kan være i perioder,hvor lite søvn de får, hvor fastslått de er, hvor mye de må gi avkall på osv.,ja da tenker jeg "takk og lov at jeg ikke har barn".Jeg har sittet barnevakt en del ganger og jeg kan love dere at det eneste jeg tenkte var "når kommer endelig foreldrene til ungene slik at jeg kan få fred!".Og Gud for en deilig følelse å levere de ungene tilbake og komme meg hjem og gjøre akkurat som jeg vil.I tillegg er graviditet og fødsel bare avskrekkende.Nei,jeg vil ikke ødelegge kroppen min.Nei,jeg vil ikke få strekkmerker og flere kilo som jeg ikke kan bli kvitt etterpå.Nei,jeg vil ikke gå rundt med bekkenløsning i flere måneder.Nei,jeg vil ikke måtte føde vaginalt og eventuelt få varige men(les om f.eks. skader i tarmen o.l. som man kan få etter en fødsel).Så nei, her blir det ingen barn. Er det flere her som er frivillig barnløse? Hva er deres grunner, hvis dere vil dele? Jeg har barn, men det er greit for meg at du ikke vil ha barn 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #15 Skrevet 15. januar 2012 Sikkert fordi mange av dem som velger å få barn, avkrever dem for en grunn til hvorfor noen kunne finne på å velge bort barn. Og da ramser man vel opp alt man kan komme på. Om "barne-velgerne" sluttet å bry seg så tungt om hvorfor frivillig barnløse velger som de gjør, ville de vel ikke hatt så mye å bli provosert over, eller? Forresten er det ingen grunner til å velge bort barn som er "for dårlige". Ikke for den som valgte bort barn av akkurat de grunnene, iallefall. Og det er vel den personen som skal leve med både grunnene og valget, så... Dette er jeg enig i og jeg er barnløs selv. Jeg skjønner likevel at mødre kan ta slike uttalelser personlig og at det kan gjøre dem ekstra provoserte. 2
Raven Emerald Skrevet 15. januar 2012 #16 Skrevet 15. januar 2012 (endret) Ikke egoistisk kanskje, men det er i overkant frekt å antyde at mødre har ødelagt kroppen sin. Man antyder vel heller at det kan skje, og at dette ikke er en risiko man er villig til å ta. Synes mange mødre burde slutte å ta alt så fyktelig personlig, det må jo bli veldig slitsomt etterhvert..? Dette innlegget kan ansees som svar til det rett over, også. Passet litt til det, så... =P Endret 15. januar 2012 av Raven Emerald 17
Sweet77 Skrevet 15. januar 2012 #17 Skrevet 15. januar 2012 Er det ikke like egoistisk å få barn, da? Man får dem jo man ønsker seg barn, fordi det vil berike livet vårt, vi har lyst til å være foreldre etc. Kan ikke se at det er mindre egoistisk? 29
Gjest Tirkes Skrevet 15. januar 2012 #18 Skrevet 15. januar 2012 Og folk må slutte å ta det bokstavelig. Jeg synes de som driver prof. bodybuilding ødelegger kroppen sin. Og de som tatoverer overalt. Eller han som sitter i kassa på Mega med femkroners store hull i ørene. Han har ødelagt kroppen sin. Men folk må få velge selv. Om noen føler strekkmerker = ødelagt kropp, så er det dem om det. Andre mener det er naturlig. Noen synes tatoveringer i ansiktet er å ødelegge kroppen/dritharry, og andre synes det er kult. Å kalle TS for egosistisk (unnskyld, å si at det er EGOISME å ikke ville "ødelegge" kroppen sin ved graviditet) er like teit som at noen kalle det egoisme at jeg ikke vil ødelegge fjeset mitt med restylane og tatoveringsblekk. Meg om det. 13
Raven Emerald Skrevet 15. januar 2012 #19 Skrevet 15. januar 2012 Er det ikke like egoistisk å få barn, da? Man får dem jo man ønsker seg barn, fordi det vil berike livet vårt, vi har lyst til å være foreldre etc. Kan ikke se at det er mindre egoistisk? Selvsagt er det ikke det minste egoistisk. Jeg har fått barn utelukkende fordi mine barn vil berike livene til alle i hele verden. *snøft* Jeg ofret min egen kropp for verdens...eh...never mind. Jeg fikk barn fordi jeg er på en konstant egotripp, og jeg innrømmer det glatt. 23
Amarinda Skrevet 15. januar 2012 #20 Skrevet 15. januar 2012 Det er helt greit for meg at noen ikke ønsker å få barn. Bare man ikke fremstiller det slik at det er de som ønsker seg barn som det er noe galt med... Respekt går to veier. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå