Gå til innhold

Denne gangen må det gå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så umåtlig lei av å misslykkes, slanking er ikke lett. Det er ikke bare å trimme mer og spise mindre når alt er så fristende. Det er lett å SI at man skal si nei, men ikke like lett å gjennomføre.

Jeg er nå 21, 110 kg fordelt på 170 cm og jeg er regelrett feit og MISSTRIVES sterkt med det. Så hvor begynner man med denne tunge kroppen? PLanen min er selvfølgelig å legge om kostholdet, jeg vet i teorien hva som er bra men klarer ikke gjennomføre.

Har også tenkt å gå daglige turer rundt i byfjellene i Bergen. Noen flere tips eller gode ord på veien? trenger det virkelig! PLanen er å nå 70 kg en gang!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hææ? Jeg såg bilde av deg her inne en gang og da såg du jo perfekt slank ut. Jeg såg også bilde av deg på facebook, da du ble venn med Gjest_Hallo.

Det hadde jeg aldri trodd altså ;) Men ja.. Hva kan man si. Jeg har akkurat samme problemet som deg. Det beste jeg kan si til deg er at det er ikke vits i å utsette det lenger! Begynn i morgen, det er ikke noe å tenke på. Og ikke begynn med for lange/krevende turer, da blir du bare lei ;)

Skrevet

Du kan jo gå til en ernæringsfysiolog for å få satt opp en kostliste. Jeg fulgte selv en kostliste en stund tilbake, og det gikk veldig fint. Da slipper du å tenke så mye på hvor mye du kan spise og ikke,samtidig som at du får i deg det du trenger ;)

Skrevet

Kunnskapen er der... er styrken til å gjennomføre jeg sliter med, faller for fristelsen osv...

Skrevet

Kanskje du mangler litt motivasjon? Jeg tror det er lettere å nå målene sine med livsstilsendring om man har flere ting som motiverer; ikke bare det å SE bedre ut, men det å orke mer, føle seg frisk, forebygge sykdom etc. Kanskje du kan prøve å sette opp ei liste over hva en slankere og sunnere kropp vil bety for deg og din helse? :)

Skrevet

Å fytti katta... Hvordan er det seriøst MULIG å legge på seg så mange titalls ekstra kilo?? Som noen over her nevnte, jeg har også sett et bilde av deg her inne, veldig pen jente(ta det til deg!), og så overhodet ikke feit ut! Og jeg klager over de fem kiloene jeg har lagt på meg det siste året.... Like høy som deg, og veier halvparten..... Jeg skal ikke klage!! :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Nå er ikke jeg overvektig, men har bestemt meg for å stramme litt opp og miste et par kosekilo som plager meg. Er bare to uker siden, men en ting som har fungert godt for meg er å lage en bruker på diett.no hvor man loggfører alt man spiser + aktiviteten man er i. Det meste av matvarer ligger inne og man ser lett hvor man kan spare inn og hva man bør spise mer av. Viktig å bruke litt tid i starten med å veie opp og måle ingrediensene man bruker og skrive nøyaktig hva man spiser. Har selv oppdaget at jeg unngår å spise f.eks sjokolade fordi jeg vet at en liten mengde vil gi dårlig utslag og kan være det lille som gjør at jeg kommer over mitt daglige energibehov.

Utenom dette vil jeg anbefale kalorifattig mat, mye grønnsaker og mye proteiner. Disse metter og gir i alle fall meg mindre søtsug.

Trim er også viktig, men for mange er å få et riktig kosthold som passer dem det aller viktigste. Gå tur, prøv å vær aktiv minst 30 minutter hver dag og kjenn at du blir anpusten.

Skrevet

Start alltid dagen med en god og næringsrik frokost! :)

Jeg vet at frokosten for min del har mye å si for hvordan jeg spiser og arbeider resten av dagen...

Skrevet

This is CrossFit. Et utmerket gym i Bergen.

Finnes også et til som for øyeblikket ikke tar opp nye medlemmer. Uansett vekt og fysisk form blir du tatt godt i mot og du vil garantert bli i bedre form.

Skrevet

Og starten er igang, 1 time jogging/gåing og kutting av brus og godteri kaker :) syns både cross fit og barrys bootcamp er noe jeg kunne tenkt meg, men desverre er dette ganske dyrt =/ skal melde meg inn i treningstudio igjen etter jul men kanskje cross fit eller barrys bootcamp er noe å følge frem til jul, for å kickstarte hele treningsopplegget :)

Skal også begynne å ri en dag i uken så går vel veien!

Skrevet

Når du selv skriver " Denne gangen må det gå!" - Hva er det du egentlig forteller deg selv? Du forteller deg selv at det er tilfeldig og ikke basert på din kontroll. Når du forteller deg selv ting som holder deg tilbake, er det en begrensende overbevisning. Din indre dialog, altså samtalen du har med deg selv, betyr alt for resultatet ditt. Syns du skal ha tro på deg selv, for dette kan du klare. Fortell deg selv at " Jeg gjør mitt aller beste og får gode resultater".

Jeg vil anbefale deg å svømme. Det er en fantastisk god form for trening og utrente personer kan trene uten fare for slitasje og skader. Godt for alle muskler og for hjerte og lunger som gir bedre kondisjon. Kjøper du årskort i sentralbadet er du "tvunget" til å bruke det, og det blir rimelig om du trener 2 til 3 ganger i uken. (På sentralbadet koster årskort 2000, billigere trening får du ikke..)

Uannsett hvilke trening du velger, begynn i det små. Når du er i gang med trening og fornuftig mat kan du fortelle deg selv at "Jeg er en person som trener" og " Jeg er overvektig, men lever ikke som en overvektig". Sjekk også ut nrk bedre puls sine nettsider. Der får du gode tips og gratis treningsprogram som faktisk virker.

Skrevet

Som sagt, jeg trenger ikke mer informasjon om trening... for jeg kan alt det teoretiske, om å sette opp trenings og kostholds program. Er gjennomføringen og det å la vær å spise godteri som er problemet..

Skrevet

Gi deg selv små mål på veien. Ikke bare tenk "en dag vil jeg veie 70 kg". Da er det ikke rart om du gir opp før du har starta.

Hva om du for eksempel setter deg et mål om å gå ned 2 kg før jul? Samt ikke overspise i jula slik at de 2 kiloene kommer på igjen.

2-3 kg i måneden bør være det du trakter etter, ikke la deg friste av slankekurer med løfter om å tappe deg for 10 kg på to uker.

Og du har jo allerede et treningsprogram og en diettplan sier du, så da er du langt på vei.

Fra nå av handler det KUN om en ting - DISIPLIN!!! Kutt ut alt av sukker og raske karbohydrater! Du kommer til å føle deg sint som en okse og ekstremt lettirritert og utålmodig de første par ukene. Men hold ut - det går over :)

Jeg har vertfall blitt et lykkeligere menneske uten sukker :)

Skrevet

Gi deg selv små mål på veien. Ikke bare tenk "en dag vil jeg veie 70 kg". Da er det ikke rart om du gir opp før du har starta.

Hva om du for eksempel setter deg et mål om å gå ned 2 kg før jul? Samt ikke overspise i jula slik at de 2 kiloene kommer på igjen.

2-3 kg i måneden bør være det du trakter etter, ikke la deg friste av slankekurer med løfter om å tappe deg for 10 kg på to uker.

Og du har jo allerede et treningsprogram og en diettplan sier du, så da er du langt på vei.

Fra nå av handler det KUN om en ting - DISIPLIN!!! Kutt ut alt av sukker og raske karbohydrater! Du kommer til å føle deg sint som en okse og ekstremt lettirritert og utålmodig de første par ukene. Men hold ut - det går over :)

Jeg har vertfall blitt et lykkeligere menneske uten sukker :)

Hvor lang tid skal det ikke ta før hun har gått ned 40(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) kg da, da? Herre min..

Skrevet

Tenker mye på mat... noen som har noe tips til å ta fokuset bort? tenker hele tiden på hva jeg skal spise osv

Skrevet

Tenker mye på mat... noen som har noe tips til å ta fokuset bort? tenker hele tiden på hva jeg skal spise osv

Psykolog?

Skrevet

Jeg tenker også mye på mat, og det hjelper meg. Vet at jeg ikke skal spise før om f.eks to timer, og at jeg kan ta meg en kopp kaffe/drikke vann nå så jeg får dempet den verste lysten på mat. Om jeg hadde hatt muligheten kunne jeg nok spist så og si hele tiden, for jeg elsker mat. For meg er løsningen å planlegge når jeg skal spise, og vite hva jeg skal spise hele tiden, slik at jeg skeier ut. Jeg skriver gjerne opp i matdagboken min (på diett.no) tidlig på dagen hva jeg skal spise, slik at jeg ser hvor mange kcal jeg havner på, og evt om jeg har noen til overs så jeg kan kose meg med en kaffe latte e.l. Hjelper i alle fall for meg. Da vet jeg at om jeg tar en sjokoladebit, så vil jeg komme i overskudd, noe jeg absolutt ikke vil.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei! Jeg er på akkurat samme sted som deg fysisk sett - veide 111 kg (er nå på 108,5) og skal ned til 70.

Jeg har slitt med vekta i flere år nå, men bestemte meg for et par måneder siden at nå holder det. Jeg er i ferd med å endre kostholdet mitt fullstendig. Jeg skulle gjerne sagt at jeg HAR endret kostholdet mitt, men det jeg spiser kontra det jeg kan spise, er ingen eksakt vitenskap. Det samme gjelder helt sikkert deg.

Folk kommer til å fortelle deg daglig hva du bør og ikke bør spise. Lytt til de rådene som er allment fornuftige, og som i tillegg passer deg. Om noen ber deg drikke 2 spiseskjeer olivenolje til frokost og du hater olivenolje, ja da driter du i det. Det er sikkert mange gode råd der ute som er helt riktige, men feil for deg.

Om du ønsker, så følger jeg gjerne med deg på veien:) Holder gjerne kontakt med deg over skype f.eks eller fb eller annen chat, OM du ønsker det. Jeg har nemlig omvendt av ditt problem - jeg har svært god kontroll på matdelen og begynner å få veldig god oversikt over hvor mye fett, proteiner og karbohydrater ulike matvarer inneholder og hva jeg skal spise.

I utgangspunktet vil jeg råde deg til å starte en matdagbok på f.eks diett.no der du legger inn vekt, høyde og får frem BMI - din vil være ganske lik min, og så setter du opp et sluttmål (når du skal ha gått ned til 70 kg) og vær realistisk! Jeg har gitt meg selv ett år, men det kan ta både kortere og lengre tid å nå en stabil vekt. Innprent i deg selv at dette ikke kan være en diett, men at det skal være en varig endring som får deg til å føle deg bedre!

Begynn å logge maten du spiser i diettdagboken, så ser du hvor mange kalorier, hvor mye fett, protein og karbohydrater du får i deg. Les litt om de ulike næringsstoffene og hvilken effekt de har! Synes du dette er helt uinteressant kan en ernæringsrådgiver hjelpe deg på veien, eller så kan du gjerne ta nytte av det jeg vet og kan:) Jeg er gjerne med å dele erfaringer og peppe hverandre!

Bare etter disse fire ukene jeg har holdt på, føler jeg meg mye bedre mentalt, og har et helt annet overskudd enn før. Den innsatsen jeg legger inn er jo verdt det, det VET jeg. Det kommer du også til å vite når du ser de første kiloene forsvinne:] Ingen sjokolade i verden er like god som mestringsfølelsen man får når man overvinner kaloriene;)

*litt tillegg; jeg vet at dette blir veeeldig langt - MEN.

Kanskje fungerer det for deg å følge en strikt plan på når du skal spise, men min mening er at du skal SPISE når du er SULTEN. Det skal enormt mye til for å legge på seg om man spiser nok grønnsaker f.eks, og det er mettende som fy. Om du har funnet ut at du holder lengst på metthetsfølelsen av å spise kylling, hvorfor ikke spise kylling til frokost? Husk på at dette er LIVET ditt, du skal ikke lide. Du skal ha det bra, mentalt og fysisk. Å gå sulten vil i lengden bare få blodsukkeret ditt til å hoppe opp og ned som en jojo, og da kommer du IKKE til å ha det bra uansett hva du spiser. Jeg har nøtter, frukt og en proteinbar liggende på skrivebordet på jobben til enhver tid. Jeg holder meg likevel langt under min fastsatte kalorigrense hver eneste dag. Og det fungerer:)

Endret av frøkenfryd
Skrevet

Vil gjærne holde kontakt med deg frøkenfryd! kanskje vi kan motivere hverandre! Noen som vet om man kan få medisiner som hjelper til?

Skrevet

Hvor lang tid skal det ikke ta før hun har gått ned 40(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) kg da, da? Herre min..

Målet er vel også å holde de 40 kiloene borte, da er det den trege metoden som fungerer. Det er en jobb å fjerne fettvekt, man gjør ikke det på 1-2-3.

Aktiviser deg selv! Pass på at du har noe å drive på med hele tiden. F.eks. hvis du skal sitte å se på tv en hel kveld, er det veldig fristende å finne seg noe å spise. Hvis du gjør noe annet i tillegg til tv-tittingen som okkuperer tankene litt mer, og som holder fingrene i aktivitet, er det mye enklere å la være å tenke på mat. F.eks. håndarbeid, rydding av roteskuffer (ta med hele skuffen foran tven og rydd og sorter), skriv julekort, organiser fotoalbum, etc.

Opprett en treningsdagbok her inne! Det er mange andre som er i din situasjon, og det hjelper å dele med andre. Om du f.eks. skriver på morgenen at i dag skal du trene sånn og sånn, og andre da kommer med oppmuntrende ord, er det en høyere mental terskel å droppe treningen og måtte "innrømme nederlaget" etterpå. Og får man seg en nedtur (som ALLTID vil dukke opp flere ganger under en slik prosess) kan man få litt støtte til å fortsette og ikke gi opp.

Ellers signerer jeg også de andre med å opprette logg, diett.no, eller vektklubben.no (Grete Roede sin, den er gratis, VG sin er ikke grats) er gode alternativer som gir deg god oversikt. Når du ser utslaget det usunne gjør er det mye mindre fristende å faktisk putte det i munnen også.

Et siste tips er å ta en runde med seg selv før man går på butikken. Godteri og usunn mat står ikke på handlelisten, og skal derfor ikke være med i handlekurven. Gå heller for frukt, eventuelt med vaniljekesam, grønnsaker med dipp etc. Sistnevnte kan være veldig kalorifattig, og kan fint fungere som mumse-foran-tven erstatter. Om man ikke har usunt i hus, er det enklere å holde seg unna.

Lykke til! :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...