AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Jeg er nødt til å velge en prevensjon uten hormoner av diverse årsaker. Kondomer er vi for sløve med, så da har jeg kommet fram til at kobberspiral kanskje er løsningen. Har fra før av til tider enorme menssmerter, og kan blø ganske mye i hele sju dager. Til gjengjeld har jeg bare mensen hver 5. til 7. uke. Vet at smerter og blødning kan bli verre med spiralen, men det får jeg vel bare leve med. Bedre enn bivirkningene hormonprevensjon har på meg uansett (håper jeg) Så det jeg lurte på var om noen vet om det går an å få satt inn kobberspiral under bedøvelse? Har hørt at det gjør inni granskauen vondt, tilogmed fra de som har født barn (noe ikke jeg har)! Har tilogmed hørt om folk som har besvimt av smertene. Dette gjør meg vedig nervøs! Så håper noen kan svare meg På forhåd hjertelig takk!
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Vurderer faktisk å sterilisere meg, så håper virkelig det går an å sette inn spiralen med bedøvelse, for jeg er for ung til å steriliseres.
vinterspeil Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Det er ikke så vondt, mer litt murrende ubehag. Du kan sikkert få en beroligende pille eller noe slikt før legetimen. Jeg synes iallefall ikke det er nødvendig med bedøvelse ... men man er jo forskjellig. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Det er mulig å bli lagt i en kortvarig narkose for å få satt den inn, men da må man jo vurdere risikoen med narkose opp mot nytten av det. Jeg vil råde deg til å forsøke uten først. Det er et ganske tynt rør som skal inn der, og det tar ikke lang tid. Det er mulig at det kan brukes en eller annen form for lokalbedøvelse, men dette har jeg ikke vært borte i.
Mamma1 Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Det er da ikke vondt! Litt menssmertelignende.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 Hehe, er det noen som kan sammenlikne smertene med for eks. en klamydiatest gjort med q-tips? Jeg synes nesten det er menssmerter x 10, og såvidt jeg har klart å gjennomføre. Men godt å høre at det ikke er alle som synes den er like vond! Har hørt om noen som har blitt gravid med spiralen da men...dvs, den hadde dettet ut uten at de visste det. Er det vanlig? Kjenner man tråden som henger ned fra spiralen under for eks. sex?
Mamma1 Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 De klipper trådene veldig korte om du ber dem om det. Ja, jeg vil sammenligne det med å ta celleprøve med en qtips. Om den faller ut, så er den ikke riktig satt inn.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #8 Skrevet 15. november 2011 Vil ikke skremme deg, men på meg gjorde det sabla vondt. Svima av i stolen (jeg svimer aldri av) Jeg fikk fødselsrier etterpå også. Men det har vel rett og slett med fysikken og gjøre. Det var veldig liten plass hos meg.
finkel Skrevet 15. november 2011 #10 Skrevet 15. november 2011 (endret) Jeg fikk bedøvelse da jeg fikk satt inn kobberspiral. Jeg har aldri født før, så det var veldig lite å gå på, trang livmorhals og liten livmorhule. Gynekologen vurderte det da til at jeg måtte ha bedøvelse for at jeg skulle klare å sitte i ro mens hun satte den. Hun forklarte det med at det skal ikke mange millimetrene til før hun klarer å punktere livmorhula med spiralen mens hun holder på. Ikke helt det man ønsker å høre, men... Gikk veldig bra med bedøvelse, kjente bare litt mensmurring mens hun holdt på. Fikk fire stikk i livmorhalsen, og det gikk fort over! Endret 15. november 2011 av finkel
vinterspeil Skrevet 15. november 2011 #11 Skrevet 15. november 2011 Egentlig er det vel ikke anbefalt at kvinner som ikke har født barn får spiral? Jeg ante ikke at det var pga plassproblemer slik det blir beskrevet her ...
Gjest shirleys-secret Skrevet 15. november 2011 #12 Skrevet 15. november 2011 Jeg fikk satt inn en vanlig hormonspiral med bedøvelse, regner med det føles likt som ved kobberspiral. Bedøvelsesprøyta kjente jeg ikke i det hele tatt. Fikk derimot relativt sterke mens lignende smerter i 10-20 sekunder. Klarte ikke helt å ligge stille. Hadde også moderate til svake smerter i noen dager etterpå. Har ikke født.
meesah Skrevet 15. november 2011 #13 Skrevet 15. november 2011 Jeg har født tre barn, og når jeg fikk satt inn spiralen, besvimte jeg nesten. Ikke fordi detvar så fryktelig vondt (selv om det var vondt) men fordi det var så ekkelt. Holdt på å kaste opp og greier
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Hjelp... Takk for at dere deler deres erfaringer! Men nå er jeg usikker igjen *klø seg i hodet* Jeg har holdt på å dø av smerter under klamydiatest hos gynekolog før, og hvis det er verre enn det, må jeg nok dopes helt ned altså :O Hadde håpet kobberspiral hadde fungert for meg, for det er omtrent det eneste alternativet jeg står igjen med...
Mubba Skrevet 16. november 2011 #15 Skrevet 16. november 2011 Syns du skal gå for kobberspiral, i hvertfall prøve. Selvom det er vanlig å blø mer etter man har satt inn en spiral så gjelder det ikke alle, for meg var det motsatt og jeg har mindre smerter under menstruasjon nå enn før. Men ang. å sette den inn. Vil ikke skremme deg, men for meg var det inni h***** vondt, og jeg hadde tatt mye smertestillende(!!!) Men jeg syns uansett det var verdt det. Nå skal den bare være "inni der" i 5 år. Dessuten veldig billig prevensjon. Min gynekolog sa at det ikke var mulig med bedøvelse, men hvis du får mulighet så ville jeg aldri nølt, uansett hva det kosta, siden det KAN bli ekstreme smerter.
Mubba Skrevet 16. november 2011 #16 Skrevet 16. november 2011 Hjelp... Takk for at dere deler deres erfaringer! Men nå er jeg usikker igjen *klø seg i hodet* Jeg har holdt på å dø av smerter under klamydiatest hos gynekolog før, og hvis det er verre enn det, må jeg nok dopes helt ned altså :O Hadde håpet kobberspiral hadde fungert for meg, for det er omtrent det eneste alternativet jeg står igjen med... Er det ikke mulig å operere inn kobberspiral i armen? Har hørt noe om det.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #17 Skrevet 16. november 2011 Haha, nå leste jeg først feil! trodde det stod "operere inn kobberspiral i tarmen" Men i armen... Hmmm, hvordan skal det gå til da? Jeg må si jeg er rimelig pinglete når det gjelder smerter "der nede". Gruer meg jeg nå :S
finkel Skrevet 16. november 2011 #18 Skrevet 16. november 2011 Det er ikke anbefalt at kvinner som ikke har født får spiral, nei. Dette er ene og alene pga plassmangelen, sånn som jeg forsto gynekologen min. Fastleger er redde for å ødelegge noe, og noen vil heller ikke henvise videre siden "det er så vanskelig, og kanskje ikke går". Jeg måtte bestille meg privattime hos gynekolog for å få det gjennom.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #19 Skrevet 16. november 2011 Oi... Visste at dette var noe man mente før, men trodde det var skiftet mening. Hva gjør jeg da a? *klø seg nok en gang i hodet*
Gjest Taminka Skrevet 16. november 2011 #20 Skrevet 16. november 2011 Det er nok P-stav de prater om?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå