Gå til innhold

Hva galt har du gjort under svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden de perfekte menneskene har samlet seg her inne, fikk jeg lyst til å starte en "det går sikkert bra likevel"-tråd. Jeg har brutt mange regler, håper også det irriterer noen. Her er noen:

- spiser litt godter nesten hver dag

- inntar kunstige søtningsstoffer

- har trent TUNGT under hele svangerskapet

- spist sushi opptil flere ganger

- tatt paracet og tok ibux frem til jeg fant ut at jeg var gravid. Drakk vin også!

- drikker en stor kopp grønn te hver dag

- drikker minimum en halv liter traktekaffe om dagen

- fått akupunktur

- sover på magen

- badet

- kost med katta og spist spekemat

Vet ikke om det er flere regler å bryte. Noen som tar utfordringa??

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å poste dette for å irritere andre? Det er jo barnet DITT det eventuelt skjer noe med :roll:

• Liker 12
Skrevet

Høres ut som du vil at ungen din skal komme ut som en retard.. Heldigvis opp til hver enkelt hvor god start på livet de vil gi barnet sitt.

• Liker 1
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Siden de perfekte menneskene har samlet seg her inne, fikk jeg lyst til å starte en "det går sikkert bra likevel"-tråd. Jeg har brutt mange regler, håper også det irriterer noen. Her er noen:

- spiser litt godter nesten hver dag

- inntar kunstige søtningsstoffer

- har trent TUNGT under hele svangerskapet

- spist sushi opptil flere ganger

- tatt paracet og tok ibux frem til jeg fant ut at jeg var gravid. Drakk vin også!

- drikker en stor kopp grønn te hver dag

- drikker minimum en halv liter traktekaffe om dagen

- fått akupunktur

- sover på magen

- badet

- kost med katta og spist spekemat

Vet ikke om det er flere regler å bryte. Noen som tar utfordringa??

Store deler av dette er jo ting som er helt greit. Sushi er lov, akupunktur og sovestillinger har ikke risiko, og jeg er ganske glad for at du badet..

• Liker 12
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg drakk små glas vin ein gong i blant med begge mine barn.

Eg drakk så mykje te eg hadde lyst på, koffein var ikkje farleg "den gongen".

Eg spiste ibux og paracet når eg trengte det, kan ikkje huske at vi vart advart mot det.

Eg spiste spekemat

Eg spiste blåmuggost som var pasteurisert.

Eg spiste skinkepålegg utan å tenke på datoen

Eg koste masse med kattar

Eg bada

Eg spiste snop, kan ikkje huske at vi fekk så mange advarslar mot sukker

• Liker 3
Skrevet

Skal vi se:

- drakk vin før IKM.

- drakk 2-3 store kopper kaffe daglig hele svangerkapet

- syklet ofte og mye frem til 14 dager før termin

- svømte i sjøen ca til 14 dager før termin (er det galt, mon tro?)

- spiste en pakke Gilde salami siste måned før fødselen

- tok meg en og annet minisnus

- koste MYE med katten

Jepp.

Gjest navnelapp
Skrevet

Høres ut som du vil at ungen din skal komme ut som en retard.. Heldigvis opp til hver enkelt hvor god start på livet de vil gi barnet sitt.

Du er klar over at dei anbefalingane som no vert gitt har endra seg over tid? Og at dei anbefalingane som er gitt er basert på statistisk materiale der utslaga er relativt små? Det er ikkje slik at viss ein tek to ibux og drikk nokre koppar kaffe for mykje så blir barnet ditt tilbakeståande. Slike kommentarar som dette er med på å gjere mødre endå meir engstelege, og du kunne godt spart deg å uttale deg på denne flåsete måten.

• Liker 16
Skrevet

Jeg spiste spekemat og ost

Jeg sov også på magen så lenge det gikk, men forsto på jordmor at det ikke var farlig så lenge jeg ikke fikk vondt...

Har drukket både kaffe og cola, i litt mer moderate mengder enn før jeg ble gravid, men allikevel.

Og sjokolade, nesten hver dag :sjenert:

Skrevet

Er vel ingen som svarer her for å være tøffe da, men de fleste har gjort noe i svangerskapet som de i visste (eller ikke visste)de skulle gjøre...

Jeg røykte ca 10 røyk hver dag før jeg sluttet i uke 32 (og vi trenger ikke å diskutere no mer at røyking under svangerskapet ikke er bra, VI VET DET)

Et svangerskap kan aldri bli risikofritt uansett hvordan du lever, det sa min lege på 1 kontroll.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å poste dette for å irritere andre? Det er jo barnet DITT det eventuelt skjer noe med :roll:

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle irritere andre... Som sagt, hennes barn...

• Liker 4
Skrevet (endret)

Er vel ingen som svarer her for å være tøffe da, men de fleste har gjort noe i svangerskapet som de i visste (eller ikke visste)de skulle gjøre...

Hva er poenget med en tråd om dette? Høres ut som en gjeng med 10 åringer som skryter av alt det gale de har gjort..

Endret av SummerJoy
  • Liker 4
Skrevet

Et svangerskap kan aldri bli risikofritt uansett hvordan du lever, det sa min lege på 1 kontroll.

Nei, men det går jo an å gjøre det man kan for å holde barnet trygt!

• Liker 2
Skrevet

Skal man ikke bade under svangerskapet? :lete:

Skrevet

Hva er poenget med å skryte over at man har utsatt seg for risiko for abort, og for at barnet skal få alvorlige missdannelser?

Råd til gravide baserer seg på forskning over tid, og er ikke hysteri. Heldigvis går verden fremover, og resultatet er et betydelig redusert antall spontanaborter bare på få år.

- En venninne av meg drakk frem til 9. svangerskapsuke, da fant hun ut at hun var gravid. Barnet har alvorlige lærevansker.

- En bekjent spontanaborterte fire ganger på rad. Da hun fant ut at 4-5 kopper kaffe om dagen ikke var bra når man var gravid og sluttet med kaffe, Alt gikk bra i neste svangerskap.

- Jeg kjenner ei som mistet i 21 uke, blodprøve viste at dette skyldes toxosmitte, sannsynligvis fra katt, men kan også være fra spekeskinke.

- Forskningsrapporter viser en sammenheng mellom mannens sædkvalitet, kvinnens befruktningsevner, og mors inntak av alkohol i svangerskapet. Så mye for at "jeg drakk frem til positiv test, men barnet mitt er heeelt fint...."

- Man misstenker at inntak av ibux og naproxen i forbindelse med en ryggskade har ført til at jeg nå ikke får eggløsning av meg selv.

Ingen er perefekt, jeg kommer heller ikke til å være perfekt selv om jeg kan alle regler på rams. Men måtehold skader ingen, særlig når konsekvensene kan være alvorlige. Mange av punktene på TS sin liste står på nei-lista til Helsedirektoratet, disse synes jeg det er alvorlig å bryte. Enkelte står på "ikke nok empiriske bevis" lista, her må man selv ta stilling til hva man velger å tru. Og en del av punktene fatter jeg ikke hva har med graviditet å gjøre? Akupunktur, bading, kosing med katt (gitt riktig håndhygiene), soving på mage, sushi (unntatt tunfisk), trening (i moderate mengder), utgjør ingen risiko i svangerskapet.

• Liker 5
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg velger å se positivt på disse kvinnene som bevisst velger å ignorere (til dels grovt) helseråd under graviditeten.

Det er jo tross alt blitt påvist en betydelig arvelig komponent til intellegens, så vi ønsker da virkelig ikke å avle på disse kvinnene?

• Liker 7
Skrevet

Det er jo utrolig at det har blitt mennsker av de som ble til før alle disse rådene kom.... :popcorn:

• Liker 3
Skrevet

moren til exen min fortalte hun røyka under svangerskapet, og de røyka også inne på fødeavdelinga.. det var visst før sånt ble 'farlig'..... han er en normal mann, exen min... men ja det er jo en viss risiko.

Skrevet

moren til exen min fortalte hun røyka under svangerskapet, og de røyka også inne på fødeavdelinga.. det var visst før sånt ble 'farlig'..... han er en normal mann, exen min... men ja det er jo en viss risiko.

Skrevet

Jeg har jobbet med barn som har FAS (Føtalt alkohol syndrom: som kommer av at mor drakk under svangerskapet).

Det er jævelig for barnet! En ting er skadene, men hva de skal tåle og gjennomgå av andre barn når de er i skolealder osv.

Det er en grunn for at helsemyndighetene råder gravide slik de gjør.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...