Gå til innhold

Noen som studerer rettsvitenskap her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å søke på rettsvitenskap ved UiT høsten 2012. Jeg har dog noen spørsmål ang. studiet som jeg ikke får svar på av lærere og andre.

- Hvordan ser en typisk studiedag ut, både med og uten forelesing? Har lest at ei jente jeg kjenner som studerer jus jobber fra 08.00 til 20.00 noen dager, og det syns jeg høres veldig mye ut hvis det er snakk om hver dag i uka?

- Hvor ofte er det praktiske oppgaver som å f.eks. møte opp i rettsaker, ha øving i den egne rettssalen hos UiT og gruppeoppgaver?

- Hvor mye obligatorisk oppmøte er det på rettsvitenskap i forhold til andre studier?

- Hvor vanlig er det å begynne på rettsvitenskap og deretter bytte fordi at man har valgt feil? De fleste kommer jo rett fra vgs og da er det bare rettslære som fag som har gitt en viss smak på hva rettsvitenskap egentlig inneholder. Jeg tenker at det må være en del avvik fra dette faget og rettsvitenskap på universitetsnivå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studerer jus men i Oslo hvor studieordningen nok er noe annerledes enn i Tromsø.

I Oslo er det mest forelesninger og kurs, hvor veldig lite (om noe i det hele tatt) er obligatorisk. Kommer imidlertid ny studieordning hvor det kan hende det blir mer obligatorisk nå, men som jeg ikke vet så veldig mye om i forhold til de første studieårene (har allerede studert noen år kan du si) ;p

Vi pleier ikke å ha liksomrettssaker - på kurs går det for det meste i oppgaveløsning med ulike caser.

Generelt sett med juss er det mye lesing. Samtidig er dert ingen vits i å lese fra 8 - 20. Kollokvievirksomhet er også viktig, og man må ikke tro at man kommer noe vei med å sitte og pugge pensum. Mange jeg kjenner som stresser utrolig mye med å sitte 8-10 timer på lesesalen hver dag gjør det faktisk dårlig på eksamen uten at de skjønner hvorfor. Juss er mer enn forståelse av metode og det å ha generell kunnskap innenfor de rettsområder man leser, enn å ha inngående detaljkunnskap om alt. Så ikke hør på slike skrekkhistorier om folk som leser ti timer hver dag - ja de finnes i noen svært få eksemplarer, men de gjør det ikke bedre enn de som kjører en "vanlig" skoledag-stil;)

Det er ingen fare å slutte på jussen etter en stund om man ikke trives! Kjenner selv mange som hoppet av jussen etter noen år faktisk fordi de fant ut at dette ikke var noe de kunne tenke å drive på med i maaaange år. Kan dessverre ikke hjelpe deg mer i forhold til spørsmålene du har siden UiT nok har et litt annet opplegg enn oss i Oslo, men kan bare si at jeg stortrives! En ting som ofte blir sagt om juss er at det kan til tider være utrooolig kjedelig å lese, men man får så utrolig mange jobbmuligheter etterpå (ikke alle ender opp som advokater/dommere), så kan være verdt å begynne på juss om man synes det høres interessant ut:) (Og man får en del artige diskusjoner med medstudenter og en litt tørr form for humor :P )

Og om du har hatt rettslære på vgs har du nok et lite inntrykk av hvordan juss er, men samtidig er rettslære litt forenklet i forhold til universitetsnivå. (Jeg hadde selv ikke rettslære, og det er absolutt ikke nødvendig å ha hatt dette faget for å gli rett inn i det faglige).

Selv om jeg ikke kunne svare på spørsmålene dine noe særlig håper jeg det hvertfall hjalp litt!

Anbefaler deg hvertfall å lese litt på UiT sine nettsider ang hvordan studiet er lagt opp, og du kan jo også legge inn et innlegg på forumet til jusstudent.com for å se om noen kan svare deg bedre der!:)

Ingen jusstudenter fra Tromsø som er aktive her? :)

Skrevet

Tusen takk for et helt fantastisk godt, utfyllende svar! I tillegg til svaret ditt har jeg lest på UiT sine sider og fått inntrykk at jussen virkelig kan være noe for meg. Jeg elsker å debattere spørsmål, og jeg er en veldig aktiv person både muntlig og skriftlig. Jeg har sålangt toppkarakter i rettslære. Og det er jo som du sier - ganske forenkelt i forhold til universitetspensum, men det gir jo en liten smakebit på jussen tror jeg. Vi lærer jo i hvert fall litt om juridisk metode og å bruke lovene.

Jeg blir mer og mer klar på at jussen er for meg! Og de fleste sier at det ikke er noe skam å snu dersom man kanskje ikke trives. Det er jo greit å vite. Poenget er ikke at jeg planlegger å droppe ut eller noe, men det er godt å vite at man kan snu seg og forlate uten at det blir stort oppstyr.

Jeg hadde håpet at noen jusstudenter fra UiT også skulle svare her... Kanskje etter hvert? ;)

Skrevet

Er også jusstudent fra Oslo!

Er enig med Basi over her, ikke hør på skrekkhistoriene om de som tilbringer 12 timer på lesesalen hver dag. Husker selv jeg ble litt skremt av de da jeg fortsatt gikk på vgs :gjeiper:

Vi har ikke noe som er obligatorisk enda iallefall, men den nye ordningen kan som nevnt endre på dette.

Ang undervisning så har iallefall jeg gjerne 2-timer med undervisning hver dag (gjerne på morgenen, deretter sitter og leser jeg på lesesalen frem til 16-17 før jeg drar hjem. Det blir som en vanlig "arbeidsdag". Skal jeg skrive en oppgave eller kollokviere med noen medstudenter, så inngår dette i "arbeidsdagen" :)

Du har altså tid til et liv utenom studiene også! Kjenner mange som jobber ved siden av, så det er fullt mulig å gjøre det bra selvom du ikke døgner på lesesalen :)

Vi har ikke hatt noen praktiske oppgaver, men brainstorming med tanke på praktiukumsoppgaver som vi skal levere - pleier vi å ha. Det er veldig kjekt!

Skrevet

Jeg vurderer å søke på rettsvitenskap ved UiT høsten 2012. Jeg har dog noen spørsmål ang. studiet som jeg ikke får svar på av lærere og andre.

- Hvordan ser en typisk studiedag ut, både med og uten forelesing? Har lest at ei jente jeg kjenner som studerer jus jobber fra 08.00 til 20.00 noen dager, og det syns jeg høres veldig mye ut hvis det er snakk om hver dag i uka?

- Hvor ofte er det praktiske oppgaver som å f.eks. møte opp i rettsaker, ha øving i den egne rettssalen hos UiT og gruppeoppgaver?

- Hvor mye obligatorisk oppmøte er det på rettsvitenskap i forhold til andre studier?

- Hvor vanlig er det å begynne på rettsvitenskap og deretter bytte fordi at man har valgt feil? De fleste kommer jo rett fra vgs og da er det bare rettslære som fag som har gitt en viss smak på hva rettsvitenskap egentlig inneholder. Jeg tenker at det må være en del avvik fra dette faget og rettsvitenskap på universitetsnivå?

Jeg studerer jus ved UiT, så kan kanskje svare på spørsmålene dine:)

- Det vanlige er å behandle studiene som en fulltidsjobb, altså 8-16 fem dager i uka. Det vil likevel være forskjellig fra person til person hvor mye den trenger å jobbe med studiene. Jeg kjenner noen som sitter på skolen fra 8 om morgenen og langt utover kvelden, mens andre kommer klokken 10 og drar hjem igjen klokken 15, uten at den ene har lært mer enn den andre. Jusstudiet i Tromsø er lagt opp slik at det gjerne først er en uke eller to med forelseninger i et fag, og etterpå holdes det seminarer (hvor det nesten er et "klasseopplegg" med ca 25 studenter og en seminarleder). Alt er frivillig å møte opp på, men det er selvfølgelig ikke lurt å droppe for mye. I snitt er det ca 2 timer undervisning hver dag, resten disponerer du som du selv vil. Det er klart at lesing er en stor del av studiet, men når det gjelder jus er det nesten like viktig å skrive, diskutere og forstå! Akkurat hvor mye tid du trenger finner du ut etterhvert, men 8-16 er en veldig fin regel i begynnelsen.

- Å dra og se på rettssaker er ikke noe skolen arrangerer, så dette er noe du i så fall må ordne selv. Når det gjelder øvinger i rettssalen, vil dette som oftest komme i form av en muntlig presentasjon (en av de få obligatoriske tingene) på et av seminarene. Da holder du prosedyre mot en medelev, med resten av seminargruppen som publikum, og som oftest seminarleder som dommer. Dette er dog ikke noe alle får prøvd seg på i løpet av det første året, siden det er begrenset med prosedyreøvelser på seminarene. I tillegg går det an å melde seg på prosedyrekonkurransen, hvor lag fra forskjellige avdelinger kjemper mot hverandre om å gå til finalen i. Er også gøy å se på, hvis man ikke vil være med selv.

- Det er noen få ting som er obligatoriske. Jus på UiT fokuserer på muntlige kunnskaper så vel som skriftlige, og det er derfor krav om at du i løpet av året skal holde en muntlig presentasjon. Dette gjøres som oftest i sammenheng med seminarer, men det er også mulighet til å gjøre det utenfor, hvis du ikke ønsker seminarundervisning/andre årsaker. Før jul skal du skrive en semesteroppgave som du må få godkjent (dette pleier ikke være et problem). Til slutt er det selvfølgelig obligatorisk å ta eksamen.

- Kjenner flere som har funnet ut at jus ikke var noe for dem, og droppet ut. Et år eller to med jus er som oftest ikke bortkastet uansett, da du lærer masse nyttig bare på 1.avdeling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...