Gå til innhold

Ulumskheter er noe positivt

Nevian

Anbefalte innlegg

Ordet ulumskheter benyttes av de fleste i betydningen muffens. Jeg har lenge gjort det samme, men så begynte jeg å tenke over det, og mener det blir feil. Ordet lumsk betyr jo farlig, skummel, upålitelig. Følgelig bør det det jo hete lumskheter! Ulumskheter blir jo dermed noe som ikke er farlig, skummelt, eller upålitelig - altså noe positivt. Blir ikke det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ordet ulumskheter benyttes av de fleste i betydningen muffens. Jeg har lenge gjort det samme, men så begynte jeg å tenke over det, og mener det blir feil. Ordet lumsk betyr jo farlig, skummel, upålitelig. Følgelig bør det det jo hete lumskheter! Ulumskheter blir jo dermed noe som ikke er farlig, skummelt, eller upålitelig - altså noe positivt. Blir ikke det riktig?

Nå er jo det strengt tatt ingenting som heter "ulumskheter". Ordet du tenker på er "uhumskheter".

Ai! Slått på målstreken av madison rose. :snurt:

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhumskhet faktisk...aldri hørt ordet før. Kan jeg virkelig ha hørt feil i over 30 år? Jeg nevnte dette for et par kompiser en dag og de sa også ulumskhet. Mon tro hvor mange som går rundt og bruker dette i god tro...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid sagt, og hørt andre si, ulumskheter. For ikke så lenge siden fant jeg selv ut at det ikke het det men uhumskheter.

... Synes det høres helt rart ut. Holder meg til ulumskheter likevel, jeg. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...
Gjest Spinell

He he! Det er sant nok det, at når noe er ulumsk så er det positivt :fnise:

Men ordet finnes altså ikke i ordbøkene, og hvis en mener "noe muffens", så er uhumskheter det rette ordet. Grunnen til at så mange sier det feil, er vel fordi vi aldri bruker ordet humsk/humskheter, og hvorfor skal noe da være uhumsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt noen si ulumskheter før. Det var et nytt ord for meg. Er ellers enig i at det burde vært positivt. Kanskje det er sarkastisk ment :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...