Gå til innhold

Trenger tips ang. vegetaisk mat.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om et par uker får jeg besøk av en veninne som er vegetarianer. Hun skal bo hos meg, sammen med et par andre veninner for noen dager. Jeg er veldig glad i å lage mat og har veldig lyst til å overraske henne med mat også til henne, da jeg vet at hun ofte blir nødt for å lage eller ta med sin egen mat når det er selskaper o.l.

Har lest side opp og ned på internett, og synes dette virker veldig vanskelig. Så mange tilsetningsstoffer o.l som jeg aldri har hørt om en gang, som jeg nå må unngå. Jeg har ikke all verdens av tilgang på spesialbutikker og slikt, kun vanlige matvarer i dagligvarebutikk.

Er det noen vegetarianere der ute som kan gi meg noen tips? Jeg ønsker selvsagt å servere noe kjøtt også, så det hadde vært fint med både tips til retter hvor jeg kan erstatte kjøttet i hennes porsjon med noe annet, samt retter som vi alle kan spise og nyte!

Tar i mot tips med stoor takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er veldig godt med falafel. Det er en rett de fleste kan spise, også kjøttetere.

Jeg lager falafel og serverer med humus og salat, gjerne tabouleh, i pitabrød. Litt søl å lage, men veldig godt og vel verd tiden som går med.

Hvis gjesten din spiser ost, så kan du lage vegetarpizza, det er også veldig godt. Jeg liker å ha på sopp, artisjokkhjerter, grillet paprika og løk. Du velger selvfølgelig det dere liker best.

Det er også mange karryretter som er uten kjøtt, søk litt på nettet så finner du garantert noen.

Skrevet

Hvis hun spiser sjømat så gjør jo det ting enda enklere, men siden du ikke har nevnt det, så ville jeg se bort ifra det.

vi har en kamerat som er pesciterianer (spiser sjømat, men ikke kjøtt eller fugl), og når han kommer på besøk så lager jeg bl.a:

Pai (ofte med spinat og laks, men du kan jo ha brokkoli og sopp-pai f.eks?)

Enchiladas (Tortillas med bønner, løk, paprika o.l. smurt med en tomat-saus, ost oppå, også gratinere det i ovnen)

Ostesuflè

Potet og løk-suppe

:)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! :) Hun spiser ikke sjømat, men ost. Pai med brokkoli og sopp hørtes aldeles nydelig ut! Laget også en stor middagsommelett i går med sopp, cherrytomater, løk og ost, så den skal jeg servere igjen med litt ris og salat. Pita med humus og salat skal jeg også prøve meg på! Nå har jeg mange gode idéer, så takk igjen :)

Skrevet

NØTTESTEIK:

1 SS SMØR/ OLJE

1 STOR FINHAKKET LØK

2 SS SETERRØMME

200 GR COTTAGE CHEESE

4 DL GROVHAKKEDE MANDLER/ NØTTER (ER BEST MED VALNØTTER, HASSELNØTTER, PARANØTTER OG PECANNØTTER)

1 SS SITRONSAFT

150 GR REVET CHEDDAR

2-3 STENGER FINHAKKET STANGSELLERI

3 LETTPISKEDE EGG

1 1/2 TS SENNEP( OM DU VIL)

1 SS BULJONG PULVER

SALT ETTER SMAK (OBS! DET ER SALT I BULJONGPULVERET OG)

PEPPER

STEKES I BRØDFORM MED BAKEPAPIR I.

175*C I CA 45-60 MIN. JEG SKRUR OPP VARMEN OG SETTER PÅ GRILL DE SISTE TI MINUTTENE FOR Å FÅ SKIKKELIG BRUN STEKESKORPE.

Skrevet

Nøtteburger:

Dette lager jeg litt på følelsen. Har heller ingen eksakt oppskrift her.

Starter med å koke to poteter, uten skall, helt møre. Moser dem for hånd eller i kjøkkenmaskin. Hakker nok nøtter, valnøtter og hasselnøtter, ca.to cm purre og blander inn i potetene. Må bare se an hvor mye du trenger :)

Smak til med litt buljonpulver, salt og pepper. Er også veldig godt å blande i litt revet ost, chili eller litt vanlig, veldig finhakka løk.

Skrevet

LINSESUPPE:

2 ss rapsolje

2 stangselleristilker

1 stor løk

2 gulrøtter

2-3 fedd hvitløk

Fersk chili, jeg bruker ca. 1 1/2 hele uten frø.

Ca. 1 liter grønnsaksbuljong

2 1/2 dl røde linser

Litt cayennepepper

Litt paprikapulver

Salt og pepper etter smak. Ikke sikkert salt er nødvendig om du bruker buljongterninger.

Finhakk løk, hvitløk og chili (ta bort frø), og skjær stangselleri og gulrot i små biter. Fres alt i litt olje til løken er myk. Ha i grønnsaksbuljong og skylte, og avrente linser.La småkoke uten lokk i 20 minutter. Kjør suppen i blender eller bruk stavmixer ( synes selv det er enklere), og smak til med krydder.

Dryss gjerne litt fersk koriander, persille eller basilikum over om du har.

Suppen kan gjøres indisk ved å bruke litt indisk krydder eller italiensk ved å bruke litt basilikum og oregano. Eller bare ha den som den er :)

Skrevet

LASAGNE

Tomatsaus:

1 løk

3 fedd hvitløk

2 stenger stangselleri, finhakkes

2 gulrøtter, kuttes i små biter

2 bokser tomater

1 terning grønnsaksbuljong

Urter etter smak

Litt tomatpuré etter smak

Pepper

Smak til med salt, men trenger kanskje ikke pga.buljongen.

Kutt løk i små biter og stek sammen med hvitløk til det er mykt. Stek også stangselleri og gulrøtter i et par minutter mens du rører. Bland i resten. Kokes i ti til femten minutt.

Ostesaus:

Mel

Smør

Melk

Norvegia

Cheddar

Lag hvit saus av mel, smør og melk. Trenger ganske mye til denne lasagnen. Jeg bruker nok ca. fire spiseskjeer smør. Sausen skal være ganske tykk.

Rasp ost og bland oppi til smaken er ganske sterk. Her kan du evnt.spe på med mer melk om den er for tykk. Smakes til med salt og pepper.

Legg lagvis tomatsaus, ostesaus og lasagneplater. Start alltid med tomatsaus og avslutt med ostesaus. Selvfølgelig med ost (cheddar og norvegia) på toppen.

Stekes i ovnen på 200 grader i 40-45 minutter. (Følg litt med den da jeg ikke er helt sikker på dette heller :))

Anbefaling: Ikke kjøp billige lasagneplater. Barilla sine er best av de som er i vanlige butikker.

Skrevet

ENCHILADAS

Fyll:

1/2 løk

2 fedd hvitløk

1 boks tomater

1,2 dl røde linser (ca.)

1 pose Santa Maria tacokrydder

Litt tomatpuré

Salt og pepper etter smak

Kutt løk i små biter og stek sammen med hvitløk til det er mykt. Bland i linsene og surr det litt sammen med løken. Viktig å røre. Kokes under lokk. Bland i resten og se an når det er ferdig. Da skal linsene være helt eller nesten helt myke (ettersom hva du liker).

Lag ostesaus som beskrevet i lasagneoppskrift.

Legg linsefyll i tortillas, rull dem, legg masse ostesaus over, så hot salsa og revet ost tilslutt. Stekes i ovnen på 225 grader til osten ser brun og fin ut.

Ris:

1/2 løk

Chili etter smak

3 dl ris

6 dl vann (spørs hvilken ris du bruker. Dette er til 4 personer)

1 terning grønnsaksbuljong

Gurkemeie (ca.en teskje)

Kutt løken i små biter og stek til den er myk. Stek chili i et minutt sammen med løken. Blan ris og gurkemeie med løken. Ha i vann og buljong og kok under lokk.

Ellers har jeg til salat og hvitløksrømme.

Skrevet

NØTTESTEIK:

1 SS SMØR/ OLJE

1 STOR FINHAKKET LØK

2 SS SETERRØMME

200 GR COTTAGE CHEESE

4 DL GROVHAKKEDE MANDLER/ NØTTER (ER BEST MED VALNØTTER, HASSELNØTTER, PARANØTTER OG PECANNØTTER)

1 SS SITRONSAFT

150 GR REVET CHEDDAR

2-3 STENGER FINHAKKET STANGSELLERI

3 LETTPISKEDE EGG

1 1/2 TS SENNEP( OM DU VIL)

1 SS BULJONG PULVER

SALT ETTER SMAK (OBS! DET ER SALT I BULJONGPULVERET OG)

PEPPER

STEKES I BRØDFORM MED BAKEPAPIR I.

175*C I CA 45-60 MIN. JEG SKRUR OPP VARMEN OG SETTER PÅ GRILL DE SISTE TI MINUTTENE FOR Å FÅ SKIKKELIG BRUN STEKESKORPE.

Hvor mange personer holder denne oppskriften til?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke veggis selv, men da er kanskje tipsene desto mer troverdige? ;)

Fylte pannekaker

Lag fine eller grove pannekaker, 1-2 pr. pers

Fylles med f.eks. en blanding av

rødløk

fetaost

sopp

spinat

urter

Til de som ikke er vegetarianere kan du ha i litt god spekeskinke, chorizo, e.l.

Rull sammen, ha litt revet ost over og gratiner i ovnen på 200 grader i rundt 10 min.

andre forslag til fyll:

- stekt sopp og asparges med litt fløte og soyasaus

- tomater i skiver og mozarella, med litt pesto i tillegg (bør ikke gratineres mer enn 5 min)

serveres med en frisk salat

Fornuftig spaghetti

(som jeg opprinnelig har fått servert hos ei venninne, så her er det bare slumpe-mål)

Kok fullkornsspaghetti

i kokevannet har du tørre soltørkede tomater i biter - eller så kan du ha soltørkede tomater i olje i til slutt.

slå av vannet når pastaen er ferdig, ha i litt revet squash og noen never ruccola. Server på tallerkener, og ha over revet parmesan, litt olivenolje og nykvernet svart pepper. Det kan sikkert være godt med noen oliven også, og kanskje en skvis eller to med sitronsaft. Og noen strimler med spekeskinke eller litt stekt kylling, om man spiser sånt.

Og ellers: hva med tomatsuppe? Eller spinatsuppe? Kan serveres med egg og sprøstekt bacon for de som vil ha, og uten for de som ikke vil.

Gjest Pantherinae
Skrevet

*Mine innlegg*

Foreslår også enchiladas, da er det også lett å bare slenge litt kjøtt inn i noen av de om noen må ha kjøtt. Jeg lager ofte bare med bønner, varmer opp med tacokrydder og grønnsker eller sopp før jeg fyller tortillas.

Suppr er også enkelt og greit å lage, jeg lager ofte tomatsuppe.

Synes det er veldig fint av deg at du tar hensyn til venninnen din! :)

Skrevet

Hvor mange personer holder denne oppskriften til?

Fire til seks ca. Avhengig av hvor godt de liker den :)

AnonymBruker
Skrevet

Cilipili :tommelsmil: Tusen takk! AB også! Nå har jeg nesten et luksusproblem med å velge ut retter, hehe.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...