AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #1 Skrevet 18. juli 2011 Da jeg gikk på skolen fikk vi med jevne mellomrom besøk av skolefotografen, som skulle ta skole- og passbilder av oss ungene. Dette var en ordning som foregikk på samme måte på de 3 skolene jeg har gått på fra barne- til ungdomstrinnet, og fremgangsmåten irriterte meg hver gang. Kort sagt fikk vi beskjed om å stille opp for å bli tatt bilde av, og vi ville senere få fotografiene i posten med beskjed om at vi kunne velge ut de vi ville ha og sende resten tilbake. En enkel ordning for de som vil ha bilder, men hva med de som ikke vil ha dem? Hva med de som glemmer å sende bildene tilbake innen den gitte fristen, og som må betale for en hel pakke med bilder? Det var slett ingen liten pakke det var snakk om heller, så det ville bli dyrt å være glemsk. Ordningen irriterte meg helt fra første klasse, og vi fikk beskjed om at vi ikke kunne reservere oss mot å få dem i posten; det var jo tross alt så enkelt som å bare returnere de vi ikke ville ha. Etter hva jeg har forstått er negativt salg ulovlig, og denne ordningen må da falle inn under dette? Lever fortsatt denne ordningen i beste velgående på skolen, eller har fotografene begynt å selge skolebildene sine på en litt ærligere måte?
Sissan9 Skrevet 18. juli 2011 #2 Skrevet 18. juli 2011 Det foregår fremdeles slik. Kjenner ikke reglene for negativt salg, men antar dette ikke sorterer under det siden det foregår gjennom barnehage og skole...? Man kan jo nekte å la barna fotograferes? 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #3 Skrevet 18. juli 2011 Å nekte å la barna fotograferes vil jo ødelegge klassebildet, så det er ikke aktuelt. Jeg husker forresten at et par gutter nektet plent å stille opp på bilde, men det var ingen bønn - fotograferes skulle de. Som sagt kunne man heller ikke reservere seg mot å få pakken i posten. Nå har ikke jeg barn selv, men om jeg forhåpentligvis skulle få det en dag hadde jeg håpet at jeg slapp å få fotografier jeg ikke har bestilt i posten. :gjeiper: Det er ikke det at jeg ikke ville ha bilder av ungene - jeg reagerer bare på måten det blir gjort på. Jeg ville nok ha ønsket klassebilde, men jeg vil gjerne bestille det selv. 1
Quasis Skrevet 18. juli 2011 #4 Skrevet 18. juli 2011 De fleste fotgrafene har gått over til å sende på mail. Så kan du selv bestille str og hvor mange bilder man vil ha. Hos flere har man også mulighet å bestille/laste ned bildefilene.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #5 Skrevet 18. juli 2011 Det høres ut som en mye bedre ordning, Quasis Skulle jeg en gang i fremtiden bli pådyttet en fotopakke kommer jeg IKKE til å være snill pike og gjøre som skolefotografen befaler.
Sissan9 Skrevet 18. juli 2011 #6 Skrevet 18. juli 2011 Mulig de fleste gjør det, men her i kommunen sendes det "forstørrelser" hjem som må returneres, i barnehage, barneskole og ungdomsskole. Synes selv det er en uting.
Sissan9 Skrevet 18. juli 2011 #7 Skrevet 18. juli 2011 Forbrukerombudet sier at man skal kunne reservere seg. Lenke http://www.forbrukerombudet.no/asset/1514/1/1514_1.pdf
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #8 Skrevet 19. juli 2011 Har hatt barn på videregående. Der måtte jeg som foresatt skrive under om jeg godtok å få tilsendt bilder hjem.
Sulosi Skrevet 19. juli 2011 #9 Skrevet 19. juli 2011 Mulig de fleste gjør det, men her i kommunen sendes det "forstørrelser" hjem som må returneres, i barnehage, barneskole og ungdomsskole. Synes selv det er en uting. Samme skjer i vår kommune og, både i bhg, barne og undomsskolen. Uting. I Drammen (når vi bodde der) ble det tatt bilder på skolen og hvert barn fikk en lapp med hjem med et nummer på. For å få bilder måtte vi møte opp hos fotografen og velge ut det vi likte best og hvilken str man ville ha. MYE greiere slik.
Gjest Okusan Skrevet 20. juli 2011 #10 Skrevet 20. juli 2011 Er jeg den eneste som synes det er litt stas med skolebilder? Synes i grunnen det er spennende når barna har hatt fotograf på besøk, og gleder meg til å få bildene- selv om jeg glatt innrømmer at vi har noen bunker liggende i skuffen Men for oss som aldri får soset oss til fotografen er det veldig gøy å ha litt "finere" bilder helt tilbake fra da eldstemann var ett år. Men jeg er kanskje litt sentimental når det gjelder dette... :gjeiper:
Sissan9 Skrevet 20. juli 2011 #11 Skrevet 20. juli 2011 Jeg syns også det er stas med bilder av ungene. Som jeg kan se på på PCen, og deretter bestille i de størrelsene jeg vil ha. Så jeg slipper 30 passfotokopier av en 2-åring liksom.... Syns det er et godt tilbud, men når man har flere barn og de fotograferes "profesjonelt" hvert år, blir det mye papir, og en god del kroner over tid. 2
Orchideae Skrevet 20. juli 2011 #12 Skrevet 20. juli 2011 Gikk ut av vgs i fjord, og alle tre årene jeg gikk der da, var det den ordningen ts snakker om. ALLE måtte..
Sulosi Skrevet 20. juli 2011 #13 Skrevet 20. juli 2011 (endret) Jeg syns også det er stas med bilder av ungene. Som jeg kan se på på PCen, og deretter bestille i de størrelsene jeg vil ha. Så jeg slipper 30 passfotokopier av en 2-åring liksom.... Syns det er et godt tilbud, men når man har flere barn og de fotograferes "profesjonelt" hvert år, blir det mye papir, og en god del kroner over tid. Prøv tvillinger. Gav beskjed gang på gang at jeg kun ville ha bilder av dem isammen, hver gang fikk jeg tre sett bilder Da blir det dyrt... Legg til "tvillingtåka" (som varer til de er 4, minst) og du klarer aldri å huske på å levere tilbake bildene... Endret 20. juli 2011 av Sulosi
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #14 Skrevet 20. juli 2011 Negativt salg er enkelt og greit forbudt i Norge. Kjøpsrettslig er det kun inngått en avtale om kjøp av et skolebilde dersom du aktivt ber om et bilde. Dersom fotografen sender deg et bilder er du ikke forpliktet til å betale for det. Det du bør gjøre er å kontakte fotografen og be han la vær å sende deg et bilde før han gjør det. Da er du helt trygg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #15 Skrevet 20. juli 2011 Er akkurat ferdig med videregående. I første klasse fikk vi skolebildet tilsendt hjem om vi ville det eller ikke, men nå i tredjeklasse fikk jeg ikke skolebildet... kun et gruppebilde, men det sendte jeg glatt tilbake. Skjønner ikke hvordan de kan tjene på dette her.
babord Skrevet 20. juli 2011 #16 Skrevet 20. juli 2011 Hos oss ble det tatt bilder og så måtte vi si fra der og da om vi ville ha de eller ikke, og hva vi ville ha. Synes det gikk greit, men de endte jo ikke alltid opp med å være så veldig fine
Sissan9 Skrevet 20. juli 2011 #17 Skrevet 20. juli 2011 Negativt salg er enkelt og greit forbudt i Norge. Kjøpsrettslig er det kun inngått en avtale om kjøp av et skolebilde dersom du aktivt ber om et bilde. Dersom fotografen sender deg et bilder er du ikke forpliktet til å betale for det. Det du bør gjøre er å kontakte fotografen og be han la vær å sende deg et bilde før han gjør det. Da er du helt trygg. Forbrukerombudet antar at markedsførings- og salgsmetoden ikke kommer i strid med markedsføringsloven dersom følgende forutsetninger følges: 1. Foreldre får melding om fotograferingen og får anledning til å si fra at de ikke ønsker fotografering av sitt barn. 2. Foreldre som ikke ønsker det, skal slippe å ta med seg bilder hjem fra skole/barnehage, dette gjelder også de foreldre som ikke har reservert seg mot fotografering. Bildene blir da returnert av personalet. Poenget med dette er at de som forholder seg passive ikke skal bli bundet økonomisk, eller være nødt til å foreta seg noe (retur av bildene) for å unngå økonomiske forpliktelser. 3. De som tar med seg bilder hjem, skal informeres om hva det vil innebære av forpliktelser. 4. For å unngå et urimelig kjøpepress må utlevering av bildene ikke skje gjennom barna, men direkte til den voksne som eventuelt skal betale for bildene. 5. Umyndige elever skal ikke kunne bestille bildene til gjennomsyn, med dertil tilhørende returforpliktelser. 6. Det anses ikke tilstrekkelig at bestillingsblanketten har en tekst der foresatte må underskrive dersom den som bestiller bildene er under 18 år da vergemålsloven fastsetter at vergen heller ikke kan forplikte den umyndige til en gjeldsavtale uten overformynderiets samtykke. Det er således ikke tilstrekkelig at vergen godkjenner den umyndiges bestilling med sin underskrift. Bestillingsblanketten må være klar på dette punkt slik at det tydelig fremgår at det er den foresatte som bestiller i sitt navn og at fakturaene utstedes til disse. Dette kan gjøres ved at det fremkommer en egen linje hvor foresatte skal undertegne som bestiller.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #18 Skrevet 20. juli 2011 1. Foreldre får melding om fotograferingen og får anledning til å si fra at de ikke ønsker fotografering av sitt barn. Får gjerne en lapp/beskjed om at fotografen kommer, men ingen retuseddel hvor man må krysse av for om man vil ha bilder eller ikke. 2. Foreldre som ikke ønsker det, skal slippe å ta med seg bilder hjem fra skole/barnehage, dette gjelder også de foreldre som ikke har reservert seg mot fotografering. Bildene blir da returnert av personalet. Poenget med dette er at de som forholder seg passive ikke skal bli bundet økonomisk, eller være nødt til å foreta seg noe (retur av bildene) for å unngå økonomiske forpliktelser.Dette blir vel sjeldent gjennomført i praksis. 4. For å unngå et urimelig kjøpepress må utlevering av bildene ikke skje gjennom barna, men direkte til den voksne som eventuelt skal betale for bildene.Når bildene ligger i hylla til barnet i bhg så kan man vel strengt tat si at det skjer gjennom barna. Mine barn var iallefall fullt klar over at bildene lå der og ventet, de var jo helt sprekkferdige når jeg kom for å hente dem. Og i skolen kommer jo barna hjem med bildene i sekken. Ser at jeg skal være litt mere vrien neste gang jeg får servert en slik pakke. 1
Sissan9 Skrevet 21. juli 2011 #19 Skrevet 21. juli 2011 Ja, da kan du velge å klage fotografen inn til Forbrukerombudet. Om ingen gjør det, blir det ingen bedring. Det er klart at fotografene sikkert øker salg av forstørrelser med flere hundre prosent på å sende med hjem. Mange glemmer å returnere, mange vil ikke returnere bare ett ark, og tar hele pakka, og mange barn vil nok gjerne ha bildene. Dette er mersalg de ikke vil få om vi kan se bildene på nett og bestille aktuelle forstørrelser. Men før foreldre reagerer, forblir det som det er tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå