AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #1 Skrevet 11. juli 2011 Jeg har et spørsmål til dere kunder som tror dere får noen guddommelige rettigheter i det dere går inn døren i butikklokaler (dette gjelder absolutt ikke alle kunder, bare så det er påpekt). Hvorfor tror mange av dere at det er OK å la alle deres private frustrasjoner gå ut over de som jobber i butikkene? Alle kan ha en dårlig dag, men det skal da ikke gå ut over andre mennesker (som i utgangspunktet ikke har lov til å forsvare seg). Hvor blir det av folkeskikken i det mennesker tar steget fra å være mennesker og til å bli kunder? Vi som jobber i butikk har et liv vi også. Det fungerer ikke slik som mange tilsynelatende tror: at vi er roboter man kan la all frustrasjon gå utover, som vanlig høflighetsregler ikke gjelder for. Det er heller ikke slik at vi har lyst til å være igjen på overtid fordi folk ikke gidder å komme innom butikken i rimelig tid, altså en stund før vi stenger. Vi settes nemlig ikke til lading under kassa etter endt arbeidsdag, vi har et liv utenom vi også! Kan folk være så snille å lære seg litt høflighet når de går i butikker. Dere er kunder som skal behandles pent, dere er ikke guder! Hilsen frustrert butikkansatt som har fått nok av mennesker som ikke kan oppføre seg 21
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #5 Skrevet 11. juli 2011 Hei. TS her. Er så deilig å høre at noen er enig med meg. Har ikke hatt den beste dagen i dag, med kunder og sånn.. Begynner å bli alvorlig lei av alle disse rettighetene folk tror det har bare fordi de er kunder. Det er akkurat som om de tror de er guder som kan tråkke på sine "ubrukelige" undersåtter akkurat slik det passer deml. Vi har jo selv valgt å jobbe i butikk, så da virker det som om de mener at vi må tåle det. Skulle likt å se hvordan de hadde taklet dem om jeg møtte opp på deres arbeidsplass og oppførte meg slik. Selvfølgelig rett før endt arbeidsdag når de vil hjem...
Gjest Bjørn82 Skrevet 11. juli 2011 #6 Skrevet 11. juli 2011 Man bør i utgangspunktet ha god folkeskikk når man er i en butikk. Og kan ikke si at jeg har erfart så mye dårlig opptreden mens jeg selv har vært i butikk. (Nå har jeg aldri jobbet i butikk, men har jo vært innom butikker stadigvekk de siste 25årene.) I enkelte butikker kan jeg forstå at kunder kan bli litt frustrert. Særlig på bensinstasjoner og på elektrovarehus. Da de som skal betjene deg ikke har tilstrekkelig kunnskaper om produktene de selger. Dette har jeg selv blitt frustrert over mange ganger særlig på Elkjøp og bensinstasjoner. 2
Green Lady Skrevet 11. juli 2011 #7 Skrevet 11. juli 2011 Helt enig med TS. Helt håpløst hvordan noen kunder kan heve seg så mye over andre og glemme alt av folkeskikk når de kommer inn i en butikk. Jeg er faktisk så slem at jeg kaster ut kunder når vi stenger. Kommer de inn fem på, spør jeg om det er noe de skal ha, og minner samtidig på om at vi stenger om fem minutter. Jeg gidder ikke jobbe overtid uten å få betalt fordi de ikke kunne dra den treige rumpa si ned i butikken i tide!
Gjest hogwash Skrevet 11. juli 2011 #8 Skrevet 11. juli 2011 Den som først sa: "kunden har alltid rett", skulle vært offentlig pisket. Kunden har svært sjeldent rett. 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #9 Skrevet 11. juli 2011 Den som først sa: "kunden har alltid rett", skulle vært offentlig pisket. Kunden har svært sjeldent rett. Da har du åpenbart misforstått uttrykket. Cluet er at god kundeservice er å gi kundene rett i deres oppfatning av at omstendighetene dessverre ikke er til deres fordel
Gjest hogwash Skrevet 11. juli 2011 #10 Skrevet 11. juli 2011 Da har du åpenbart misforstått uttrykket. Cluet er at god kundeservice er å gi kundene rett i deres oppfatning av at omstendighetene dessverre ikke er til deres fordel JEG har nok forstått hva som ligger bak, problemet er alle kundene som ikke gjør det Dessverre lønner det seg å være dårlig kunde i Norge. 1
sequin Skrevet 11. juli 2011 #11 Skrevet 11. juli 2011 å jobbe i blomsterbutikk er nesten det verste jeg noen gang har vært med på... Greit nok at det finnes vonde kunder overalt, men kundene i blomsterbutikker vet og kan alt om blomster... Selvfølgelig ikke alle, men veldig mange folk har et forhold til blomster...
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #12 Skrevet 11. juli 2011 JEG har nok forstått hva som ligger bak, problemet er alle kundene som ikke gjør det Dessverre lønner det seg å være dårlig kunde i Norge. Men det er det mange butikkansatte som åpenbart ikke har forstått, da de tilsynelatende mener at det å opplyse kunder om fakta innebærer å behandle dem som fluer i suppen. For ikke å snakke om når kundene faktisk har rett, men butikken finner det for godt å heve seg over loven (eller late som den ikke eksisterer, så lenge kundene virker å ikke vite bedre eller orke fighten). Dessverre får norske kunder som de fortjener, fordi de finner seg i det.
Gjest hogwash Skrevet 12. juli 2011 #13 Skrevet 12. juli 2011 Dessverre får norske kunder som de fortjener, fordi de finner seg i det. Jeg kan nok kun snakke for steder jeg har jobbet. Der er det dessverre slik at det har lønt seg å være storforlangende og vanskelig. Lager man nok bråk vil de fleste steder jenke seg for å bli kvitt kunden, dessverre...
otilie Skrevet 12. juli 2011 #14 Skrevet 12. juli 2011 (endret) enig, jobber i butikk selv og er et par frekke mennesker innom. Endret 12. juli 2011 av otilie
Gjest LineaKristine Skrevet 12. juli 2011 #15 Skrevet 12. juli 2011 Jeg jobber i butikk jeg også, og i går hilste jeg på en dame, hun så bare stygt på meg som om jeg hadde gjort hun noe galt. Så sa jeg hei en gang til, da snudde hun seg bare. Så sa jeg HEEEEEEI, og da svarte hun med ett heihei... haha. jeg pleier å si hei helt til kundene sier hei, slik at de kan skjønne at det er vanlig folkeskikk å svare når noen sier hei selv om man er bøttesur 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #16 Skrevet 12. juli 2011 Å, dette emnet kunne jeg ha skrevet en bok om (selv om det allerede har blitt gjort!). Jeg har jobbet i dagligvarehandel i to år og opplever stadig kunder som lever og ånder for «mottoet» kunden har alltid rett. Og de mener bokstavelig at de ALLTID HAR RETT. Og hvem er det som har diktet «regelen» om at så lenge jeg er inne i butikken før den stenger, så kan jeg bli så lenge jeg vil?! Jeg driter vel i at du bare MÅ ha en pose chips og en cola. Kunne du ikke kjøpt det i løpet av de 16 timene vi faktisk var åpne? Eller vent 8 timer, da åpner vi igjen. Men kan vi si noe? Nei, vi må smile og nikke og være superhøflige eller så er det innlegg i avisen om dårlig kundeservice og hvordan alt var bedre før. Et spørsmål: Hvis du knuser en ølflaske inne i butikken, tilbyr du deg å betale for den? Nei? Hvis du knuser en vase hos en venn, tilbyr du deg å betale for den? Ja? Hva er forskjellen? Begge deler er ting som ikke er ditt og som du har ødelagt. Det er ikke det at du MÅ betale for den ølen, men det er høflig å tilby ihvertfall! Men nei, høfligheten legges igjen ved inngangsdøren sammen med forståelse, tålmodighet og medfølelsen. Du aner ikke hvor mange ganger en kunde har kommet bort til meg og sagt: «Jeg sølte litt der borte, du må ta å få vasket det opp». Sier du det på besøk også? Jeg gjør det «gjerne», det er ikke det, men det er liksom en selvfølge at vi er der for å rydde og vaske etter DEG. For all del, det er mange snille, høflige, morsomme og ordentlige kunder. Ellers hadde jeg aldri holdt ut i denne jobben. Takk til alle dere gode kunder - dere redder hver eneste arbeidsdag! 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #17 Skrevet 12. juli 2011 Jeg jobber i butikk jeg også, og i går hilste jeg på en dame, hun så bare stygt på meg som om jeg hadde gjort hun noe galt. Så sa jeg hei en gang til, da snudde hun seg bare. Så sa jeg HEEEEEEI, og da svarte hun med ett heihei... haha. jeg pleier å si hei helt til kundene sier hei, slik at de kan skjønne at det er vanlig folkeskikk å svare når noen sier hei selv om man er bøttesur Haha, digger det! Vi har en på jobben som ikke slår inn en eneste vare før han får et hei tilbake fra kunden! 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #18 Skrevet 12. juli 2011 Jeg jobber i butikk jeg også, og i går hilste jeg på en dame, hun så bare stygt på meg som om jeg hadde gjort hun noe galt. Så sa jeg hei en gang til, da snudde hun seg bare. Så sa jeg HEEEEEEI, og da svarte hun med ett heihei... haha. jeg pleier å si hei helt til kundene sier hei, slik at de kan skjønne at det er vanlig folkeskikk å svare når noen sier hei selv om man er bøttesur Ser virkelig ikke problemet i at en kunde ikke gadd å si "hei". Blir bare barnslig å skulle henge seg opp i noe sånt. Ellers mener jeg at folk generelt (ikke bare når de er i butikkene, men også utenfor, i rulletrappen og på bussen etc) burde fått en leksjon i folkeskikk, opplever alt for ofte at folk er selvsentrert, uhøflige og direkte frekke (og jeg jobber ikke engang i butikk). 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #19 Skrevet 12. juli 2011 Haha, digger det! Vi har en på jobben som ikke slår inn en eneste vare før han får et hei tilbake fra kunden! Så modent. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #20 Skrevet 12. juli 2011 Så modent. Omtrent like modent som en kunde som nekter å si hei. Sier du hei til legen når du kommer inn på legekontoret? Jepp, du tar ham mest sannsynlig i hånden. Er da et bitte lite hei virkelig så mye å forlange?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå