Gå til innhold

40/60


litle_my

Anbefalte innlegg

De er her annenhver helg, så de bor vel strengt tatt ikke her.

Men nå har vi de i fire uker grunnet at de ikke kan være alene hjemme på dagtid når mor er på jobb. (Synes egentlig det er veldig lenge når de har 40-60 deling)

OffTopic, kanskje, men TS starta. ;)

Dersom de er hos dere annenhver helg, men bidraget er utregna etter 40/60, må de jo være der en del ekstra i feriene for at det skal "gå opp" over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier ikke at det er feil at vi skal ha de så mye nå i sommer, men andre samværsforeldre som har 40-60 fordeling har barna i kanskje 2 uker på sommeren.

Det må også nevnes at far har de med på vinterferie 1 uke hvert år, og har de i tillegg en dag i uken (glemte å ta det med tidligere). Vi kunne sikkert hatt de mer i ukene, men mor vil ha de hos seg mest. Og jeg blander meg i hvertfall ikke opp i samværsordningen deres.

Men merker på jenta at det er uvant for henne, for hun savner mor så mye nå etter bare en uke at hun i går begynte å gråte da hun skulle legge seg.

Endret av C-girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er feil at vi skal ha de så mye nå i sommer, men andre samværsforeldre som har 40-60 fordeling har barna i kanskje 2 uker på sommeren.

Det må også nevnes at far har de med på vinterferie 1 uke hvert år, og har de i tillegg en dag i uken (glemte å ta det med tidligere). Vi kunne sikkert hatt de mer i ukene, men mor vil ha de hos seg mest. Og jeg blander meg i hvertfall ikke opp i samværsordningen deres.

Men merker på jenta at det er uvant for henne, for hun savner mor så mye nå etter bare en uke at hun i går begynte å gråte da hun skulle legge seg.

Vanligvis betyr en 40/60-fordeling at man har barna 40% av tida hele året. Sommerferien er ca 8 uker, og 40% av dette blir vel omlag 3,5 uker? Og dersom det heter at de har barna 40/60, men barna ikke er der 40% resten av året, er det ganske logisk at de må være der mer om sommeren og i andre ferier, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo mor som sier at hun ikke vil at de skal bo 40-60 fordi de skal ha et fast bosted, så hun har jo selv skylden for at far ikke har barna mer.

Og jeg har da ikke sagt at de ikke skal være hos oss, reagerer bare på at det er mange uker i forhold til hva andre som har samme ordning som sambo har (annehver helg + 1 dag i uka)

Endret av C-girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Samvær

Definisjonen av hva som ligger i begrepet ”vanlig samvær” er endret fra 1. juli 2010. Fra denne datoen lyder barneloven § 43 andre ledd fjerde punktum slik:

”Vert det avtala eller fastsett ”vanleg samværsrett”, gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie”.

Dette er en rett for samværsforelder. Resten kan avtales fritt, en rett må en ikke gjøre seg nytte av.

Er likeledes bostedsforelder som har mest å si over barnet, likeledes som samværsforelder har mindre å si der har en også mindre plikter.

Er litt som med andre ting i samfunnet.Den som har størst ansvar bestemmer mest,men har mest plikter. Mindre å si mindre ansvar, og mindre plikter.

Oppfyller en ikke minsteansvar må en betale eller blir straffet på andre måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...