Gå til innhold

Leier ut til folk uten dyr, nå har de skaffet seh dyr- hva kan vi gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi leier ut en leilighet. Vi har i kontrakten at det ikke er tillatt med dyr.

Nå har leietager skaffet seg et dyr.

Kan vi da si opp leietager med begrunnelse om kontraktsbrudd?

Vet at man ikke kan nekte leietager å ha dyr i utgangspunktet, men når de har skrevet under på en kontrakt om at det ikke skal være dyr der, da gjelder vel det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min tok med dyr inn i en leilighet hun ikke hadde lov å ha dyr i. Hun ble kasta ut med 1 ukes frist når det ble kjent for huseier. Så du har rett til å kvitte deg med de.

Gjest Chevy
Skrevet

Ja dersom det står at de ikke får ha,så gjør de jo det.. Da kan de ikke ha.

AnonymBruker
Skrevet

Vet at man ikke kan nekte leietager å ha dyr i utgangspunktet, men når de har skrevet under på en kontrakt om at det ikke skal være dyr der, da gjelder vel det?

Ta heller kontakt med advokat for å få et sikkert svar. Du kan ikke avtale dårligere betingelser i en kontrakt enn hva husleieloven sier, så du bør først og fremst finne ut hva som står der.

• Liker 2
Skrevet

Fra husleieloven:

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

• Liker 5
Skrevet

Fra husleieloven:

Helt riktig.

Likevel er det lov å prøve seg som utleier. For det er et brudd på tillit. Rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig klar da jeg leide ut at dyr og røyk inne ikke var godtatt. En ting er at det forringer boligen. En annen ting er at dersom jeg selv skulle brukt boligen igjen så var det viktig at dette ble overholdt pga allergi hos egen familie. Dette var ingenting jeg presiserte i leiekontrakten.

Ta kontakt med Huseierforeningen eller advokat sånn at du går juridisk riktig fram. Først av alt ville jeg skriftlig klagd til leietaker og sagt at dette er et kontraktsbrudd.

Hva slags dyr er det snakk om?

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min tok med dyr inn i en leilighet hun ikke hadde lov å ha dyr i. Hun ble kasta ut med 1 ukes frist når det ble kjent for huseier. Så du har rett til å kvitte deg med de.

Litt av en logikk! :skratte:

Som du ser i hjemmelen referert nedenfor så kommer det an på hva slags dyr der er osv. Som utleier burde du være medlem i Huseiernes landsforbund eller lignende. En dyr advokat høres litt drøyt ut pået så tidlig stadium. Jeg ville vel prøvd å snakke med leietaker først. Eller?

Skrevet

Trodde det var sånn at man ikke kan lage egne regler utenom husleieloven? Altså, jeg vet at mange huseiere setter opp ekstra punkter på kontrakten, men er det ikke sånn at når alt kommer til alt, hvis det blir en skikkelig sak utav det, er det husleieloven som teller og kun den?

Skrevet

Jo, men her er jo dyrehaldet til stor ulempe for utleiar, så trådstartat kan forlange at dei kvittar seg med bikkja med bakgrunn i Husleielova. Gjer dei ikkje det, har trådstartar rett til å seie dei opp. Trådstartar kan óg i ein slik situasjon bruke av depositumspengane til å få gjennomført den type utvask som fjerner dyreallergener.

Skrevet

Jo, men her er jo dyrehaldet til stor ulempe for utleiar, så trådstartat kan forlange at dei kvittar seg med bikkja med bakgrunn i Husleielova. Gjer dei ikkje det, har trådstartar rett til å seie dei opp. Trådstartar kan óg i ein slik situasjon bruke av depositumspengane til å få gjennomført den type utvask som fjerner dyreallergener.

TS har jo ikke skrevet noe om at det er til stor ulempe for utleier?

• Liker 1
Skrevet

Jeg var veldig klar da jeg leide ut at dyr og røyk inne ikke var godtatt. En ting er at det forringer boligen. En annen ting er at dersom jeg selv skulle brukt boligen igjen så var det viktig at dette ble overholdt pga allergi hos egen familie. Dette var ingenting jeg presiserte i leiekontrakten.

TS har jo ikke skrevet noe om at det er til stor ulempe for utleier?

Jo. Det kan da ikke regnes som annet enn stor ulempe når det er allergi i familien, slik at det må spesiell rengjøring til hvis utleier senere skal bruke rommene selv?

Skrevet

Er det en hest vedkommende har skaffet seg eller?

Både hund og katt (som er de vanligste allergifrembringende dyrene) lar seg lett vaskes ut av en leilighet. Det er huden, altså flasset, man er allergisk mot så en grundig omgang med støvsuger og grnnsåpe vil gjøre leiligheten allergifri igjen.

Er det snakk om et burdyr er også allergifaren et absolutt minimum så lenge det blir vasket.

Kanskje du bare skal snakke med leietager om dine bekymringer og heller be dem være ekstra nøye med vasking.

Skrevet

Jo. Det kan da ikke regnes som annet enn stor ulempe når det er allergi i familien, slik at det må spesiell rengjøring til hvis utleier senere skal bruke rommene selv?

Men hvis du leser hele innlegget til den personen som snakker om allergi i familien, ser du at det ikke er TS som har skrevet det :P Det er bare en annen AnonymBruker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med Huseierforeningen eller advokat sånn at du går juridisk riktig fram. Først av alt ville jeg skriftlig klagd til leietaker og sagt at dette er et kontraktsbrudd.

Hva slags dyr er det snakk om?

Det virker som om flere her har lest dette innlegget og bare fått med seg første avsnitt og dermed gått ut fra at dette er ts. Hvis man orker å lese resten av innlegget så ser man jo at denne AB kommer med råd til ts, så da er denne AB neppe ts selv. ;)

Tonje

Skrevet

Det virker som om flere her har lest dette innlegget og bare fått med seg første avsnitt og dermed gått ut fra at dette er ts. Hvis man orker å lese resten av innlegget så ser man jo at denne AB kommer med råd til ts, så da er denne AB neppe ts selv. ;)

Tonje

Godt poeng - jeg hadde faktisk lest hele, men overså den logiske delen :ler: .

Skrevet

Det er lett å gå i surr når man skal lese alle innlegg!

Men det virker jo logisk da, at det er allergi som er årsaken til dyreforbudet. Å forby noen å ha dyr i en leilighetn enselv ikke bor i bare fordi man ikke selv liker dyr blir jo litt søkt...

AnonymBruker
Skrevet
Kan vi da si opp leietager med begrunnelse om kontraktsbrudd?

Nei det kan du ikke, dersom du skal ta dette videre blir det husleieloven som gjelder og ikke kontrakten (da det punktet i kontrakten ikke kan være mindre gunstig for leietaker enn husleieloven).

Hvorfor er kjæledyret til ulempe? Retten tar også hensyn til at dyr er dyr, slik at du ikke stiller sterkt dersom hunden kun har bjeffet litt, eller katten urinerer i hagen ..

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å gå i surr når man skal lese alle innlegg!

Men det virker jo logisk da, at det er allergi som er årsaken til dyreforbudet. Å forby noen å ha dyr i en leilighetn enselv ikke bor i bare fordi man ikke selv liker dyr blir jo litt søkt...

Da er det i så fall ekstremt mange allergikere på finn.no :glare:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har kun lest første innlegg.. Dere kan ikke gjøre stort med det desverre (heldivis!!) !

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...