Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pussig at alle prøverne som ikke helt får det til er i 20-årene (kan se det i trådene i dette prøverforumet).

Alle de 40+-åringene jeg vet om som har fått barn har lyktes ved å ha sex rundt eggløsning.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har nok med at de på 40+ har et godt og sunt kosthold, og lever sunt, mens de i 20-årene lever forholdsvist usunt ...? Iallfall det som jeg oppfatter. Ikke skyt meg, jeg er 30, og jeg har nettopp begynt på et supersunt og bra kosthold :pls:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det har nok med at de på 40+ har et godt og sunt kosthold, og lever sunt, mens de i 20-årene lever forholdsvist usunt ...? Iallfall det som jeg oppfatter. Ikke skyt meg, jeg er 30, og jeg har nettopp begynt på et supersunt og bra kosthold :pls:

Enig med deg...tror den forklaringen kan ha noe for seg.

30's og 40's-kvinnene lever rett og slett sunnere enn 20's-kvinnene, holder seg i form og i det hele tatt, er mer i balanse.

Er en av flere teorier. :)

Slår meg jo at samtlige "prøvere" her i forumet er i 20-årene - i sin fruktbare toppalder.

Mens 30- og 40-åringene blir befruktet uten problem. :)

• Liker 1
Gjest anonym12345
Skrevet

Kan godt vær at flertallet av litt eldre er mer sunne enn oss unge men det varierer jo fra person til person. Går man inn for og bli gravid kan det jo være en fordel og tenke sunt da

• Liker 2
Skrevet

Det handler vel heller om at det er flere prøvere som er i 20-årene enn i 40-årene, noe som vil si at det naturlig nok vil være flere som henger her inne som sliter med å få barn som også er i 20-årene. All forskning tilsier jo at man er mer fruktbar i 20-årene enn i 40-årene, så selv om kosthold sikkert kan ha noe å si for alt jeg vet, ville jeg ikke satset så mye på hypotesen om at 40-åringer blir lettere gravide og at det skyldes kosthold.

Men dette er en avsporing av debatten, så håper ts får noen svar fra de hun faktisk etterlyser. ;)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel heller om at det er flere prøvere som er i 20-årene enn i 40-årene, noe som vil si at det naturlig nok vil være flere som henger her inne som sliter med å få barn som også er i 20-årene. All forskning tilsier jo at man er mer fruktbar i 20-årene enn i 40-årene, så selv om kosthold sikkert kan ha noe å si for alt jeg vet, ville jeg ikke satset så mye på hypotesen om at 40-åringer blir lettere gravide og at det skyldes kosthold.

Men dette er en avsporing av debatten, så håper ts får noen svar fra de hun faktisk etterlyser. ;)

Det sier jo litt, at prøverne her på KG er i 20-årene...den fruktbare alderen har altså problemer med å bli gravide!

Kjenner til flere 40-åringer som har blitt gravide uten noen problemer, på første forsøk. De leser også på KG, men har aldri hatt behov for å skrive her, fordi de ikke har problem med graviditet.

Merkelig at så mange unge skulle ha problem med å bli gravide!

AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Trodde dette var opplagt...

Det er selvfølgelig flest 20-åringer her inne fordi det er da de fleste begynner å få barn (de fleste her er i gang med å prøve å få sin første) og mange av de som skriver her sliter litt med å få det til. Dette forumet heter faktisk "prøvere og ufrivillig barnløse". Ikke akkurat noe å lage statistikk utfra hvis det et representativt utvalg en er ute etter.

• Liker 3
Skrevet

Det sier jo litt, at prøverne her på KG er i 20-årene...den fruktbare alderen har altså problemer med å bli gravide!

Kjenner til flere 40-åringer som har blitt gravide uten noen problemer, på første forsøk. De leser også på KG, men har aldri hatt behov for å skrive her, fordi de ikke har problem med graviditet.

Merkelig at så mange unge skulle ha problem med å bli gravide!

Men dette er jo ikke et representativt utvalg akkurat...

Og det blir vel litt sammenlignbart med at risikoen for å få barn med Down syndrom øker med alderen, men likevel er det totalt flere unge som får barn med DS. Dette trenger ikke å ha samme årsak som ufrivillig barnløshet og alder (bl.a. er det forskjell i rutinemessig skanning av fosteravvik avhengig av alder), men det er et eksempel på noe som kan gi et skjevt inntrykk. Det er ikke sånn at risikoen for å få barn med DS er større blant yngre, selv om de fleste DS-barna blir født av unge mødre.

• Liker 2
Skrevet

Mulig jeg tar feil, men kan jo også være at de som skal ha bar for første gang er mer usikker og nysgjerrig og har større behov for å diskutere med andre mens de på 40 kanskje allerede har barn eller eventuelt ikke er så interessert i å diskutere på et forum??

Blir for dumt å skulle se "statistiske sammenhenger" mellom barnløshet og alder ut fra de som skriver på forumet..

Forumet heter jo også som påpekt "prøvere og ufrivillig barnløse" og dette er jo faktisk alle som prøver å få barn, ikke bare de ufrivillig barnløse:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er feil. Det har nok med at det er langt flere prøvere blant kvinner i tyveårene, og dermed flere slitere også. Det skyldes i de fleste tilfelle ikke dårlig kosthold (selv om dårlig kosthold kan føre til overvekt som kan ødelegge for fruktbarheten), men sykdom og skader som det ikke er mulig å "spise seg bort" fra.

Det er faktisk en god andel kvinner som sliter med å bli gravide, og selv om det er vanskeligere å bli gravid med alderen så er alder slett ikke den eneste grunnen. Om du er 22 år og har tette eggledere så hjelper det ikke å være ung (eller sunn), du har fremdeles tette eggledere.

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk sånn at sannsynligheten for at man trenger hjelp til å bli gravide, og også fullføre svangerskapet, øker med alderen. Det er flere i alderen 35-40 som får behandling for infertilitet enn i alderen 20-25, og goså 25-30.

Gjest anonym12345
Skrevet

hva er det som gjør at dere på 40 venter så lenger med og prøve og få barn?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som får deg til å tro at de har ventet? Kanskje de har prøvd lenge, kanskje de har prøvd tidligere med en annen partner, kanskje de ønsker seg flere barn?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de har lyst til å leve sitt eget liv, før de begynner å ta vare på et annet?

Jeg vet i hvert fall at om jeg noen gang skal ha barn, så blir det når jeg er rundt 35-40. Da har jeg fått levd, opplevd og skaffet meg livserfaring og forhåpentligvis bygget opp en solid økonomi. Går det ikke, så blir jeg barnløs da. Ikke noe stort tap.

Gjest anonym12345
Skrevet

beklager. Mixet me et annet inlegg.

Men uansett det og få barn er endel av livet for de fleste. Noen ønsker barn tidlig andre noe senere.

Om man velger og levet livet er det et valg som man tar. Etter min mening er det litt risikabelt hvis man venter helt til man er 40 og så prøver og få barn men om man har prøvd i mange år er det en annen sak selfølgelig. Utrolig trist for dem som ikke klarer og få barn, men i dag finnes det muligheter. Det er lurt og gå til lege om man har prøvd og bli gravid i en lang periode.

Gjest anonym12345
Skrevet

Om du ikke synes det er et stort tap kan du ikke ha det store ønske om og få barn.

Å få barn er en del av livet mener jeg. Kunne ikke tenke meg et liv uten barn. Men folk er forkjellige

Skrevet

Pussig at alle prøverne som ikke helt får det til er i 20-årene (kan se det i trådene i dette prøverforumet).

Alle de 40+-åringene jeg vet om som har fått barn har lyktes ved å ha sex rundt eggløsning.

Pussig du...

Hvor mange er det som prøver å få barn i 20-årene vs. 40-årene tror du da? Dobbelt så mange, fire ganger så mange, seks ganger så mange?? Det er i alle fall fortsatt mange, mange flere som begynner prøvingen i 20-årene enn i 40-årene.

Da vil det også være naturlig at det er flere i 20-årene som sliter når mellom 1 av 10 eller 1 av 8 par sliter, uavhengig av alder. De færreste begynner å prøve å få barn i 40-årene, noen klarer fint å bli gravide på naturmetoden da også, noen gir opp, noen adopterer, noen går gjennom eggdonasjon, sæddonasjon, vanlig ivf og får/får ikke barn på den måten.

Jeg hadde tenkt å bli en ung mor i 20-årene, om jeg har max flaks klarer vi det før jeg fyller 30, er vi max uheldige klarer vei det kanskje aldri...

Skrevet

De var vel ikke klare før da? Noen flytter mye, er i ustabile livsfaser og jobbytter, og forhold kan ta slutt når de er midt i 30-årene og kanskje trodde at "nå vil han og jeg ha barn". Så ble det brudd.

Det er mange grunner! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...