AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Jeg sliter veldig med uønsket hårvekst, og vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Har hatt det siden jeg var 18? tror jeg. Det er masse mørke hår bak på lårene og opp mot rompa, og det er litt hår frampå lårene og masse i lysken og litt opp mot navlen. Leggene er veldig hårete, men der kan jeg barbere. Sliter også med hår på overleppa og litt rundt brystvortene. Jeg er 30 nå, og jeg har aldri orket å gjøre noe med det. Pleier å barbere det bort om sommeren. Har aldri hatt kjæreste, fordi det bare blir vanskelig pga hårvekst. Jeg har vel kommet i en alder der jeg føler at jeg burde gjøre noe snart. Det går veldig utover selvtilliten min siden jeg ikke orker å være nær noen, og jeg skammer meg veldig over dette og orker ikke fortelle eller vise det til noen. Pratet med fastlegen da jeg var 23 år, men hun bare lo av meg og sa "se her, jeg har også hår på leggene!" og hun dro opp buksa si. Jeg gikk trist derifra og ga det litt opp, og følte meg veldig avfeid. Jeg er forresten høy og slank og ser veldig normal og pen ut, om det har noe å si.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 Laser. Anbefaler Oslo kosmetiske lasersenter Ellers har jeg reklamert litt for denne, for den funker faktisk: Min lenke Men det er avhengig av at du har mørkt hår og lys hud. Jo tykkere hår jo bedre. Har pcsos og har slitt så mye med alt håret mitt at jeg ble ekstremt deprimert og ble nesten innlagt. Laser har vært min redning
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Laser. Anbefaler Oslo kosmetiske lasersenter Ellers har jeg reklamert litt for denne, for den funker faktisk: Min lenke Men det er avhengig av at du har mørkt hår og lys hud. Jo tykkere hår jo bedre. Har pcsos og har slitt så mye med alt håret mitt at jeg ble ekstremt deprimert og ble nesten innlagt. Laser har vært min redning Hva er pcsos? Er ganske deprimert til tider jeg også, men så lenge jeg har mye å gjøre på og slipper å komme i situasjoner der jeg blir påminnet at jeg har mye hårproblem, så går det greit. Det jeg lurer på er om man får dekket dette?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Voksing, om du ikke har mulighet for laser... Glemte å stille spørsmål om hvor jeg skal henvende meg for å finne ut om jeg får dekket det?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 Hva er pcsos? Er ganske deprimert til tider jeg også, men så lenge jeg har mye å gjøre på og slipper å komme i situasjoner der jeg blir påminnet at jeg har mye hårproblem, så går det greit. Det jeg lurer på er om man får dekket dette? Cyster på eggstokkene. Du kan be om å bli utredet for dette. Om du har pcos kan du få gratis laserbehandlig i ansiktet (altså KUN i ansiktet) ved hudpoliklinikken ved Stavanger Universitetssjukehus. Det hjelper noe. Dersom du ikke har pcos må du likevel få legen din å sende en henvisning, du kan jo være heldig. Men da må du være forberedt på å få nei. Jeg har lest om en bruker her inne som fikk innvilget av NAV at hun fikk dekket halvparten av kostnadene ved behandling hos privat klinikk. Dette fikk jeg aldri godkjent. Da min mor ble kontaktet av min psykiater fordi hun var redd for mitt liv begynte møllen å gå litt hos oss. Men jeg fikk alltid nei på søknadene hos NAV. Det endte med at vi har betalte mye selv, men da det er såpass dyrt har jeg ikke fått tatt så mye som jeg har ønsket. Jeg brukte hele stipenet mitt på den maskinen på ellos og har levd på knekkebrød siden, men det er så verdt det! Til og med min bror som er sparebanken selv skjønte hvor viktig dette var for meg. Jeg har også tenkt å søke til NAV en gang til da det er en stund siden jeg søkte sist. Uansett om du får støtte eller ei, laser er så verdt det. Om du så bruker alt du har av feriepenger og penger til overs på det. Du kommer til å få et helt nytt liv! Finn en laserklinikk nært der du bor og bestill time til vurdering i dag!! Det er starten på et lykkeligere liv!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #7 Skrevet 25. mai 2011 Tusen takk for svar Hva har cyster på eggstokkene med hårvekst å gjøre? Og hva står pcos for? Går til psykiater nå, men tror du jeg kan si til psykiateren at jeg har hårproblem som går ut over livet mitt?
Tormod83 Skrevet 25. mai 2011 #8 Skrevet 25. mai 2011 Synes faktisk det kan være tiltrekkende med litt hårvekst på kroppen til jenter. Det er på mange måter litt eksotisk og gir i alle fall meg tenning. Har riktignok til gode å vært sammen med noen jenter som har dette. Synes du skal sette pris på ditt særpreg siden du er fornøyd med utseendet ellers.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 Tusen takk for svar Hva har cyster på eggstokkene med hårvekst å gjøre? Og hva står pcos for? Går til psykiater nå, men tror du jeg kan si til psykiateren at jeg har hårproblem som går ut over livet mitt? Javisst skal du si det til psykiateren din!! Da setter du faktisk hull på en stor verkebyll hos deg, og det er viktig!! Pco står for Polycystisk Ovariesyndrom. Da har du cyster på eggstokkene som gjør at du ikke får frigjort nok kvinnelige hormoner i kroppen. De blir produsert i eggstokkene. Cystene blokker for at homonene får komme ut. Dermed får du et overskudd av mannlige hormoner (altså testosteron). Enkelt forklart. Og noen symptomer er overdreven hårvekst. Søk litt på nettet og se om symptomene ligner for deg
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 Synes faktisk det kan være tiltrekkende med litt hårvekst på kroppen til jenter. Det er på mange måter litt eksotisk og gir i alle fall meg tenning. Har riktignok til gode å vært sammen med noen jenter som har dette. Synes du skal sette pris på ditt særpreg siden du er fornøyd med utseendet ellers. Ja, jeg burde jo ikke klage når jeg har fint hår, har et pent ansikt og er høy og slank. Men dette med uønsket hårvekst er et problem for meg. Jeg er kjemperedd for at jeg skal møte noen som mister interesse med en gang jeg kler av meg. Jeg har også dårlig selvtillit og syns jeg selv er vemmelig pga jeg har uønsket hårvekst. Pga den dårlige selvtilliten blir det til at jeg viker fra alle gutter for da slipper jeg å få følelser for noen som sikkert vil dumpe meg med en gang han ser problemet mitt. Har du virkelig ikke noe imot jenter som har litt uønsket hårvekst her og der? Det er nesten litt for godt til å være sant!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 Javisst skal du si det til psykiateren din!! Da setter du faktisk hull på en stor verkebyll hos deg, og det er viktig!! Pco står for Polycystisk Ovariesyndrom. Da har du cyster på eggstokkene som gjør at du ikke får frigjort nok kvinnelige hormoner i kroppen. De blir produsert i eggstokkene. Cystene blokker for at homonene får komme ut. Dermed får du et overskudd av mannlige hormoner (altså testosteron). Enkelt forklart. Og noen symptomer er overdreven hårvekst. Søk litt på nettet og se om symptomene ligner for deg Men hvordan finner man ut om man har cyster på eggstokkene? Og hvordan får man fjernet de? Syns det høres fælt ut, og jeg orker ikke tanken på å gå til en gynekolog. Orker heller ikke vise hårproblemene mine til noen... Føler så skam til dette at jeg tror jeg kommer til å bryte sammen om jeg må vise det til noen. Ille nok å si det ...
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Til AB#6. Får man ikke dekket hårfjerning på kropp, altså? Bra at du fikk hjelp, selv om det har kostet flesk. Har ikke så god råd, så har ikke råd til å betale flere 1000 i mnd på dette. Siden jeg har ganske mye, håper jeg at jeg vil få hjelp.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Men hvordan finner man ut om man har cyster på eggstokkene? Og hvordan får man fjernet de? Syns det høres fælt ut, og jeg orker ikke tanken på å gå til en gynekolog. Orker heller ikke vise hårproblemene mine til noen... Føler så skam til dette at jeg tror jeg kommer til å bryte sammen om jeg må vise det til noen. Ille nok å si det ... Har du lest litt om det på nettet nå? Ser du flere symptomer som passer for deg? De kan ta en blodprøve, og en gynekologisk undersøkelse. Det skjærer meg i hjertet å lese hva du skriver. Jeg hadde det akkurat på samme måten. Det eneste jeg ville var å ta livet av meg, men det kunne jeg ikke for der var jo folk som ville se meg etter at jeg var død også (ambulansepersonell osv.). Og jeg var ikke tøff nok til å sette fyr på meg selv akkurat. Jeg brøt faktisk sammen da jeg var til min første gynekologiske undersøkelse. Jeg får vondt i magen av å tenke på det. Det var mitt føste angstanfall, jeg fikk ikke puste og trodde faktisk jeg skulle besvime. De prøvde å gi meg et beger vann, men halsen var helt snørt igjen så jeg fikk ikke svelget. Men de fikk meg nå opp i stolen til slutt (høres litt brutalt ut, det var ikke det altså). Problemet mitt var altså ikke undersøkelsen i seg selv, men at noen skulle få se hvor hårete jeg var. Men det du må huske på er at disse menneskene jobber med dette hver dag, og ingenting sjokkerer de. Så selv om du føler at dette er så forjævlig så tenker ikke de slik. Det har vokst seg 10.000 ganger verre oppi hodet ditt. Jeg snakker veldig åpent med mine venner om det nå (for verkebyllen blir mindre når den først er stukket hull på, og etterhvert så vil du se at laserbehandlingen virker), og jeg snakker også åpent med fastlegen min om det. Han sier han har jenter/kvinner der inne hve uke med samme problemstilling. På hudklinikken i Stavanger har de egne sykepleiere som jobber med dette, og de tenker ikke over det. Det samme gjelder legene der, samt alle de som jobber med hårfjerning i profesjonelle salonger. De er der for å hjelpe DEG. Og de KAN hjelpe deg, om du lar de. Tidligere pleide jeg å forbanne at jeg var så uheldig å ha svarte hår i tillegg, men nå er jeg bare glad for det for laserbehandling funker best på svart hår. Når jeg tenker meg om så trenger du jo strengt tatt ikke å vise hårene dine sånn egentlig. Du kan jo ta blodprøven og så barbere deg som bare det før en evt. gynekologisk undersøkelse. Men det er ikke sikkert de trenger gynekologisk undersøkelse for å stille diagnosen. Du trenger forsåvidt ikke å komme hårete til en laserklinikk heller. Da skal du alltid være barbert (viktig: ikke napp eller voks bort hårene, det må nemlig være hår i hårrøtene for at det skal fungere). Så da kan du jo bare si at jeg vil ha laser på legger, lår mage, bikinilinje, hake, overleppe osv. Jeg har gjort alt det + oppå vristen (eller hva det nå heter) på foten og tærne. Og musa Men jeg synes du skal si dette til psykiateren din neste gang, du MÅ stikke hull på denne byllen. Det har tatt en altfor stor del av livet ditt, og det er på tide du tar det tilbake! Dersom du ikke klarer å si det, kan du evt. skrive et lite brev som du tar med til han/henne. Detter ordner seg, ikke vær redd! Jobb for at du skal få det bra! 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 Til AB#6. Får man ikke dekket hårfjerning på kropp, altså? Bra at du fikk hjelp, selv om det har kostet flesk. Har ikke så god råd, så har ikke råd til å betale flere 1000 i mnd på dette. Siden jeg har ganske mye, håper jeg at jeg vil få hjelp. Som sagt, jeg har ikke fått innvilget dette selv, men har lest at andre brukere har fått det. Mine foreldre måtte bruke av feriepenger og til og med selge noen dekk (!) for å få råd ene gangen. Men jeg tor de syntes det var verdt det for jenta demmes. Nå er det lenge siden jeg har vært der siden det koster så mye, og i tillegg kjøpe jeg jo den laseren på ellos (nesten helt fri for skjegg!). Men husk at det blir mye bedre etter ca 3. gangen så selv om du såklart vil bli HELT hårfri, så vil det bli mye bedre for deg når det minsker og du klarer å ha kontroll på det selv. Så da kan du jo slappe litt bedre av og vente litt til neste gang. Du må også vente en stund mellom hver behandling.
Gjest asdf Skrevet 25. mai 2011 #15 Skrevet 25. mai 2011 TS: Det er trist at du lar/ har latt dette styre livet ditt i så stor grad. Kraftig hårvekst på kroppen er ikke så uvanlig som man kanskje skulle tro. Spesielt gjelder det oss som har flott og fyldig hår på hodet også. Det kan selvfølgelig være at du har pcos, men det trenger ikke være tilfellet. Hvis du ikke får dekket permanent fjerning, anbefaler jeg deg å prøve ut "vanlig" hårfjerning. Voks, epilering, noe barbering, kombiner og finn ut hvilke områder du vil bruke hva. For min del er det best å ta "bikinilinjen" (og denne er stor!) med voks på salong (eller vokse hjemme hvis jeg ikke har råd), epilere lår og barbere under armene + eventuell intimbarbering. Ellers er jeg enig i at du også bør snakke med psykiateren din siden dette har plaget deg såpass at det tilogmed har hindret deg i å skaffe kjæreste. De guttene og mennene jeg har vært sammen med, har ikke reagert nevneverdig i perioder hvor jeg har slurvet med hårfjerning. Det er så mye annet de kan sette pris på i tillegg. Jeg håper du blir kvitt fikseringen din på dette, og over tid og kan se "det store bildet" bedre.
Tormod83 Skrevet 25. mai 2011 #16 Skrevet 25. mai 2011 Det er hjerteskjærende å høre hvordan du opplever å ha det på grunn av noe som trolig mange potensielle partnere overhode ikke vil ha noe i mot. Ut i fra mitt syn vil det som sagt bare være positivt. Og da ikke som et særtrekk som må være til stede, men i form av en egenskap som er mer positiv enn negativ. Filmer og moteikoner har på mange måter skapt en verden hvor kroppshår ikke eksisterer, dog ikke hos verken menn eller kvinner. På denne måten kan man tro at man avviker dette på en negativ måte uten å tenke på at mange slettes ikke deler dette synet på hva som er det ”perfekte”.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #17 Skrevet 25. mai 2011 Til AB#13 og 14. Takk fpr at du delte historien din med meg og andre som leste det.. Det må jeg si, du har gode foreldre som t.o.m. solgte dekkene sine for å dekke behandlingen din! Men hvor plaget var du med uønsket hårvekst? Hvor hadde du det hen? Jeg har uønsket hår på overleppe, det barberer jeg bort veldig ofte. Så har jeg litt fra navlen og ned på musa og en del utover bikinikanten. Dette barberer jeg bort om sommeren. (Syns huden blir så sår av all barebering, så derfor unngår jeg det til det lengste) Så har jeg masse bak på lårene og litt forran på lårene, som jeg også bareberer om sommeren. Leggene mine er hårete, men det kan jeg godta siden alle kvinner barberer seg der. Jeg vet jeg ikke er den værste, men for meg er det ille nok... Jeg får vondt å lese om deg også, og jeg skjønner jo hva du føler om dette. Jeg har tenkt mange av dine tanker jeg også. Har hatt en litt ille periode nå hvor jeg ikke har klart å lese til eksamen engang... SÅ har ikke møtt opp på alle eksamene. Må nok bruke 1 år til på det.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #18 Skrevet 25. mai 2011 Til AB#6. Får man ikke dekket hårfjerning på kropp, altså? Bra at du fikk hjelp, selv om det har kostet flesk. Har ikke så god råd, så har ikke råd til å betale flere 1000 i mnd på dette. Siden jeg har ganske mye, håper jeg at jeg vil få hjelp. Som sagt, jeg har ikke fått innvilget dette selv, men har lest at andre brukere har fått det. Mine foreldre måtte bruke av feriepenger og til og med selge noen dekk (!) for å få råd ene gangen. Men jeg tor de syntes det var verdt det for jenta demmes. Nå er det lenge siden jeg har vært der siden det koster så mye, og i tillegg kjøpe jeg jo den laseren på ellos (nesten helt fri for skjegg!). Men husk at det blir mye bedre etter ca 3. gangen så selv om du såklart vil bli HELT hårfri, så vil det bli mye bedre for deg når det minsker og du klarer å ha kontroll på det selv. Så da kan du jo slappe litt bedre av og vente litt til neste gang. Du må også vente en stund mellom hver behandling. Jeg vet ikke om jeg ordla meg klart nok: På Stavanger Universitetssjukehus har de egne lasere for hårfjerning. Men de tar kun behandling i ansiktet. Og jeg er rimelig sikker på at man må ha diagnosen pco for å få komme til (lange køer) Jeg har tidligere søkt om støtte fra nav når det gjelder hårfjerning på kroppen, men har fått nei. Dette er noen år siden, og jeg har lest her at andre brukere har fått støtte til 50% (og det hjelper ganske så mye). Så både du og jeg må bare ta å søke Men om vi får ja eller nei det kan jeg jo selvfølgelig ikke svare på.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #19 Skrevet 25. mai 2011 Det er hjerteskjærende å høre hvordan du opplever å ha det på grunn av noe som trolig mange potensielle partnere overhode ikke vil ha noe i mot. Ut i fra mitt syn vil det som sagt bare være positivt. Og da ikke som et særtrekk som må være til stede, men i form av en egenskap som er mer positiv enn negativ. Filmer og moteikoner har på mange måter skapt en verden hvor kroppshår ikke eksisterer, dog ikke hos verken menn eller kvinner. På denne måten kan man tro at man avviker dette på en negativ måte uten å tenke på at mange slettes ikke deler dette synet på hva som er det ”perfekte”. Så lenge jeg har klær på går det greit. Og hårene på overleppa barberer jeg bort på en to tre. Men når det kommer til nærhet sliter jeg mer. Da er det best å ha lyset av, for jeg føler ikke akkurat for å stille opp i forførende undertøy når lyset er på ... Jeg har hatt et par stykker, og da barberte jeg meg alltid før jeg skulle møte de. Da var vi sammen den natten, og da gikk det greit. Men om jeg skulle levd med en mann ville han en eller anne gang funnet ut at jeg barberte meg på bena, i bikinikantene og litt rudt navlen og på overleppa. Har litt hår rundt brystvortene også, men det napper jeg bort. MEN DET ER SÅ SLITSOMT FOR DET ::: Ja, det er slik at kvinnen skal være hårfri, og gjerne mannen også, men litt hår på armer og ben har aldri gjort noe for mannen, ei heller på magen og litt på brystet Det er når håret lever sitt eget liv det blir slitsomt!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #20 Skrevet 25. mai 2011 Jeg vet ikke om jeg ordla meg klart nok: På Stavanger Universitetssjukehus har de egne lasere for hårfjerning. Men de tar kun behandling i ansiktet. Og jeg er rimelig sikker på at man må ha diagnosen pco for å få komme til (lange køer) Jeg har tidligere søkt om støtte fra nav når det gjelder hårfjerning på kroppen, men har fått nei. Dette er noen år siden, og jeg har lest her at andre brukere har fått støtte til 50% (og det hjelper ganske så mye). Så både du og jeg må bare ta å søke Men om vi får ja eller nei det kan jeg jo selvfølgelig ikke svare på. Jeg bor i Oslo, men har da vært i Stavanger før, så jeg drar dit om jeg må Skal ta en prat med psykiateren min, og sende en søknad til NAV. Håper vi får gjennomslag.!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå