MellonCollie Skrevet 10. mai 2011 #1 Del Skrevet 10. mai 2011 Når jeg fødte eldstemann hadde han misfarget fostervann (de antok pga stress under fødsel), og han fikk svelget noe av dette. På grunn av dette fikk han en infeksjon, og ble lagt inn på nyfødtintensiv noen dager med antibiotikakur. Han hadde lite sykdomstegn, og alt gikk veldig fint. Nå er jeg gravid igjen, og termin er om 2 uker. Jordmor har hele tiden visst om omstendighetene rundt første fødsel, men plutselig på forrige kontroll (forrige uke) tok hun opp noe hun kalte GBS (streptokokker gruppe B), og at det var vanlig prosedyre når man hadde født "infeksjonsbarn" å sjekke ut nærmere om dette. Jeg hadde jo aldri hørt om dette før, og ble litt tatt på senga. Hun skulle sjekke ut litt nærmere med sykehuset, for som jeg sa - de hadde jo ganske klare grunner på HVORFOR eldstemann hadde en infeksjon, og jeg så ikke sammenhengen. Vel, var på ny kontroll i dag for å følge opp dette - og det ble da klart at de nå ønsker å ta prøver av meg for å sjekke ut om jeg er i faresonen. Og om jeg får utslag, så kan jeg ikke føde på fødeavdelingen slik jeg gjorde sist, men må på spesialavdelingen siden jeg da må få antibiotika intravenøst under fødselen. Jeg ønsker jo selvsagt å gjøre alt de foreslår, siden jeg har lest meg til at GBS kan ha alvorlige konsekvenser for barnet. Men jeg klarer fortsatt ikke se sammenhengen. Er det andre her som har fått et barn med infeksjon, og hvor det da er "rutine" at man må sjekkes ut for GBS for barn to - samme hva årsaken til infeksjon hos førstemann var? (Etter hva jeg har sett er det jo 30% som har GBS-bakteriene uansett, og det er vel ikke det som er farlig i seg selv?). Skriver litt for å høre om andres erfaringer, og også litt for å få ut frustrasjon. Jeg har igjen 2,5 uke til termin - synes det er LITT i seneste laget å komme med denne informasjonen nå?? Hvorfor har man ikke gitt meg informasjon tidligere? Nå er det jo fullt stress med å få hastetime på legekontoret for gyn-undersøkelse etc, dette kunne jo vært bestilt i god tid om noen bare hadde informert meg. Så mye for å nyte de siste dagene og slappe av - jeg liker å ha kontroll Og jeg er kjempelei meg for at det nå spøker for å kunne føde på fødestuen. Har jo pratet med jordmor flere ganger om at jeg "gleder meg" til å dra tilbake dit, for hadde så fin opplevelse der sist. Og så kommer hun med dette nå... Blæh. Hormonell og lei og litt bekymret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MellonCollie Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #2 Del Skrevet 10. mai 2011 Vil også legge til at det var ikke snakk om noen prematur fødsel sist. Jeg fødte 6 dager på overtid. Klarer altså ikke se hvorfor det skal være snakk om GBS her i det hele tatt, ikke har jeg hatt noe tegn til bakterier i urinen i svangerskapet heller. Åh. Føler bare at dette er noe jordmor plutselig har fått for seg, og som skaper en haug med ekstra bekymringer i en uke frem til jeg får svar på prøvene og evt kan konstatere at det ikke er snakk om GBS. Men jeg kan jo ikke overse det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Filifjonka Skrevet 10. mai 2011 #3 Del Skrevet 10. mai 2011 Det er i utgangspunktet legenes jobb å bekymre seg for helsen til både deg og ditt kommende barn. Nå ser det ut til at jordmor og leger tar dette på alvor og sjekker opp i alle eventualiteter. Det betyr at du kan slappe av! Det går seg til skal du se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #4 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg trodde også dette er rutine og det er fordi det ikke er vits å sjekke dette før helt på slutten, det er da babyen er utsatt for infeksjon. Jeg har en vennine som opplevde at barn nr 1 døde av denne infeksjonen og hun ble også fult tett opp frem mot fødsel. Det er selvsagt noe de burde forberedt deg på før, men du skal bare være glad de gjør det. Jeg har spurt mye om dette på kontroller, på grunn av min vennine, og da har jeg fått beskjed om at de stort sett kun sjekker dem som er i risikogruppen og har hatt det før. Jeg fikk en test med nr 1 fordi jeg var urolig for dette, men det var vel heller motvillig fra min lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #5 Del Skrevet 11. mai 2011 Meg over, hun ble fulgt tett opp frem mot fødsel av nr 2 og 3, mente jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå