Gå til innhold

Toastmastertabber

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått det ærefulle oppdraget som toastmaster. Jeg vet ca hva oppgaven består i og har en skisse i hodet hvordan det skal bli fra min side, men jeg skulle gjerne visst litt om hva som er den ultimate fella å gå i, hva man absolutt ikke skal gjøre.

Har dere noen erfaringer med dårlige toastmastere? Eller noen saftige tabber?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bli for langdryg; kjenn din besøkelsestid:) Og ikke blir for utleverende eller utdritende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan fortelle om toastmasteren (heretter: tm) i min brors bryllup. Han var en god venn av ekteparet og morsom, så alle regnet med at det skulle gå bra. Brudens familie er fra andre siden av landet, så kvelden før bryllupet kom han hjem til oss for å bli litt kjent med dem og få litt følelsen hvor mye han kunne småerte dem og så videre. Den kvelden blir kjempemorsom, han forteller vits etter vits, historie etter historie og brudeparet føler de har gjort et godt tm-valg.

Så kommer bryllupsdagen og tm ønsker velkommen og gjør det han skal, men kommer nesten ikke med noen historier. Attpåtil er middagsservering 2 veldig forsinket og det er jo litt hans ansvar å både å si fra til kjøkkenet at vi venter og underholde gjestene i ventetiden. Men han gjorde altså ingenting. Har ikke hørt noen grunn senere, men dette likte ingen av oss.

Råd: Om du ikke er vitseperson, ikke fortell vitser, bare gjør det du skal. Men er du en vitseperson, så fortell nok vitser, tilpass det antall taler generelt: mange taler = lite/korte vitser, få taler = flere/lengre vitser/historier.

Skrevet

Toastmaster var einaste som hadde fri tilgong på ein særs langdryg middag, og han drakk, gitt. Og jo fullare han vart, jo meir prata han. Gjerne om seg sjølv. Eller pinlege vitsar og slikt. Jaudå... Toppa eit allereie bedritent bryllaup (for lite lokale, så vi satt som sild i tønne, grisevarmt ute, timeslange talar, og to glas vin i løpet av fem timar til bords).

AnonymBruker
Skrevet

I vårt bryllup så kom toastmasteren med en vanvittig grov vits, så alle satt med hakeslepp. Vi tåler ganske mye å liker å høre en grov vits i ny og ne, men denne passet seg absolutt ikke.

Ellers var han veldig dårlig til å samle folk å informere når vi ankom lokalet, kakekutting og når jeg og mannen skulle ha vår første dans, så det var litt irriterende.

Skrevet

Istedenfor tips om hva som kan gå galt, gir jeg noen tips om hva som kan gjøre toastmasterjobben lettere (forberedelse er stikkord):

Toastmasterens viktigste oppgave er å sørge for at middagen går etter planen, og å introdusere talere. Om det blir morsomt, er det selvfølgelig en bonus.

Sørg for å få oversikt over middagen - hva som skal skje når, og hvem som skal tale på hvilket tidspunkt. Finn ut hvem som er ansvarlig for matlagingen (sjefen for servitørene/hovmester) - dette er din kontaktperson for å sjekke om kjøkkenet er i rute, om de trenger at du flytter en tale el.l. Det beste for kjøkkenet er vanligvis om planen holdes så godt som mulig, forsinkelser gjør som regel at de må prøve å holde maten varm - det er ikke alltid så lett.

Be om informasjon om de planlagte talerne på forhånd: hvordan kjenner personen bruden/brudgommen? Noen karakteristikker, interesser, utdannelse, jobb, osv? Dette er greiest å få på e-post, du klarer ikke å huske alt ved et møte uansett. Trekk ut noen ideer du kan bruke, og skriv evt ned noe mer i løpet av dagen hvis du finner ut noe du kan bruke. Tida når brudeparet er til fotografering er fin til dette, da har du gjerne møtt gjestene og ser litt hvordan de er. Introduksjoner er best om de er korte. Et par-tre setninger holder gjerne lenge, så velg ut det beste du har.

Ellers vil du sikkert få i oppgave å gi litt praktisk informasjon - om pauser, hva som skjer når, osv. Prøv å finne ut så mye som mulig på forhånd, så du kan forberede deg.

Ellers er det beste talerådet å snakke sakte, og ta gjerne pauser.

Lykke til!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...