AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #1 Skrevet 27. mars 2011 Jeg bor nå hos min onkel og tante for ei liten stund og jeg begynner å lure veldig på hva det feiler den mannen. I går så skulle vi spise pizza og kose oss. Onkel og tante hadde også et vennepar på besøk og alle var blide og fornøyde. Så sitter vi ei lita stund og prater om hva vi skal bestille og blir enig. Datteren dems sa at hun skal ha en nummer en fra Peppes uten ost. Da reagerer faren hennes med et sukk og sier "skal du også ha nå". Og så begynner de å småkrangle for han mener det er galskap at hun skal ha en hel for seg selv, men hun vil ikke ha en halv pizza som har vært en del av en med kjøtt på. Og hun får viljen til slutt. Så skal de ringe da og vi har skrevet det ned og datteren skal da ha en vegetarpizza uten ost noe hun gjentar en tre-fire ganger og faren sier bare surt ja ja. Faren ringer og datteren ser litt stressende ut og ser på faren og lappen med pizzaene de skulle bestille, på slutten av bestillingen så sier datteren "husk uten ost da". Men faren sier ikke det og legger på. Datteren spør om han ikke sa uten ost. Da svarer faren surt at man får ikke bestilt uten ost. Men det er da vel bare tull? Ei vennine av meg som ikke liker ost har nå fått det. Men uansett. Da pizzaen kom så datteren at hun hadde fått en pizza med ost og hun ble sur og nektet og spise. Faren ble forbannet og ba henne komme seg inn på rommet sitt. Jeg tilbøy meg å bestille en ny til henne og da strålte henne opp, men så satte faren foten ned og sa jeg skal ikke skjemme henne bort og dro datteren til bordet og ba hun spise. Hun nektet og faren ble så sur at han heiv pizzaen i søpla og sa hun fikk gå og legge seg og at sydenturen med kjæresten til påsken kunne hun bare glemme og han bannet og kjeftet for at han hadde kastet bort penger på en pizza som ikke ble spist. Vi andre hadde ikke en gang rukket og spise av den heller før den havnet i søla. Vi trodde jo først det var hennes pizza så ingen rørte den i den tiden den lå på bordet. Da vi spiste satt han og pratet mye negativt om henne, om hvor teit hun var og at hun ikke kunne oppføre seg som folk. Nå har jeg bodd der i ei uke og dette er ikke det eneste tilfellet heller, men første gangen jeg ser han eksplpodere. Han klager og sutrer stadig over henne og hennes valg, som at hun er vegetarianer, liker å bruke mye sminke, kjæresten hennes, gir henne husarest for ingenting og slikt. Og dette kan han gjøre blant andre, å sitte og baksnakke henne. Er selv bare 20 og litt over 4 år eldre enn henne så vet ikke om det er derfor jeg reagerer, men hva kan man gjøre? Ingen av de andre i går, mora og det venneparret reagerte på faren, men de holdt med han og kalte jenta sær og en bortskjemt tenåring (venneparret gjorde det). Det er vel ikke greit at han er sånn? Og alt dette for en pizza bare sånn som i går. I dag har hun vært på romme sitt hele dagen og gidder ikke å komme ut en gang. Men sånn bortsett fra det så er han jo egentlig ganske så grei. I hvertfall etter det jeg ser da, men det er slike småting jeg reagerer på. Jeg skjønner meg rett og slett ikke på han. Kanskje mine foreldre bare har vært for snill, men ingen av mine foreldre har oppført seg sånn mot meg. 2
GrænOrka Skrevet 27. mars 2011 #2 Skrevet 27. mars 2011 Mye stygt som er nevnt her. Selv synes jeg slurvete lagte øyenskygger i farger som ikke passer til resten av sminke/klær i det hele tatt! Gjerne kombinert med slurvete og altfor synlig eyeliner. Dessverre ser jeg det så altfor ofte på jenter helt opp i 30 årsalderen! 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #3 Skrevet 27. mars 2011 Høres ut som faren min. Jeg sliter nå med sosial angst, har ingen venner eller selvtillit. 7
Fresi Skrevet 27. mars 2011 #4 Skrevet 27. mars 2011 Mye stygt som er nevnt her. Selv synes jeg slurvete lagte øyenskygger i farger som ikke passer til resten av sminke/klær i det hele tatt! Gjerne kombinert med slurvete og altfor synlig eyeliner. Dessverre ser jeg det så altfor ofte på jenter helt opp i 30 årsalderen! Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg tror ikke øyenskyggen var poenget her. Jeg synes onkelen høres ut som en fæl fyr. 22
Sofie_22 Skrevet 27. mars 2011 #5 Skrevet 27. mars 2011 Høres ikke ut som en særlig god oppdragelsestartegi. 7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #6 Skrevet 27. mars 2011 TS Ja, altså det med sminke kan jeg være litt enig i til en hvis grad. Men som sagt, det var ikke poenget her. Det var egentlig bare for å gi et lite innblikk i hvordan han var og at det ikke bare var et tilelle det var snakk om. Og han gjentar det, hadde han liksom sagt at hun bør dempe sminken litt på hyggelig og grei måte så er det jo helt greit. Jeg kunne tolket det sdom et råd, men han komenterer det svært nedsettende og omtrent hver dag. I hvertfall så lenge jeg har vært hos dem. Og det synes jeg er unødvenig, sammen med alt annet han slenger til henne.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #7 Skrevet 27. mars 2011 Han forstår henne bare ikke, rett og slett. Jeg forstå frustrasjonen hennes, jeg har vært i hennes situasjon før og det tok lang tid før faren min forstod hvem jeg var og hvordan jeg ville leve livet mitt. Faren hennes er kjempeteit, og det er ikke noe galt i at hun ønsket seg en pizza uten kjøtt og ost. Håper han forstår snart hvor ødeleggende oppførselen hans mot henne er, hvis ikke kommer hun til å ende opp som jævlig bitter mot ham. 5
Carrot Skrevet 27. mars 2011 #8 Skrevet 27. mars 2011 Jeg syns ikke en far som snakker slik til og om sin datter er en "grei fyr" og ikke syns jeg det er greit å "bruke seg" på sine barn heller - uansett alder. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #9 Skrevet 27. mars 2011 Mye stygt som er nevnt her. Selv synes jeg slurvete lagte øyenskygger i farger som ikke passer til resten av sminke/klær i det hele tatt! Gjerne kombinert med slurvete og altfor synlig eyeliner. Dessverre ser jeg det så altfor ofte på jenter helt opp i 30 årsalderen! Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg tror ikke øyenskyggen var poenget her. Jeg synes onkelen høres ut som en fæl fyr. TS Ja, altså det med sminke kan jeg være litt enig i til en hvis grad. Men som sagt, det var ikke poenget her. Det var egentlig bare for å gi et lite innblikk i hvordan han var og at det ikke bare var et tilelle det var snakk om. Og han gjentar det, hadde han liksom sagt at hun bør dempe sminken litt på hyggelig og grei måte så er det jo helt greit. Jeg kunne tolket det sdom et råd, men han komenterer det svært nedsettende og omtrent hver dag. I hvertfall så lenge jeg har vært hos dem. Og det synes jeg er unødvenig, sammen med alt annet han slenger til henne. Off topic: GrænOrka har nok bare bommet litt på hvilken tråd hun har svart på. Tipper svaret hennes egentlig skulle ha vært i tråden om verste sminketabber som har vært diskutert litt i dag. On topic: Dette er ikke greit av denne onkelen din. Kan du be din mor/far (alt etter hvem som er i slekt med familien) om å snakke med han? Hva sier tanten din? Jeg vet om flere som har hatt foreldre som har syntes det har vært slitsomt med yngre familiemedlemmer som har blitt veggiser mens de fremdeles har bodd hjemme, for det blir så mye styr med maten.. Men de har alltid respektert det og funne løsninger! Det er ikke normalt at far sitter og regelrett slenger dritt om datteren. Og selvføgelig går det an å bestille pizza uten ost. 6
Gjest imli Skrevet 27. mars 2011 #10 Skrevet 27. mars 2011 Pizza utan ost og utan kjøtt? Altså ei varm brødskorpe med grønnsaker på? Kvar si lyst... Høyrast ikkje særleg hyggeleg ut i heimen, men eg skjønner faktisk ikkje kva som er vitsen med pizza utan ost. Kvifor ikkje berre bestille noko anna? 7
pantora Skrevet 27. mars 2011 #11 Skrevet 27. mars 2011 Høres ut som en møkkamann! Skjønner det kan være vanskelig for en tradisjonell mann litt opp i åra å godta at datteren velger å ikke spise kjøtt, men selv om han ikke forstår det kan han vel respektere det! Da jeg sluttet å spise rødt kjøtt i 15-års alderen var det mange i familien som himla med øynene og mumlet om at det ville jeg nok "vokse av meg". Gjorde aldri det, gitt. 1
GrænOrka Skrevet 27. mars 2011 #12 Skrevet 27. mars 2011 Mye stygt som er nevnt her. Selv synes jeg slurvete lagte øyenskygger i farger som ikke passer til resten av sminke/klær i det hele tatt! Gjerne kombinert med slurvete og altfor synlig eyeliner. Dessverre ser jeg det så altfor ofte på jenter helt opp i 30 årsalderen! Hahaha! Ja, bommet veldig!! Sånn er det å ha mange faner med forskjellige tråder oppe! 3
GrænOrka Skrevet 27. mars 2011 #13 Skrevet 27. mars 2011 Slike utbrudd får min far også. Kjenner godt til det! Har også en kjæreste som er vegetarianer og han synes heller ikke noe om halv pizza uten kjøtt og slikt. Så jeg forstår jenta veldig godt. Jeg synes det er veldig respektløst av faren. Men noen takler ikke at de ikke har like meninger som dem. Tror han føler at han må ha kontrollen og vise hvem som bestemmer. Han begynner sikkert å merke at han mister en del kontroll nå som jenta er 16(?) år. Men jeg er på jentas side. Hadde det vært min datter, skulle hun fått egen liten pizza. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 27. mars 2011 #14 Skrevet 27. mars 2011 Du synes ikke en person som ikke kan spise en pizza der halve er kjøtt og ost på og resterende halve er vegetar er litt hysterisk da? Jeg synes faren gjorde det verst tenkelige og mulige ut av situasjonen. Tydeligvis har han et enormt behov for å trumfe gjennom hvem som er sjef i heimen. Kompromisser er ikke hans stil. Hadde han sagt: du skal få din vegetarpizza men du får finne deg i at det blir en stor halvpart, ikke en hel til deg alene. Da hadde han møtt henne på halvveien. Peppes har en fantastisk god vegetarpizza med ruccola og tørket tomat på. Den burde flere prøve.
Harlekin Skrevet 27. mars 2011 #15 Skrevet 27. mars 2011 Jeg hadde ikke kalt han der en grei kar, heller en stor dust med maktbehov. Jeg forstår at hun ikke ville ha en pizza som kanskje hadde kommet i kontakt med kjøtt - hun er jo vegetarianer. Hvorfor kunne hun ikke bare fått bestille en liten vegetarpizza? Og sett i lys av alt dette andre ... ikke noen god far. Stakkars jente. 5
Xaphan Skrevet 27. mars 2011 #16 Skrevet 27. mars 2011 Jeg var selv vanskelig når det kom til hva jeg ville spise da jeg var yngre, og den dag i dag setter jeg pris på at foreldrene mine har presset meg litt når det kommer til mat. Hvis de hadde føyd seg etter absolutt alle de sære matønskene mine hadde jeg nesten ikke lært meg å like noen ting. Jeg lærte også at selv om jeg ikke liker det, så kan jeg spise av høflighet. Det blir litt annerledes med vegetarismen hennes, siden det ofte bunner i en prinsippsak istedenfor kun egne preferanser. Faren kunne nok ha taklet situasjonen på en bedre måte, men jeg syns faktisk det er viktig at barna ikke alltid får ting akkurat slik som de ønsker det. Det kan faktisk føre til en del uheldige situasjoner om hun skal på middag hos noen, og nekter å spise fordi hun er vant med å få det akkurat slik hun vil. 2
Harlekin Skrevet 27. mars 2011 #17 Skrevet 27. mars 2011 Jeg var selv vanskelig når det kom til hva jeg ville spise da jeg var yngre, og den dag i dag setter jeg pris på at foreldrene mine har presset meg litt når det kommer til mat. Hvis de hadde føyd seg etter absolutt alle de sære matønskene mine hadde jeg nesten ikke lært meg å like noen ting. Jeg lærte også at selv om jeg ikke liker det, så kan jeg spise av høflighet. Det blir litt annerledes med vegetarismen hennes, siden det ofte bunner i en prinsippsak istedenfor kun egne preferanser. Faren kunne nok ha taklet situasjonen på en bedre måte, men jeg syns faktisk det er viktig at barna ikke alltid får ting akkurat slik som de ønsker det. Det kan faktisk føre til en del uheldige situasjoner om hun skal på middag hos noen, og nekter å spise fordi hun er vant med å få det akkurat slik hun vil. Hvorfor skal hun ikke få vegetarmat når hun er vegetarianer? Forøvrig høres det ikke ut som at det er datteren som vil få det som hun vil, men faren som vil få det som han vil ... 7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #18 Skrevet 27. mars 2011 Han høres veldig dustete ut. En far som ikke har skjønt at med tenåringer i huset, må man velge sine kamper... På en annen side - jeg er helt sikker på at en tilfeldig besøkende her i huset i noen dager også kunne reagert på ting som skjedde her. Vedkommende kunne helt sikkert funnet meg urimelig mot barna noen ganger. Men husk at man som besøkende ser et utsnitt, man ser en løsrevet episode uten forhistore. Man kjenner ikke til mekanismene mellom familiemedlemmene, og noen ganger kan et familiemedlem ha gode grunner til å reagere som vedkommende gjør. Uten at jeg altså forsvarer faren nevneverdig av den grunn. Å skjelle ut sine egne barn, og attpåtil foran andre, er ikke greit! 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #19 Skrevet 27. mars 2011 Hva var poenget med å bestille en egen pizza til henne dersom han totalt ignorerte hva hun faktisk ville ha på? Halve pizzaer er ofte litt "grovt" delt, og de stykkene nærme midten har ofte litt av "det andre" fyllet på seg. Så at en som enten er alergisk eller unngår ting av overbevisningsgrunner ikke vil dele en pizza på den måten har jeg full forståelse for. Respekt er noe som går begge veier, i hvert fall i min verden. 3
Polymorph Skrevet 27. mars 2011 #20 Skrevet 27. mars 2011 Ts, hvis du "tør" ville jeg tatt en alvorsprat med faren. Få ham til å sperre opp øyene og se hva han gjør. Han kommer til å ødelegga dattera si. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå