Gå til innhold

Skal holde kurs om noe jeg ikke kan noe om

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal holde kurs sammen med en kollega aom et tema jeg ikke kan noe særlig om.

Pleier det å gå bra læll, å holde kurs om noe en ikke kan så mye om? Har lagd utkast til hva jeg kan snakke om, har henta det fra en bok :)

Takk for innspill :)

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Nei, det går ikkje særleg bra. Viss det sit nokon i salen som kan meir om emnet, som stiller spørsmål og lurer på ting så står du fast. Pinleg. Eg ville aldri gjort det. Eg held masse kurs, men alltid om ting eg kan.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Skal holde kurs sammen med en kollega aom et tema jeg ikke kan noe særlig om.

Pleier det å gå bra læll, å holde kurs om noe en ikke kan så mye om? Har lagd utkast til hva jeg kan snakke om, har henta det fra en bok :)

Takk for innspill :)

Eh, tabbe!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen ba meg om å holde kurs sammen med en kollega. Kollegaen har masse kurs i emnet (og vi begge har lengre høyere utdanning, men det er ikke relatert til kurset).

Sjefen ga meg en bok jeg kunne lese om temaet og har sett en filmsnutt om det. Mandag skal vi lære det bort til andre, som har reist langt for å få med seg kurset.

Kollegaen min har forberedt alt innholdet - og jeg skal snakke om en god del der, men forstår ikke helt hva kollegaen har ment med alle figurene og nøkkelordene :lete: Han får vel forklare meg det like før, håper jeg!

Syns det er dårlig gjort at jeg ikke får utforme mer sjøl...følesd fjernt å framføre det andre har utarbeidet. Fikk tilbudet om å hjelpe til/være med i planlegginga for et par mnd siden, men da gadd jeg ikke, visste ikke at sjefen skulle sette inn meg som medkursholder.

Kjipt...men de som sitter der kan jo ikke så mye om emnet og da vil de vel knapt merke at jeg ikek har så mye erfaring fra temaet?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært kursdeltaker så hadde jeg følt meg svært skuffet, faktisk blitt litt sint pga sløsing med men tid.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette går ikke....... som kursleder skal du ha kunnskap, god erfaring som grunnmur, du skal snakke og vite hva du snakker om, det kommer veldig lett om du har peiling. Folk vil bli veldig skuffet og sinte, om de ikke får full valuta for pengene og tiden de bruker.

Jeg synes det er dårlig av sjefen å sette deg på dette når du er SÅ UFORBEREDT. Virkelig...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen ba meg om å holde kurs sammen med en kollega. Kollegaen har masse kurs i emnet (og vi begge har lengre høyere utdanning, men det er ikke relatert til kurset).

Sjefen ga meg en bok jeg kunne lese om temaet og har sett en filmsnutt om det. Mandag skal vi lære det bort til andre, som har reist langt for å få med seg kurset.

Kollegaen min har forberedt alt innholdet - og jeg skal snakke om en god del der, men forstår ikke helt hva kollegaen har ment med alle figurene og nøkkelordene :lete: Han får vel forklare meg det like før, håper jeg!

Syns det er dårlig gjort at jeg ikke får utforme mer sjøl...følesd fjernt å framføre det andre har utarbeidet. Fikk tilbudet om å hjelpe til/være med i planlegginga for et par mnd siden, men da gadd jeg ikke, visste ikke at sjefen skulle sette inn meg som medkursholder.

Kjipt...men de som sitter der kan jo ikke så mye om emnet og da vil de vel knapt merke at jeg ikek har så mye erfaring fra temaet?

Eh, FREMDELES tabbe!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han som har brukt lan tid på å lage det kurset og som har erfaring fra temaet, har fått beskjed av sjefen om å holde det med meg..så nå må jeg.

Han og jeg har ikke drøfta noe sammen i forkant av kurset...jeg forstpr ikke helt hva han snakker om. Trodde kurset skulle være for begynnere! Syns han har gjort det uklart og vanskelig. Ikke lett å skjønne hva han har ment med presentasjonen.

Han har delt halve med meg, så har fått det utdelt. Har blitt bedt om å komme med forslag og ha møter om planlegging etc men har ikke hatt tid.

Kursdeltakeren merker vel ikek hvor lite jeg kan, så lenge den andre kursholderen er erfaren..?

Skrevet

Håper ikke de har betalt noe for gå på kurset... Eller at de må bruke av ulønnet fritid!!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Han som har brukt lan tid på å lage det kurset og som har erfaring fra temaet, har fått beskjed av sjefen om å holde det med meg..så nå må jeg.

Han og jeg har ikke drøfta noe sammen i forkant av kurset...jeg forstpr ikke helt hva han snakker om. Trodde kurset skulle være for begynnere! Syns han har gjort det uklart og vanskelig. Ikke lett å skjønne hva han har ment med presentasjonen.

Han har delt halve med meg, så har fått det utdelt. Har blitt bedt om å komme med forslag og ha møter om planlegging etc men har ikke hatt tid.

Kursdeltakeren merker vel ikek hvor lite jeg kan, så lenge den andre kursholderen er erfaren..?

TABBE!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, forloveden min har det problemet at i 80% av alle kurs som holdes i jobben hans (bransje i stadig utvikling) så kan han mer om emnet enn kursholderen, slik at han ender med å forklare for kursholderen hvordan de forskjellige tingene fungerer.

Og jo, som andre her sier, det merkes godt på kursholderen om h*n kan og er innsatt i emnet de skal holde kurs over. Etter hva du skriver virker det jo som om han du skal holde kurs med har prøvd å inkludere deg, men du har ikke orket/giddet fordi du ikke har hatt tid? Det at du har lest en bok og sett en filmsnutt holder bare ikke, en bok kan aldri romme all info om et emne. Det at du ikke forstår hva han andre sier + notatene og opplegget hans beviser jo egentlig bare dette.

Beste løsningen jeg ser er at han tar seg av mesteparten, så kan du styre powerpoint hvis dere skal bruke det, dele ut papirer om dere skal det, etc.

Det er veldig demotiverende å være på et kurs der kursholderen ikke er intressert i emnet (og det merkes veldig fort), og da kan de som er der ende med å kun irritere seg, og følgelig ikke få med seg noe som helst.

Hvilket type kurs er det snakk om? Er det obligatorisk for deltakerne, har de betalt, bruker de fritiden?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En ting er at det er mange emner en kan sette seg inn i om en tar seg tid til det. En av de tingene jeg synes jeg har lært i løpet av utdanningen min, er å bearbeide og forstå fagstoff, selv om det ikke nødvendigvis er innen mitt spesialfelt. Men det krever jo en annen innstilling og forbereding enn det du gir uttrykk for i innleggene dine. Du og den andre som skal holde kurset burde samarbeidet mer, og du burde kanskje også (fått lov) å avgjøre ting. Men det har kanskje ikke vært så lett for den andre om du har vært negativ i utgangspunktet, og at dette bare er noe du "må". Ellers kommer det jo an på hvor omfattende kurset er, og hvor vanskelig det er å forberede seg. Jeg kunne ikke holdt et kurs i java på en måneds varsel, men jeg kunne kanskje påtatt meg å holde et kurs i HMS eller noe...

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette går ikke....... som kursleder skal du ha kunnskap, god erfaring som grunnmur, du skal snakke og vite hva du snakker om, det kommer veldig lett om du har peiling. Folk vil bli veldig skuffet og sinte, om de ikke får full valuta for pengene og tiden de bruker.

Jeg synes det er dårlig av sjefen å sette deg på dette når du er SÅ UFORBEREDT. Virkelig...

Folk flest tar avspasering for 2 dager, og mange må reise et stykke. :tristbla: Kanskje det går bra om en bare leser opp det som står på opplegget til han som har laget det? Det er jo et kurs for de som ikke kan noe om emnet fra før...

Skrevet

Øh, halloien? Du har fått tilbud om å være med i planleggingen (og dermed muligheten til å tilegne deg mer kunnskap om emnet), men du GADD ikke og nå syter du over at du ikke får utforme mer selv? Hvordan i alle dager skal du utforme mer selv om et emne du ikke kjenner til?

Du burde bruke helgen til en ting: Sett deg inn i emnet så godt som overhodet mulig. Les bøker, søk på nett etc. Gjør det du kan for å skaffe deg kunnskap! Du har resten av dagen i dag og hele søndagen, så det er gode sjanser for at du faktisk lærer deg en del om du bare gidder å bruke tiden på det.

Hadde jeg kommet på et kurs hvor kursholderen hadde din holdning og manglende kunnskaper hadde jeg blitt fly forbannet og klaget til arrangøren. Det er direkte respektløst!

• Liker 7
Skrevet

Jeg nekter å tro at dette kan være sant. Maken til dumskap skal man lete lenge etter. Jeg hadde blitt rasende som kursdeltager, hvis kursholderen ikke visste hva hun snakket om. Sett en filmsnutt og lest i en bok faktisk :sjokk:

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor kan ikke bare den andre personen ta seg av kursingen?? Han/hun har jo uansett laget innoldet. Hvorfor er det det sånn at du på død og liv må ta halvparten? Hadde jeg vært din kollega hadde jeg nektet å la en uvitende (og tilsynelatende ganske giddalaus) person sette meg i dårlig lys med å presentere mitt/vårt stoff på en uprofesjonell måte. Og er det en ting som virker uprofft etter min mening, så er det å lese opp rett fra teksten. Vitner om dårlig forberedelse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva sjefen har tenkt her...de sier at de mener jeg kan lære bransjen ved å jobbe der. Han jeg har blitt satt til å holde kurs med har erfaring og utdanning innen temaet, jeg har ikke det.

Om jeg skal kunne stå der framme, må jeg ha mine egne ord, og ikke som det står formulert slik min kollega har gjort det. Må jo føle eierskap til det jeg skal si..

Skal sies at min kollega og jeg er veldig forskjellige, og samarbeider ikke i det daglige! Gruer meg..kollegaen min er saklig og mer "kjølig" enn meg, jeg vifter og gestikulerer mer med hendene når jeg snakker foran andre :-) Det er snakk om et basiskurs i noe generelt nyttig, samtidig som det ikke er for hvem som helst å snakke om det, en må vel kanskje ha litt erfaring :)

AnonymBruker
Skrevet

Punkt 1, aldri undervirder andre menneskers kunnskapnivå

Punkt 2, om kursdeltakerene om så har lite/svært begrenset kunnskap om emnet, så merkes det om foredragsholderen ikke har stor kunskap. Det tar ikke mange minuttene det før slikt merkes.

• Liker 4
Skrevet

Lurer på hvilket tema du skal ha foredrag om siden de ikke kan noe om det? Jeg mener, de fleste kan litt om veldig mye. Er det jobbrelatert har man sikkert hørt om det?

Det høres ikke ut som du skal komme med noe revulosjonerende siden du ikke er forbredt overhodet.

Så da må du forberede deg på at en og to der i salen vet noe om det læll.

• Liker 2
Skrevet

Sånne utfordringer synes jeg selv er ganske morsomt å drive med. Har holdt noen sånne kurs selv i forsvaret, jeg leste meg opp, laget planer og testet utstyret jeg skulle benytte og kursene ble bra de :)

Krydrer den ellers så kjipe rutinehverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...