Carrot Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Hva skjedde med "serviceyrket" egentlig der den ansatte selv har valgt å være nettopp en service til kunden? Joda jeg kan tildels skjønne at enkelte kunder oppleves som vanskelige - men til syvende og sist er det akkurat denne kunden som betaler lønna di så "suck it up and get on with it" du har selv valgt dette yrket... 2
Populært innlegg Xtra_lilje Skrevet 23. februar 2011 Populært innlegg #2 Skrevet 23. februar 2011 Hva skjedde med "serviceyrket" egentlig der den ansatte selv har valgt å være nettopp en service til kunden? Joda jeg kan tildels skjønne at enkelte kunder oppleves som vanskelige - men til syvende og sist er det akkurat denne kunden som betaler lønna di så "suck it up and get on with it" du har selv valgt dette yrket... Det er vel akkurat denne holdningen som gjør at mange kunder oppleves som ufordragelige - "jeg betaler lønna, så her kan jeg dure i vei som jeg vil". Jobber ikke butikk selv, men har opplevd mye rart som kunde, fra andre kunder. De som jobber i butikk får av og til min dypeste sympati. Og for å forvente service, er det vel en god start å ikke oppføre seg som et dass selv. 54
Gjest Krizzy Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 Det er vel akkurat denne holdningen som gjør at mange kunder oppleves som ufordragelige - "jeg betaler lønna, så her kan jeg dure i vei som jeg vil". Jobber ikke butikk selv, men har opplevd mye rart som kunde, fra andre kunder. De som jobber i butikk får av og til min dypeste sympati. Og for å forvente service, er det vel en god start å ikke oppføre seg som et dass selv. Enig i dette. Folkeskikk går begge veier! 2
Scorpina Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Det er vel akkurat denne holdningen som gjør at mange kunder oppleves som ufordragelige - "jeg betaler lønna, så her kan jeg dure i vei som jeg vil". Jobber ikke butikk selv, men har opplevd mye rart som kunde, fra andre kunder. De som jobber i butikk får av og til min dypeste sympati. Og for å forvente service, er det vel en god start å ikke oppføre seg som et dass selv. Ja, ikke sant. Det forundrer meg at noen mennesker bare MÅ bjeffe og lire av seg masse edder og galle. Gjør det handlingsopplevelsen bedre av å gjøre det? Og hva er det med dette at folk har så himla dårlig tid bestandig?! Jeg skjønner det ikke... Mannen min jobber i salg og han sier at det heller regelen, kontra unntaket, at folk ser iltert på klokka for nærmest understreke "jeg har JÆVLA dårlig tid". Hvorfor ikke komme èn dag før da, hvis fisken står til kok 3
Christiane_W Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 Det er vel akkurat denne holdningen som gjør at mange kunder oppleves som ufordragelige - "jeg betaler lønna, så her kan jeg dure i vei som jeg vil". Jobber ikke butikk selv, men har opplevd mye rart som kunde, fra andre kunder. De som jobber i butikk får av og til min dypeste sympati. Og for å forvente service, er det vel en god start å ikke oppføre seg som et dass selv. Helt enig! Har noen år i butikk bak meg selv (er heldigvis ferdig med å jobbe i butikk nå) og jeg slutter aldri å forundre meg over de som møter de ansatte med en "du-er-en-udugelig-idiot-som-jobber-i-butikk-og-jeg-er-mye-bedre-enn-deg" innstilling og forventer suveren service og at de ansatte nærmest skal flytte fjell for å tilfredsstille dem. Hva skjedde med normal folkeskikk og respekt for andre mennesker? Er det noe man som kunde har rett til å legge igjen utenfor butikken? 6
Elensire Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 Hva skjedde med "serviceyrket" egentlig der den ansatte selv har valgt å være nettopp en service til kunden? Joda jeg kan tildels skjønne at enkelte kunder oppleves som vanskelige - men til syvende og sist er det akkurat denne kunden som betaler lønna di så "suck it up and get on with it" du har selv valgt dette yrket... Hvor mange forskjellige type jobber tror du en student under utdannelse faktisk kan velge mellom? Og igjen, det er ikke kunden som betaler lønnen min, det er det faktisk sjefen min som gjør! Det er ikke et argument for å skulle lire av seg all verdens eder og galle til de som jobber i butikk. Nordmenn generelt har en forferdelig holdning til de som jobber i service yrker. Nei, folk har faktisk ikke rett til å snakke til meg akkurat som de vil, behandle meg som en annenrangs borger, slenge drit om meg og jobben min, for så å forvente å få super service. er absolutt ingen andre som finner seg i å bli behandlet så dårlig som det butikk personale gjør. Hvor har det blitt av god gammeldags folkeskikk? Det går ann å snakke til andre mennesker med et snev av respekt, en kan si unnskyld, og gå bort til den en vil snakke med, ikke stå og plystre på betjeningen som en hund!! (den neste som gjør det med meg får faktisk passet sitt påskrevet høyt og tydelig!). Det gjelder forøvrig også å knipse etter betjeningen.. Jeg biter i meg veldig mye når jeg er på jobb, og jeg sier stort sett ikke noe igjen til kunden før de begynner å bli personlig eller utelukkende banner til meg. Jeg syns faktisk at det får være grenser for hvor dårlig folk forventer at de kan behandle folk som jobber i service yrker. Det står faktisk ingen steder i kontrakten min at jeg skal la meg behandle dårlig av kundene mine, at det er den enkelte kunde som betaler lønnen min, at jeg skal finne meg i å bli bannet til, eller bli behandlet som kundens personlige tjener. for øvrig så er denne tråden ment til å skulle få blåst litt av seg når det kommer til sure kunder og leie episoder på jobben. Om du ikke liker tråden så trenger du jo ikke å lese den. For øvrig lurer kollegaene mine ofte på hvordan jeg klarer å være så blid og hyggelig mot folk som skjeller meg ut uten grunn, mot folk som er ufine og som går inn for å være sur uansett hva. 11
Carrot Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2011 Det er vel akkurat denne holdningen som gjør at mange kunder oppleves som ufordragelige - "jeg betaler lønna, så her kan jeg dure i vei som jeg vil". Jobber ikke butikk selv, men har opplevd mye rart som kunde, fra andre kunder. De som jobber i butikk får av og til min dypeste sympati. Og for å forvente service, er det vel en god start å ikke oppføre seg som et dass selv. Tja, mulig det oppleves slik, men til syvende og sist er det den ansatte som har valt yrket sitt og kunden er den man er satt der for å "tilfredsstille" med en holdning som sier at kunden er "vanskelig" eller "et ork" er det neppe rom for forbedring. En kunde som oppleves som vanskelig vil føle at man møter minimalt med forståelse - kommunikasjon burde være elementært for de som velger slike yrker der kunden burde stå i fokus. En bekjent av meg eier og driver en klesbutikk tilknyttet en kjede, denne fikk år etter år ros fra kjeden fordi de hadde så lite reklamasjon, samtidig gikk salget heller trått - det viste seg etter en stund at grunnen for få reklamasjoner var at kunder ble regelrett avvist av daglig leder i butikken når de kom inn, og resultatet ble jo at de valgte handle andre steder - daglig leder sa rett ut at de "syter og klager for ingenting" etterfulgt av "hva kan de forvente av en topp til 99 kroner?" en holdning som nok gjenspeiler mange butikkansattes holdning desverre..
Carrot Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 23. februar 2011 Hvor mange forskjellige type jobber tror du en student under utdannelse faktisk kan velge mellom? Uff da - så du jobber der fordi du må altså, ikke fordi du vil?? Og igjen, det er ikke kunden som betaler lønnen min, det er det faktisk sjefen min som gjør! Igjen, sjefen betaler deg fordi butikken har inntekter - er du ufin mot kunden forsvinner inntektene og da også jobben.. Ergo betaler kunden lønnen din.. Det er ikke et argument for å skulle lire av seg all verdens eder og galle til de som jobber i butikk. Det har jeg ikke sagt heller, men jeg sier at når man velger et slikt yrke velger man også å ha en slik hverdag der man kan oppleve vanskelige kunder. Livet er desverre ikke en klinkekule som dreier runt ens egen akse Nordmenn generelt har en forferdelig holdning til de som jobber i service yrker. Nei, folk har faktisk ikke rett til å snakke til meg akkurat som de vil, behandle meg som en annenrangs borger, slenge drit om meg og jobben min, for så å forvente å få super service. De har ikke rett til å behandle deg dårlig men der har krav på at du holder deg rolig og klarer yte service fra deg som ansatt nesten uansett hvordan de behandler deg. er absolutt ingen andre som finner seg i å bli behandlet så dårlig som det butikk personale gjør. Joda, hver dag.. Ikke tro dere er de eneste.. Jeg jobber som mellomleder, jeg har både ansatte under og over, ved siden av som alle er en form for kunde internt i organisasjonen, skulle jeg vært i den tro at de skulle behandle meg med silkehansker i alle situasjoner ville jeg ikke blitt gammel her, ei heller om jeg skulle bruke silkehansker på dem - men det er en forskjell på å være sterk og klar, tydelig og likevel klare være den som yter service selv når noen har urimelige krav til en. I helsevesenet opplever hjemmehjelpen, sykepleiere, hjelpearbeidere hver dag at det de gjør kritiseres - på tross av at noen jobber opp til 80 timer pr uke (siste dagers medieoppslag for eksempel) videre opplever de på renovasjon stadig kritikk fra kunder som fyller dunkene med all mulig dritt de ikke skal fordi de ikke tar med seg innholdet - og listen er helt sikkert lang om man ser litt lengre enn sin egen boble.. Hvor har det blitt av god gammeldags folkeskikk? Ja si det - den gjelder vel begge veier eller?? Det går ann å snakke til andre mennesker med et snev av respekt, en kan si unnskyld, og gå bort til den en vil snakke med, ikke stå og plystre på betjeningen som en hund!! (den neste som gjør det med meg får faktisk passet sitt påskrevet høyt og tydelig!). Det gjelder forøvrig også å knipse etter betjeningen.. Jeg biter i meg veldig mye når jeg er på jobb, og jeg sier stort sett ikke noe igjen til kunden før de begynner å bli personlig eller utelukkende banner til meg. Jeg syns faktisk at det får være grenser for hvor dårlig folk forventer at de kan behandle folk som jobber i service yrker. Det står faktisk ingen steder i kontrakten min at jeg skal la meg behandle dårlig av kundene mine, at det er den enkelte kunde som betaler lønnen min, at jeg skal finne meg i å bli bannet til, eller bli behandlet som kundens personlige tjener. for øvrig så er denne tråden ment til å skulle få blåst litt av seg når det kommer til sure kunder og leie episoder på jobben. Om du ikke liker tråden så trenger du jo ikke å lese den. For øvrig lurer kollegaene mine ofte på hvordan jeg klarer å være så blid og hyggelig mot folk som skjeller meg ut uten grunn, mot folk som er ufine og som går inn for å være sur uansett hva. De har skjønt poenget 1
Elensire Skrevet 23. februar 2011 #9 Skrevet 23. februar 2011 Tja, mulig det oppleves slik, men til syvende og sist er det den ansatte som har valt yrket sitt og kunden er den man er satt der for å "tilfredsstille" med en holdning som sier at kunden er "vanskelig" eller "et ork" er det neppe rom for forbedring. Nå syns jeg du drar den litt vel langt! Frivillig tvang er det noe som heter og. Fleste parten av de som jobber i service yrker er studenter som ikke får seg andre jobber. Så da er valget å ikke ha penger til normalt livsopphold eller å jobbe i butikk. Og det gir faktisk heller ikke kunden rett til å behandle de ansatte som møkk heller! Du avviser jo totalt alle de eksemplene ,vi som har skrevet her i tråden, forteller om ang kunder som er urimelige og som oppfører seg dårlig mot de som jobber med service, uten grunn. syns du f.eks det er ok å knipse og plystre etter ansatte som om de er hunder er en ok måte å oppføre seg på? Syns du er det er rimelig at vi må forvente å stå sjelvende igjen etter å ha snakket med kunder fordi de går opp i fjeset på oss og mer eller mindre truer oss med det ene eller det andre fordi de ikke får viljen sin (f.eks når de har ødelagt et produkt selv). Syns du det er rimelig at kunder kan bli fysiske og knipe oss hardt i armen når de vil ha hjelp? Eller at de kan skjelle oss ut fordi det tilfeldigvis er mange andre ute i samme ærend som dem og det er kø? Jeg syns ikke det er rimelig! og du overbeviser meg aldri om at jeg skal tåle det fordi jeg jobber i et service yrke! Vi er da virkelig mennesker vi og. 18
Gjest Anuket Skrevet 23. februar 2011 #10 Skrevet 23. februar 2011 Hva skjedde med "serviceyrket" egentlig der den ansatte selv har valgt å være nettopp en service til kunden? Joda jeg kan tildels skjønne at enkelte kunder oppleves som vanskelige - men til syvende og sist er det akkurat denne kunden som betaler lønna di så "suck it up and get on with it" du har selv valgt dette yrket... Altså, jeg har jobbet i butikk, i turistinformasjon, og diverse andre steder som er service yrker. Min deltidsjobb ved siden av studiene nå er og et service yrke. Og jeg kan si deg et par ting - folk er rett og slett uhøflige! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har smilt og spurt om de trenger hjelp, om det er noe de lurer på, om de har flere spørsmål i en HYGGELIG tone og fått en j******* frekk kommentar tilbake. Jeg elsker å jobbe med mennesker, men 80% av alle kunder er frekke, utålmodige, gir deg blikk og måler deg - for å så konkludere med at de er mye bedre enn deg og at de derfor har rett på å behandle deg som de selv ønsker. Fordi igjen i tråd med din kommentar: de betaler lønnen din. Nei de betaler ikke lønnen min, det gjør sjefen min. Og uansett om det var sånn at de betalte lønnen min direkte, så burde de pokker meg behandle folk med respekt. Jeg er student, jeg har ikke mange muligheter når det kommer til jobb, så det blir serviceyrker uansett. Selv om jeg stort sett trives, så er det et par hundre mennesker for dagen som er så frekke og nedtalende at man begynner å lure på hvor de har fått sin oppdragelse fra. De har selvfølgelig krav på god service, og jeg har telt til minst hundre X antall ganger i hodet mitt sånn at jeg ikke skal skrike tilbake. Og jeg gjør mitt beste med å gi dem det, problemet er bare at enkelte mennesker bare behandler andre DÅRLIG. Og det er grenser på hvor langt jeg har tenkt å bøye meg for kunder - i bunn og grunn, jeg er et menneske jeg og. Kaller du meg for udugelig, teit, patetisk, jævla idiot og verre så går det faktisk inn på meg. Du har ingen rett til å behandle mennesker på den måten, enn så mye kunde du er. 4
Elensire Skrevet 23. februar 2011 #11 Skrevet 23. februar 2011 De har ikke rett til å behandle deg dårlig men der har krav på at du holder deg rolig og klarer yte service fra deg som ansatt nesten uansett hvordan de behandler deg. Nå motsier du deg selv. Hvis en ikke kan si ifra eller sette ned foten for dårlig oppførsel, men bare skal smile og nikke og bukke og skrape for kunden, så oppfatter kunden at de kan behandle oss akkurat slik som de vil. Jeg har en VELDIG høy terskel for å si ifra til kunder som er ufine, men jeg fortsetter faktisk ikke å gi samme service til en som helt uten grunn skjeller meg ut, og ikke vil godta noen av de løsningene jeg kommer med, som den som faktisk er noenlunde hyggelig mot meg. Kunden kan faktisk ikke forvente å behandle folk som søppel og fortsatt få samme hjelpen som alle andre. Da lar vi oss trakke på, og det er ikke greit! Kunden har rett på det som står i kjøpsloven, ikke mer, ikke mindre. Bare fordi en er kunde så betyr ikke det at du har rett til å si og gjøre akkurat hva du vil! Jeg har hatt kunder innom som har skjelt meg ut for noe som ikke fysisk lot seg gjøre (varer som var bestilt lørdag kveld ble ikke levert mandag morgen...noe de forøvrig fikk beskjed om sammen med leveringsdatoen), på vegne av en annen. jeg ble skjelt ut i 30 min og kalt både det ene og det andre uten grunn. Jeg traff tilfeldigvis på damen han var inne og klagde for senere på dagen, og nei, hun hadde overhodet ikke forventet å få varene levert mandagen etter, hun hadde jo fått en leveringsdato hun. Det er faktisk ikke greit! Nå skal det og nevnes at jeg har jobbet i flere krevende service stillinger og jeg har utelukkende mottat ros for hvordan jeg behandler kundene. Poenget her inne er at vi biter i oss så uendelig mye i løpet av en arbeidsdag, og et sted må faktisk grensen gå! forøvrig har denne diskusjonen ingenting å gjøre i denne tråden! det er ikke det den er opprettet for! 7
Gjesten Skrevet 23. februar 2011 #12 Skrevet 23. februar 2011 Etter en stund i en stor butikk angrer jeg faktisk på at jeg aldri sa til en kunde at "jeg trodde alle mennesker visste at hvis du ønsker at noen skal hjelpe deg, så bør man være hyggelig mot dem. Du snakker til meg som om jeg var en verdiløs dritt, og jeg har følgelig ingen planer om å hjelpe deg. Kom deg ut.". Ja, jeg hadde sikkert fått sparken, men jeg lurer nesten på om det hadde vært verdt det 8
Gjest Anuket Skrevet 23. februar 2011 #13 Skrevet 23. februar 2011 Hun har allerede svart på det..: De har ikke rett til å behandle deg dårlig men der har krav på at du holder deg rolig og klarer yte service fra deg som ansatt nesten uansett hvordan de behandler deg. helt utrolig hva enkelte må oppleve før det blir trakassering..
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #14 Skrevet 23. februar 2011 Hva skjedde med "serviceyrket" egentlig der den ansatte selv har valgt å være nettopp en service til kunden? Joda jeg kan tildels skjønne at enkelte kunder oppleves som vanskelige - men til syvende og sist er det akkurat denne kunden som betaler lønna di så "suck it up and get on with it" du har selv valgt dette yrket... Jeg jobber i servicebransjen, og får støtt topscore på kundetilbakemeldingsskjema, hemmelige kunder og slikt. Får også støtt skryt av kollegaer om at jeg er så veldig hyggelig. Om jeg opplever problemer med frekke og sure kunder så sier jeg fra at jeg vil ha meg frabedt å bli behandlet slik, og at det er bare å gå ut døra og ikke komme tilbake igjen. Sjefene mine som betaler lønna mi synes det er helt greit det. Nå er det slik at de fleste blir spake og unnskylder seg, de kommer tilbake flere ganger til og med med unnskyldninger og i sjeldne tilfeller gaver De respektere jeg og yter ypperlig service til etterpå, siden de er voksne nokk til å vise at de har oppført seg urett. De verste kundene jeg har er de som tror og oppfører seg som de er bedre enn meg, og at "de betaler lønna mi" Tro og men hva du vil, men oppfør deg fint ovenfor meg! For å si det slik så er ikke du velkommen som kunde til meg, ei heller velkommen som venn/bekjent. For folk som har så lite respekt for mennesker liker jeg ikke menge meg med! 6
Katana Skrevet 24. februar 2011 #15 Skrevet 24. februar 2011 Altså, jeg har jobbet i butikk, i turistinformasjon, og diverse andre steder som er service yrker. Min deltidsjobb ved siden av studiene nå er og et service yrke. Og jeg kan si deg et par ting - folk er rett og slett uhøflige! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har smilt og spurt om de trenger hjelp, om det er noe de lurer på, om de har flere spørsmål i en HYGGELIG tone og fått en j******* frekk kommentar tilbake. Jeg elsker å jobbe med mennesker, men 80% av alle kunder er frekke, utålmodige, gir deg blikk og måler deg - for å så konkludere med at de er mye bedre enn deg og at de derfor har rett på å behandle deg som de selv ønsker. Fordi igjen i tråd med din kommentar: de betaler lønnen din. Nei de betaler ikke lønnen min, det gjør sjefen min. Og uansett om det var sånn at de betalte lønnen min direkte, så burde de pokker meg behandle folk med respekt. Jeg er student, jeg har ikke mange muligheter når det kommer til jobb, så det blir serviceyrker uansett. Selv om jeg stort sett trives, så er det et par hundre mennesker for dagen som er så frekke og nedtalende at man begynner å lure på hvor de har fått sin oppdragelse fra. De har selvfølgelig krav på god service, og jeg har telt til minst hundre X antall ganger i hodet mitt sånn at jeg ikke skal skrike tilbake. Og jeg gjør mitt beste med å gi dem det, problemet er bare at enkelte mennesker bare behandler andre DÅRLIG. Og det er grenser på hvor langt jeg har tenkt å bøye meg for kunder - i bunn og grunn, jeg er et menneske jeg og. Kaller du meg for udugelig, teit, patetisk, jævla idiot og verre så går det faktisk inn på meg. Du har ingen rett til å behandle mennesker på den måten, enn så mye kunde du er. Jeg har ikke lest hele denne tråden, men må si jeg reagerer på at du skriver at 80% av kundene du betjener er frekke, utålmodige osv. Den ensidig negative oppfatningen av kunder som du viser i dette innlegget, tror du ikke den holdningen bevisst eller ubevisst er med på å farge din væremåte overfor kundene? Jeg har ikke noe problem med å forstå at mange kunder kan være slik som dem du beskriver, men dersom jeg hadde jobbet med kundebehandling og mente at 80% var idioter, da tror jeg at jeg ville gått litt i meg selv.
Gjest Anuket Skrevet 24. februar 2011 #16 Skrevet 24. februar 2011 Jeg har ikke lest hele denne tråden, men må si jeg reagerer på at du skriver at 80% av kundene du betjener er frekke, utålmodige osv. Den ensidig negative oppfatningen av kunder som du viser i dette innlegget, tror du ikke den holdningen bevisst eller ubevisst er med på å farge din væremåte overfor kundene? Jeg har ikke noe problem med å forstå at mange kunder kan være slik som dem du beskriver, men dersom jeg hadde jobbet med kundebehandling og mente at 80% var idioter, da tror jeg at jeg ville gått litt i meg selv. Hvorfor overrasker ikke dette meg?. Men det er sant 80% av kundene jeg hadde på turistinformasjonen, eller i butikken var faktisk frekke, nedtalende og ja målte deg med blikket. Når man begynner å jobbe et nytt sted, er man positiv, man gleder seg - men denne gleden blir fort ødelagt når halvparten av alle du møter er sure, frekke osv. Det å smile blir møtt med et sur blikk og kanskje en sur kommentar. Det handler ikke om at jeg har en negativ holdning til kundene mine, jeg er et positivt menneske. Men når du sitter 8 timer og skal hjelpe mennesker etter beste evne og kun møter sure mennesker - vel da blir man selv irritert. Jeg priser meg lykkelig over å få de resterende 20 % som sier takk for hjelpen, smiler tilbake, og er generelt høflig. De menneskene får jeg lyst til å hjelpe mer. Jeg møter alle kundene mine med et smil og vennlighet, den vennligheten forsvinner gradvis når det blir etterfulgt av kommentarer som: Det var ikke det jeg sa! Hører du ikke etter?, Du jobber alt for tregt! Uff dette var dyrt, jeg tror du slår inn feil, sjekk igjen! Jeg trenger ikke å gå inn i meg selv da jeg faktisk vet og har erfart og fremdeles erfarer at en stor del av kundene mine oppfører seg som idioter, jeg tror ikke at de er idioter, men oppfører de seg som en vel da tenker jeg mitt. Helt utrolig at en tråd hvor man skal få lov til å få ut frustrasjonen sin skal bli omvendt til at man blir angrepet som person, og får beskjed om å gå inn i seg selv. Kanskje du heller skal gå inn i deg selv, og tenke etter om du er en slik kunde selv? 3
Katana Skrevet 24. februar 2011 #17 Skrevet 24. februar 2011 Hvorfor overrasker ikke dette meg?. Men det er sant 80% av kundene jeg hadde på turistinformasjonen, eller i butikken var faktisk frekke, nedtalende og ja målte deg med blikket. Når man begynner å jobbe et nytt sted, er man positiv, man gleder seg - men denne gleden blir fort ødelagt når halvparten av alle du møter er sure, frekke osv. Det å smile blir møtt med et sur blikk og kanskje en sur kommentar. Det handler ikke om at jeg har en negativ holdning til kundene mine, jeg er et positivt menneske. Men når du sitter 8 timer og skal hjelpe mennesker etter beste evne og kun møter sure mennesker - vel da blir man selv irritert. Jeg priser meg lykkelig over å få de resterende 20 % som sier takk for hjelpen, smiler tilbake, og er generelt høflig. De menneskene får jeg lyst til å hjelpe mer. Jeg møter alle kundene mine med et smil og vennlighet, den vennligheten forsvinner gradvis når det blir etterfulgt av kommentarer som: Det var ikke det jeg sa! Hører du ikke etter?, Du jobber alt for tregt! Uff dette var dyrt, jeg tror du slår inn feil, sjekk igjen! Jeg trenger ikke å gå inn i meg selv da jeg faktisk vet og har erfart og fremdeles erfarer at en stor del av kundene mine oppfører seg som idioter, jeg tror ikke at de er idioter, men oppfører de seg som en vel da tenker jeg mitt. Helt utrolig at en tråd hvor man skal få lov til å få ut frustrasjonen sin skal bli omvendt til at man blir angrepet som person, og får beskjed om å gå inn i seg selv. Kanskje du heller skal gå inn i deg selv, og tenke etter om du er en slik kunde selv? Jøss, så mye (eller lite) skulle det til før jeg ble føyd inn i rekken av idiotiske, brysomme kunder Jeg har faktisk stor sympati og forståelse for de kundebehandlerne som opplever urettferdig, nedlatende oppførsel fra kunder. Dessverre er folkeskikk et fremmedord for enkelte. Men, jeg forstår også at terskelen for hva som er en brysom kunde er svært forskjellig. Hvis det var en vanlig oppfatning blant kundebehandlere at 80% av kundene var idioter, antar jeg ytterst få personer ville ha ønske om å jobbe innen slike bransjer. 2
Gjest Anuket Skrevet 25. februar 2011 #18 Skrevet 25. februar 2011 Jøss, så mye (eller lite) skulle det til før jeg ble føyd inn i rekken av idiotiske, brysomme kunder Jeg har faktisk stor sympati og forståelse for de kundebehandlerne som opplever urettferdig, nedlatende oppførsel fra kunder. Dessverre er folkeskikk et fremmedord for enkelte. Men, jeg forstår også at terskelen for hva som er en brysom kunde er svært forskjellig. Hvis det var en vanlig oppfatning blant kundebehandlere at 80% av kundene var idioter, antar jeg ytterst få personer ville ha ønske om å jobbe innen slike bransjer. Jeg går ikke inn for å tenke at 80% av alle kunder jeg har på en dag oppfører seg som idioter. Men jeg har på en måte fått det bevist gang på gang. Noen dager møter du flest hyggelige kunder, andre dager skulle man tro at det ikke fantes en eneste snill person i verden. Jeg ser at jeg skrev veldig bastant og ja ALLE - alle er selvfølgelig ikke sånn. Under en lang arbeidsøkt hvor du kanskje har 10 kunder rett etter hverandre og hvor åtte behandler deg som om du skulle ha vært tjeneren deres, og kun to takker deg for hjelpen - så føles det i hvertfall slik. Men jeg liker å jobbe med mennesker,jeg liker å hjelpe og føle at jeg har gjort noe lettere for en idag. Hadde jeg hatet mennesker tror jeg at jeg ville ha unngått slike yrker.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #19 Skrevet 25. februar 2011 Jeg har jobbet i butikk og hadde stort sett greie kunder som satte pris på mine kunnskaper og service. Noen var jo vanskelige, men de var i mindretall. Når jeg leser innleggene her så blir jeg overrasket at noen faktisk kan finne på å oppføre seg sånn når man er kunde. Det ville aldri falt meg inn. Jeg skjønner jo nå at jeg er et prakteksemplar av en kunde, jeg hilser når jeg kommer inn, takker pent nei for hjelpen (hvis ikke jeg trenger den da), sier noen ganger noe small talk når jeg betaler og sier hadet bra når jeg går. Det er sjelden jeg klager, burde egentlig gjort det oftere. Jeg hadde aldri klart å jobbe i butikk hvis dagene mine stort sett var negative. Jeg jobber i helsevesenet, det er mye negative pasienter, oftest pårørende, men dagene mine er heldigvis gode fordet.
Phaedra Skrevet 28. februar 2011 #20 Skrevet 28. februar 2011 Tråden er delt fra "kjære kunden min" Phaedra,mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå