Vulpes Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Jeg liker vinteren, men ikke det den gjør med leppene mine. I fjor ble leppene knusktørre og sprakk opp, og huden rundt ble rød og sår. I år er det forsåvidt mye bedre da leppene er fuktige og fine, men denne gangen er det derimot den ene munnviken som må lide. Har fått en "flekk" der med tørr hud, med flere vonde sprekker. Den tørre flekken er dessuten ganske rød og sår. Det gjør vondt å gjespe, det gjør vondt å le skikkelig, og det gjør til og med vondt å spise havregrøt fordi jeg må åpne munnen for å få inn skjeen. Jeg er så lei!! Smører og smører med leppepomade fra EOS, men det er tydeligvis ikke nok. Har prøvd å smøre på Brulidine (sårsalve) en periode, det hjalp kanskje litt, men var ikke nok det heller. Så prøvde jeg sinksalve, og samme regla med den og. I går var jeg innom apoteket, og ble rådet til å prøve en krem fra La Roche-Posay som jeg kjøpte, den heter Cicaplast Pro-Recovery Skincare. Har noen erfaringer med denne? Jeg er skeptisk da jeg aldri har prøvd merket før, men er man desperat så er man desperat. Ingrediensene er som følger: Thermal Spring Water, Glycerin, Cyclopentasiloxane, Cyclohexasiloxane, Dimethicone, Dimethiconol Behenate, Sodium Citrate, PEG/PPG-18/18 Dimethicone, Panthenol, Zinc Gluconate, Madecassoside, Dimethiconol, Manganese Gluconate, Sodium Hyaluronate, Disodium EDTA, Copper Gluconate, Citric Acid, Polysorbate 20, Methylparaben, Benzoic Acid Så ja... Hvis noen har tips til superkurer, så skrik ut. Men jeg er ikke særlig villig til å prøve Carmex, Savex osv. Har ikke helt troen på akkurat slike leppepomader. (Neida, dette er ikke verdens undergang. Bare fryktelig irriterende )
Gjest Uglefot Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 (endret) Jeg hadde akkurat dette problemet nå nylig. Smørte på et tynt lag med salven hydrokortison som jeg lot være på over ei natt,var bare en rød flekk dagen etterpå som nå er helt borte. Men ikke bruk hydrokortison over lengre perioder da den er ganske hard mot huden. Edit: skriveleif. Endret 19. januar 2011 av Uglefot
Vulpes Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2011 Husker vi brukte hydrokortisonkremer da jeg var liten og hadde atopisk eksem. Men kan de brukes rundt munnen, er de ikke for sterke? Jeg aner ikke, bare mener å huske at de var ganske kraftige saker. Men om ikke denne kremen hjelper skal jeg undersøke saken, tusen takk for tips
Hinata Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 (endret) Jeg har samme problemet med sår i munnviken. Var akkurat på apoteket og fikk tips om Avène Cicalfate. Etter en natt med dette var såret borte Endret 19. januar 2011 av Hinata
Vulpes Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har samme problemet med sår i munnviken. Var akkurat på apoteket og fikk tips om Avène Cicalfate. Etter en natt med dette var såret borte Den kremen brukte en venninne av meg og, mot omtrent samme problem, og hun sa også at den hjalp veldig. Søren og, jeg endte kanskje opp med feil krem
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Hei! Jeg har samme problem, bare at det gjelder året rundt for min del. En ting som fungerer på slike sprekker, er en brystvortesalve som heter Purelan. Det er en gul tube du får kjøpt på apoteket. Smaker ingenting. Jeg hadde fire sprekker på rekke og rad igår, men smurte med denne på kvelden pluss før jeg gikk ut idag, og nå er sprekkene borte, tilbake til å være tørr igjen nå. Lykke til!
Lilandry Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Jeg hadde akkurat det samme problemet! Jeg gikk på apoteket å kjøpte meg Prolip, dagen etter var leppene som nye! Et fantastisk produkt! :rødme:
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Kremen fra La Roche-Posay inneholder hovedsaklig vann, glyserin og forskjellige typer silikon. Har ikke helt den store troen på den. Jeg bruker også EOS, men det er ikke nok på denne tiden av året. Nå bruker jeg Climate Control fra Dermalogica, den er veldig god, inneholder blant annet sheasmør. På de ekstremt tørre partiene ville jeg brukt Essential balm fra Decleor. (Purelan = lanolin btw.)
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Kremen fra La Roche-Posay inneholder hovedsaklig vann, glyserin og forskjellige typer silikon. Har ikke helt den store troen på den. Jeg bruker også EOS, men det er ikke nok på denne tiden av året. Nå bruker jeg Climate Control fra Dermalogica, den er veldig god, inneholder blant annet sheasmør. På de ekstremt tørre partiene ville jeg brukt Essential balm fra Decleor. (Purelan = lanolin btw.) Joda, vet det, men jeg har prøvd allverdens forskjellig, både fra parfymeri, apotek, helsekost, ingenting har fungert. Eneste som fungerer for at ikke mine lepper skal være åpne sår er faktisk å ha en hinne oppå dem, og da funker purelan ganske bra. Derfor jeg foreslo den
cindarella Skrevet 19. januar 2011 #10 Skrevet 19. januar 2011 Jeg sliter med det samme, og jeg bruker carmex. Beste jeg har prøvd i hvert fall. Hvorfor vil ikkje du bruke det? Pga ingrediensene?
Thorn Skrevet 19. januar 2011 #11 Skrevet 19. januar 2011 Jeg sverger til Mentholatum! Det smaker py om du får det i munnen, men det hjelper veldig på sprukne lepper og munnviker. Har mange tuber liggende rundt omkring, slik at jeg alltid skal ha for hånden. Jeg bruker det også på utslett, sår hud, insektsbitt, på neglebåndene... Så kan jeg jo nevne at jeg også har prøvd den Avene-kremen, den hjalp ikke meg noe. Men så reagerer vi jo alle forskjellig på produkter
kanelsnurr Skrevet 19. januar 2011 #12 Skrevet 19. januar 2011 Jeg er enig med ~Fantabulous_kitten~ om at man trenger en hinne oppå leppene når man skal ut i kaldt vær (det er jo akkurat som at man trenger kuldekrem på huden, den legger seg jo også bare oppå huden). Men da må man ha 2 forskjellige, en til å bruke inne for fukt, og en til å bruke når man skal ut i kulda. Jeg sverger til dermalogica climate control når jeg skal ut (koster 115 hos hudpleieren, og kan faktisk brukes som kuldekrem i hele ansiktet). Også EOS når jeg er inne, og trenger fukt.
Yougogirl Skrevet 20. januar 2011 #13 Skrevet 20. januar 2011 Jeg anbefaler Apolar m/dekvalin. Apolar er en kortisonkrem og dekvalin er et stoff med virkning mot bakterier og sopp. Jeg hadde en sprekk i hver munnvik i nesten 2 mnd, og etter 2 dager med denne kremen var det borte. Det er ikke noe problem å bruke denne typen kortison i en kort periode rundt munnen, men denne må man ha resept på. Fastlegen kan sikkert skrive den ut til deg hvis det ikke finnes en hudlege der du bor. ( og så er det gjerne ventetid hos hudleger)
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #14 Skrevet 21. januar 2011 Jeg bruker zinksalve til det formålet. Klæsjer på når jeg er hjemme, og smører et kjempetynt lag når jeg skal møte folk. Funker som bare det
Pingting Skrevet 21. januar 2011 #15 Skrevet 21. januar 2011 Jeg hadde et sånt munnvikssår som aldri gikk vekk i fjor. Legen mente det sannsynligvis var en munnviksbetennelse, og jeg fikk råd om å smøre med zinksalve og ev. ta zinktilskudd om det ikke forsvant. Funka som bare rakker'n!
champi Skrevet 21. januar 2011 #16 Skrevet 21. januar 2011 jeg har og sånne slitsomme sprekker, også nederst der øra sitter fast til hodet. tar sink-tilskudd (piller) fra helsekosten noen dager, og kroppen fikser selv:)
Vulpes Skrevet 26. januar 2011 Forfatter #17 Skrevet 26. januar 2011 Takk for svar alle sammen!! Såret er der fortsatt, ikke særlig bedre. Tror det er nesten 1 cm i diameter, altså ganske stort, og fortsatt rødt, tørt, sårt og med sprekker. Herlig, det lyser jo opp i ansiktet føler jeg :gjeiper: Kremen fra La Roche-Posay hjelper litt, men tydeligvis ikke nok. Takker for diverse tips jeg har fått, men jeg er ganske skeptisk til å prøve de kremene og leppepomadene som er foreslått som først og fremst inneholder lanolin og den slags. Jeg tror ikke at jeg trenger en beskyttende hinne utenpå huden som ikke gir fukt og "blokkerer", for jeg er ikke mye ute i kulda. Er mest inne. Og min erfaring er at sånne leppepomader bare gjør vondt verre :\ Men takk likevel! Skal prøve litt mer med La Roche-Posay kremen og sinksalve, og så får jeg prøve kortison om det ikke blir bedre etter 1-2 uker. Orker ikke dette
Hinata Skrevet 26. januar 2011 #18 Skrevet 26. januar 2011 Du kan ikke få en dæsj av Avene kremen fra venninna di?
Skylines Skrevet 26. januar 2011 #19 Skrevet 26. januar 2011 Sinksalve er vel litt for å tørke ut mener jeg å huske? Forresten, Apolar med dekvalin bruker jeg på hesten mine når de har mugg på beina, hehe 1
Yougogirl Skrevet 26. januar 2011 #20 Skrevet 26. januar 2011 Forresten, Apolar med dekvalin bruker jeg på hesten mine når de har mugg på beina, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå