Gå til innhold

Sykepleier har ikke råd til mat til familien

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

13 000 til husleie og huslån er fryktelig mye så det ville jeg gjort noe med om det var meg.

6 000 i studielån og andre lån er en stor utgift og studielån utgjør nok ikke så mye mer enn 2000 i mnd av de.

Og med de utgiftene skjønner jeg at ikke regnestykket går opp, men det er det mange det ikke hadde gjort det for og ikke bare spl, men det er nok mange som får det til å gå helt fint rundt med 23 000 + 4 000 i barnetrygd også.

Men det er klart, det er store forskjeller i landet, men jeg syns dette er et litt dårlig eksempel.

• Liker 6
Skrevet

1900 i minus pluss utgifter til "telefon, mat, klær og fritidsaktiviteter for sønnene" er litt av et budsjett! Det må da kunne gå an å betale mindre i lån.

Skrevet

Denne dama har såpass mye lån at hun må ha gjort noen dårlige valg i sitt liv. Og det kan hun vel bare skylde seg selv for? Jeg stusser også på at hun bare har 23000 utbetalt, med 10 års ansennitet og t-tillegg burde hun hatt noe mer.

Det burde være fullt mulig å leve på denne inntekten, tenker jeg.

• Liker 4
Skrevet

13 000 til husleie og huslån er fryktelig mye så det ville jeg gjort noe med om det var meg.

6 000 i studielån og andre lån er en stor utgift og studielån utgjør nok ikke så mye mer enn 2000 i mnd av de.

Og med de utgiftene skjønner jeg at ikke regnestykket går opp, men det er det mange det ikke hadde gjort det for og ikke bare spl, men det er nok mange som får det til å gå helt fint rundt med 23 000 + 4 000 i barnetrygd også.

Men det er klart, det er store forskjeller i landet, men jeg syns dette er et litt dårlig eksempel.

13000 til husleie er ikke urealistisk, i alle fall ikke om du bor i Oslo. Jeg betaler 9000 for en sub-standard to-roms. Sykepleieren har jo flere barn og da har hun vel en større leilighet og må betale mer. Jeg synes tvert i mot dette var et godt og illustrerende eksempel på klasseskille. Det er ikke alltid lønna er så ille, men ofte holder det ikke med middels lønn dersom husutgiftene er skyhøye. Problemet er at boligmarkedet er beregnet på to inntekter, mens det er mange som er enslige. Ellers er det intet mindre enn en skandale at relativt høyt utdannede folk med ok jobb lever på fattiggrensa. Dette er fullstendig uakseptabelt. Ikke at det er ok med fattigdom i et rikt land som Norge uansett da.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hun kunne sikkert tjent 400 000,- i året og fortsatt hatt problemer med huslån på 10 000,- i måneden. Studielånet på 6000,- vitner om at hun har studert for lenge i forhold til jobben hun har.

Hvorfor er det aldri menn i avisa som har grei lønn men har lån over pipa og betaler på dobbelt så stort studielån som det utdanningen tilsier? Er dette et slag under beltestedet (rett i ballene?) for likelønn igjen? Kanskje kvinner tilogmed burde tjent *litt* mer enn menn, bare for å ha litt slingringsmonn pga dårlig økonomisk sans?

Endret av Larsern
Skrevet

13000 til husleie er ikke urealistisk, i alle fall ikke om du bor i Oslo. Jeg betaler 9000 for en sub-standard to-roms. Sykepleieren har jo flere barn og da har hun vel en større leilighet og må betale mer. Jeg synes tvert i mot dette var et godt og illustrerende eksempel på klasseskille. Det er ikke alltid lønna er så ille, men ofte holder det ikke med middels lønn dersom husutgiftene er skyhøye. Problemet er at boligmarkedet er beregnet på to inntekter, mens det er mange som er enslige. Ellers er det intet mindre enn en skandale at relativt høyt utdannede folk med ok jobb lever på fattiggrensa. Dette er fullstendig uakseptabelt. Ikke at det er ok med fattigdom i et rikt land som Norge uansett da.

Ingen som tvinger henne til å bo slik!

Skulle nesten tro at alle i Oslo, som ikke går på frelsesarméen, tjener 800 000,- i året slik som enkelte her inne syter.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tjener nesten det dobbelte av en sykeleier, og har mindre utgifter tilknyttet lån og husleie enn henne, og jeg har to millioner i lån. Hun har tydeligvis lånt over evne, og ikke tilpasset boligstandarden til sin inntekt. Her ligger det nok mer bak enn hva tilfellet er for en gjennomsnittlig sykepleier.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke at hun har 4000 kroner i mnd i barnetrygd og stønad for tre barn? Får man ikke utbetalt barnetrygd for ett barn mer om man er alene med dem? Ergo får hun 4000 bare i barnetrygd. Så kommer barnebidrag i tillegg. Skjønner heller ikke at hun får så lite utbetalt i lønn hvis hun jobber nattevakter. Hele greia høres rar ut

Skrevet

Huff jeg er så lei av det sykepleierpjattet, det finnes da yrkesgrupper som tjener mindre enn dem ved et sykehus, med like lang utdannelse.. Bioingeniører er et glimrende eksempel..

• Liker 4
Skrevet

Jeg tjener nesten det dobbelte av en sykeleier, og har mindre utgifter tilknyttet lån og husleie enn henne, og jeg har to millioner i lån. Hun har tydeligvis lånt over evne, og ikke tilpasset boligstandarden til sin inntekt. Her ligger det nok mer bak enn hva tilfellet er for en gjennomsnittlig sykepleier.

Fortell meg hvordan det der er mulig, for jeg tror deg ikke.

Skrevet

Hun kunne sikkert tjent 400 000,- i året og fortsatt hatt problemer med huslån på 10 000,- i måneden. Studielånet på 6000,- vitner om at hun har studert for lenge i forhold til jobben hun har.

Hvorfor er det aldri menn i avisa som har grei lønn men har lån over pipa og betaler på dobbelt så stort studielån som det utdanningen tilsier? Er dette et slag under beltestedet (rett i ballene?) for likelønn igjen? Kanskje kvinner tilogmed burde tjent *litt* mer enn menn, bare for å ha litt slingringsmonn pga dårlig økonomisk sans?

Tja, jeg kunne nok godt ha figurert i avisa siden jeg har huslån over pipa, maks studielån etc. Eneste er at jeg har maks utdannelse også. Men med middelmådig inntekt. Og jeg er mann.

Skrevet

Når man er alene med tre barn, og har alle utgiftene selv, så er det ikke rart at det er dyrt .... og selvfølgelig vil man ikke leie, når man har kjøpt bolig!

Om Marianne hadde hatt en mann/samboer, så hadde de hatt god råd, for da er man to om alle ugifter.

Jeg stusser litt på at hun bare får utbetalt 23 000 i mnd, en sykepleier jeg kjenner får utbetalt 30 000 i mnd.

• Liker 1
Skrevet

Tja, jeg kunne nok godt ha figurert i avisa siden jeg har huslån over pipa, maks studielån etc. Eneste er at jeg har maks utdannelse også. Men med middelmådig inntekt. Og jeg er mann.

Det er selvfølgelig flere også, og det er jo forsåvidt synd. Er det skam forbundet med dette som gjør at så få menn går til media?

Det er ikke riktig av meg å fordele skyld her, for ting skjer jo iløpet av livet som man ikke har kontroll over, og som igjen kan påvirke økonomien i stor grad. Men, jeg holder fast på at når man har 23 000,- utbetalt + stønad, så kan man med relativt enkle grep ha en ordnet økonomi. Studerer man lenge så får man større avdrag og tar man lån over pipa for å kjøpe romslig hus, så får man det trangt senere. Sånn er det bare, uten at det kan kalles kalles klasseskille av den grunn.

• Liker 1
Skrevet

Når man er alene med tre barn, og har alle utgiftene selv, så er det ikke rart at det er dyrt .... og selvfølgelig vil man ikke leie, når man har kjøpt bolig!

Om Marianne hadde hatt en mann/samboer, så hadde de hatt god råd, for da er man to om alle ugifter.

Jeg stusser litt på at hun bare får utbetalt 23 000 i mnd, en sykepleier jeg kjenner får utbetalt 30 000 i mnd.

Men hun jobbet i hjemmesykepleien gjorde hun ikke? Det er dårligere betalt enn å jobbe på sykehus..

Skrevet

Det er fullt mulig å gå ned i boutgifter i hvert fall, selv om man må ha litt plass når man har flere barn (en treroms er vel minimum). Dessverre er det mange steder i Oslo det blir for dyrt å bo for en enslig - og det i seg selv synes jeg er et problem (det skaper jo noen merkelige demografiske forhold og gjør at de fleste normale barnefamilier bosetter seg på Skedsmokorset og utover...), men en kan nesten ikke ta den kampen alene og bli boende i et område hvor en ikke har råd til å bo... "Andre lån" er også noe hun kunne gjort annerledes, med normal progresjon i sykepleiestudiet ville hun vel ikke betale noe særlig mer enn 1000-1500 kr/mnd i studielån. Jeg vil tro hun ikke er noe helt typisk eksempel på en sykepleier, selv om jeg tror de fleste med lønn noe særlig under gjennomsnittet, og barn, vil ha det nokså trangt økonomisk om de vil bo i Oslo utenom de minst attraktive drabantene.

Skrevet (endret)

Men hun jobbet i hjemmesykepleien gjorde hun ikke? Det er dårligere betalt enn å jobbe på sykehus..

En annen sykepleier jeg kjenner tjener 500 000 i året ... kanskje hun burde bytte jobb?

Endret av meridian
Skrevet

Jeg jobber selv i kommune, og vi har ikke dårligere betalt enn sykehus...

Skrevet

En annen sykepleier jeg kjenner tjener 500 000 i året ... kanskje hun burde bytte jobb?

Skulle likt å visst hvor disse jobbene er... Nordsjøen eller??

Skrevet

Jeg får utbetalt det samme hver måned (er sykepleier), har litt over 400.000 i inntekt. Tror ikke det er unormal lønn for oss..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...