Gå til innhold

Kan nattlysolje ødelegge effekten av p-piller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på Diane og tar også efamol (nattlysjole). Det slo meg plutselig at begge skal virke inn på hormonene, og begge skal være gunstige for huden, så spørsmålet er om noen vet hvorvidt det nattlysoljene kan "ødelegge" effekten av p-pillene? Har jo ikke opplevd noen bedring på Diane etter ca. en måned (faktisk tvert om :tristbla: ), og begynte å spekulere i om nattlysoljen kan være grunnen til det. Fastlegen visste ikke så mye om dette, og den informasjonen jeg finner på nett sier bare at man skal forhøre seg med lege om nattlysolje når man går på medisin. Ble ikke så mye klokere av det. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er utrolig vanskelig å si. Det eneste jeg kommer på er at du kutter ut nattlysoljen en periode og ser kanskje? Da blir det lettere for deg å finne ut av hva som funker og hva som ikke funker :) Personlig ødela Diane meg fullstendig :( Ikke fikk jeg bare styggere hud, men jeg ble også deprimert! No more!!

Men det skal også sies at jeg vet om flere som har hatt god effekt ved bruk av Diane.. Kommer veldig an på fra person til person :)

Gjest Anjelika
Skrevet

Det tar gjerne noen måneder før du ser virkningen av Diane, og det blir ofte verre før det blir bedre. Så at de ikke har hatt god effekt etter kun en måned er helt normalt og ikke noe du trenger å lete etter en utenforstående årsak til.

Jeg tar forøvrig Diane og nattlysolje (sistnevnte har jeg vel tatt i noen mnd). Eneste jeg har merket er at jeg ikke har tørr vinterhud lengre, og det var også målet med å ta dem :) De har ikke gått utover effekten til Diane på meg, enda i hvert fall!

Skrevet (endret)

Takk for svar begge to!

Yasi: Huff, fikk du styggere hud av Diane? Hvor lenge gikk du på de? Som p-pille må jeg si at jeg foreløpig synes de er supre, ikke vondt i hodet, ingen menssmerter, pluss at jeg har lagt på meg noen sårt tiltrengte kilo. De forrige jeg gikk på (Loette) gjorde at jeg raste helt sinnssykt i vekt (å plutselig veie 46 kilo når du nesten er 170 høy er ikke bra), i tillegg til fordøyelsesproblemer og vondt i hodet. Så jeg håper Diane skal være bra for huden også. Leser overalt at man må gi de tre måneder, så vi får se :)

Anjelika: Det er godt å høre :) Håper også at nattlysoljen kan gi meg mindre tørr hud. Den blir så tørr at det er sårt nå når det er så kaldt. Fortsetter med både Diane og nattlysolje noen mnd. til i hvert fall, håper jeg også får god effekt av begge deler :)

Endret av MarieLe
Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg har tatt Diane veldig lenge nå, kanskje 4-5 år. Fikk nok litt styggere hud i begynnelsen ja, men jeg holdt ut og etter jeg-husker-ikke-hvor-lenge så ble huden fin.

Skrevet

Takk for svar begge to!

Yasi: Huff, fikk du styggere hud av Diane? Hvor lenge gikk du på de? Som p-pille må jeg si at jeg foreløpig synes de er supre, ikke vondt i hodet, ingen menssmerter, pluss at jeg har lagt på meg noen sårt tiltrengte kilo. De forrige jeg gikk på (Loette) gjorde at jeg raste helt sinnssykt i vekt (å plutselig veie 46 kilo når du nesten er 170 høy er ikke bra), i tillegg til fordøyelsesproblemer og vondt i hodet. Så jeg håper Diane skal være bra for huden også. Leser overalt at man må gi de tre måneder, så vi får se :)

Anjelika: Det er godt å høre :) Håper også at nattlysoljen kan gi meg mindre tørr hud. Den blir så tørr at det er sårt nå når det er så kaldt. Fortsetter med både Diane og nattlysolje noen mnd. til i hvert fall, håper jeg også får god effekt av begge deler :)

Du må ikke la deg skremme. Jeg forteller kun den virkningen den hadde på meg :) Ikke dermed sagt at du vil oppleve det samme, er du fornøyd og ikke følt noe depresjon, så for all del fortsett. Det var depresjonen og det faktum at jeg la på meg (matlysten min var på topp) som gjorde at jeg kuttet de ut :( Jeg fullførte to pakker, altså 6 måneder. Jeg er veldig utålmodig av natur, men når det kommer til hudpleie og slike ting gir jeg gjerne det litt tid. Jeg vet at det å forvente resultater over natten bare er tullete..! Jeg så dessverre ingen forbedring av huden min heller :( Så dermed ingen grunn til å fortsette å ta pillene.. :)

Skrevet

Tror nok det går helt fint. Det eneste jeg har hørt når det gjelder diverse drikker og piller fra helsekost og hvorfor man bør være forsiktig er hvis man går på diverse medisin som feks blodfortynnende/hjertemedisin....

Da må man i samråd med lege finne ut hva man kan ta og hva man ikke kan ta.

:sjenert:

Skrevet

Siden det står at man bør rådføre seg med legen, hadde jeg bedt fastlegen finne ut av det (siden h*n ikke visste), og komme tilbake med "svaret". Bare for å være helt sikker. :)

Sikkert dette du har lest - fra http://www.efalex.no/index.html

Det er ingen kjente komplikasjoner forbundet med bruk av Efamol Nattlysolje sammen med andre medisiner. Du bør for øvrig rådføre deg med lege hvis du bruker noen form for reseptmedisin, men hittil er det oppdaget svært få tilfeller der dette har medført problemer.

Personer som har hatt blodpropp, eller har opplevet dette blant sine biologisk nærmeste, bør ikke ta Efamol Nattlysolje.

Naturpreparat som en vet kan svekke effekten av P-piller - fra http://www.mamut.net/abchelsekost/subdet146.htm:

Johannesurt er et naturpreparat mot nedstemthet og lettere depresjoner. Johannesurt kan kollidere med andre legemidler og svekke effekten av P-piller, så du må rådføre deg med lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...