Gå til innhold

Noen som har oppskrift på litt fancy syltetøy?


Pingting

Anbefalte innlegg

Har lyst til å lage syltetøy til jul og gi bort, men synes det blir litt kjedelig med bringebærsyltetøy eller appelsinmarmelade. Har prøvd å lete opp noen oppskrifter som er litt utenom det vanlige, og har funnet f.eks. pasjonsfruktmarmelade og bringebærsyltetøy med lime. De er gode kandidater begge to, men tenkte det kunne være artig å sjekke om noen har andre tips.

Går det forresten bra å lage syltetøy av bær man kjøper frosne? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åja - også må det helst være syltetøy som skal kokes, sånn at det kan oppbevares i romtemperatur. Og helst av frukt eller bær - jeg har sett oppskrifter på løk/tomat/gulrotmarmelade - noe jeg synes høres kult ut, men jeg mistenker at det hadde skremt vettet av deler av familien min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far lager et nydelig bjørnebærsyltetøy med litt Cognac i (og ganske mye sukker). Har ikke noen oppskrift men finn en på bjørnebærsyltetøy og smak til med Cognac :-)

Ellers så synes jeg både bringebær og jordbær blir bedre med vanije i. Blanding av rips og bringebær er en annen kombinasjon jeg synes er super :jepp:

Tror det skal gå helt fint å lage av frossne bær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen oppskrift men jeg fikk klementinmarmelade av naboen et år. Som en mild, frisk appelsinmarmelade, men med krydder. Såvidt jeg husker var det i hverfall nellikspiker, stjerneanis og kanelstang oppi.

Skikkelig julemarmelade som var kjempegod på varme rundstykker, men også veldig bra ved siden av en ostebit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julemarmelade, det var ikke dumt det heller! :)

Innbiller meg at denne oppskriften er bra. Ser bra ut i hvertfall. Men jeg har laget marmelade tidligere, og bare brukt vanlige tomme syltetøyglass og da hopper jeg over den ekstra kokingen av fulle glass. Jeg fyller bare kokvarmt syltetøy/marmelade på glovarme glass som har stått i stekeovnen på 125 grader og så legger jeg på rene lokk jeg har kokt i en kjele med vann. Hehe, greit å ha på seg votter for å skru dem på. Har aldri opplevd at et lokk ikke har suget seg fast med denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! :laugh:

Og takk for tips om fremgangsmåte på glassene - det er sånn ca. 100 år siden jeg lagde syltetøy sist, husker omtrent ingen ting av fremgangsmåten.

Du som har smakt noe lignende: tror du det er godt på knekkebrød? Tenkte jeg skulle bake knekkebrød og gi bort ved siden av syltetøyet. :)

Og er det noen som vet hvor man får tak i små syltetøyglass? Som i bittesmå, kanskje bare en dl. store - begynner allerede å få problemer med å velge hva slags syltetøy jeg skal lage, så det kan hende løsningen blir å gi bort flere typer i små glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om marmelade er godt på knekkebrød aner jeg ikke, synes i grunnen bare leverpostei er godt på knekkebrød jeg, men vet jo at andre spiser alt mulig oppå.

Og små glass vet jeg at jeg har sett flere steder, men hvor? Åhlens kanskje? Europris? Clas Ohlson? Ellers vil jeg tro hobbybutikker av typen Panduro har, men der er det sikkert en annen pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere laget pæresyltetøy. Kokte opp og fulgt oppskriften på syltepulverposene. Funker best med de litt bløte franske pærene som er i butikken en periode om vinteren (usikker om de er å få kjøpt nå). De faste som er gode å spise, blir gjerne for fast til syltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt å lage dette til jul:

"Yield: Makes about 3 2/3 cups

Use on your favorite toast for breakfast or spoon over vanilla ice cream for dessert.

Ingredients

5 pounds ripe pears, peeled, cored, cut into 1-inch pieces

1 1/3 cups Johannisberg Riesling wine

1/3 cup fresh lemon juice

1 1/4 cups sugar

1 1/4 teaspoons ground cinnamon

1 teaspoon ground cardamom

Preparation

Combine pears, wine and lemon juice in heavy large Dutch oven. Bring to boil. Reduce heat to medium-low; cover and simmer until pears are tender, occasionally stirring and pushing pears into liquid to submerge, about 20 minutes.

Working in batches, transfer mixture to processor; puree. Return to same pot. Add sugar, cinnamon and cardamom. Simmer over low heat until mixture thickens and mounds slightly on spoon, stirring often and partially covering if mixture splatters, about 2 hours. Transfer hot pear butter to clean jars. Cover and cool. Refrigerate. (Can be made 2 weeks ahead. Keep refrigerated.)

Bon Appétit, February 1996"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker råvarer, men det som ikke er nevnt er rabarbrasyltetøy, rognebær...

Ripsgele...osv.

Lager du syltetøy av epler eller appelsiner, så velg søte frukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har tenkt å lage dette til jul:

"Yield: Makes about 3 2/3 cups

Use on your favorite toast for breakfast or spoon over vanilla ice cream for dessert.

Ingredients

5 pounds ripe pears, peeled, cored, cut into 1-inch pieces

1 1/3 cups Johannisberg Riesling wine

1/3 cup fresh lemon juice

1 1/4 cups sugar

1 1/4 teaspoons ground cinnamon

1 teaspoon ground cardamom

Preparation

Combine pears, wine and lemon juice in heavy large Dutch oven. Bring to boil. Reduce heat to medium-low; cover and simmer until pears are tender, occasionally stirring and pushing pears into liquid to submerge, about 20 minutes.

Working in batches, transfer mixture to processor; puree. Return to same pot. Add sugar, cinnamon and cardamom. Simmer over low heat until mixture thickens and mounds slightly on spoon, stirring often and partially covering if mixture splatters, about 2 hours. Transfer hot pear butter to clean jars. Cover and cool. Refrigerate. (Can be made 2 weeks ahead. Keep refrigerated.)

Bon Appétit, February 1996"

...men hvis man har på varme glass og hermetiserer, så kan det både stå i romtemperatur og være holdbart lengre, sant? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men hvis man har på varme glass og hermetiserer, så kan det både stå i romtemperatur og være holdbart lengre, sant? :klø:

Jepp.

Pleier å sette vaska glass og lokk inn i kald stekeovn, på rist. Varm opp til 100 grader mens du koker syltetøyet, og la glass og lokk stå i varm ovn til du skal bruke dem. Ha "kokende" syltetøy opp i glassene og sett på lokk med en gang. Unngå å søle rundt eller ta på kanten, tørk evt. bort søl med rent papir med en gang. Lokkene er også veldig varme, så ta forsiktig på sidene med grytevott. Sett glassene oppned til de er kalde. Kan gjerne oppbevares oppned også. Du vil se at lokket "trekker seg innover" når det er blitt kaldt. Hvis du kan trykke gjentatte ganger midt på lokket, og det "knepper hver gang" er det ikke tett, og er ikke lenge holdbart.

Jeg er ikke husmor av den riktige sorten, men har aldri fått mugg på syltetøy de gangene jeg har laget det (noe har stått i flere år kjølig før vi har åpnet glasset.) Svigermor, derimot, synes ikke det er vits å "steke" nyvaskede glass og lokk i ovnen. (Hun synes da heller ikke det gjør så mye å måtte ta bort litt mugg på toppen.) Say no more..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers anbefaler jeg boka "Spiselige gaver" av Aase og Pia Strømstad. (Biblioteket har den kanskje?)

Der er mange forslag, f.eks.

appelsinmarmelade med whisky

krydret eplekompott

tomatmarmelade

rabarbramarmelade med aprikoser

squashmarmelade med ingefær

rognebær-, mynte-, rosmarin-, hvitløk- (!) eller rødvinsgele

ulike krydderoljer og -eddiker

og div. sursylting

Kjøpte boka fordi den så så spennende ut, men hadde faktisk glemt den til jeg kom på den nå..

Nå ble det plutselig mye enklere med gave til generasjonen over :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble inspirert av denne tråden, og tenker jeg skal prøve å lage litt marmelade selv..

Hvis jeg kjøper slike krukker på IKEA, kan jeg da også varme de i stekeovnen? De har jo en sånn silikon ring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...