AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #1 Skrevet 13. november 2010 Fikk følgende melding da jeg skulle fylle inn meldekortet på nav.no just nu: "På grunn av systemvedlikehold er noen av selvbetjeningstjenestene på nav.no utilgjengelige på formiddagen i dag, lørdag 13.11.2010" Ok.. jeg hadde ikke brydd meg stort om det var nedetid sånn dann og vann. Det skjer jo ikke så sjelden med nettbanker f.eks. Det er bare det at det skurrer veldig, når de ser seg nødt til å gjøre nett-tjenesten utilgjengelig, på en formiddag, når de gjør NØYAKTIG DET SAMME HVER FORPULTE JÆVLA NATT MELLOM 23:00 OG 07:00!! Argumentet de serverte i en mail, der de svarte på den "normale nedetiden mellom 23-07", om at de "hadde store systemer som skulle samkjøres blablah" kjøper jeg ikke. Bankene har også store systemer, men de klarer seg med nedetid kanskje en gang i måneden. Dessuten er fullt mulig teknisk, å la folk få tilgang til enkelte tjenester (f.eks sende meldekort), samtidig som de driver systemvedlikehold. De kan legge utfylte meldekort i kø, og oppdatere systemet med de nye dataene, når hovedsystemet er oppe og går igjen. 1
Tabris Skrevet 13. november 2010 #2 Skrevet 13. november 2010 Har det noe å si for deg om det er nedetid nå? Kan du ikke benytte deg av nettjenesten senere i ettermiddag eller i morgen? Jeg ser ikke helt problemet.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #3 Skrevet 13. november 2010 Jeg bare registrerer at det er nedetid og forholder meg til det. Gidder ikke å irritere meg for det er lite jeg får gjort med det. De er forresten oppe og går nå. Har akkurat sendt inn meldekort.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #4 Skrevet 13. november 2010 Har det noe å si for deg om det er nedetid nå? Kan du ikke benytte deg av nettjenesten senere i ettermiddag eller i morgen? Jeg ser ikke helt problemet. Yess, det har noe å si. Jeg ville logget meg på, sendt det jævla meldekortet, og blitt ferdig med det. Deretter neste punkt på lista. Nå må jeg vente med det til kl 1600. Synes kanskje ikke som noen big deal, men det er ett konstant irritasjonsmoment å ikke kunne legge inn meldekortdata når man selv vil. Idag går det ikke, etter 23:00 går det heller ikke. Jeg er ikke den eneste som ville likt å fylle ut meldekortet etter 11 på kvelden. Med banker står man fritt til å bytte bank, hvis man syns kundeservice/tilgjengelighet i nettbanken er ræva. Man kan bytte fastlege, hvis man har dårlige erfaringer med nåværende. Med NAV er man stuck! Men viktigst av alt, Tabris: Gi meg en god grunn til til at Nav stenger tjenesten midt på en lørdag formiddag, når dem kunne fikset problemene for bare noen timer siden, i den "normale" nedetiden? Nattstengningen er irriterende nok i seg selv, nå ser det ut til at dem må stenge midt på dagen i tillegg.. En bank som hadde hatt tilsvarende respektløs holdning til kundene sine, hadde snart mistet samtlige av dem. 1
Tabris Skrevet 13. november 2010 #5 Skrevet 13. november 2010 Ok, du må vente til klokken 1600 med å sende inn meldekortet. Jeg ser virkelig ikke problemet. Det hender med de fleste datasystemer at man må ha uforutsett nedetid pga vedlikehold eller fiksing av problemer som plutselig har oppstått.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #6 Skrevet 13. november 2010 Jeg sendte et meldekort for 30 min siden... Jeg skjønner jo at du kan bli irritert om du har mye å gjøre, eller glemmer det lett, og akkuratt når du endelig har tid eller husker på å gjøre det, så funker det ikke. Har opplevd det en gang, men jeg bare skrev huskelapp på mobilen. Huskelappen ringte dagen etter, så jeg fikk sendt det da. Hadde jeg ikke hatt huskelapp på mobilen, hadde jeg glemt det. Det beste er å tenke at man bare må prøve igjen senere, eller dagen etter. Så får vi heller være glad for at vi får litt penger enn ingen penger. Sånn sett er systemet bra i forhold til andre land.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #7 Skrevet 13. november 2010 Ok, du må vente til klokken 1600 med å sende inn meldekortet. Jeg ser virkelig ikke problemet. Det hender med de fleste datasystemer at man må ha uforutsett nedetid pga vedlikehold eller fiksing av problemer som plutselig har oppstått. Bombe! At du ikke ser problemer mener jeg. Kan vel kun være i saker om dyre/miljøvern du virkelig SER problemer. Men nok om det. De fleste datasystemer har nedetid, ja. MEN med nav, kommer denne uforutsette nedetiden i tillegg til en utstrakt planlagt nedetid på natta. Med andre datasystemer som har publikumstilgang, gjør man sitt ytterste for å legge nedetid til tidspunkter med lite datatrafikk, f.eks på natta. Noen ganger er man rett og slett nødt til å løse problemene der og da, selv om de intreffer på en av de travleste tidene på døgnet. Men dette er uønsket, og skal unngås mest mulig. NAV legger sin planlagte nedetid til natta, mellom 23-07. Det er forsåvidt greit nok. Men de gjør det ikke en sjelden gang, ikke en gang i måneden, eller hver lørdags natt, men hver eneste natt.. Men det fordelen 8 timer planlagt nedetid hver jævla natt gir (kjøre oppdateringer/samkjøring av systemer/testing), burde de ha etterhvert ha en så enorm beredskap, at uforutsett nedetid på dagtid burde vært krympet inn til ett absolutt minimum! Likevel ser jeg stadig oftere meldingen om at tjenesten er utilgjengelig, på dagtid. 2
Tabris Skrevet 13. november 2010 #8 Skrevet 13. november 2010 Bombe! At du ikke ser problemer mener jeg. Kan vel kun være i saker om dyre/miljøvern du virkelig SER problemer. Men nok om det. Hva i alle dager mener du med det? For en ekkel usaklighet. Ellers regner jeg med at nedetiden hver natt er for å kjøre oppdateringer. Men hva vet jeg, som ikke bryr meg om noe annet enn dyr og miljøvern. Herregud...
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #9 Skrevet 13. november 2010 Jeg synes også at denne stadige uforutsette nedetiden er et irritasjonsmoment, særlig siden de har planlagt nedetid 8 timer hvert eneste døgn og jeg er helt enig i at uforutsett nedetid burde være på et minimum. Det er irriterende at annenhver utbetaling blir både en og tre dager forsinket på grunn av uforutsett nedetid på NAV.no - når man er avhengig av stønader fra NAV er gjerne ikke økonomien den romsligste. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #10 Skrevet 13. november 2010 Jeg synes også at denne stadige uforutsette nedetiden er et irritasjonsmoment, særlig siden de har planlagt nedetid 8 timer hvert eneste døgn og jeg er helt enig i at uforutsett nedetid burde være på et minimum. Det er irriterende at annenhver utbetaling blir både en og tre dager forsinket på grunn av uforutsett nedetid på NAV.no - når man er avhengig av stønader fra NAV er gjerne ikke økonomien den romsligste. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #11 Skrevet 13. november 2010 Jeg synes at du kan la være å sende inn meldekortet ditt, i protest. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #12 Skrevet 13. november 2010 Enig i at det er irriterende med nedetid SÅ OFTE. Har faktisk andre ting å gjøre enn å logge inn på nav dagen lang, og å forsinke utbetalingen er ikke særlig artig mtp stramt budsjett. En annen ting som også er irriterende er hvordan de saboterer privatøkonomien til folk med å gi utbetaling hver 14. dag i stedenfor 1 gang i måneden slik som alle andre og slik vi har tilpasset økonomien vår til i alle år. Er man syk er ikke akkurat omdirigering av budsjett det man er best rustet til og heller ikke det man burde bruke energien på. I desember kan vi lett krysse av for utbetaling en gang for hele måneden, SÅ VANSKELIG VAR DET! De har med andre ord systemet til det, men må likevel krongle til budsjettene til folk med utbetaling hver 14. dag.. Håper det er dette de bruker nedetiden til.. Og at det kan bli en langsiktig mulighet. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #13 Skrevet 15. november 2010 Nav sitter på en meget stor mengde data og personopplysninger osv osv som det må kjøres backup av daglig, altså nattestider når de fleste sover. Noen ganger skjer det uforutsette ting som at en server "går ned" og det er da noen systemer som ikke det blir kjørt backup av, derfor må det da gjøres i åpningstiden. Dette er for å sikre brukerne at alle de opplysninger de til enhver tid sender inn og registrerer eller som saksbehandlere og andre ansatte til enhver tid jobber med. Nav har ca 7000 ansatte og har ansvar for alle og enhver som bor i Norge så noen ganger så er det nå bare engang slik at uforutsette nedetider skjer....LIVE WITH IT!
feuerstein Skrevet 15. november 2010 #14 Skrevet 15. november 2010 Merkelig hvordan banker da klarer å holde seg ajour uten å reservere 1/3 av døgnet til oppdateringer, ikke roter de bort informasjon på langt nær like ofte heller. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #15 Skrevet 15. november 2010 Jeg jobber på hotel, og der må vi ha "nedetid" hver natt internt på hotellet for å oppdatere systemere og dagens dataer, i tilleg taes det backup tidligere på kvelden før systemoppdateringen. "ofte" er det i tillegg oppdateringer i forskjellige systemer som gjelder for hele kjeden. Da er det enkelte systemer som ikke kan brukes, en sjelden gang iblant hotelsystemet. Til oss tar det ca en time-en og en halv, men legges på natten slik at minst mulig personer merker det. Antar at det er noe lignende til nav. Faktisk så synes jeg det er vanvittig provoserende at du TS sitter der på rævva uten jobb, og klager på at du ikke får sendt inn meldekortet ditt på natta eller på lørdag...
Fluffe Skrevet 15. november 2010 #16 Skrevet 15. november 2010 Jeg jobber på hotel, og der må vi ha "nedetid" hver natt internt på hotellet for å oppdatere systemere og dagens dataer, i tilleg taes det backup tidligere på kvelden før systemoppdateringen. "ofte" er det i tillegg oppdateringer i forskjellige systemer som gjelder for hele kjeden. Da er det enkelte systemer som ikke kan brukes, en sjelden gang iblant hotelsystemet. Til oss tar det ca en time-en og en halv, men legges på natten slik at minst mulig personer merker det. Antar at det er noe lignende til nav. Faktisk så synes jeg det er vanvittig provoserende at du TS sitter der på rævva uten jobb, og klager på at du ikke får sendt inn meldekortet ditt på natta eller på lørdag... Visse ting kan man holde seg for god til å si. 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #17 Skrevet 27. november 2010 Jeg jobber på hotel, og der må vi ha "nedetid" hver natt internt på hotellet for å oppdatere systemere og dagens dataer, i tilleg taes det backup tidligere på kvelden før systemoppdateringen. "ofte" er det i tillegg oppdateringer i forskjellige systemer som gjelder for hele kjeden. Da er det enkelte systemer som ikke kan brukes, en sjelden gang iblant hotelsystemet. Til oss tar det ca en time-en og en halv, men legges på natten slik at minst mulig personer merker det. Antar at det er noe lignende til nav. TS her: Da vil jeg si dere har en ordentlig beredskap! Absolutt ett eksempel til etterfølgelse. Problemet med nav, er at de tar ned systemene hver natt, men ikke i en time, men i 8 timer. Men de tar ned systemene på dagen i tillegg. Av en eller annen merkelig grunn, akkurat på den dagen jeg vil sende inn meldekortet. Som idag, for eksempel. "Tjenesten du forsøker å benytte er dessverre ikke tilgjengelig mellom kl. 23.00 og 07.00". Idag hadde de ihvertfall en ny vri; ingen driftsmelding, og dermed ikke noe oppgitt tidspunkt for når tjenesten er oppe igjen. Ingenting er som spenning i hverdagen.. Kanskje dette er NAVs nye effektive tiltak mot trygdesvindel? De får jo ikke lov å drive med overvåkning lengre.. Faktisk så synes jeg det er vanvittig provoserende at du TS sitter der på rævva uten jobb, og klager på at du ikke får sendt inn meldekortet ditt på natta eller på lørdag... Det er din mening, fair enough. Men jeg klarer ikke å bli forbanna i retur. Kan opplyse om at jeg ikke "sitter der på rævva uten jobb". Er inne i ett tiltak via NAV (en ordentlig fysisk jobb, som kommer folk til gode), prøver å bygge opp arbeidsevnen etter åresvis med psykiske problemer. Uansett må jeg likevel sende disse f****nna meldekortene. Sånn er det bare. 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #18 Skrevet 27. november 2010 Fant ut det samme på nav sine sider. Nå er det jo ikke lenge siden de var utilgjengelige en lørdag. Saken er at folk kan begynne å sende inn meldekort på lørdagen. Gjør jeg det så får jeg penger på mandag kveld eller tirsdag. Venter jeg til søndagen så får jeg ikke penger før onsdagen. Vi får bare følge med nav sine sider utover dagen.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #19 Skrevet 27. november 2010 Fant ut det samme på nav sine sider. Nå er det jo ikke lenge siden de var utilgjengelige en lørdag. Saken er at folk kan begynne å sende inn meldekort på lørdagen. Gjør jeg det så får jeg penger på mandag kveld eller tirsdag. Venter jeg til søndagen så får jeg ikke penger før onsdagen. Vi får bare følge med nav sine sider utover dagen. TS: Yepp..
revidert_utkast Skrevet 27. november 2010 #20 Skrevet 27. november 2010 Fant ut det samme på nav sine sider. Nå er det jo ikke lenge siden de var utilgjengelige en lørdag. Saken er at folk kan begynne å sende inn meldekort på lørdagen. Gjør jeg det så får jeg penger på mandag kveld eller tirsdag. Venter jeg til søndagen så får jeg ikke penger før onsdagen. Vi får bare følge med nav sine sider utover dagen. Skulle til å sende meldekort nå selv. Regnet med at det ikke var noen nedetid denne helgen grunnet mye nedetid ved forrige innlevering for 14 dager siden (13 nov). Men sannelig min hatt er systemet nede igjen. Flott jobbet NAV! Svakt av NAV å ikke klare å få unna "oppdateringer... problemer i systemet... etc etc" under tiden på kvelden da systemet er "normalt" nede fra kl 23 til kl 07 uken/året ellers i gjennom. Det skal altså være nødvendig å måtte "ta" av tiden da brukerne ønsker tilgang til systemet. Som nevnt ovenfor fører dette til forsinkelser i utbetalinger. Noe som kan være svært uheldig rundt anstrengte økonomier (som ikke alltid har rom for noen dagers forskyvelse), Helsesituasjoner, legetimer som er avtalt, medisiner som må hentes (ikke minst betales) med mere.... Ser det nå er nede til kl 08 imorgen. Likevel må man spamme innloggingssiden dagen lang i håp om at tiden blir endret og at man får utbetalingen til rett tid. Er rått tips: Samme problem oppstår om 14 dager 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå