Gå til innhold

Karisma - negativt eller positivt?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Joda. Karismatiske mennesker har det med å få andre mennesker til å føle seg vel. Og de virker genuint interessert.

Ja, visse mennesker virker eller gir inntrykket av å være genuint interessert. Og det kan være virkelig eller falskt. Politikere og skuespillere er nå sånn ca akkurat det samme.

Jeg jobber innen HR og ordet karisma er noe vi titt og ofte bruker for å beskrive en person - karismatiske leder liker vi!!

Ja, jeg vet. Dere er veldig glade i folk som prater en masse oppblåst pissprat.

Men dere burde heller vært opptatte av å finne ledere som faktisk VET hva de driver med, er realistiske, praktiske og har sunt folkevett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Airi Chikako

Ja, visse mennesker virker eller gir inntrykket av å være genuint interessert. Og det kan være virkelig eller falskt. Politikere og skuespillere er nå sånn ca akkurat det samme.

Men dere burde heller vært opptatte av å finne ledere som faktisk VET hva de driver med, er realistiske, praktiske og har sunt folkevett.

Steinar, kan du ikke bite i det sure eplet og innrømme at karisma ikke er et negativt personlighetstrekk? Mange faktorer trengs for å skape en god leder eller en god lærer; fagkompetanse, realsime, praktisk sans med mer. Men det som virkelig skaper ledere og formidlere vi husker er denne kompetansen sammen med utstråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herre, så nå er KARISMATISK en som prater masse oppblåst PISSPRAT? Eller er det bare jeg som er det, Steinar?

Hm? Har du lest linkene det ble referert til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Karismatiske mennesker har det med å få andre mennesker til å føle seg vel. Og de virker genuint interessert.

Men man kan jo oppfatte folk forskjellig.

Btw, Hitler var visstnok en veldig karismatisk person.

Men jeg tror det kan diskuteres om han fikk særlig mange andre mennesker til å føle seg vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror det kan diskuteres om han fikk særlig mange andre mennesker til å føle seg vel?

Er du helt historieløs??? :kari:

Hitler ble folkevalgt i Tyskland fordi han fikk veldig mange tyskere til å føle seg vel.

At han brukte sine karismatiske talenter til å gjøre andre vondt er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar, kan du ikke bite i det sure eplet og innrømme at karisma ikke er et negativt personlighetstrekk? Mange faktorer trengs for å skape en god leder eller en god lærer; fagkompetanse, realsime, praktisk sans med mer. Men det som virkelig skaper ledere og formidlere vi husker er denne kompetansen sammen med utstråling.

Karisma kan være begge deler. Det kan være positivt, men det kan også være negativt når det misbrukes.

Jeg har nevnt Hitler som et (skrekk) eksempel på misbruk av såkalt karisma.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du helt historieløs??? :kari:

Hitler ble folkevalgt i Tyskland fordi han fikk veldig mange tyskere til å føle seg vel.

Det hjelper godt på å bli "folkevalgt" når du selv sørger for å likvidere alle konkurrentene. Og jeg tviler på at det tyske folk følte seg så veldig vel etterhvert.

At han brukte sine karismatiske talenter til å gjøre andre vondt er en helt annen sak.

Skremmende innstilling ifra din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg hverken med politikere eller skuespillere.

Men det er klart at det er kun oppblåst pissprat som gjør at vi ansetter folk. Helt klart. Ingen av dem har realistiske, praktiske evner eller sunt folkevett. Ikke bondevett heller for den saks skyld. Når jeg tenker meg om så betyr ikke utdannelse eller erfaring noe heller.

Hvorfor reagerer du så sterkt på at man setter pris på folk med karisma Steinar...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vel noe om deg dette, at den første personen du kommer på når ordet karisma nevnes er Hitler????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg hverken med politikere eller skuespillere.

Men det er klart at det er kun oppblåst pissprat som gjør at vi ansetter folk. Helt klart. Ingen av dem har realistiske, praktiske evner eller sunt folkevett. Ikke bondevett heller for den saks skyld. Når jeg tenker meg om så betyr ikke utdannelse eller erfaring noe heller.

Hvorfor reagerer du så sterkt på at man setter pris på folk med karisma Steinar...?

Fordi såkalte karismatiske folk ofte misbruker sine "evner" overfor andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper godt på å bli "folkevalgt" når du selv sørger for å likvidere alle konkurrentene. Og jeg tviler på at det tyske folk følte seg så veldig vel etterhvert.

Hitler ble faktisk valgt på hele ærlig vis til å begynne med - det er noe de fleste vet.

Senere misbrukte han den makten han hadde tilegnet seg, men han ble lovlig valgt og han brukte også lovlige midler til å få større makt (og ingen så vel hvor det bar før det var for sent, kan det tyde på).

Skremmende innstilling ifra din side.

Hva i alle dager mener du med det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vel noe om deg dette, at den første personen du kommer på når ordet karisma nevnes er Hitler????

Og ditt eksempel vil da være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karisma kan være begge deler. Det kan være positivt, men det kan også være negativt når det misbrukes.

Jeg har nevnt Hitler som et (skrekk) eksempel på misbruk av såkalt karisma.

Så da var ikke Hitler karismatisk, da. Han var bare SÅKALT karismatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ditt eksempel vil da være?

Rosemarie Köhn, Nelson Mandela, John F. Kennedy, Marilyn Monroe

Endret av Suzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler ble faktisk valgt på hele ærlig vis til å begynne med - det er noe de fleste vet.

Må være de fleste ny-nazister du mener da.

Men nå gidder jeg ikke diskutere karisma eller Hitler mer her.

Får bruke vettet den som har det :smoke:

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du beskylder MEG for å være usaklig. Du verden....:overrasket:

Synd.

Fra Wikipedia:

Etter at NSDAP ble riksdagens største parti ved valgene i november 1932, utnevnte president Paul von Hindenburg ham (Hitler) til rikskansler den 30. januar 1933.

http://no.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler

... eventuelt skolegangen og historiekunnskapene den som har dem :roll:

Endret av Suzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Haha, får bruke vettet den som har det - er det en referanse til noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Nelsom Mandela

Víctor Jara

Roger Daltrey

Johnny Cash

Judy Garland

Jamie Oliver

Knut Nærum

er mine eksempler. En rekke forskjellige mennesker med forskjellige interesser og fagfelt, som alle innehar en god dose karisma. Trenger ikke å være kynisk politiker for å falle innenfor kategorien.

Men de får meg til å føle meg bra, alle som én.

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt Historieløs? Hitler ble valgt på en helt vanlig måte, landet trengte en sterk leder etter første verdens krig, og depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...