Gå til innhold

De lurer på og la henne flytte ut!

Anbefalte innlegg

Gjest Katrine
Skrevet

Hei foreldrene til en venninne bor i et annet land der har lillesøsteren hennes kommet inn på en skole som underviser i medisn og anatomi noe lillesøsteren hennes alltid har hatt interesse for. Foreldrene hennes har tenkt eller lurer litt på og la henne flytte ut. Lillesøsteren hennes er 12 år.

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosemor
Skrevet

Ja vel...?

Kostskole er ikke så uvanlig i mange andre land, og jeg regner med at det er snakk om den typen skole?

Gjest Katrine
Skrevet

Ja vel...?

Kostskole er ikke så uvanlig i mange andre land, og jeg regner med at det er snakk om den typen skole?

Egen hybel.

Skrevet

Egen hybel.

Ja vel. Jeg hadde alt ansvar for hus og hjem (mat, innkjøp, klær, vasking) da jeg var 12 år og hadde sikkert klart fint å bo på hybel også. Det er ikke alle som er så overbeskyttende som norske foreldre.

Gjest Consensio
Skrevet

Syns kanskje 12 år er noe ungt for å bo helt alene, syns egentlig ikke at noen under 16 år burde flytte for seg selv.

Når det er sagt, så har jeg tidligere vært støttekontakt for barn helt ned mot 7 års alderen som har hatt fullt ansvar for alt hjemme, mens foreldre har vært ute på fylla i over ei uke. Hvor 7 åringen har vært nødt for å handle, vaske og rydde, lage mat etc etc.

men barn skulle fått lov til å være barn så lenge som mulig.

Skrevet

Det høres da litt tidlig ut å bo alene? De færreste 12 - åringer er særlig selvbergete, og selv om de kan klare mye selv, tar det som regel noen år til før de kan klare alle dagligdagse gjøremål.

Gjest Raindrops
Skrevet

Du sier jo at de bor i et annet land, mest sannsynlig er datteren deres oppdratt på en helt annen måte en tolvåringer her. Det er ikke i alle kulturer man blir sett på som et barn til man er 18.

Gjest Katrine
Skrevet

Du sier jo at de bor i et annet land, mest sannsynlig er datteren deres oppdratt på en helt annen måte en tolvåringer her. Det er ikke i alle kulturer man blir sett på som et barn til man er 18.

Joda men det er jo et mye tøffere miljø der også. Gatene er ikke like trygge.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg syns dette høyrest snålt ut. Skal ho bu hos familie eller vennar av familien? Det virkar for meg som om vi ikkje veit alt her. Og det skal vi kanskje ikkje heller.

Skrevet

Viss det er snakk om internat, er det sikkert greit (då får ein jo servert mat osv og treng berre halde orden på rommet sitt), men å bu heilt for seg sjølv som 12-åring, syns eg er for tidleg.

Gjest Katrine
Skrevet

Det er snakk om egen hybel. Der hun må lage mat, stå opp, legge seg, og vaske klærne sine selv. Foreldrene vil komme på besøk noen helger.

Skrevet

Jeg syns det høres helt uansvarlig ut. Én ting er å klare å stå opp selv og handle sin egen mat. Noe annet er følelsesmessig støtte osv, og jeg tror veldig mange 12-åringer ville føle seg overlatt til seg selv i den alderen. Det er dessuten mye en 12-åring kan råke utfor dersom de ikke har noe voksenoppsyn. Man forutsetter jo mao. her at 12-åringen er usedvanlig selvstendig og med bedre dømmekraft enn hva som er normalt for alderen. Og selv om dette skulle være tilfelle, kan et barn i den alderen likevel føle seg alene osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...