Gå til innhold

Hvis man takker ja til en leilighet for så å trekke seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man er på visning på en privateid leilighet, eieren sier "du får den" og du bekrefter dette dagen etter på sms. At "ja, jeg takker ja til å leie leiligheten".

Så skjer det noe som gjør at du ikke kan ta den likevel og du sier fra et par dager etter at du ikke kan leie den likevel.

Skylder man da noe økonomisk?

Dette er før noen som helst papirer er signert, kun avtale via mail og sms.

Er i en kinkig situasjon der eieren av leiligheten jeg skulle leie truer meg med at jeg skylder penger.

Er ikke så inni lover ang. dette:s Noen som tilfeldigvis vet?

Har ikke lyst å gå ut med detaljer om hvorfor jeg ikke kan leie likevel her, men det er kristiske grunner, ikke bare "ombestemte meg visst". Har forklart dette til eieren og, men han er knallhard på at jeg skylder han penger. Er redd han kommer med det svart på hvitt at jeg må det. På samme måte som hvis man legger inn bud på et hus må man kjøpe det om man får det.

HJELP:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man er på visning på en privateid leilighet, eieren sier "du får den" og du bekrefter dette dagen etter på sms. At "ja, jeg takker ja til å leie leiligheten".

Så skjer det noe som gjør at du ikke kan ta den likevel og du sier fra et par dager etter at du ikke kan leie den likevel.

Er i en kinkig situasjon der eieren av leiligheten jeg skulle leie truer meg med at jeg skylder penger.

Har ikke lyst å gå ut med detaljer om hvorfor jeg ikke kan leie likevel her, men det er kristiske grunner, ikke bare "ombestemte meg visst". Har forklart dette til eieren og, men han er knallhard på at jeg skylder han penger. Er redd han kommer med det svart på hvitt at jeg må det. På samme måte som hvis man legger inn bud på et hus må man kjøpe det om man får det.

googla det og fant dette:

Hei!!

Er muntlig avtale på leie av leilighet like bindene som skriftlig leiekontrakt? Kan dette bli påstand mot påstand

Innsendt av:

Hei!

Ja! Til begge spørsmål!

Er det tvist om innholdet i en muntlig avtale kan vitner og annen skriftlig dokumentasjon brukes som bevis.

Leietaker kan kreve at en muntlig avtale settes opp skriftlig, jfr. husleieloven 1-4.

Vi anbefaler alltid å inngå skriftlig avtale, for å unngå fremtidige tvister.

Med vennlig hilsen Jussformidligen.

Ser ut som en vanskelig sak å gå videre med da om det blir ord mot ord. Om ikke han har noen vitner. Er vel kjipt for han å tape penger på at dere var vinglepetter :P men får håpe det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbud + aksept = avtale.. og hvis dere har gjort avtalen på sms, så kan han dokumentere det.

Lykke til :)

Endret av -hild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du har en dårlig sak, i og med at du takket ja på SMS (da har han skriftlig bevis). Kjipe penger, men sånn er det bare :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lang oppsigelsestid har du der?

du kan jo tilby han husleie for den første mnd eller et par uker sånn at han får tid til å leie den ut på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at hun har akseptert leiligheten, og i utgangspunktet må betale leie ut leieforholdet. MEN - i følge Husleieloven gjelder dette kun dersom utleier ikke får tak i nye leietakere. TS kan derfor i dette tilfellet forsøke å få tak i leietakere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok at hun har akseptert leiligheten, og i utgangspunktet må betale leie ut leieforholdet. MEN - i følge Husleieloven gjelder dette kun dersom utleier ikke får tak i nye leietakere. TS kan derfor i dette tilfellet forsøke å få tak i leietakere selv.

Ja, utleier har plikt til å begrense sitt tap.

Han kan ikke la deg betale husleie hele oppsigelsestida uten å ha prøvd å få tak i andre. Jeg gjorde det samme som deg en gang, jeg takket ja først, for så å takke nei (begge deler muntlig, over tlf). Jeg ombestemte meg i løpet av en dag eller to. Dama som skulle leie ut ble skikkelig sur, men jeg la meg flat og unnskyldte og unnskyldte. Hun sa også at det kunne hende jeg skylte henne penger, hvis hun ikke fikk tak i noen andre. Men det gjorde hun tydeligvis, for jeg hørte aldri noe mer. Det var masse folk på visningen, så det skulle egentlig bare mangle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har løst seg! Har ikke hørt noe mer hvertfall og vet at leiligheten er utleid til andre nå.

Han har derfor ikke tapt penger, annet enn annonnseutgifter og tid.

Håper ikke jeg får en regning i posten om en stund:S

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har løst seg! Har ikke hørt noe mer hvertfall og vet at leiligheten er utleid til andre nå.

Han har derfor ikke tapt penger, annet enn annonnseutgifter og tid.

Håper ikke jeg får en regning i posten om en stund:S

TS

Hvis leiligheten er utleid (og det før kontrakten din påløper), skal du ikke betale husleie.

Mulig at du må betale for annonseutgifter (dersom h'n måtte legge ut ny annonse), men det er en maxpris for det. Koster det ikke rundt 500,- kr på Finn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...
AnonymBruker

Gammel tråd men skriver her siden jeg søkte på et lignende spørsmål. 

Takket ja til en leilighet med oppstart leie om 3 måneder, og det bor noen andre der nå. Nå ble jeg nødt til å ombestemme meg fordi jeg oppdaget noe som gjør at jeg ikke kan bo der likevel, og ga beskjed til utleier om dette dagen etter. 

Har ikke skrevet på kontrakt eller noe, men har skriftlig bekreftet ønsket oppstartdato. Kan jeg trekke meg fra kontrakten fra dags dato selv om leiekontrakten egentlig ville ha blitt gjeldende fra april? Dvs. slik at oppsigelsestiden blir fra idag, og ikke fra og med april?

Anonymkode: 2c059...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takket ja til en leilighet med oppstart leie om 3 måneder, og det bor noen andre der nå. Nå ble jeg nødt til å ombestemme meg fordi jeg oppdaget noe som gjør at jeg ikke kan bo der likevel, og ga beskjed til utleier om dette dagen etter. 

Har ikke skrevet på kontrakt eller noe, men har skriftlig bekreftet ønsket oppstartdato. Kan jeg trekke meg fra kontrakten fra dags dato selv om leiekontrakten egentlig ville ha blitt gjeldende fra april? Dvs. slik at oppsigelsestiden blir fra idag, og ikke fra og med april?

Folk i Norge skjønner virkelig ikke avtalerett. Kontrakten er bare en formalitet. Så snart du har takket ja, muntlig eller skriftlig er du bundet.

Jeg ville prøvd å finne en minnelig løsning med utleier. Regner med oppsigelse løper fra begynnelsen av februar uansett når du skulle flyttet inn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14.10.2010 den 3.06, AnonymBruker skrev:

Har du takket ja på mail eller sms så har du skriftlig bundet deg til en avtale i forhold til leiligheten. Mail og sms er godkjent skriftlig dokumentasjon. 

Du kommer ingen vei uansett hvor mye du lager av bråk, du er ansvarlig for leie fra tidspunktet inflytting er planlagt og inntil utleier finner en annen leieboer til å tre inn i avtalen i stedenfor deg. 

Utleier kan faktisk reise sak mot deg i forliksrådet og vinne frem med at han har tapt penger og du blir dømt til å betale både tapet hans i forhold til leie og forliksklagen samt renter. Dette vil koste deg dyrt. 

Anonymkode: 6b1b7...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar, og jo skjønner egentlig det med muntlig avtale osv. Men det var dette med oppsigelse jeg følte meg usikker på i dette tilfelle siden det er stund til jeg ville ha flyttet inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan også legge til at vi ikke hadde diskutert enda hva husleie eller depositum skulle være på hvis det har noe å si. Hadde altså ikke fått noe info om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å finne en ny leietaker da? Huseier taper jo ingenting på det om vedkommende flytter inn samtidig som du skulle flyttet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, penny_ skrev:

Er det så vanskelig å finne en ny leietaker da? Huseier taper jo ingenting på det om vedkommende flytter inn samtidig som du skulle flyttet inn.

Enig i denne. Jeg leier ut, og jeg tar ingenting for gitt minst før vi avtaler møte for å skrive kontrakt. Før det er det kjipt å få høre at noen har ombestemt seg, men jeg gidder ikke å brukte tid og energi på å forfølge det, selv om det ikke er sååå lett å finne pålitelige leietakere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan også legge til at vi ikke hadde diskutert enda hva husleie eller depositum skulle være på hvis det har noe å si. Hadde altså ikke fått noe info om dette. 

Har du virkelig ikke akseptert et leieforhold uten å vite noe om hva den koster? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har råd til å si ja uten å vite hva husleien er, så bør du ha råd til å betale de 3 måneder også! Går utifra at det bare er mangemillionærer som ikke sjekker prisen på det de kjøper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan kunne du si ja uten å vite hva husleia er? Du bør virkelig begynne å tenke gjennom avgjørelser bedre.

Anonymkode: 9983c...46f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...