Gå til innhold

Oppskrift på bolognesesaus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har oppskrift på en bolognesesaus som er god, enkel og ikke inneholder altfor mange ingredienser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har oppskrift på en bolognesesaus som er god, enkel og ikke inneholder altfor mange ingredienser?

Oppskriften jeg gir HER kan brukes som bolognes saus også ;p

Skrevet

Jeg bruker konsekvent denne oppskriften. Ser ut som en masse ingredienser ved første øyekast, men er ikke det altså... Jeg pleier å lage en diger porsjon nå og da og fryse ned. Helt fantastisk god!

Skrevet

Takk for tips. :) Skal se gjennom oppskriftene, og velge meg ut èn til i kveld.

Skrevet

Du bør sjekke ut heston blumenthal sin "in search of perfection", hvor han reiser rundt for å lære å lage den perfekte bolognesen.

http://www.youtube.com/watch?v=pHnTSVqyaPI&feature=related

du finner del 2 og 3 i margen på høyre side!

Det brukes tradisjonelt en base med løk, gulrot og selleri (solfritto). Jeg pleier å å steke dette med bladpersille også. Av Heston i videon over lært jeg å tilsette litt stjernenanis. Lykke til, fortell oss gjerne hvordan du gjorde det tilslutt.

Skrevet

Kjøttdeig

Mais

Løk

Sjampinjong

Tomatpure

Like mye vann som tomatpure

Stek kjøttdeig, sopp og løk i smør. Tilsett tomatpurre og vann. Bland sammen, kok opp med krydderier du liker.

:sikle:

Skrevet

Kjøttdeig

Mais

Løk

Sjampinjong

Tomatpure

Stek kjøttdeig, sopp og løk i smør. Tilsett tomatpurre og vann. Bland sammen, kok opp med krydderier du liker.

Mais i bolognese? Det har jeg aldri hørt før ;)

Skrevet

Mais i bolognese? Det har jeg aldri hørt før ;)

Har alltid mais i min jeg :klø: Men det kan jo ha noe med at jeg er sinnsykt glad i mais da :fnise:

Skrevet

Stangselleri og gulrøtter er vanelige grønnsaker i en Bolognese. En kjøttsaus kan lages av det meste men da blir det ingen Bolognese ;)

Skrevet

Kjøttdeig

Mais

Løk

Sjampinjong

Tomatpure

Kaller du denne smørja for bolognese?

Bland sammen, kok opp og hell ut i vasken- tilsett plumbo!

Skrevet

Kaller du denne smørja for bolognese?

Bland sammen, kok opp og hell ut i vasken- tilsett plumbo!

Ja, det gjør jeg faktisk, og den smaker ganske så likt som mange andre jeg har smakt.

Unødvendig å snakke sånn om maten til folk forresten. :kjefte:

Skrevet

Stangselleri og gulrøtter er vanelige grønnsaker i en Bolognese. En kjøttsaus kan lages av det meste men da blir det ingen Bolognese ;)

Så om det ellers smaker bolognese (altså nesten likt som de fleste italienske restauranter jeg har spist det på) så kan det ikke kalles bolognese pga grønnsakene? :klø:

Gulerøtter har jeg forresten ofte i.

Skrevet

Så om det ellers smaker bolognese (altså nesten likt som de fleste italienske restauranter jeg har spist det på) så kan det ikke kalles bolognese pga grønnsakene? :klø:

Mais, tomatpuré og vann blir ikke bolognese, rett og slett. Problemet løses ikke med litt gulrot.

Skrevet

Gulerøtter har jeg forresten ofte i.

Det du lager er en kjøttsaus/røre som sikkert er veldig god. Det er likevel ikke en Bolognese fordi du lager den med andre ingredienser enn enn Bolognese skal ha. Hvis du var i italia og ble servert rømmegrøt uten rømme ville du påpekt at dette ikke var rømmegrøt. For en italiener som bare hadde spist rømmegrøt uten rømme på resturanter i italia hele livet ville han også laget den slik han var vant til å få den servert. Dette blir jo ikke rømmegrøt uansett.

Italienske resturanter finnes det forresten vanvittig mange dårlige av. Det må være den maten som blir mest "misbrukt" rundt om i landet!

Skrevet

"Bolognese" med mais, og rømmegrøt uten rømme kan jo ikke helt sammenlignes. Jeg synes det er viktig å ikke være altfor snobbete på dette. Begrepet "bolognese" er uansett et kunstig begrep. Det er en slags oppsumering av hvordan kjøttsausen tradisjonelt sett har blitt tilberedt i Bologna - man skal ikke utelukke at det har eksistert (store) variasjoner fra kjøkken til kjøkken. Selv er jeg ikke veldig stor tilhenger av mais, men synes ikke Inwe sitt forslag var så verst.

Skrevet

Jeg bruker å lage bolognese etter hodet. Bruker ingen oppskrift. Som regel så tar jeg først å steker en pakke kyllingkjøttdeig 300 gram, ikke gjennomstekt, men bare brunet litt. Så tar jeg det over i ei gryte, tilsetter en boks hakkete tomater og så en boks tomatpurè. Tilsetter salt og pepper etter behov, og finhakket stangselleri, løk, hvitløk, raspet gulrot og en halv t-skje sukker. Så lar jeg det koke opp litt, før jeg tilsetter alle urtene mot slutten av koketiden. Frisk oregano, dill, rosmarin, osv osv. :)

Skrevet

Selv er jeg ikke veldig stor tilhenger av mais, men synes ikke Inwe sitt forslag var så verst.

Hun har jo ikke tomater i.

Skrevet

Tomatpure og og hermetiske tomater blir samme sak for meg. Tomatpure brukes av italienere selv i bolognese, forresten. Hvis du tenker på ferske tomater vil jeg si at det er bedre med hermetiske tomater/tomatpure da tomatene i Norge aldri kan måles med de du får kjøpt i sydligere strøk, uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...