AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Hei!! Har nå fått en pakke med Circadin 2 mg. Sliter med store søvnvansker, 8 år. Har også div psykiske diagnoser som ikke er til å juble av akkurat. Har lest at Cercadin kan forverre fks depresjon? Det jeg er ute etter her da, , er om noen har noen negative erfaringer? ang Melatoninhormonet i forbindelse med alvorlige psyk lidelser? :) :) :) :søvn:
Antlers Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 Negativ erfaring, ja det kan jeg love deg! Jeg har forsinket søvnfasesyndrom, og forsøkte først lysterapi (hadde ingen effekt på meg). Så måtte jeg over på melatonin tabletter, samme som deg, Circadin 2mg, og da fikk jeg resept for 2 måneder (2 pakker). Det første som skjedde etter jeg hadde tatt tablett nummer 1 var at jeg ble veldig kvalm og uvel, og måtte kaste opp (jeg kaster aldri opp til vanlig, samme hvor syk eller dårlig jeg er). Greit nok, tenkte jeg, det er jo ofte slik at det er en tilvenningsperiode på noen dager før kroppen venner seg til forskjellige typer medisin. Det gikk kanskje en time, så kjente jeg at venstre hånd begynte å prikke og ble helt nummen. Jeg ble sliten, og måtte legge meg i sengen, fordi det etterhvert føltes som om hele kroppen visnet bort. Jeg halvt satt, halvt lå i sengen, siden jeg var for kvalm til å ligge normalt. Fantes ikke trøtt, men jeg klarte ikke å løfte armene for å lese et blad eller en bok. Hjertet slo tungt. Etter noen timer (senere enn normalt) sovnet jeg. Jeg våknet med jevne mellomrom, og hadde det samme marerittet om og om igjen - at jeg druknet i et hav av blod. De samme symptomene gjentok seg hver dag (bortsett fra at jeg ikke kastet opp lenger, var bare kvalm). I tillegg ble jeg deprimert og paranoid. Klarte ikke snakke med noen, og var helt skjelven i kroppen om jeg måtte bevege meg utendørs. Hadde null matlyst, og sov svært dårlig. Alltid mareritt, aldri nok søvn. Mot slutten fikk jeg selvmordstanker. Jeg hadde som sagt resept for 2 måneder, men jeg gav opp etter 1 måned. Tok ikke lang tid før jeg følte meg normal igjen. Først etter dette begynte jeg å lese mer om melatonin, og snakke med andre som har erfaring med bruk av det. Det viser seg at de symptomene jeg hadde var tegn på overdosering, eller allerisk reaksjon. En kvinne skal ha ca. 0,33mg, men jeg hadde fått skrevet ut 2mg, som er standard i Norge. Mange var sjokkert over at en lege hadde skrevet ut en slik "overdose". Det går ikke an å dele opp tabletten, for den har sånt belegg som gjør at den løser seg opp sakte for jevn fordeling utover natten. Mange som er allergiske mot pollen reagerer sterkt på melatonintabletter, men det hadde jeg heller ikke fått beskjed om (er allergisk mot div. pollen). Man skal aldri benytte melatonin lenger enn max 4 uker i strekk. Jeg fikk resept for 2 måneder, og det var meningen at jeg skulle få mer om det fungerte... Man vet ingenting om langtidsbivirkninger, da dette er ganske nytt. I verste fall kan kroppen slutte helt å produsere melatonin pga. overforbruk, og da er man avhengig av de pillene resten av livet. Legen som skrev ut resepten kan ikke lastes, hun visste ingenting om melatonin, og hadde aldri hørt om søvnforstyrrelsen jeg led av. Hun skrev kun ut det hun fikk beskjed om av "ekspertene" på Akershus Universitetssykehus. Søvnspesialistene der er nok flinke på mer vanlige søvnforstyrrelser, men de kunne mindre om min søvnforstyrrelse enn det jeg selv hadde lest på Wikipediasiden før jeg dro dit... De gav helt feil informasjon, men det ble til slutt tatt tak i av fastlegen, så nå skal jeg snart til en av de få i Norge som virkelig vet hva han driver med på det området. En kvinne jeg kjenner begynte på disse pillene for ikke så lenge siden, og hun hadde så og si nøyaktig de samme bivirkningene som meg. Hun opplevde heller ingen positiv effekt av Circadin. Kan jeg spørre hvilken søvnforstyrrelse du lider av? Jeg vet om en del alternativer som fungerer bedre, men gidder ikke legge ut om det til ingen nytte, hvis du lider av noe helt annet
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Antlers: Det er mulig å dele opp kapselen. Du knekker den i to (drar den fra hverandre) på en helt glatt plastfjøl/glassflate og bruker en kniv til å dele pulveret i riktig dose. Dette blir ihvertfall gjort for å dosere Melatoninen til brodern. Forøvrig så finnes det bare en person som faktisk kan noe om søvn i Norge. En nevrolog som holder til på Colosseum-klinikken på Majorstua (nevner ikke navn). Han kan faktisk faget sitt, imotsetning til mye annet rart.
Antlers Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 Antlers: Det er mulig å dele opp kapselen. Du knekker den i to (drar den fra hverandre) på en helt glatt plastfjøl/glassflate og bruker en kniv til å dele pulveret i riktig dose. Dette blir ihvertfall gjort for å dosere Melatoninen til brodern. Forøvrig så finnes det bare en person som faktisk kan noe om søvn i Norge. En nevrolog som holder til på Colosseum-klinikken på Majorstua (nevner ikke navn). Han kan faktisk faget sitt, imotsetning til mye annet rart. Ja, selvsagt er det fysisk mulig å dele opp tabletten (det er ikke en kapsel i mitt tilfelle), men legen sa at jeg ikke måtte gjøre det, for da ville den ønskede effekten ødelegges pga. dette belegget. Vet du om broren din får noe annet enn Circadin? Det finnes to forskjellige typer melatonintabletter - syntetisk, og den som blir fremstilt av epifysen til dyr (sistnevnte har ofte færre bivirkninger, men har en viss risiko for å smitte deg med virus).
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2010 #5 Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Aner ikke. Det jeg vet er at det er kapsler (ikke tabletter) og at den må spesialbestilles inn til apoteket. Samt at de i tillegg må vise frem et eller annet skjema ved bestilling om jeg ikke tar feil. Det kan være Melatonin Karuna, ut ifra hvordan boksen ser ut. Jeg er ihvertfall ganske sikker på at det ikke er Circadin. Om denne er syntetisk eller fra dyr aner jeg ikke. Den funker uten de helt store bivirkningene, og det er det viktigste i dette tilfellet. Endret 2. oktober 2010 av SmallTalk
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 Tråden er ryddet. Supramundane, mod. ryddet åssen da?
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 Fjernet innlegg for salgsreklame, mener jeg å huske.
Gjest Ida Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 Ha fått circadin av legen min. Men googlet litt og ble litt bekymret. Det står at det er for pasienter over 55 år!! Ja da ha han bommet med over tjue år. I tillegg står det "Langtidsbruk og eventuell kreftfremkallende effekt er ufullstendig testet og er under utredning. Bruk utenom godkjent indikasjon hos kvinner i fertil alder med ønske om graviditet, anbefales ikke" Kan dette være trygt å ta for å sove? Stoler ikke på denne legen nå... Noen som har brukt dette over tid som kan berolige meg?
Antlers Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Ha fått circadin av legen min. Men googlet litt og ble litt bekymret. Det står at det er for pasienter over 55 år!! Ja da ha han bommet med over tjue år. I tillegg står det "Langtidsbruk og eventuell kreftfremkallende effekt er ufullstendig testet og er under utredning. Bruk utenom godkjent indikasjon hos kvinner i fertil alder med ønske om graviditet, anbefales ikke" Kan dette være trygt å ta for å sove? Stoler ikke på denne legen nå... Noen som har brukt dette over tid som kan berolige meg? Tror neppe du risikerer så veldig mye ved å gi det et forsøk, annet enn mulig ubehag (det kan jo selvsagt være ille nok i seg selv). Men ingen vet stort om hvordan det påvirker oss ved langtidsbruk... Hvilken søvnforstyrrelse har du? Endret 25. mai 2011 av Antlers
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 Jeg kjøpte noe helsekostgreier fra England type kapsel med 3mg melatonin, og jeg har ingen bivirkninger. Jeg sover bedre men ikke godt nok.. Sovner som en stein enkelt, men våkner konsekvent etter tre timer og sliter med å sove igjen.
Klematis Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Ha fått circadin av legen min. Men googlet litt og ble litt bekymret. Det står at det er for pasienter over 55 år!! Ja da ha han bommet med over tjue år. I tillegg står det "Langtidsbruk og eventuell kreftfremkallende effekt er ufullstendig testet og er under utredning. Bruk utenom godkjent indikasjon hos kvinner i fertil alder med ønske om graviditet, anbefales ikke" Kan dette være trygt å ta for å sove? Stoler ikke på denne legen nå... Noen som har brukt dette over tid som kan berolige meg? Jeg fikk også en 1-års resept på Circadin av legen min ved samme besøk som jeg fikk fjernet spiralen for å prøve å bli gravid... Og i pakningsvedlegget står det, som du sier, at det til damer kun skal gis til de over fertil alder pga fare for permanente fertilitetsproblemer... Tok en pille...
Antlers Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Jeg fikk også en 1-års resept på Circadin av legen min ved samme besøk som jeg fikk fjernet spiralen for å prøve å bli gravid... Og i pakningsvedlegget står det, som du sier, at det til damer kun skal gis til de over fertil alder pga fare for permanente fertilitetsproblemer... Tok en pille... Fikk du virkelig en ettårs resept sånn helt ut av det blå? Uten å ha forsøkt Circadin tidligere? Skummelt... Var dette på oppfording fra spesialist, eller var det legen som syntes det var en god idè?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 Circadin er depotmelatonin, derfor bør den ikke deles i to. Når det er sagt så er 2 mg relativt lite, så jeg ser ingen grunn til å dele den i to. Circadin kan hjelpe for noen, og er verdt å prøve når man sliter. Melatonin brukes også til folk under 55, men circadin markedsføres vel mer mot de eldre. Circadin er rett og slett melatonin belagt med noe som gjør at du ikke tar det opp pronte. Kan også kombineres med vanlig melatonin. Problemet her er bare at det må sendes ekstra søknad om å bruke ren melatonin og mange leger gidder ikke det.
Klematis Skrevet 25. mai 2011 #15 Skrevet 25. mai 2011 Fikk du virkelig en ettårs resept sånn helt ut av det blå? Uten å ha forsøkt Circadin tidligere? Skummelt... Var dette på oppfording fra spesialist, eller var det legen som syntes det var en god idè? Aldri prøvd før, nei. Legen synes det var en god idè og mente det umulig kunne være farlig siden det er et hormon kroppen produserer selv...
Antlers Skrevet 25. mai 2011 #16 Skrevet 25. mai 2011 Aldri prøvd før, nei. Legen synes det var en god idè og mente det umulig kunne være farlig siden det er et hormon kroppen produserer selv... Vet ikke hva jeg skal si, jeg...
Gjest Msh Skrevet 30. oktober 2011 #17 Skrevet 30. oktober 2011 Herregud folkens. Melatonin selges jo som helsekost på lik linje med valeria i england. Cirkadin er en depot variant , dvs at den tas opp gjevnt slik at man får en rolig natt søvn. Paracett er mer skadelig enn dette. Melatonin er utrolig mye mindre skadelig enn andre sovemidler som zopiclone osv. I tilegg er det ikke vanedannende. Slapp av bare fordi du har tatt en pille så tviler jeg på at det konmer til å påvirke hvor lett du blir smelt på tjukka. Går ikke ann å overdose ( på en farlig måte) en gang. Så igjen slapp av
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #18 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har kjempegod hjelp av Melatonin og har gått fast på det de siste 7 årene uten en eneste bivirkning. Circadin, derimot, er djevelens verk...
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #19 Skrevet 30. oktober 2011 Circadin ER melatonin i depotformat. Jeg har brukt både circadin og circadin i kombinasjon med melatonin, altså for å ta begge deler rett før sengetid og da funker liksom melatoninen først og så tar circadinen over.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #20 Skrevet 28. mai 2013 Jeg har kjempegod hjelp av Melatonin og har gått fast på det de siste 7 årene uten en eneste bivirkning. Circadin, derimot, er djevelens verk... ... Utdype? Anonym poster: 5885d846c76b594232bda900d59ffc27
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå