Gå til innhold

Pus som klikker i vinkel


Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Jeg har en tykkfallen, grå hankatt på ca fem år som stort sett oppfører seg normalt (etter kattestandarden), men det er noe jeg stusser veldig over.

Hjemme hos oss har vi en vinkelsofa og Pus har nå blitt veldig glad i å presse seg inn i hjørnet på sofaen. Han ligger helt inne i kroken så han ligger helt i vinkel som en L. Og det er kanskje i og for seg ikke så spesielt, men det som er så rart er at når han ligger sånn så kommer det noen merkelige klikkelyder fra ham! :overrasket: Det høres ut som sånne klikk som noen afrikanere lager langt nede i halsen. Jeg klarer ikke å lokalisere om klikkene kommer fra halsen eller malesenteret eller magen eller skjelettet, men jeg er ihvertfall helt sikker på at de ikke kommer fra selve sofaen. :murvegg:

Det er bare i vinkel han klikker og han er bare i vinkel når han ligger i sofaen. Da blir det litt vanskelig å få en utredning hos veterinæren :syk:, for jeg kan da ikke ta med hele sofaen dit? Er det noen her som har/hatt katter som klikker i vinkel eller andre som vet hva det kan komme av? Er det farlig, eller? :omg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, er du tilbake :) Koselig. Pus har nok bare fått hekseskudd og skal brekke det tilbake selv. Katter er ganske selvhelbredende har jeg hørt. Tror ikke det er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at god humoristisk sans er et tegn på høy intelligens, så da gjelder vel trolig det motsatte også. Dakar Pet. Eller kanskje du ikke prøvde å være morsom?

For å komme med et seriøst forslag så lager mange katter klikkelyder med kjeven/ganen. Main coon er kjent for det, sibirkatten her i huset gjør det også. Lyden er vanskelig å forklare, skal se om jeg finner en snutt på youtube til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det høres ikke bra ut! Du kan prøve å sjekke følgende muligheter:

1. Har katten spist grus/småstein? Da kan de sitte fast i tarmsystemet og lage klikkelyder når katten ligger i vinkel ettersom tarmene da kommer i berøring med hverandre.

2. Er TV-apparatet plassert rett foran sofa'en, og isåfall: står discovery/animal channel el. lignende ofte på? Hvis katten din er gammel kan det hende den har begynt å bli senil og ikke husker at den er katt lengre. Hvis den i slike tilfeller får mye sanseintrykk som f.eks klikkende delfiner eller afrikanere kan den begynne å etterape disse. Det vil gå over så snart du fjerner tv'n.

3. Katten din har ryggproblemer og når den må ligge i vinkel på sofa'en er det rygghvirvlene som klikker mot hverandre. Løsningen er isåfall å bytte ut vinkel-sofa i bue-sofa eller evt.beanbag.

Det er muligens andre måter løse problemet på, men jeg skal ikke uttale meg videre uten å vite kattens livshistorie.

Fortvil ikke, ofte er det en enkel løsning. Katten min pleide å gå i frø under naboens fuglebrett, men det løste seg fint etter at de begyndte med kokosnøtter istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at god humoristisk sans er et tegn på høy intelligens, så da gjelder vel trolig det motsatte også. Dakar Pet. Eller kanskje du ikke prøvde å være morsom?

Er det virkelig nødvendig å komme med et så nedlatende og muggent innlegg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig nødvendig å komme med et så nedlatende og muggent innlegg?

Slapp av! Det er bare en av kvinneguidens hengehuer uten humor :) Popper opp i alle tråder. De mer irriterende enn mygg og gjenstridige kviser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...