Gå til innhold

Dyreplageri og ha katten på badet om natta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått meg en katt og jeg lurer på om jeg er slem mot lille pusen om jeg lar den være inne på badet om natta?

Tar katten skade av det?

Grunnen til at vi gjør det sånn er fordi vi er redd den skal hoppe ut vinduene i stua om natta som vi må ha oppe fordi dette også blir brukt som soveplass.

I såfall noen tips om andre løsninger om dette ikke er bra for katten?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde oppgi litt mer info enn at katten er på badet. Hvor gammel er katten? Når den velger selv, er den mest ute eller inne? Bor dere i hus eller blokk/hvorfor vil du ikke at katten skal hoppe gjennom vinduet? Hvor stort er dette badet? Har katten vann, mat, soveplass og kasse til å gjøre fra seg i der inne?

Skrevet

NEI. Jeg fikk dette rådet av dyrebeskyttelsen faktisk. Da vi hadde katt. Så du gjør ingenting galt.

AnonymBruker
Skrevet

Går litt fort i svingene vettu.

Katten er bare 12 uker gammel, derfor vil jeg ikke at den skal hoppe ut av vinduene om natten ennå.

Så katten er nok bare inne om dagen, vi bor i en tomannsbolig og badet er stort nok til at den kan løpe litt rundt.

Har også selvfølgelig satt inn vann, mat, kattedo og fleecepleddet som hu sover på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres greit ut. :)

Skrevet

De gangene jeg har hatt kattunger eller voksen katt som skal holdes inne en periode har jeg stiftet hønsenetting utenfor vinduet. Ellers blir det veldig stress med lufting syns jeg, og katten får gå der den vil uten at jeg må følge med hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke kalle det dyreplageri, nei, så lenge den får det den trenger av mat / vann / kasse / soveplass og det ikke blir for varmt og klamt. Når den er så liten vil jeg anta at den blir vant til å sove der om natta etter hvert? :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei. Etter å ha hørt om så mange katter, som har falt ut eller hoppet ut av vinduer, så nei. Så mange av disse kattene (unge) som har mistet sitt liv pga dette :tristbla: (katten til en venn hang seg selv i en snor, som hang ut av vinduet...)

Jeg hadde kun vinduene så vidt på gløtt når jeg hadde katten til Green Lady hos meg (han var ung og veldig uforsiktig). Jeg var redd for at han skulle falle/hoppe ut. Men hva med å sikre vinduene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også kattungen på badet om natten. Hovedgrunnen til dette er at vi også har en hund og en voksen katt, og jeg tør ikke å la dem være alene sammen når jeg ikke følger med før jeg er helt sikker på at de går sammen, er redd den lille skal plage dem så de blir sinte på ham.

Synes absolutt ikke det er dyreplageri å ha den på badet, så lenge katten har alt den trenger der inne.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar og tips!

Kan kanskje være en mulighet og sette netting forran vinduene ja, så det kan vurderes.

Ellers så blir hun vel vant til badet etterhvert også : )

Skrevet

Det er ikke dyreplageri, og for en liten katt i nytt hjem er det positivt å ha en liten plass å forholde seg til til å begynne med til den er 100% kjent i nytt hjem. Det er enda mange måneder til retnignssansen er ferdigutviklet (omkring 8 måneder)

Jeg har to voksne katter som er på badet om natten fordi at de begynner å rase rundt som tullinger om natten og bråker noe fælt. Skal nevnes at vi har ganske stort bad :)

• Liker 1
Gjest Atanih2
Skrevet

Da katten vår ble voksen og kunne være ute alene (Han ble kastrert) slapp vi den ut om natta. Han holdt seg bare rundt huset, og stod alltid ved døren om morgenen for å slippes inn for å få mat og slappe av inne :) Men da den var mindre sov den enten i gangen på tepper, eller på badet, etter dens ønske. Den hadde ikke muligheter for å "rømme" på noen av stedene.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det burde gå helt fint. Bare lukk toalettskåla :fnise:

Når katten ikke har noe annet å gjøre legger den seg ned for å sove. Så lenge det er varmt, men ikke for tett på badet tar ikke katten skade av det. Bare sørg for at pusen har nok av plass til å ha både mat og vann og slikt der inne.

Badet bør ikke være for lite, da.

Skrevet

Pusen vi hadde ei stund likte å følge med på hva vi gjorde på badet, vanligvis var toalettlokket igjen, men den ene dagen var det ikke det. Katta som trodde den hoppet opp på lokket gikk rett ned i do :ler: Var fort ute av badet da ja...aldri sett han være så fortumlet før!

Skrevet

Da katten min var liten var han på badet om natta:) Hadde do og mat og drikke der inne så det gikk helt fint.

Skrevet

Som noen allerede har nevnt; husk å lukke dolokket!

Katten til broren min pleide å hoppe innom doen på vei ut av vinduet, det slutta den med den dagen dolokket var oppe.

Han snudde omtrent før han traff vannet, stakkars pus. :fnise:

Skrevet

Pusen vi hadde ei stund likte å følge med på hva vi gjorde på badet, vanligvis var toalettlokket igjen, men den ene dagen var det ikke det. Katta som trodde den hoppet opp på lokket gikk rett ned i do :ler: Var fort ute av badet da ja...aldri sett han være så fortumlet før!

Har selv hatt katter som har vært oppi do en tur.

"Plopp", hørte vi og så ser vi en klissvåt katt løpe ut fra badet.

Det kan jo være litt skummelt, men det går ofte bra da :skratte:

Skrevet

Jeg synes katten er for liten til å være alene hele natta, så sant den ikke synes det er greit selv. Hvis den begynner å mjaue, så roper den jo på mor eller søsken. Det er ikke naturlig for dem å være alene når de er så små. :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du venner en kattunge til å sove hos deg hele natten, så får den seperasjonsangst når du først bestemmer deg for å ha han på badet en natt og derav mer mjauing. Her gjør jeg det ca annenhver natt i seng og på stua.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...