Gå til innhold

Lær katten din å gå på toalettet!


Isis_

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kom over

på en nettbutikk. Noen som har noen formeninger om den?

Jeg får snart en katt i hus, og det hadde vært helt herlig om katten kunne lært seg å gå på doen vår! :Nikke:

Her er linken til nettbutikken forresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Huffsa

Jeg syntes ingenting om det. Såklart, det er praktisk for oss mennesker. Men katter er renslige dyr, og det er en grunn til at man bruker katte SAND og ikke andre ting. katter vil grave vekk avføringen sin. Fordi det er det katter gjør, ute som inne.

Uansett hvor "praktisk" det er, og at jeg slipper kattekasser rundt om i huset ville jeg aldri fått katten til å gjøre noe sånt noe. For kattens skyld. Akuratt som at jeg f.eks aldri ville lært bikkja å gå på kattekasse, fordi jeg ikke gidder å gå tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke helt rett å sammenligne det med hunden og dokassa. Du går jo ikke tur med hunden bare for at den skal få gjort ifra seg? Håper du også går tur med den for at den skal få sin daglige fysiske og psykiske trim!

Jeg tror ikke katten tar noen "skade" av å gå på menneskedo, men greit å få høre meningene til folk uansett! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det kan kanskje være fint for noen.

Var litt artig å se på den videoen av katten som lærte seg å gå på do :)

Men jeg for min del vil absolutt ikke dele do med mine katter.

Vil ikke plassere stumpen et sted der katten har hatt labbene sine :fnise:

Men det positive er at man slipper å ha kattetoaletter stående rundt :)

Nei, de 15-20 årene mine katter lever skal jeg nok overleve å ha et kattetoalett stående et sted :)

Men som sagt, kan det kanskje være en god løsning for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Det blir jo ikke helt rett å sammenligne det med hunden og dokassa. Du går jo ikke tur med hunden bare for at den skal få gjort ifra seg? Håper du også går tur med den for at den skal få sin daglige fysiske og psykiske trim!

Jeg tror ikke katten tar noen "skade" av å gå på menneskedo, men greit å få høre meningene til folk uansett! :)

Såklart, men var ikke det som var poenget. Mange småhund-eiere lærer bikkja å gå på kattedo så de slipper å gå tur. Det syntes jeg er nesten like feil som å lære en katt å gå på menneskedo. fordi det er mot dems natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg ikke sans for i det hele tatt. Kattens natur er å grave over etter seg når den har gjort fra seg. Bød meg imot å se det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ikke katt. men smart å sende den på do!

jeg liker ikke å komme på besøk til mennesker hvor det stinker katte piss/dritt..( der er seff forskjell på hvor flinke mennesker er til og holde det rent,plasserer kassen osv da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Nei fysj!

1) katter skal grave ned avføringen sin. Det ligger i deres natur

2) Jeg vil gjerne kunne gå på do når jeg vil, uten å måtte fjerne en hel masse greier, eller enda verre - vente på at katten skal gjøre seg ferdig.

3) Det må jo bli veldig uhygenisk å la katten tråkke rundt på toalettsetet. Skal man altså først, vente på at katten skal bli ferdig, så fjerne masse saker, så vaske hele doen bare fordi man selv må tisse litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

jeg har ikke katt. men smart å sende den på do!

jeg liker ikke å komme på besøk til mennesker hvor det stinker katte piss/dritt..( der er seff forskjell på hvor flinke mennesker er til og holde det rent,plasserer kassen osv da..)

Personlig vet jeg ikke om jeg ville likt noe bedre å skulle låne do hos folk hvor man først må fjerne innlegg og så trekke ned etter katta før man selv kan sette seg... Om det lukter vondt fra vanlig kattedo kommer mye an på type sand og om katten er kastrert eller ikke, og selvsagt renholdet. Det går vel fint an å unngå lukt (jeg har selv bare hatt utekatt som nesten ikke brukte kassa etter at den ble gammel nok til å være ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Med riktig sand og riktig stell/rengjøring av kattedoer, så slipper man lukt i dem.

Jeg har ilder, som lukter MYE mer enn katter :fnise: , og her lukter det ingenting, til tross for at jeg har 4 doer stående rundt i leiligheten og han bruker dem alle.

Ingen som har vært innom her syns det lukter noe særlig.

Den gang jeg hadde katt, luktet det ingenting da heller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er enig i mye av det dere skriver her. Katten liker å grave både før og etter den er på do. Syns jo det er litt morsomt at de kan lære det da :)

Min er mye ute, men kommer ofte inn og bruker doen sin. Hvis jeg skulle prøvd dette så ville det nok vært en do vi ikke bruker så mye selv. Han kunne hatt kassa si i tillegg for å se hva han liker best, men tror nok det hadde blitt kassa og ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har 3 innekatter og har lært alle å gå på toalettet med Litter Kwitter. Ettersom de er inne er de ikke skitne på labbene og derfor er det ikke ekkelt å gå på do etter dem. Det er deilig å slippe å bruke masse penger på sand og ha det liggende rundt i hele leiligheten. Kattene slipper å måtte gå i hverandre sin avføring og man kan unngå at de blir smittet via den. Kattene slipper også å rense pelsen sin for sand som ikke akkurat er bra å få i seg for mye av. Det er også bedre for miljøet.

Jeg ser det er flere som skriver at det er unaturlig for katter og at de graver i sanden fordi det er en naturlig adtferd for katter. Det som er grunnen til at katter graver over avføringen sin er fordi de må skjule lukten for fiendene, ettersom avføringen ikke lukter når de har gjort sitt fornøyde i toalettet så er ikke dette noe unaturlig for dem. Jeg har bla. en bengalkatt som stammer fra Asiatisk leopardkatt, i naturen er det ikke unormalt at de gjør fra seg i stillestående vann...

Endret av Jente85
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

jeg har ikke katt. men smart å sende den på do!

jeg liker ikke å komme på besøk til mennesker hvor det stinker katte piss/dritt..( der er seff forskjell på hvor flinke mennesker er til og holde det rent,plasserer kassen osv da..)

Jeg har fem innekatter, og her kommenterer folk at det IKKE lukter katt... Men jeg bruker skikkelig sand, og fjerner all dritt/klumper minst to ganger om dagen... Jeg nekter å havne i dokø bak fem katter;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem innekatter, og her kommenterer folk at det IKKE lukter katt... Men jeg bruker skikkelig sand, og fjerner all dritt/klumper minst to ganger om dagen... Jeg nekter å havne i dokø bak fem katter;)

haha, nå så jeg for meg kattene i do kø, med deg til sist. Vittig :ler:

Her har vi to innekatter, og har vurdert litter kwitter, det ser jo ganske genialt ut!

..Men har ikke kommet så langt. Har to kattedoer med lokk og luke som vi skifter på en gang om dagen. Funker fint det, ingen lukt, med mindre vi slurver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...