nyeher Skrevet 14. juli 2010 #1 Skrevet 14. juli 2010 jeg har ganske slitt hår etter å ha bleket det flere ganger. nå har jeg farget håret brunt (for ca 3 mnd siden). men siden håret var veldig tørt i tuppene trakk fargen ekstra mye der og ble veldig mørkt. nå har jeg lyst til å få en lysere brunfarge (skal aldri bleke håret igjen, hehe) er det noen måte å få et lysere hår uten at det sliter? (striper eller over hele håret) evt. noe merke som sliter mindre eller noe som gjør håret lysere....tips... jeg tar imot alle råd!
Antlers Skrevet 14. juli 2010 #2 Skrevet 14. juli 2010 Honning bleker håret gradvis - kanskje en halv nyanse etter flere gangers bruk - så det tar litt tid, men det sliter ikke på håret, det pleier! 20 gram honning blandes med 80 gram vann (du får best effekt med destillert vann, som du f.eks kan kjøpe på apoteket), så må du bare øke ettersom hvor mye du trenger for å fullstendig dekke håret. Blandingen skal være flytende, så ikke bli fristet til å bruker mer honning. Bruker du for mye honning i forhold til vannmengde vil det rett og slett ikke lysne håret, men det trenger ikke være helt nøyaktig på grammet heller. Bland ingrediensene i romtemperatur, og la stå fremme i en time før du påfører i håret. Blandingen skal virke i håret ca en time, du kan godt la den sitte i lenger, men det vil ikke ha stort å si for selve lysningseffekten. Du bør dekke til håret med plastfilm, badehette eller en pose, slik at håret holder seg fuktig gjennom hele behandlingen. Når du er ferdig skyller du nøye ut blandingen, og vasker håret som normalt om ønskelig. Det er ikke nødvendig å ha rent hår før du påfører blandingen, men det bør ikke være fult av hårprodukter. Vil du ha en ekstra pleiende effekt kan du tilsette en spiseskje - eller maks to - med olivenolje (evt extra virgin om du har). Da holder det lenge å bare vaske med shampoo når du skyller ut.
nyeher Skrevet 14. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. juli 2010 takk for svar! det skal prøves. skal blandingen taes i vått eller tørt hår? jeg har prøvd å blande 50/50 med honning og olje, men det hjalp egentlig ikke...men kansje om jeg blander med vann? tar gjerne imot flere tops om ting som gjør håret lysere evt. produkter...
Antlers Skrevet 14. juli 2010 #4 Skrevet 14. juli 2010 takk for svar! det skal prøves. skal blandingen taes i vått eller tørt hår? jeg har prøvd å blande 50/50 med honning og olje, men det hjalp egentlig ikke...men kansje om jeg blander med vann? tar gjerne imot flere tops om ting som gjør håret lysere evt. produkter... Påføres i tørt hår Det er stor forskjell på å blande det med olje og vann, ja. Vann er det som frigjør det naturlige peroksidet i honning, og selv om blandingen du har brukt er pleiende er den nok ikke spesielt lysnende, hehe. Noen opplever at håret kan lysne litt om man blander honning med balsam, men det er da pga vanninnholdet i balsamen, så om målet er å lysne fargen er vann (i riktig mål til honningen) absolutt det beste
nyeher Skrevet 14. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. juli 2010 ok, leste bare at honning og olje skulle være lysnende. men håper din metoder virker litt bedre. da kjøper jeg sånn vann i morgen på apoteket og tester ut! hvor mange ganger tror du jeg må gjøre det for å få ca 1 lysere tone? er det en spesiell honning man må bruke forresten (hard eller rennende)
sophiaM Skrevet 14. juli 2010 #6 Skrevet 14. juli 2010 Har det noen spesiell hensikt og kjøpe det destillerte vannet da? Er det ikke det samme som å koke vannet for å unngå bakterier osv? Er ikke det omtrent det samme?
Antlers Skrevet 14. juli 2010 #7 Skrevet 14. juli 2010 ok, leste bare at honning og olje skulle være lysnende. men håper din metoder virker litt bedre. da kjøper jeg sånn vann i morgen på apoteket og tester ut! hvor mange ganger tror du jeg må gjøre det for å få ca 1 lysere tone? er det en spesiell honning man må bruke forresten (hard eller rennende) Både honning og (noen typer) olje inneholder naturlig peroksid, men du trenger vann for starte frigjøringsprossessen. Honning inneholder uansett mer enn olje. Hvor mange ganger du må gjøre det varierer fra person til person, men for meg tok det 3 eller 4 slike påføringer for å forvandle farget kastanjerødt hår til en slags lys jordbærblond farge, men jeg brukte også et par andre, mindre skånsomme, hjemmekurer, så noe må nok tilskrives det. Siden håret ditt har vært bleket før antar jeg at det vil være lettere å trekke farge ut av det, og om du vil gå fra brun til lysebrun, så tipper jeg på mellom 3 og 5 behandlinger. Det er det samme om du bruker flytende eller hard honning, men flytende er lettere å blande, da. Det er faktisk forskjell på peroksidinnhold i honning, men jeg aner ikke hvilken som er "best". Jeg hadde like god effekt med billig Eldorado fast honning, som med litt mer eksklusiv flytende akasiehonning. Det viktigste er å blande riktig, og la det stå èn time på bordet, for så å la det virke èn time i håret under plast
Antlers Skrevet 14. juli 2010 #8 Skrevet 14. juli 2010 Har det noen spesiell hensikt og kjøpe det destillerte vannet da? Er det ikke det samme som å koke vannet for å unngå bakterier osv? Er ikke det omtrent det samme? Ja, det har en hensikt, men det er ikke absolutt nødvendig. Det verste som kan skje med vanlig springvann er jo at håret lysner litt mindre, eller ikke lysner i det hele tatt. Å koke springvannet utgjør ingen forskjell. Vannet i springen kan faktisk fint erstatte destillert vann, om det har en PH på 7, og er mineralfritt. Å destillere er ikke det samme som å koke vannet. Det er mulig å gjøre det hjemme, men det tar tid, og man kan fort gjøre feil, pluss at det ikke blir like rent som det man får kjøpt på apoteket. Her er en link til hvordan du kan lage det hjemme, så ser du kanskje hva som er forskjellen http://www.ehow.com/how_4728943_own-distilled-water.html
Frua Skrevet 14. juli 2010 #9 Skrevet 14. juli 2010 Marilyn hårkur fra Lush kombinert med The blonde shampo kan ha en lysnende effekt. Tror at Heidi Øksendal har testet disse to
Dancer Skrevet 14. juli 2010 #10 Skrevet 14. juli 2010 Smør sitronsaft i håret og gå ut i sola! Har hørt at det skal hjelpe
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juli 2010 #11 Skrevet 14. juli 2010 Smør sitronsaft i håret og gå ut i sola! Har hørt at det skal hjelpe Det sliter heftig på håret.
Dancer Skrevet 14. juli 2010 #12 Skrevet 14. juli 2010 Det sliter heftig på håret. Sikker? Frisøren min sa at det ikke gjorde håret slitt, skjønner du.
Antlers Skrevet 14. juli 2010 #13 Skrevet 14. juli 2010 Sikker? Frisøren min sa at det ikke gjorde håret slitt, skjønner du. Ren sitronsaft både sliter og svir 2
Dancer Skrevet 14. juli 2010 #14 Skrevet 14. juli 2010 Ren sitronsaft både sliter og svir Åh, ok. Jeg prøvde det i dag, synes ikke det ble noe mer slitt. Men da skal jeg nok ikke prøve det igjen!
Charlie28 Skrevet 14. juli 2010 #15 Skrevet 14. juli 2010 Jeg skal selv lysne håret, og vil IKKE slite håret mitt ved å ta avfargning eller stripe det, så har bestilt noe som heter "color oops" fra Ebay. Du kan sjekke det ut her: http://www.developlus.com/products/coloroops/index.html http://cgi.ebay.com/COLOR-OOPS-HAIR-COLOR-REMOVER-EXTRA-CONDITIONING-NEW-/250660339322?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a5c853e7a http://www.youtube.com/watch?v=RVdocFnO8yo (Dersom du er skeptisk mot å handle på Ebay, så vil jeg bare legge til at jeg handler ALT sminke, hårprodukter m.m. der, og har fått ALT hjem i postkassen uten problemer, og produktene er 100% orginale. Er også veldig enkelt og trygt å handle der!! )
Antlers Skrevet 14. juli 2010 #16 Skrevet 14. juli 2010 Åh, ok. Jeg prøvde det i dag, synes ikke det ble noe mer slitt. Men da skal jeg nok ikke prøve det igjen! Jeg har prøvd det selv, og det strippet håret for all fuktighet, og gjorde det svært tørt og mer utsatt for slitasjeskader. Det er ikke krise å gjøre det en sjelden gang, men TS spør jo etter metoder som ikke sliter på håret, siden håret hennes er ganske slitt i utgangspunktet. Har du sunt og fint hår blir det ikke ødelagt av at du bruker sitron i det èn gang, men det samme kan sies om blekemiddel, at det sjelden ser ødelagt ut første gangen du bruker det på et ellers sunt hår. Bare bruk sitronmetoden om du selv føler for det, men vær klar over at det kan slite. Du burde ihverfall sørge for å behandle det litt med en kur eller god fuktighetsgivende balsam etter en slik seanse, så minimerer du sjansen for skadet og slitt hår
Antlers Skrevet 14. juli 2010 #17 Skrevet 14. juli 2010 Jeg skal selv lysne håret, og vil IKKE slite håret mitt ved å ta avfargning eller stripe det, så har bestilt noe som heter "color oops" fra Ebay. Du kan sjekke det ut her: http://www.developlus.com/products/coloroops/index.html http://cgi.ebay.com/COLOR-OOPS-HAIR-COLOR-REMOVER-EXTRA-CONDITIONING-NEW-/250660339322?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a5c853e7a http://www.youtube.com/watch?v=RVdocFnO8yo (Dersom du er skeptisk mot å handle på Ebay, så vil jeg bare legge til at jeg handler ALT sminke, hårprodukter m.m. der, og har fått ALT hjem i postkassen uten problemer, og produktene er 100% orginale. Er også veldig enkelt og trygt å handle der!! ) Verdt å nevne at det er mange som rapporterer om skadet hår (alt fra litt slitt til ødelagt) etter å ha brukt Color Oops, selv om størstedelen sier at produktet holdt hva det lovet. Poly selger jo "pleiende blekemiddel" om man skal tro det som står på pakken deres Men du har rett i at det teoretisk sett skal slite mindre enn avfarging og bleking/striping.
nynne Skrevet 14. juli 2010 #18 Skrevet 14. juli 2010 Jeg striper håret mitt lysere, men etter en liten stund så blir hårtonen mørkere, i en ubestemmelig farge. Jeg kjøpte en glansvask hos frisøren, som heter Colorance SoftColor Glansvask. Håret mitt blir lysere, mer glansfult og ser sunnere ut. Vet ikke om det vil funke da? En sånn skumflaske varer iallefall 8 ganger..
nyeher Skrevet 15. juli 2010 Forfatter #19 Skrevet 15. juli 2010 Både honning og (noen typer) olje inneholder naturlig peroksid, men du trenger vann for starte frigjøringsprossessen. Honning inneholder uansett mer enn olje. Hvor mange ganger du må gjøre det varierer fra person til person, men for meg tok det 3 eller 4 slike påføringer for å forvandle farget kastanjerødt hår til en slags lys jordbærblond farge, men jeg brukte også et par andre, mindre skånsomme, hjemmekurer, så noe må nok tilskrives det. Siden håret ditt har vært bleket før antar jeg at det vil være lettere å trekke farge ut av det, og om du vil gå fra brun til lysebrun, så tipper jeg på mellom 3 og 5 behandlinger. Det er det samme om du bruker flytende eller hard honning, men flytende er lettere å blande, da. Det er faktisk forskjell på peroksidinnhold i honning, men jeg aner ikke hvilken som er "best". Jeg hadde like god effekt med billig Eldorado fast honning, som med litt mer eksklusiv flytende akasiehonning. Det viktigste er å blande riktig, og la det stå èn time på bordet, for så å la det virke èn time i håret under plast takk for at du skrev så mye! sliter det noenting på håret? hvilke andre ting brukte du for å få ut farge? jeg har mye rødskjær i håret (er også naturlig rødhåret), vil jeg da bare sitte igjen med oransje hår? hehe
Antlers Skrevet 15. juli 2010 #20 Skrevet 15. juli 2010 takk for at du skrev så mye! sliter det noenting på håret? hvilke andre ting brukte du for å få ut farge? jeg har mye rødskjær i håret (er også naturlig rødhåret), vil jeg da bare sitte igjen med oransje hår? hehe Nei, det sliter ikke (med mindre du tenker på at det kan slite å berøre håret og skylle det etterpå, men det er jo noe vi gjør hele tiden uansett). Jeg har aldri hørt om eller sett noen som har endt opp med oransje hår fra honning, så det tror jeg du kan ta helt med ro. Litt rødskjær derimot kan det hende du får, særlig om du fortsetter å bruke honningmetoden når du har oppnådd en lysebrun farge, men ikke oransje som ofte kan bli resultatet med vanlig blekemiddel. Den beste metoden jeg vet om for å fjerne farge er ikke lysnende i seg selv, men den trekker farge ut av håret. Du må ta en tom shampooflaske, helle oppi en spiseskje med natron, bland med litt varmt vann, bare nok til å oppløse natronet. Hell på et par korker med eddik, og deretter en sterk shampoo (gjerne en renseshampoo). Ikke rist blandingen hardt, men du må vende litt på den slik at alt bli skikkelig blandet. Gå i dusjen og fukt håret i så varmt vann du klarer, klem forsiktig ut overflødig vann og påfør blandingen i hele håret. Masser litt og la virke i 5 minutter. Skyll i så varmt vann du klarer, avslutt med en god balsam og skyll i kaldt vann til slutt. Denne metoden er ikke pleiende slik som honningmetoden, den kan slite litt, særlig om du gjentar det for ofte, men det er ikke stort verre enn å bruke en renseshampoo Et par ganger brukte jeg avkok av kamillete i siste skyll, men syntes ikke det hadde noen merkbar lysnende effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå