Gå til innhold

Hjelp med gluten og laktose

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler antageligvis ikke gluten og laktose. Har så lenge jeg kan huske vært plaget av smerter i magen, oppblåst mage, forstoppelse og det som verre er. Er også plaget av å føle meg tung og slapp og uansett hvor "sunt" jeg spiser så kommer jeg liksom ingen vei.

Min største last er sjokolade, men ellers så spiser jeg grovbrød, havregrøt, yoghurt og masse annet sunt og godt.

Jeg skal nå holde meg til et strengt gluten og laktosefritt kosthold noen uker og se om det har noen effekt. Men hva må jeg passe meg for? Hva heter de "skjulte" melkeproteinene og hva må jeg passe meg for når det gjelder gluten. Har hørt at det er en potetsalat jeg kan spise, men skjønte jo ikke alt som står på disse pakningene. Ellers har jeg funnet hylla med melblandinger, soyaprodukter og glutenfri havregryn.

Har noen noen tips til meg? dette er jo helt nytt. Kanksje noen har oppskrifter?

Hyggelig om noen vil dele :)

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg tåler antageligvis ikke gluten og laktose. Har så lenge jeg kan huske vært plaget av smerter i magen, oppblåst mage, forstoppelse og det som verre er. Er også plaget av å føle meg tung og slapp og uansett hvor "sunt" jeg spiser så kommer jeg liksom ingen vei.

Min største last er sjokolade, men ellers så spiser jeg grovbrød, havregrøt, yoghurt og masse annet sunt og godt.

Jeg skal nå holde meg til et strengt gluten og laktosefritt kosthold noen uker og se om det har noen effekt. Men hva må jeg passe meg for? Hva heter de "skjulte" melkeproteinene og hva må jeg passe meg for når det gjelder gluten. Har hørt at det er en potetsalat jeg kan spise, men skjønte jo ikke alt som står på disse pakningene. Ellers har jeg funnet hylla med melblandinger, soyaprodukter og glutenfri havregryn.

Har noen noen tips til meg? dette er jo helt nytt. Kanksje noen har oppskrifter?

Melkeprotein er ikke det samme som laktose, bare sånn at du er klar over det. Så dersom du ikke tåler laktose, så kan du fortsatt spise melkeprotein. Tåler du derimot ikke melkeprotein, så kan du ikke få i deg noe av det med kumelk i.

Så for å ta utgangspunkt i at det er laktose du reagerer på, så må du bare holde deg unna alt det er melk, melkepulver osv i. Dette finner du raskt dersom du leser innholdfortegnelsen. En av fordelen med å være laktoseintolerant fremfor melkeproteinintolerant er at Tine har kommet med noen laktosefrie produkter som f.eks laktosefri melk og -fløte, noe som gjør det litt lettere i matveien. Dersom du er melkeproteinintolerant så må du over på erstatningsmelk som rismelk osv.

Angående oppskrifter så må jeg bare si at du kan spise som vanlig bare du passer på å bytte ut glutenholdige ting med glutenfrie ting, og melkeprodukter med laktose til de uten laktose. Da er det ikke så vanskelig å lage mat lenger. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan komme med mange tips til deg, men jeg må bare spørre først: Er dette noe legen har bedt deg om å gjøre, eller ønsker du å prøve selv, før du kontakter legen?

Hilsen Cøliaker

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er noe jeg har snakket med en terapaut om. Hun har hatt de samme problemene som meg, men det slo ikke ut på noen test hos legen. Så hun prøvde det ut og fikk et helt annet liv. Hun viste meg også en dokumentar som heter Mat.

Jeg skal nok ikke til legen, det er bare noe jeg ønsker å prøve ut siden jeg hadde de fleste av plagene på listene terapauten viste meg. Og om det ungerer så er det jo flott. Hvis ikke så må jeg prøve ut noe annet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er noe jeg har snakket med en terapaut om. Hun har hatt de samme problemene som meg, men det slo ikke ut på noen test hos legen. Så hun prøvde det ut og fikk et helt annet liv. Hun viste meg også en dokumentar som heter Mat.

Jeg skal nok ikke til legen, det er bare noe jeg ønsker å prøve ut siden jeg hadde de fleste av plagene på listene terapauten viste meg. Og om det ungerer så er det jo flott. Hvis ikke så må jeg prøve ut noe annet.

Ok.

Først må jeg komme med en liten "moralpreken" basert på egne erfaringer. ;)

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å snakke med legen først.

Be om å få tatt en blodprøve, og evt en biopsi.

Hvis denne er negativ, snakk med legen om å prøve eliminasjons-diett.

Min erfaring er at det er viktig at dette skjer under kontrollerte former.

Det finnes flere typer glutenintoleranse.

Den mest kjente er cøliaki, som gir avflatning av tarmtottene, det som også kalles totteatrofi.

Så har vi "non-cøliaki-glutenintoleranse". Det gir samme symptomene som cøliaki, men gir ikke totteatrofi.

Problemet med å prøve glutenfri diett før en evt tarmbiopsi/blodprøve, er at du kan oppleve en rask tilheling, og dermed få en falsk negativ ved evt senere prøver.

Det kan ta mange uker, og for enkelte faktisk opp til flere måneder, før tarmskadene kommer tilbake etter en glutenfri periode.

Når det er sagt, er det som Small Talk sier, veldig lite problem å gå over på glutenfritt.

Du må lese på alt du spiser.

De aller fleste tåler litt gluten, det vil si at de kan spise produkter med hvetestivelse, eller produkter hvor det står "KAN inneholde spor av gluten".

Står det "inneholder spor av gluten" bør du ikke spise det.

Brød kan du enkelt bake av toros grove melblanding for en så kort periode som to uker.

Jeg anbefaler deg å spise mye proteiner ved siden av brødet (egg, kjøttpålegg, karbonader osv) fordi brødet er veldig karbohydratrikt.

Jeg tror de fleste gildes lettpålegg er melkefri og glutenfri, og de fleste priors produkter er glutenfri. Les på pakkene, så er du sikker.

Ellers kan du spise alt av rene produkter som kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt.

Corn Flakes bør du holde deg unna, fordi det er søtet med malt, og malt inneholder vanligvis gluten.

Det ene som veldig få tenker på, er smøret, hvis noen med glutenholdig bruker samme smøret, kan det havne små smuler i smøret, og det kan forekomme "matsmitte".

Kjøp den blå pakken med soft. Den er melkefri.

Det var det jeg kom på i farten nå...

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg slutter meg til anbefalingen om å gå gjennom testene hos legen før man starter med å legge om kostholdet. Hovedårsaken er; Har du cøliaki, eller andre "godkjente" diagnoser, kan du få støtte til fordyret kosthold(og det er ikke så lite). Har du bare satt igang på egenhånd og opplever å bli friskere, hjelper ikke det som argument overfor NAV.

Det andre er at det vil være lettere for deg å få aksept i omgivelsene for omlegging av kosthold/at du sier nei takk til mat de serverer når/hvis du har en diagnose fra legen.

Skrevet

Jeg henger meg på de andre her; kontakt lege før du våger noe som helst!

Selv har jeg laktoseintoleranse, og dvs at jeg tåler ingen melkeprodukter bortsett fra hvitost og smør. Jeg har hatt det siden jeg var liten, og har derfor ikke vært vant til å drikke melk og gjør fortsatt ikke det. Jeg bruker mye soya og havreprodukter. Bruker soyafløte og havremelk i matlaging/baking, i tillegg til soyaost og havrevaniljesaus.

Om du er laktoseintolerant har du symptomer som oppblåsthet, ubehag og diaré/forstoppelse om hverandre. Latosen skaper egentlig ingen varige skader, men bare ubehag. For å diagnostisere laktoseintoleranse tar man en blodprøve.

Om du har cøliaki, vil det påvirke tarmen din på en helt annen måte. Tarmtottene brytes ned, men om du kutter ut gluten vil det gå tilbake. For å diagnostisere cøliaki, kan man ta en blodprøve, men ikke alle viser noe reaksjon og for å få en endelig diagnose må man ta gastroskopi med biopsi.

Problemet er, om du kutter ut både laktose og gluten fra kostholdet, kan du ikke være sikker på om det er det ene eller det andre du reagerer på!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var den som skrev #5.

Jeg ser at økonomi blir trukket fram som en faktor på hvorfor eliminering bør skje i samråd med lege, og det er selvsagt viktig.

Men jeg kan begrunne nærmere hvorfor jeg føler så sterkt for at eliminering av diverse produkter bør skje i samråd med lege.

Jeg beklager om dette virker som skremselspropaganda, men dette har blitt veldig viktig for meg.

Jeg har mest sannsynlig levd med kraftig redusert livskvalitet i nesten 15 år på grunn av at jeg kuttet ut gluten en periode før andre alternativer var avkreftet.

De sympotomene man får av glutenintoleranse/cøliaki, ligner på symptomene man får man av mange andre sykdommer og tilstander i mage/tarm.

Glutenfritt kosthold kan også kamuflere symptomene fra andre sykdommer fra mage/tarm fordi glutenfritt kosthold er snillere mot magen. Et glutenfritt kosthold kan derfor bidra til at sykdommen/tilstanden ikke blir behandlet på riktig måte. Dette igjen øker risikoen for senskader og komplikasjoner.

Dette er årsaken til at jeg aldri anbefaler noen å kutte ut gluten på egen hånd.

Min erfaring er at alle mulige sykdommer/tilstander bør avkreftet først, og så kan glutenfritt kosthold prøves.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...