Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi er altså en venninne gjeng som har hengt sammen i 8-10 år, og som fremdeles har god kontakt selv om vi ikke akkurat ser hverandre daglig som i studietiden. Nå har en av venninnene mine fått barn, og skal derfor ha navnedag for datteren. I dag fikk jeg vite at alle de andre venninnene mine med følge er innvitert på navnefesten, men jeg har ikke fått invitasjon. De snakket om gaver, klær og gjester som verdens naturligste ting, og jeg visse ingenting, men forstod kjapt at her er noe jeg ikke er innvitert til. Ble satt ut, så jeg lot som jeg interesserte meg for samtalen på andre siden av meg, men det ble vanskelig. Tilslutt gikk jeg rett og slett hjem, fordi jeg følte meg så utrolig utenfor, med en stor klump i magen. Sa ikke noe om det i selskapet, men det var ikke artig å late som jeg var blid og hadde det helt fint da jeg gikk.

Lurer selvfølgelig på hvorfor jeg ikke er innvitert. Jeg er singel, og følger meg derfor uønsket en del ganger, og lurer på om det er grunnen. Har ikke vært så mye sammen med henne de siste månedene, ville ikke trenger meg på i en travel barseltid, og sendte melding om at jeg gjerne ville treffes når hun fikk tid, men fikk aldri noe svar. Uff, vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men jeg måtte bare få det ut....

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i en ganske lik situasjon - selv om det var snakk om bryllup i mitt tilfelle.

Kan det hende de har dårlig råd, og at kun inviterer de aller, aller nærmeste? Det pleier som regel å være slik i en vennegjeng, at det gjerne er èn eller to personer du knytter deg mer til enn andre. Det er det kun du som har svar på, og jeg har en liten regel om sålenge jeg kan finne på noe sammen med personen på egenhånd (altså, ikke kun som en gjeng) er man "nære nok" venner.

Hva med å lufte dette for de andre i gjengen, og spørre hva de synes? Det gjorde jeg, men det beste er kanskje å gå til henne direkte.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

alle nærmeste + partnerene deres?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ts her, takk for kommentarer, setter pris på det :-)

De har ikke dårlig råd, langt ifra, de har best råd av alle jeg kjenner på vår alder. Vi er altså en venninnegjeng på fem, så bortsett fra foreldrene til navnebarnet er de tre andre med partner innvitert. I tillegg en del av hannes venner med følge og barn, samt foreldre, besteforeldre og søsken av barnets foreldre.

Jeg og barnets mor kan godt være i lag bare vi to uten alle de andre tilstede, så det er ikke sånn at vi bare møtes i fellesskap med resten. Har tenkt å nevnde det for en av de andre og høre hva hun tenker, men vil helst ikke bli sett på som baksnakkende og splittende, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. Kommer ikke til å spøre dem det gjelder direkte, har rett og slett ikke "guts" til det.

Men du AB som svarte i natt, hva sa vennene dine da du spurte om hvorfor du ikke ble innvitert i bryllup?

Skrevet

har de andre venninnene barn? Jeg ble aldri invitert til sånne fester da jeg var barnløs...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

har de andre venninnene barn? Jeg ble aldri invitert til sånne fester da jeg var barnløs...

Nei, kun et av hans vennepar som har et barn fra før. Venninnen min er først ut i vår gjeng.

Skrevet

Lurer på, har du besøkt ho etter at ho fikk barn? Hørtes ut for meg som du ikke hadde det...., å da kan jo saken være så enkel som at ho tror du ikke bryr deg om henne/barnet.

Men, du kan jo forsiktig spørre noen av dei andre venninnene, om dem veit noe om hvorfor. Kanskje er ho overtroisk, å ikke tør ha oddetall rundt bordet...

Synes det høres utrolig kjipt ut, og skjønner godt du lurer :klemmer:

Skrevet

TS, det er veldig kjipt, jeg forstår deg.

Jeg hadde enten spurt henne direkt hvorfor jeg ikke er invitert, eller så hadde jeg trukket meg ut av gjengen. Det er bedre enn å være bitter...

Men det er meg da...

Jge sletta en gang en venninne fra facebooken fordi hun hadde invitert alle fra vennekretsen på fest (men ikke meg)

Fikk aldri spørsmål hvorfor jeg hadde sletta henne, men jeg tror hun er litt misunnelig på meg :gjeiper:

Kan det hende at de er misunnelig fordi du har mer penger enn dem? Folk kan finne på noe sånt;)

Gjest regine
Skrevet

For å være litt krass: hvis det eneste du har gjort etter at hun fikk barn er å sende en sms om at HUN må ta kontakt, så skjønner jeg at du ikke er invitert.

det virker jo ikke som om du overhode er interessert i hennes "nye" liv, når du overlater initiativet til treff til den som er i den mest pressa situasjonen.

Det er greit at du ikke vil "trenge deg på", men det kan lett oppfattes som at du ikke er interessert. Hun kan oppfatte at du ikke "gidder" anstrenge deg nok til en gang å ringe etter at hun har blitt mor, langt mindre stikke innom.

Det er godt mulig det ovennevnte er helt feil - men jeg har etterhvert lært at det er den som IKKE står i situasjonen som må ta det tyngste ansvaret i fht. å ta kontakt/etc. Når en står med begge beina oppi noe stort, så har en ofte ikke overskudd til å ta kontakt med folk en opplever ikke er særlig interesserte. At du hadde tatt en telefon hadde antakeligvis blitt oppfatta som mye mer interessert enn bare en sms - som hun sikkert har sett, tenkt "svare etterpå" og så glemt..... eller blitt lei seg fordi hun og en for henne svær begivenhet er så uviktig for deg.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke spørre venninna di?

Jeg har ikke opplevd å være utenfor etter at noen venninner har fått barn. Veldig glad i barn og hvis jeg har et godt forhold til ungen, så vil jeg gjerne bli invitert.

Skrevet

Skjønner at dete er veldig leit, er ikke noe godt og føle seg utenfor.

Men hvis hun er en veldig nære venninne, synes jeg ikke du har noe å tape på å spørre om hvorfor du ikke har blitt invitert, når de andre i vennegjengen har det. Hun har nok en god grunn, kanskje du har vært litt lite interessert i å ta kontakt etter hun fikk barn ?

Skrevet

Jeg er ganske enig med Regine her. Hvis du bare har sendt henne en tekstmelding etter at hun ble fikk barn, vitner det om at du ikke er spesielt interessert. Helt greit om du ikke er det, men da kan du heller ikke klage over at du ikke er invitert.

Skrevet

Kanskje hun rett og slett er i ammetåka og har glemt å sende din invitasjon?

Skrevet

Du må nok spørre henne, som Champagne sier, så kan det hende hun rett å slett har glemt det. Eller kankskje hun har feil addresse? Evig positiv ;D

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen.

Ser at jeg formulerte meg litt dumt i startinnlegget, det er ikke sånn at jeg sendte en sms for flere måneder siden og har siden ikke snakket med henne. Saker er den at jeg har lest utallige tråder her inne om venninner som ikke klarer å skille mellom tiden før og etter barn, og at mange skulle ønske større forståelse for at de ønsker mer tid med seg og den nye familien den første tiden. Tenkte derfor at jeg ikke skulle bli en masete venninne, men gi de nybakte foreldre tid til å bli kjent med situasjonen.

Jeg sende mld da barnet ble født med gratulasjoner, og ønske om å se den lille, men at jeg ikke ville trenge meg på, så de kunne gi en lyd når de syns tiden var moden. Siden den gang har vi vært flere ganger på besøk hos hverandre, vært sammen på shopping og kafe, vært ute å spist, gått på tur og hatt spillkvelder som før barnet kom. Det har noen ganger vært kun oss og noen ganger flere. Vi skal også reise på ferie sammen om en måned, hun, jeg og en av våre andre felles venner.

Men jeg maser ikke like mye som før. Hvis jeg spør om hun vil være med på noe og hun ikke er sikker, maser jeg ikke som tidligere (type: dette orker du, sove kan du gjøre i morgen, klart du har råd osv), men sender en melding om at hun får se når det nærmer seg og gi en lyd når hun vet. Jeg forstår at det ikke alltid er lett å slippe alt og møte venner, og det vil jeg vise at jeg forstår. Jeg spør også om babyen hennes, hvordan det går, utfordringer og gleder. Jeg har stikket hentesett til babyen (gjør ikke det til alle og enhver for det er tidkrevende) og tilrettelegger så godt jeg kan når de er hos meg. Vil da mene at dette er å vise interesse for babyen? Jeg er glad i barn og holder og leker med minien så snart jeg kan, så kan ikke helt se at det står på interessern.

Nei, ikke enkelt dette. Den verste overraskelsen og "lei-seg-heten" har lagt seg, men skuffet og undrende er jeg fremdeles. Jeg får vel ta deres råd til ettertanke og spørre hvorfor jeg ikke ble innvitert, men jeg er så redd for at det skal ødelegge fellesferien vår, eller skape dårlig stemning.

Og til nihilisten som forslo å kutte ut hele gjengen; jeg tenkte tanken en liten stund i går, men er jo så utrolig glad i dem alle sammen, så det klarer jeg ikke med det første.

Skrevet

Dette synes jeg høres ut som en misforståelse. Dersom dere er så nære hverandre at dere skal på ferie sammen, du, henne og en annen venn, da synes jeg det er merkelig at du ikke er invitert. Kan du ikke snakke med henne, spørre litt om navnedagen osv. Da blir hun klar over at du ikke vet noenting om det, og spør deg direkte om du ikke har fått invitasjon. Eller kanskje hun forklarer deg hvorfor du ikke er invitert. Lykke til, og god ferie!

Gjest Maria_
Skrevet

TS: Jeg synes også dette høres ut som en misforståelse, og ville fulgt Krummelures råd over her hvis jeg var deg. Dere høres ut som nære venninner, og det er klart at du har vist mye interesse for din venninne og babyen. Dersom det ikke er en misforståelse, og din venninne faktisk har hatt en god grunn til å ikke invitere deg, fortjener du i alle tilfeller å få vite det. Skjønner godt at du sitter med en vond følelse når du er den eneste av gjengen som ikke er invitert, lykke til!

Gjest Smaragd
Skrevet

Ting kan jo også av og til komme bort i posten, så om hun har sendt invitasjonene der, kan det jo hende det har skjedd. :vetikke:

Høres ihvertfall ut som om dere er nære venner, så for meg er det for sært om du ikke er invitert kun fordi du er singel...

Jeg tror du trenger å gå å prate med henne før det blir for nært oppi festen.

Fortell henne akkurat det du sier til oss, at du er lei deg og skjønner ikke noe.

At du føler dere er nære venninner - føler hun ikke det samme?

Du vil ikke pirke og heller ikke invitere deg selv - bare forsikre deg om at det ikke er skjedd en feil - siden du ikke skjønner hvorfor det er sånn når dere er en venninnegjeng på fem...

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes ikke du skal spørre en av deres felles venninner om råd.

Du må gå rett til kilden og spørre utsenderen av invitasjon hvorfor du ikke er invitert.

Det er faktisk ganske lett.

Men ikke gjør det på sms. Da kan du risikere at "oi, nei, jeg så ikke meldingen din jeg".

Barnslig, men jeg har venner godt oppe i åra som fortsatt bruker det som unnskyldning hvis det er enkelte i gjengen de ikke gidder å ta med på ting.

Vær litt obs på sånt og ta det fjes til fjes :)

Er forsåvidt helt mulig at dette er en misforståelse, en glipp, en forglemmelse eller har en kjempenaturlig forklaring ("du sa du hadde planer i midten av juni, derfor inviterte jeg deg ikke.AVLYST? Men jeg visste jo ikke at de ble avlyst, det har du ikke fortalt meg!" for eksempel.

Jeg ville ikke sløst bort tid på "kanskje/kanskje ikke"-diskusjonen på KG, og heller spurt med en gang.

Om hun har unlatt å invitere deg med viten og vilje og innrømmer det, da har vi grunnlag for noe ordentlig å diskutere.

Dette er så enkelt for deg å finne ut.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takker for råd, tenker å gjøre som krummelure foreslår. Men huff som jeg gruer meg, jaja, blir vel bedre når det er overstått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...