Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 (endret) Hæ!! Hvorfor må man gifte seg først? Det er så utrolig avlegs og takk for det.. Mener uansett at 4 mnd (!) er utrolig kort tid å i det hele tatt begynne å tenke på å få barn.. Du vil vel ikke bli alenemor til 2 barn med to forskjellige fedre?? Fordi de fleste i dagens samfunn fremdeles har tenkt til å gifte seg, og jeg mener at hvis de ikke er klare for å ta det steget, burde ikke barn være neste punkt på agendaen heller. Det er en mye større avgjørelse å få barn enn å inngå ekteskap, så det finnes en naturlig rekkefølge. Endret 6. mai 2010 av Helen
Eliisa Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Fordi de fleste i dagens samfunn fremdeles har tenkt til å gifte seg, og jeg mener at hvis de ikke er klare for å ta det steget, burde ikke barn være neste punkt på agendaen heller. Det er en mye større avgjørelse å få barn enn å inngå ekteskap, så det finnes en naturlig rekkefølge. Dette er jo ikke helt relevant for tråden da, men måtte bare kommentere ekteskap. Slik jeg har oppfattet det i min vennekrets prioriterer de unge barn fremfor ekteskap fordi de verken er religiøse eller føler at ekteskap er noe viktig for dem. I tillegg er det utrolig dyrt. Det har ingenting med at de ikke er klare for å gifte seg. Når man ikke er religiøs og trives som samboer, får man mye mer igjen for å få et barn enn for å gifte seg Den naturlige rekkefølgen er på vei bort.
Gjest Atte? Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Dette er jo ikke helt relevant for tråden da, men måtte bare kommentere ekteskap. Slik jeg har oppfattet det i min vennekrets prioriterer de unge barn fremfor ekteskap fordi de verken er religiøse eller føler at ekteskap er noe viktig for dem. I tillegg er det utrolig dyrt. Det har ingenting med at de ikke er klare for å gifte seg. Når man ikke er religiøs og trives som samboer, får man mye mer igjen for å få et barn enn for å gifte seg Den naturlige rekkefølgen er på vei bort. Ekteskap er dyrt? Unnskyld meg, men jeg vil påstå at barn er betydelig dyrere enn det å gifte seg. Dessuten må man ikke være religiøs for å gifte seg. Pfft!
Eliisa Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Ekteskap er dyrt? Unnskyld meg, men jeg vil påstå at barn er betydelig dyrere enn det å gifte seg. Dessuten må man ikke være religiøs for å gifte seg. Pfft! Nei, nei Man må jo selvsagt ikke være religiøs for å gifte seg, men det er mange som nedprioriterer det siden de trives som samboere. Det er litt lettere å nedprioritere når man ikke er religiøs, om du skjønner. Å gifte seg kan være ganske dyrt ja. Selvsagt er det dyrt med et barn, mye dyrere enn det er å gifte seg - men fordi om man velger vekk ekteskap, er det ingen automatikk i at man ikke har råd til å få et barn.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Nei, nei Man må jo selvsagt ikke være religiøs for å gifte seg, men det er mange som nedprioriterer det siden de trives som samboere. Det er litt lettere å nedprioritere når man ikke er religiøs, om du skjønner. Å gifte seg kan være ganske dyrt ja. Selvsagt er det dyrt med et barn, mye dyrere enn det er å gifte seg - men fordi om man velger vekk ekteskap, er det ingen automatikk i at man ikke har råd til å få et barn. Er en gift/har partnerskap- eller samboerkontrakt er det vanskeligere å bryte ut av dette enn et ikke juridisk regulert forhold, hvor alt en trenger å gjøre er å pakke snippsekken og dra, når det kommer tunge og vanskelige dager sammen, kanskje pga at en oppdrar et barn. Om en ikke føler seg klar til å binde seg til en person på papiret, bør en kanskje unngå å binde seg til personen biologisk, og å skape en annen person som en vil være bundet til resten av livet. Giftemål trenger ikke ta mer enn 10 min på tinghuset og ikke koste ei krone. Men samfunnet er jo sånn sett helt opp ned da det for.eks på kvinneguiden er mer OK at å gifte seg er noe en skal gjøre i begynnelsen av 30 årene, mens barn kan en få i begynnelsen av 20 årene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Dette er jo ikke helt relevant for tråden da, men måtte bare kommentere ekteskap. Slik jeg har oppfattet det i min vennekrets prioriterer de unge barn fremfor ekteskap fordi de verken er religiøse eller føler at ekteskap er noe viktig for dem. I tillegg er det utrolig dyrt. Det har ingenting med at de ikke er klare for å gifte seg. Når man ikke er religiøs og trives som samboer, får man mye mer igjen for å få et barn enn for å gifte seg Den naturlige rekkefølgen er på vei bort. Jeg mener jeg nevnte at de fleste hadde tenkt til å gifte seg. Hvis de velger bort ekteskapet helt og holdent, blir situasjonen en litt annen. Det jeg mener er at hvis de har tenkt til å gifte seg i fremtiden, bør dette gjøres før man får barn, av grunner tidligere nevnt. Utenom det, vil jeg si at jeg i grunnen er helt enig med alt skrevet av gjesten over meg her.
Gina_ Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Personlig har jeg tenkt å gifte meg før det blir snakk om barn, og det vet samboeren. Hvis ikke føler jeg at det aldri kommer til å bli noe av det (da har jo mannen allerede det han ønsker - dame og barn), mens jeg blir snytt for opplevelsen. Har sett flere i min familie der dette skjer, hovedsaklig fordi det blir vanskeligere å spare opp til et bryllup når man har barn å ta seg av.
Gjest Spinell Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Det er unekelig litt komisk med de som uttrykker at å gifte seg; det er de slett ikkemodne for, men unger; ja det er de helt klare for!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Jeg syns det er helt greit at noen velger bort det å gifte seg, selv om jeg personlig ønsket å gjøre det før jeg fikk barn. Min mann og jeg giftet oss etter at vi bare hadde vært sammen noen mnd. Jeg husker hans eks, som han har ett barn med, reagerte kraftig, siden det var så alvorlig dette med å gifte seg og at man burde vært sammen lengre først. Mens selv, valgte hun å få barn etter bare noen mnd i forholdet, hehe.. Dette blir helt merkelig i mine øyne. Jaja.. Vi holder i hvertfall fortsatt sammen og føler fortsatt at vi valgte det riktige nå som vi har barn sammen Er veldig glad for at giftemålet kom først med tanke på det økonomiske og ifht at man har mindre tid til rådighet når man har barn..
Gjesten Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Det er unekelig litt komisk med de som uttrykker at å gifte seg; det er de slett ikkemodne for, men unger; ja det er de helt klare for!
Gjest Bianca26 Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 jeg ser ikke problemet med å ikke gifte seg selv om man får barn, men jeg er enig med flere her når jeg sier at jeg finner det meningsløst å tenke at et ekteskap er en større forpliktelse enn det å få barn, når det er omvendt. Om man ikke føler seg voksen eller ansvarfull nok til å gifte seg, er man iallefall ikke voksen og ansvarfull nok til å få et barn. Virker som at noen tror at det å ha en baby er det samme som å leke med dukker.. Høres iallefall sånn ut om de har en slik holdning..
Gjest SmallTalk Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 For min del så skal jeg være gift før jeg får barn. Dette fordi jeg har innsett viktigheten av en stabil tilværelse, og dette innebærer også en stabil økonomi. Dersom noe skulle skje, så står man mye tryggere som gift enn som samboer, særlig når det er barn inne i bildet. Hva andre velger får være opp til dem, men jeg håper de har vett nok til å sørge for skikkelige kontrakter, forsikringer og et gjensidig testamente.
Shade Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Jeg og sambo har både barn og planer om å gifte oss. Grunnen til at vi valgte som vi gjorde er fordi begge deler er dyrt, og da prioriterte vi det viktigste For min del kunne vi godt rømt eller dratt på tinghuset uten fest men nær familie hadde blitt veldig skuffet og lei seg hvis vi hadde gjort det, så da sparer vi heller opp litt hver måned og om en to-tre års tid har vi vel nok regner jeg med.
einna Skrevet 6. mai 2010 #14 Skrevet 6. mai 2010 Det kan vel også ha litt med at unger ikke alltid er planlagt.. Litt verre å gifte seg ved et uhell Selv er jeg ikke helt sikker på om jeg vil gifte meg i det hele tatt, men jeg er sikker på at samboeren min er mannen jeg vil leve med og ha barn med, så jeg kan se at folk som har barn og har vært sammen i flere år, "plutselig" kan føle at det er naturlig å gifte seg likevel.
Gjest forever ugift Skrevet 7. mai 2010 #15 Skrevet 7. mai 2010 Jeg har aldri sett meg selv som brud, verken i den ene eller andre varianten, dvs. kirke eller rådhus. Aldri følt et behov for å bli gift, samboer holder lenge for meg. Så jeg har valgt bort ekteskap til fordel for samboerskap, men jeg har ikke valgt bort barn. Hva andre måtte gjøre er opp til dem selv, så lenge de er lykkelige med valget sitt.
Kara W Skrevet 7. mai 2010 #16 Skrevet 7. mai 2010 For meg var det veldig viktig å være gift før vi fikk barn, da jeg ser på ekteskapet som en måte å trygge barns rettigheter på. Tenkte også at dersom han ikke var klar til å "forplikte seg" til å dele livet sitt med meg, så var han heller ikke klar til å dele livet sitt med evt. barn.
Gjest livet er... Skrevet 7. mai 2010 #17 Skrevet 7. mai 2010 Jeg er samboer, kommer aldri til å gifte meg. Min kjæreste og jeg har tre barn sammen, og vi føler at barna er like trygget utenfor ekteskapets rammer, alle papirer er fylt ut og vi er sikret med avtaler i tilfelle både dette og hint. Vi har ikke noe imot at folk gifter seg og føler seg mer bekvem med den biten. Vi føler oss like forpliktet som et ektepar - bare at vi ikke ønsker den seansen, ikke noen av variantene. Vi har satset på hverandre og har vært sammen i 20 år nå, vi har forpliktet oss til hverandre uten å inngå ekteskap. Lenge leve kjærligheten
Anglofil Skrevet 7. mai 2010 #18 Skrevet 7. mai 2010 Jeg vil også helst gifte meg før jeg får barn, mest for å sikre dem flest mulige rettigheter. Mvh Yvonne
Harlekin Skrevet 7. mai 2010 #19 Skrevet 7. mai 2010 Jeg har samboer og barn, er altså ikke gift. Dette betyr ikke at det er lettere for oss å gå fra hverandre enn om vi hadde vært gifte, vi har jo et barn sammen! Det synes jeg er en større forpliktelse enn giftermål. Vi har gode grunner til ikke å gifte oss ennå, og jeg synes ikke vi er uansvarlige for det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #20 Skrevet 7. mai 2010 det er da mange grunner til å gifte seg før man får barn. da jeg ble samboer sa mamma at hun ønsket jeg skulle gifte meg før jeg får barn. det er helt greit at hun mener det. hun er kristen og tror på ekteskap før barn. det har jeg ingen ting i mot. i forhold til barn så er det et stort steg for mange. det kan være tryggere for en selv å være gift når man får barn. da har man en stabil tilværelse og det krever mer å komme ut av et ekteskap enn et samboerskap. mange av de som får barn utenfor ekteskap velger å gifte seg etterhvert likevel så det er vel ikke så rart at mange gifter seg først?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå