Gå til innhold

En eldre ungdom i Göteborg


Gjest Vito - nr to

Anbefalte innlegg

Gjest Vito - nr to

Se for deg følgende case: En ungdom, da så vidt fylt 19, er med sin tante/onkel til Gauteborg i november. Tante og onkel er i arbeid fra tidlig morgen til sein kveld, så de har ingen tid til å ta seg av ham. I Gauteborg har han tida fra torsdag morgen til lørdag, må da reise fra byen seinest kl 1700. Det er torsdag/fredag avtalt «innetid» kl 2230. Mellom hotellet og sentrum (Centralstationen) tar turen tjue minutter med ekspressbuss. Han er veldig voksen for alderen (alle tror han er «noenogtjue»), av den typen som aldri har vært «ungdom». Gikk fra «stor gutt» til «ung mann» i løpet et års tid da han var rundt 15. Har aldri før vært utenfor Norges grenser. Bilmekanikerlærling (da nettopp avlagt fagprøve) med generell bilinteresse, STOR interesse for veteranbiler og Volvoer/Volvomotorer. Rimelig historisk interessert, generelt teknisk/naturvitenskapelig interessert, arkitektturinteressert (lurte på å bli arkitekt da han var 11 – 12), og selvsagt interessert i alt som heter motorer. Glad i å fotografere. Finnes ikke sportsinteressert, utover sin egen sport (orienteringsløp) og bilrally. Shopping interesserer null, bortsett fra temaene «julegaver» (foreldre, besteforeldre, et par yngre søskenbarn, en kjæreste som ligner ham selv i livsinnstilling), «ei bok» (gjerne biltilknyttet), «stilig bilrekvisita», «en suvenir til meg selv» og «en liten gave med hjem til foreldre/kjæreste». Er generelt lite urban og byvant. Har en tendens til å «kjøre racerbil» på PC-en sin til kl 0100 – 0130 når han har fri dagen derpå, så neppe klar for noen morgenaktiviteter i byen før kl 1000 torsdag og fredag. Lørdag morgen har han litt plikter og er fint klar fra kl 0900, kan da klare kl 0800 om det er viktig nok.

Han har ingen interesse av alkohol eller dans/diskotek, er middels opptatt av musikk (musikksmaken er country & western + folkemusikk (gjerne irsk) + klassisk, når det ikke er for tungt), avskyr teater/musikaler og er ingen stor filmelsker (skal han se noe bør temaet være «bil og motor» «kjent historisk hendelse» eller «intelligent humor»). Finere restaurantbesøk er også bortkastet. Spiser pizza/pølse/hamburger/pommes frittes og annen «varm håndmat» bare i krisetilfeller, men ellers ikke så vanskelig i matveien. «Fin oppdekning» ses helst på som ei plage, vil mye heller ha et stykke entrecôte eller ei kotelett av god kvalitet på en treplanke og et trebord… Kjøtt skal være storfe eller lam (og rikelige kvanta/smakfulle stykker takk!), annet kjøtt er mindre interessant, fugl/kylling kan han ikke fordra. Bagetter (velfylte!) og pasta med diverse gode sauser elsker han (men ikke lasagne, pasta skal komme fra gryte!), god fiskemat likeså (men bare fisk, ikke reker/skalldyr!). Salater er også flott mat, når porsjonene er litt romslige, brødet godt og salaten ikke inneholder reker/skalldyr/kylling/fetaost. Han vil også sitte ved et bord og bruke kniv/gaffel mens han spiser middag, verken barkrakker eller «noe i hånda» er særlig da. Har også rimelig prisbevissthet og vil neppe betale mer enn SEK 100 for en lunsj eller SEK 200 for en middag, begge deler inkl en kopp kaffe (han er temmelig kaffeglad...). SEK 200 til sammen for lunsjen og middagen vil han nok anse som mest passende.

Hva hører til på lista over «bør se/bør få med deg» for en slik ungdom? Vi har foreløpig satt opp: Rundtur med Paddan-båtene, besøk ved Volvomuseet (her går nok en halv dag), Universeum (vitenskapssenteret like ved Liseberg), og i domkirken, tur til bydelen Haga. Kanskje også et besøk på Liseberg, men tror helst han vil se på et slikt forslag som «veldig barnslig».

Noen som kan hjelpe oss å supplere lista? Utgangspunktet hans blir nok sentrum (Centralstationen), men foreslå gjerne aktiviteter i byens utkant også, om disse er lette å komme til med buss/trikk/T-bane, siden han har frikort på dette innen bygrensene. Foreslå også gjerne egnede spisesteder og «noe å gjøre» om kvelden. Budsjettrammen hans til fornøyelser (shopping unntatt, blir neppe klassifisert som «fornøyelse» hos ham...) vet vi blir SEK 200 – 300 pr dag, litt avhengig av mat- og fornøyelsesutgifter dagen(e) før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å spørre ham?

Nei er du gal? :sjokkert: En 19-åring kan da ikke bestemme selv? :ninja:

Innetid 22.30? Stakkars gutt :murvegg:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Nei er du gal? :sjokkert: En 19-åring kan da ikke bestemme selv? :ninja:

Innetid 22.30? Stakkars gutt :murvegg:

Det synes jeg heller du skulle fortelle gutten! Vanligvis er han i dypeste søvn på den tida! Mest sannsynlig vil han - helt uten avtale - være inne mellom kl 2100 og kl 2200. Derimot er han sjelden under dyna før midnatt, om han ikke må pga neste dags plikter. Men det var jo heller ikke leggetid som var temaet...

Var det holdningen "siden JEG aldri ville vært inne kl 2230 i den alderen, må jo andre som er det enten være underkuede eller idioter" som slo til?

Ellers: Hadde du noe fornuftig å si OM SPØRSMÅLET STILT I HI? Eller var det behov for oppmerksomhet og å fortelle at "her er jeg, vær så snill å SE meg" du hadde??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Hva med å spørre ham?

I utgangspunktet ville det være veldig så naturlig. Poenget (du vil også se det om du leser en annen tråd) er: Denne turen blir en overraskelse for gutten etter hans fagprøve og i tillegg en takk for hjelp han har gitt oss i sommer. Spør vi, forsvinner overraskelsen. Selvsagt blir det helt opp til ham om han blir med eller ikke, men vi har veldig så klare føringer i dag på at han gjerne reiser hit og møter oss. Og siden han enda har til gode å være utenfor Norges grenser og er lite "urban" og byvant, bør vi - mener vi selv - gi ham en viss "starthjelp" når han har tre dager i byen. Uten at VI på noen måte verken har tenkt eller har tid til (se HI) å styre dagene hans. Men det er jo - enten man er ungdom eller eldre - ikke så dumt å ha noen tips med seg til en by man ikke har vært i før, om man vil bruke tida best mulig og ikke angre på hva man BURDE fått med seg når man kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vito - nr to

Gauteborg?

Tyrkleif! Godt å se at flere enn meg er detaljopphengte...

Slik går det når man bruker "Søk/Erstatt". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare skummet kjapt igjennom innlegget, så det er mulig at jeg ikke har fått med meg alt. Men det jeg umiddelbart tenker er at det kanskje blir litt kjedelig å være alene i Gøteborg i flere dager. Så jeg tror jeg ville ha invitert med han og en venn, slik at han har noen å oppleve ting med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen vits å planlegge time for time de dagene han er der? Hva med å ta det litt på sparket? Superplanlagt høres mest stressende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare skummet kjapt igjennom innlegget, så det er mulig at jeg ikke har fått med meg alt. Men det jeg umiddelbart tenker er at det kanskje blir litt kjedelig å være alene i Gøteborg i flere dager. Så jeg tror jeg ville ha invitert med han og en venn, slik at han har noen å oppleve ting med.

Det tenkte jeg også. Turen i seg selv er sikkert ok, men å dasse rundt i en ukjent by alene i flere dager høres stusselig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en reiseguide til ham, så kan han se etter tips i den når han ankommer byen. Ellers synes jeg ikke man bør gi en voksen person innetid, han er jo myndig??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på om en hemføing som dette vil ha noen som helst glede av å vandre alene rundt i Gauteborg i tre dager. Blir litt som å slippe Raymond løs alene i Ho Chi Minh City.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg heller du skulle fortelle gutten! Vanligvis er han i dypeste søvn på den tida! Mest sannsynlig vil han - helt uten avtale - være inne mellom kl 2100 og kl 2200. Derimot er han sjelden under dyna før midnatt, om han ikke må pga neste dags plikter. Men det var jo heller ikke leggetid som var temaet...

Var det holdningen "siden JEG aldri ville vært inne kl 2230 i den alderen, må jo andre som er det enten være underkuede eller idioter" som slo til?

Ellers: Hadde du noe fornuftig å si OM SPØRSMÅLET STILT I HI? Eller var det behov for oppmerksomhet og å fortelle at "her er jeg, vær så snill å SE meg" du hadde??

Ja, SE på meg :skratte:

Nei, jeg har aldri vært noen "festløve" med behov for å rangle ute hele natta. Men når jeg leser dine innlegg så ser jeg en person med sykelig trang til kontroll, og å detaljstyre en 19-åring helt ned til "innetid" synes jeg er nokså spesielt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, SE på meg :skratte:

Nei, jeg har aldri vært noen "festløve" med behov for å rangle ute hele natta. Men når jeg leser dine innlegg så ser jeg en person med sykelig trang til kontroll, og å detaljstyre en 19-åring helt ned til "innetid" synes jeg er nokså spesielt.

Hvordan skal denne innetiden forresten kunne kontrolleres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en fin overraskelse! Hva med å invitere med kjæresten eller en venn også?

Desverre har jeg ingen severdighets- eller resturanttips i Gøteborg, men det kommer sikkert opp endel hvis dere søker på Google. Ellers er reiseguide et godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vito - nr to

Nå har jeg bare skummet kjapt igjennom innlegget, så det er mulig at jeg ikke har fått med meg alt. Men det jeg umiddelbart tenker er at det kanskje blir litt kjedelig å være alene i Gøteborg i flere dager. Så jeg tror jeg ville ha invitert med han og en venn, slik at han har noen å oppleve ting med.

I utgangspunktet en veldig fin tanke, og vi noterer den, om vi finner en praktisk mulighet. Men hvordan skaffer man en venn med når vennene enten sitter på skolebenken eller er i lære/arbeid da? Han har nok flere venner som kunne tenke seg å være med, og vi skulle gjerne ordnet billetter/rom for to, men det blir snakk om å reise grytidlig onsdag morgen og komme tilbake til hjemstedet søndag morgen. Og både onsdag, torsdag og fredag er skoledag/arbeidsdag. At han selv ikke er på arbeid da kommer av at han nettopp er ferdig med læreprøven og arbeidsledig til over jul. Da er han klar for sin drømmejobb, men i november/desember er han altså arbeidsledig bortsett fra litt strøjobber. Så selv kan reisa veldig godt passes inn i programmet. For vennene er ikke verden like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Det høres ut som en fin overraskelse! Hva med å invitere med kjæresten eller en venn også?

Desverre har jeg ingen severdighets- eller resturanttips i Gøteborg, men det kommer sikkert opp endel hvis dere søker på Google. Ellers er reiseguide et godt tips.

Til første spørsmål: Se forrige svar. Gjentar ikke, jeg har ennå ikke fått kritikk for at jeg skriver for kort. :)

Reiseguide er en god idé. Men for det første: Finnes noen over Gøteborg, må man ikke da til litt mer "eksotiske" steder først? Og for det andre: Blir ikke disse helst for barnefamilier? (Regner jo da med at "Liseberg" er "must nr 1", det er det nok for mange, men selv tror jeg han vil oppfatte Liseberg som helst litt barnslig. Derfor kommer vi nok til å nevne stedets eksistens, men ikke akkurat presentere det som et "must".)

Eller var det MINE antagelser og fordommer ut fra møte med et par (mindre gode, i tilfellet) av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet en veldig fin tanke, og vi noterer den, om vi finner en praktisk mulighet. Men hvordan skaffer man en venn med når vennene enten sitter på skolebenken eller er i lære/arbeid da? Han har nok flere venner som kunne tenke seg å være med, og vi skulle gjerne ordnet billetter/rom for to, men det blir snakk om å reise grytidlig onsdag morgen og komme tilbake til hjemstedet søndag morgen. Og både onsdag, torsdag og fredag er skoledag/arbeidsdag. At han selv ikke er på arbeid da kommer av at han nettopp er ferdig med læreprøven og arbeidsledig til over jul. Da er han klar for sin drømmejobb, men i november/desember er han altså arbeidsledig bortsett fra litt strøjobber. Så selv kan reisa veldig godt passes inn i programmet. For vennene er ikke verden like lett.

Hvis man spør nå i mai om å få fri fra jobben tre dager i november eller desember så går det sikkert bra. Synes du gjør dette vanskeligere enn nødvendig nå. Tre dager fri om et halvt å går nok bra. Du kan jo sende en skriftlig søknad til evt arbeidsgiver? Da blir det nok fri, tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...