Gå til innhold

Når jeg blir gravid, tar jeg keisersnitt - pronto!

Snasen

Anbefalte innlegg

Jeg har lest om flere artikler og tråder på diverse forum hvor det hyles ut om hvor forferdelig det er med keisersnitt. Kynisk, overfladisk, barnet blir skadet, risiko for mor og barn, og sånn går nå listene.

For å si det sånn:

Jeg føder ikke på normal måte. Jeg skal ha keisersnitt.

Hvorfor?

Fordi det er ikke til å legge i en skuff at man blir mer "slarkete" og vid der nede.

Man revner, blir klippet opp, og sydd igjen. No way, at noen får klippe meg der nede, og no way at mitt underliv skal bli like slapt som vaskekluten på kjøkkenbenken min.

I tillegg til det vet jeg selv at jeg er redd for å føde, men allikevel vil jeg poengtere at jeg i hovedsak tar keisersnitt pga underlivet mitt.

Hva så?

hvor mange barn er ikke født med keisersnitt, og de er helt friske og fine.

Hvor mange mødre har ikke tatt keisersnitt, og er friske og fine.

Can't blame them!

Og en vanlig fødsel kan da også være en risiko!?

Flere av mine venninner/bekjente som er mødre, har i rødvinstilstand betrodd seg med at; Joda, sexlivet blir annerledes, og ja, man blir rimelig slækk og dvask der nede...

*grøss*

:(

Endret av Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maxtor

Lykke til med å få innvilget keisersnitt på det grunnlaget =D

Skal visst være veldig vanskelig å få det på norske sykehus med mindre det er svært god grunn til det. Og det at man blir vid og slarkete både her og der tells nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet da om flere som har fått keisersnitt. "Fødselsangst" sier dem alle. Jeg ville nok heller kalt det "redd for å bli vid-angst" (kamuflert av manipulative krokodilletårer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Det ligger til familien min at vi har hjerteproblemer.

Jeg kan jo bare foreslå for jordmor og legene at jeg er livredd fødselen vil få hjertet mitt til å stoppe? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Det ligger til familien min at vi har hjerteproblemer.

Jeg kan jo bare foreslå for jordmor og legene at jeg er livredd fødselen vil få hjertet mitt til å stoppe? :lur:

Høres ikke ut som om du er moden nok til å få barn, keisersnitt eller ikke..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med Vinnie her altså..

Det er fordi det finnes så mange som TS her i landet, at det blir så vanskelig for dem som faktisk behøver keisersnitt å få det innvilget. Noen må tydeligvis alltid velge enkleste utvei!

At du er litt slarkete i underlivet den første tiden etter fødsel er din minste bekymring, det kan jeg garantere deg - sexlysten er uansett ikke akkurat på topp, og du har en baby som krever deg 24-7.

Hvis du bare gidder å bruke tid på knipeøvelser blir de fleste minst så trange som før igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning.

Jeg ville i utg.punktet også ha keisersnitt, men for det første synes jeg det er å klusse litt med naturen, for det andre kan det oppstå mange komplikasjoner ved keisersnitt (det kan det selvsagt med vanlig fødsel også), som virker langt verre enn de man ellers kan få.

Jeg syns vel på en måte at det er dumt av deg å lure deg til et keisersnitt når de har gode grunner for å gi dette kun til de som trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2 ganske dramatiske fødsler hvor den første endte med hastekeisersnitt og den andre med vakum pga stort barn, tror jeg nok jeg hadde skreket meg til keisersnitt hadde vi skulle ha en til..Men det er kun pga dramatikken jeg opplevde under forrige fødsler. Å føde vaginalt er jo noe av det mest naturlige å denne jord og det vi er skapt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å få barn til du er villig til å betale prisen det koster, sier nå jeg.

Ingen som tvinger deg til å få unger, du kan være trang som en ungdom hele livet om du vil.

:filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppa_

Mitt sexliv har blitt mye bedre etter vaginal fødsel. Underlivet har uten tvil endret seg til det bedre.

Hvis noen er så vide og slappe som du skal ha det til, vil jeg tro de har slurvet kraftig med knipeøvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är ganska naivt och tro att ett kejsarsnitt är en enkel väg att gå - det behöver det inte alls bli.

Precis som en vaginal förlossning kan ge bristningar, slappare underliv (som kan tränas upp) och kan vara smärtsam så har ett kejsarsnitt också risker. Kejsarsnitt är en bukoperation, de skär genom magen på dig, det finns en risk för infektioner (jag känner en som hade kraftiga problem efter kejsarsnitt med just detta), det finns risk för ärrbildningar i livmodern som gör återkommande graviditeter problematiska. Och du får inte lyfta tungt på 6 veckor efter förlossningen vilket försvårar att få barnvagnar in och ut ur bil, ta hand om syskon, tvätt med mera.

Ditt underliv påverkas av graviditeten också, inte bara av förlossningen - är du riktigt orolig över ditt sexliv blir du inte gravid, du undviker både förlossning, kejsarsnitt, amning, barselhormoner och nattvakna barn som gör trött förälder med lite sexlust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:popcorn:

Så superdvask mage og flust av strekkmerker er helt greit da eller??? Og amming er vel et ikketema formoder jeg!

Må bare si at jeg :spy: av holdningen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den nte tråden om dette temat..nå venter vi bare på womanwoman........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det bedre at man har arr og at magen kanskje ikke trekker seg skikkelig sammen igjen? En del av mine venninner som har tatt KS, er plaget med at magen er mye mer -synlig- "posete" enn før. Det skjer lettere når man tar KS enn når man føder vaginalt.

Eller vil jeg si at det er mye annet som skjer med kroppen, annet enn akkurat "der nede". Puppene blir ikke fullt så stramme som før (selv om man ikke ammer), og det krever litt innsats for å få like stram mage og underliv som før.

Kanskje du skal vurdere å adoptere? Eller surrogatmamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:

Eller så kan du føde normalt, for så å knipe i vei etterpå. Går fint, det også.... Jaja, uansett tror jeg det BESTE er at du dropper barn. Det er nemlig babyene og mangelen på nattesøvn og overskudd som tar knekken på sex-livet, ikke "slarkete" underliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde sex 20 dager etter keisersnittet, jeg.. Greit nok at man ikke har såå mye overskudd med et lite barn, men litt sex er jo bare kos når ingenting gjør vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født en gang vaginalt med alvorlige rifter, men ble helt fin igjen. Men på nr.2 anbefalte de keisersnitt for å unngå at jeg skulle revne alvorlige igjen og at det kanskje da ikke ville komme seg like bra som første gang. Og jeg kan bare si en ting, selv om alt gikk som planlagt uten komplikasjoner: Keisersnitt er noe av det verste jeg har vært med på!

Jeg vil ikke skremme noen av de som av gode grunner skal ta keisersnitt, men her er min opplevelse:

Først fikk jeg problem med kateteret, det stakk og svei og tårene spratt i en time mens vi ventet på å komme inn på operasjonssalen. Jeg har fått satt kateter før, men dette gikk dårlig for tulla lå med hodet mot blæren slik at slangen i kateteret stakk mot urinblæreveggen.

Så funket ikke åren min for venekanylen så det ble en del ekstra stikk.

På operasjonssalen fikk jeg spinalbedøvelsen, og det gikk overraskende greit å få satt en hestesprøyte i ryggen og det var deilig å slippe å kjenne det vonde kateteret da bedøvelsen virket. Jeg ble lagt ned og ble fryktelig kvalm og svimmel, men fikk etterhvert noe for det.

Så tok de ut tulla, jeg fikk si hei i kanskje 2-3 sekunder før pappa og jordmor tok henne med seg ut. Jeg ble liggende igjen på benken i kanskje en halv time mens de "ryddet opp" som de sa. En er jo bedøvd slik at en ikke kjenner smerte, men en kjenner bevegelsene og de var oppe under huden helt opp mot ribbeina og tørket blod før de sydde meg igjen.

Så var det noen timer på oppvåkning, fortsatt bedøvd og fikk ha tulla hos med i 15 min for litt pupp.

Barseloppholdet var grusomt, jeg tålte ikke de vanlige smertestillende (ketorax) som ble gitt, så jeg måtte tåle en del mer smerte enn mine medsøstre. Og luftsmertene som kom var helt ubeskrivelig vonde og ekle, hvorfor ble vi ikke fortalt om dette før keisersnittet?

I tillegg fikk vi ikke barselhotell og måtte dele rom med en annen mor og barn, far fikk ikke overnatte. Og det er ikke noe særlig når en ligger mer eller mindre lenket til sengen og har bare dritvondt hele tiden.

Etter hjemkomsten fortsatt smerten, jeg klarte ikke gå normalt oppreist på en uke og flere ganger hadde jeg så vondt at jeg bare satt og gråt (og hadde tatt maks dose med paracet som er det eneste en får etter hjemkomst når en ammer).

Jeg kan si at selv om jeg fikk full avriving av det meste nede med nr.1 så var sexlivet det samme som før etter en del kniping. Nå derimot sitter jeg igjen med et arr som ikke er fint (selv om alle sier det er fint). Og magen var flat etter 3 uker sist, nå snart 7 uker etter keisersnittet er den nesten like stor og prøver jeg å trene så gjør det vondt.

Og jordmor sa at det er hormonene som gir slakt underliv uansett type fødsel, så slakk blir du uansett om en ikke trener...

Er virkelig keisersnitt verdt det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Snasen, alle blir ikke slarkete, alle blir ikke sydd. Uansett er sexlivet ikke så viktig første tiden etter at du har fått baby. Så jeg foreslår at du venter med å få barn til du blir moden nok til å se litt lenger enn ditt eget underliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...